1

Tråd: Nu gick priserna ned igen!

Nu har Net1 sänkt priserna till nyktra nivåer igen.

2 GB för 49 Kr/mån
5 GB för 99 Kr/mån
10 GB för 149 Kr/mån
15 GB för 199 Kr/mån

2

Sv: Nu gick priserna ned igen!

Och hyran för modem verkar de ha tagit bort.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3 Senaste redigerad av Discover (2014-06-22 08:59:33)

Sv: Nu gick priserna ned igen!

Husknuten skrev:

Nu har Net1 sänkt priserna till nyktra nivåer igen.

2 GB för 49 Kr/mån
5 GB för 99 Kr/mån
10 GB för 149 Kr/mån
15 GB för 199 Kr/mån


Och nu är de åter igen dyra,

Från 2 GB för 199 kr till 15 GB för 499 kr.

Startade mitt M-90 modem idag och skulle testa att ringa över Net1, det går inte. Måste vara för att Net1 använder NAT ?

Riktigt surt och jag har ingen lust att betala för en fast IP-adress till mitt ibland abonnemang (betalar bara när modemet är igång). Får kolla på vad Telia kan erbjuda istället och använda dem i MF93D ihop med någon extern antennlösning för bättre täckning..

Net1 duger bara till lättare surf numera.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4

Sv: Nu gick priserna ned igen!

Vad fan håller dom på med ?!

5

Sv: Nu gick priserna ned igen!

Har nu testat med Viber över Net1 och det fungerar, så det är enklaste lösningen att betala för "Viber out" så att det går att ringa till dem som inte har appen, dock måste de ha appen för att kunna få tag på mig då jag inte kan vidarekoppla.

Ska prata med Net1 i morgon angående detta trams med NAT.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: Nu gick priserna ned igen!

Nu har jag pratat med Net1 angående detta problem med IP-telefoni & nu vet jag att det inte är fel på mitt M-90 modem iaf, för jag startade mitt R-90 modem och där fungerar inte heller IP-telefoni.

Iaf så bjöd de på en månad med fast IP-adress (39 kr) för att jag ska kunna testa om det fungerar bättre.
Dock har inte modemet fått någon ny IP-adress ännu, men det skulle komma igång efter någon timme sade dem.


Känns dock drygt att behöva betala 39 kr varje månad för att få telefoni att fungera, speciellt med tanke på hur sällan jag använder Net1.
Men det är väl ett sätt för dem att få in lite mer cash.

De skulle ju säkert kunna erbjuda publik IP-adress till de kunder som har behovet, jag har inget behov av fast IP-adress, men bara den inte går genom NAT.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7

Sv: Nu gick priserna ned igen!

OK, kanske en onödig slant men det blir otroligt stabilt med fasta IP-adresser - i otålig väntan på IPv6.......

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

8 Senaste redigerad av Discover (2014-06-23 20:38:42)

Sv: Nu gick priserna ned igen!

Fortfarande ingen fast IP-adress trots att jag har startat om modemet flera ggr & IP-telefonin fungerar fortfarande inte.

Enklast blir nog att använda Viber Out och ringa med Viber när jag måste ringa över Net1.

Till mobiltelefoner kostar det: 5.0 cents / min( ~ 0.46 SEK).
Till fasta nätet kostar det: 1.6 cents / min( ~ 0.15 SEK).

Det blir billigare än att betala 39 kr varje månad för fast IP-adress till Net1 & med
Viber behöver jag inte bry mig om vilket modem jag råkar ha med mig.

Måste få folk i min bekantskapskrets att börja använda Viber om de vill kunna få tag i mig...

Inte bara IP-telefoni som inte fungerar, jag kan inte komma runt problemet med VPN då det inte heller fungerar.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

9

Sv: Nu gick priserna ned igen!

Fått liknande befästelser, som inte... :-)

10 Senaste redigerad av Discover (2014-06-24 11:01:50)

Sv: Nu gick priserna ned igen!

Nu har modemet varit avstängt i runt 6-7 timmar och nu när jag startade det så har det inte fått någon fast IP-adress.

Va fan håller de på med på Net1 ?

Efter ett samtal med Net1 så fick jag veta att den fasta IP-adressen aldrig aktiverades igår (!)

Nu ska den dock ha blivit aktiverad.

Blev nyss uppringd av Net1 och fick förklaringen att fast IP inte fungerar ihop med abonnemanget "Ibland".
Det billigaste han kunde erbjuda var 2 GB för 199 kr, och gratis i 3 månader. 2 GB & fast IP för 238 kr i månaden tackade jag nej till, det blir för dyrt.

Jag får fortsätta med "Ibland" och ringa med Viber Out istället tills jag hittat ett bättre alternativ.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

11

Sv: Nu gick priserna ned igen!

Jag avslutade .sh, tröttnade totalt på det 'bolagets otjänster'
Bara strul helatiden.

Satelit funkar ypperligt, där sunkiga mobilnät inte funkar. Känns som net1 är passeeeee.
Enda strulet med satelit är att den måste reggasom om disken flyttas till annan zon, men för fast bruk, kanoners till sat anlitar någon ur net1's styrelse...

12

Sv: Nu gick priserna ned igen!

G-Man skrev:

Jag avslutade .sh, tröttnade totalt på det 'bolagets otjänster'
Bara strul helatiden.

Satelit funkar ypperligt, där sunkiga mobilnät inte funkar. Känns som net1 är passeeeee.
Enda strulet med satelit är att den måste reggasom om disken flyttas till annan zon, men för fast bruk, kanoners till sat anlitar någon ur net1's styrelse...

Är bra sugen att testa Tooway.
Dock är Net1 smidigare vid vandring i skogen, trots att Toowayparabolen kan fungera som paraply :-)

Net1 får duga till att förse min teknik med uppkoppling när jag vandrar och så får ja använda Viber tills vidare.

Kanske ZTE MF93D med glasspinneantenner & Telia kan bli den lösning som får ersätta Net1.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

13

Sv: Nu gick priserna ned igen!

Ja, för fjällvandring så är sat inget val, iaf denna typ... :-)

Ang net1,
Det är sjukt synd att net1 inte kan få sitt att funka stabilt över tid.

14 Senaste redigerad av Discover (2014-06-24 20:27:21)

Sv: Nu gick priserna ned igen!

G-Man skrev:

Ja, för fjällvandring så är sat inget val, iaf denna typ... :-)

Ang net1,
Det är sjukt synd att net1 inte kan få sitt att funka stabilt över tid.


Det tråkiga med Net1 är att de ska krångla till det.

De skulle vara ett perfekt val för oss som gillar att vara ute i skogar där knappt Telia fungerar.

Har skrivit tidigare här på forumet om att Net1 skulle kunna med enkla medel ta fram ett paket med modem & passande abonnemang (ingen stor datamängd) & extern antenn & batteripack, som riktar sig åt friluftsmänniskor som vill vara säker på att ha en förbindelse till omvärlden.

Jag tror iaf att det finns en marknad för det.

Exempel:

M-90 (med tanke på att det laddas med USB & 5 volt).
Bordsantenn fast anpassad för utomhus + 5 meter antennsladd för
att kunna ha modemet i t.ex tält & antenn i träd / fiskespö för bättre hastighet / täckning.

Batteripack med minst 10 000 mAh för att ladda / driva modemet.

Abonnemang som bara kostar när modemet används, likt "Ibland",
behövs inga stora datamängder för IP-telefoni, lättare surf & uppkoppling för GPS / appar för spårning.

Net1 skulle kunna sälja allt i ett paket, eller så får man välja det man behöver vid beställning.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

15

Sv: Nu gick priserna ned igen!

Ja, net1 har torskat många kunder pga av hattande hit och dit, och deras dåliga långtidsstabilitet. Jag vet ett tiotal som provat net1 och tröttnat pga deras strul. Ett abg som bara används 'ibland' som oftast slutat att funka när det väl ska användas 'ibland', sedan utfästa hastigheter som inte är ens med på kartan i praktiken. Kunderna får högre hastighet och stabilitet med gprs... :-)

16

Sv: Nu gick priserna ned igen!

Där gick priserna ned igen! Snacka om hattande...

17

Sv: Nu gick priserna ned igen!

Husknuten skrev:

Där gick priserna ned igen! Snacka om hattande...


Ja, 30 GB för 399 kr får ses som billigt.

1 GB för 79 kr.
6 GB för 199 kr.
15 GB för 299 kr
30 GB för 399 kr.


Fick anledning att starta mitt M-90 modem idag då jag testade en antennadapter,
och hastigheten är ostabil och SIP är fortfarande spärrat!

Viber fungerar dock.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

18

Sv: Nu gick priserna ned igen!

Discover skrev:

Kanske ZTE MF93D med glasspinneantenner & Telia kan bli den lösning som får ersätta Net1.

Glasspinneantenner ger lågt gain. Jag skulle göra kolinjära antenner av koaxialkabelstumpar.

http://www.rason.org/Projects/collant/collant.htm

De går att ha stela eller hängande.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Nu gick priserna ned igen!

jonasolof skrev:
Discover skrev:

Kanske ZTE MF93D med glasspinneantenner & Telia kan bli den lösning som får ersätta Net1.

Glasspinneantenner ger lågt gain. Jag skulle göra kolinjära antenner av koaxialkabelstumpar.

http://www.rason.org/Projects/collant/collant.htm

De går att ha stela eller hängande.


Hittade antennadaptern till D-40 modemet, den adaptern passade även M-90, så nu kan jag använda M-90 med bordsantennen under vandring utan att vara rädd att ha sönder något, så nu får det blir Net1 under vandringar.

Testade Telia under en 3 mil lång vandring nära gränsen till Uppland och det fungerade riktigt dåligt,
trots att routern var inställd på 2G.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

20

Sv: Nu gick priserna ned igen!

Vilka antenner använde du när du testade telia?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Nu gick priserna ned igen!

jonasolof skrev:

Vilka antenner använde du när du testade telia?


De inbyggda antennerna i MF93D, MF93D låg högst upp i ryggsäcken.

Gick mellan Untra kraftverk och Gävle, en sträcka på ca 3 mil.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

22

Sv: Nu gick priserna ned igen!

Tja, hade du ett par antenner för 4G 800 på toppen av ryggsäcken skulle det nog funkat bättre. men om man har högt gain måste antennerna hållas vertikalt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Nu gick priserna ned igen!

jonasolof skrev:

Tja, hade du ett par antenner för 4G 800 på toppen av ryggsäcken skulle det nog funkat bättre. men om man har högt gain måste antennerna hållas vertikalt.


4G finns inte efter hela sträckan, fanns iaf inte när jag gick så jag ställde in routern till bara 2G, trots det fungerade det dåligt (ibland ingen uppkoppling) och det enda uppkopplingen skulle användas till var att förse 2 smarta telefoner med uppkoppling för tränings/spårappar, så inga stora datamängder. Dock fungerade 3 ganska bra där jag gick, men går typ aldrig ut i skogen med bara en mobil och bara en operatör.

Blir dock billigast & enklast i längden att använda Net1, då behöver jag bara betala när jag använder uppkopplingen,
ska komma på någon lämplig lösning för bordsantennen bara, om den ska få hänga utanpå ryggsäcken eller sticka upp i höjd med huvudet, i skydd av ett VP-rör.

Jag har sedan tidigare ett Tele2 Mini abonnemang,
har tänkt tanken att köpa extra data vid behov och kanske bara ha Net1 som reserv.

Beror ju på vart jag rör mig också såklart, Net1 känns mycket säkrare än Tele2.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

24

Sv: Nu gick priserna ned igen!

Vet någon mer om det här ?

1 October 2014

ICE AND TELE2 NORWAY SIGN AN AGREEMENT ON FREQUENCY LEASE AND PURCHASE OF INFRASTRUCTURE
Stockholm - Ice Communication Norge AS and the Tele2 owned telecom operator Mobile Norway AS have signed an agreement on lease of frequencies on the 900 MHz band. As a part of the agreement, Ice intends to purchase parts of Tele2’s mobile network infrastructure if the Norwegian Competition Authority approves TeliaSonera AB’s acquisition of Tele2 in Norway.

Through the agreement with Ice, Tele2 Norway have gained access to 5 MHz in the 900 band as of the 1st of October, 2014 until the 1st of April, 2015.

If the Norwegian Competition Authority approves TeliaSoneras AB’s acquisition of Tele2’s Norwegian operations, Ice will purchase parts of Tele2’s network infrastructure. This section of the agreement consists of a fixed part and an alternative in terms of number of base stations and the time of the acquisition.

The parties have agreed not to disclose any information about the details of the commercial terms or provide further comments regarding the agreement

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

25

Sv: Nu gick priserna ned igen!

Tele2 säljer av allt... Pågått i flera år, väntar bara på att dom kursar snart ala on off.