26

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

pedrosso skrev:

kan säga min erfarenhet av tooway och den är positiv , har det borta vid stugan, typ mot fjällen , 3 mil innan borgafjäll. och jagt trodde först när jag tog det att detta kommer väl funka som net 1 knappt och inget. Men vart överraskad hur bra det funkar där. får 20-21 Mbit ner och 5Mbit upp känns helt godkänt om man ska ladda upp nåt till facebook eller streama lite youtube eller twitch. och regn verkar den inte störa sej så mycket av. Snö har jag ingen erfarenhet eftersom jag fixade detta i våras då snön tinat bort nästan helt, så detta blir första vintern och se hur bra det funkar då det blir kallt och snö som kommer med jämna mellanrum smile. men i helhet är jag då väldigt nöjd , och läste nånstans på ett forum att får man problem med regn så kan man göra som på parabol over LNB huvudet ett skydd.


mvh Peder


Skulle du kunna testa VoIP appar som Viber & Skype över satellituppkopplingen ?

Då Viber drar väldigt lite data så skulle det vara intressant att veta hur det fungerar på långa svarstider.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

27

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

[OT] Tyskarna kör likasamma(?), men med ASTRA 28.2° öst ... https://www.orbitcom.de/

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

28

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

Jag kör med ett tält på parabolen och huvudet.
Snön rasarav samt regnet rinner av.

Humoristiska är att sateliten klår tele2, telias mfl mbb på samma plats.

29

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

Discover skrev:
pedrosso skrev:

kan säga min erfarenhet av tooway och den är positiv , har det borta vid stugan, typ mot fjällen , 3 mil innan borgafjäll. och jagt trodde först när jag tog det att detta kommer väl funka som net 1 knappt och inget. Men vart överraskad hur bra det funkar där. får 20-21 Mbit ner och 5Mbit upp känns helt godkänt om man ska ladda upp nåt till facebook eller streama lite youtube eller twitch. och regn verkar den inte störa sej så mycket av. Snö har jag ingen erfarenhet eftersom jag fixade detta i våras då snön tinat bort nästan helt, så detta blir första vintern och se hur bra det funkar då det blir kallt och snö som kommer med jämna mellanrum smile. men i helhet är jag då väldigt nöjd , och läste nånstans på ett forum att får man problem med regn så kan man göra som på parabol over LNB huvudet ett skydd.


mvh Peder


Skulle du kunna testa VoIP appar som Viber & Skype över satellituppkopplingen ?

Då Viber drar väldigt lite data så skulle det vara intressant att veta hur det fungerar på långa svarstider.


skype har jag redan provat och det går bra att köra det är lite fördröjning så det tar en stund att vänja sej att prata så man inte pratar i munnen på varann, men det är då inget som jag då stört mej på. viber har jag aldrig hört talas om men ska prova det när jag åker upp till stugan, har 20 mil enkel väg dit så man far inte dit varje helg .

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

30

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

G-Man skrev:

Jag kör med ett tält på parabolen och huvudet.
Snön rasarav samt regnet rinner av.

Humoristiska är att sateliten klår tele2, telias mfl mbb på samma plats.


ska göra ett tält på min beroende om det stör mycket eftersom parabolen är monterad på en vägg där det sällan kommer nå regn och snö, den verkar inte bry sej om regn så farligt. Då jag provade surfa under sommarens mer regniga dagar då jag var i stugan , men får se nu när vintern kommer hur det funkar . då blire göra ett tält över som på vanliga parabolen, om jag får problem med mycket snö som fastnar.


har bara edge vid stugan eftersom det är gjort så man kan ringa men inte surfa , enligt tele2 ska 4G det funka där men tvekar rejält, ska låna med mej ett 4g modem av en kompis med externa antenner och se om det går få ens signal , hade net1 med riktantenn samt bilantenn och det funkade totalt skit, hade typ 0.234 mbit och om det var det många som satt fick jag inte ens uppkoppling mot masten , hade dock 3.5 km till masten samt skog och fina vindsnurror mellan så.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

31

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

http://forumbilder.se/DEJP6/internet-vid-stugan



hur det ser ut vid min stuga där jag satt upp min parabol

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

32

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

Tältet är främst som smuts skydd, då smuts och fukt försämrar signalen.
Snö rasar normalt av iaf om inte disken är monterad i ogynnsam vinkel.

33

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

okej, hur länge har du haft ditt satellit internet G-man ?? tänkte då du hade byggt för skydd för smuts och redan har tips på småsaker runt om för att få bibehålla bra signal , du ser bilden jag lagt upp hur min är monterad sitter på en vägg som är mot väster.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

34

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

Fy på dig att måla timmerknutarna med vit plast färg så dom ruttnar...

Du kommer enkelt åt den när den sitter så lågt.
Nackdelen är om det kommer två meter snö så...
Jag har den högt upp, dvs hela huset är högre.
12meter cirka.

35

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

detta är arvegods så jag har tyvärr inte använt plastfärg utan föregående ägare och jag väl ta itu med detta till sommaren att skrapa bort plastfärg och måla om knutarna.


jo jag satte den lågt för att man skulle komma åt den enkelt vid behov , som snö eller service
okej du har så pass högt hus


funderade ett tag på wifi från byn , har stugan drygt 2.5 km utanför byn från farsan hus men det finns ingen fri sikt, om inte jag monterar en 12 meter hög mast med wifi antenn. men tycker denna lösning blev enklast samt jag har en dator på 10w som står där och ett bilbatteri med laddare och 300 W konverter 12 volt  till 220 volt , så det går surfa även om det är strömlöst en stund.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

36

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

Är ingen vitts att skrapabort den färgen, gör mer skada. Var ett dåligt halv skämt.

Jag vill ogärna klättra på taket under vintern osv.
Därför tältet, körde med det på jobbmasterna, och skillnaden var märkbar efter några år.
"Någon" beslutade att sluta med tälten för att spara kulor, gav högre service kostnad efter några år.
Så jag kör med detta smile
Sedan kan inte fåglarna sitta där mer,

37

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

okej så med tältet så slipper du fågelskit också , har dock inga fåglar kvar där så , men fundera på att hänga upp typ nå vd skivor som snurrar och så dom inte ska våga sitta runt där på parabolen. dom bruka kunna ha en förmåga att komma tillbaka.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

38 Senaste redigerad av pedrosso (2014-12-06 18:18:42)

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

finns nu fritt abonnemang för den som känner sej rik.

Tooway Infinite    0 GB    22 Mbit/s    6 Mbit/s    24 mån    995 kr    1295 kr


http://www.rbsat.se/index.php?action=m2 … ma3=normal

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi