251

Sv: ZTE MF93D

Nokia tog bort field test i 920 i en fw uppgradering för  ett år sedan. Jag mäter med androidlurar.

Jag lät bli att göra uppgraderingen så jag kan fortfarande mäta med den. Dess enda vits är att den visar grannceller på 4G 900, i övrigt är MF93D och AVM6840 bättre. Har inte letat appar för nokia.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

252

Sv: ZTE MF93D

Mjuk- och firmware för MF93D:

Telenor original, köpt 2013 samma som nyköpt telenor MF93D

Mjuk WEB_TLNSWEMF93SV1.0.0B05
FW.    BD_MF93DV1.0.0B05

Netonnet post 236
Skiljer bara i att fet S ovan är D, dvs annan telenor mjukvara

Kjell o Co post 240

WEB-EUMF93DV1.0.0.0B03
BD_MF93DV1.0.0.0B02, dvs annan fw vwrsion men den verkar funka lika bra som telenorbrandad router även på 900. Dock visas inte SNR.

Dustinköpt, post 206
WEB-EUMF93DV1.0.0B03
BD_MF93DV1.0.0B02

Den funkar att pinga med på 4G 900 på tele2 men gav inte DNS adresser till routern på 4G enligt Eszaraxe's inlägg # 194 i tråden. Inga ytterligare rapporter om Dustinköpta MF93D. Där dustinköpt inte funkade för DNS med tele2 funkade telenorköpt, post 223.

Signaldata presenteras olika. SNR ges bara i telenorkloner inkl netonetköpt, inte i de med "EU" i mjukvarukod. Se post #204 för Dustin, post 205 för org telenor. Telias signalinfo för MF910 liknar mycket den som dustin- och kjelleköpt har, dvs ingen SNR bl a. Det finns ingen väsentlig info i EU mjukvara som saknas i TLN mjukvara förutom tx uteffekt, men den infon har man ringa nytta av.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

253

Sv: ZTE MF93D

Jag har också en MF93D köpt på Kjell & Co som inte fungerar med Tele2 i 4G. Spelar ingen roll om jag låser till 900 bandet eller någon annan frekvens.
3G fungerar utmärkt.
Samma SIM-kort fungerar utmärkt i mitt Huawei E398-modem i 4G. Både modemet och routern säger att jag har 2 av 5 streck i mottagning, mao dålig täckning. Men det är det jag får dras med här i skogen...

Första dagen jag hade modemet fungerade det. Andra fick jag igång det efter en reset av routern och efter att ha testat SIM-kortet i Huawei-modemet. Nu är det 3G eller inget alls som gäller. Började fundera på om Tele2 låser SIM-kortet på något sätt när man sätter det i ett annat modem. Men efter att ha läst i denna tråd vet jag inte vad jag ska tro längre...

Jag får svar på ping på 8.8.8.8.

Mjukvaruversion: WEB_EUMF93DV1.0.0B03
Firmware: BD_MF93DV1.0.0B02
Maskinvaruversion: MF93D-1.0.0

254

Sv: ZTE MF93D

Får du svar när du pingar 8.8.8.8 så är du uppkopplad. Funkar det inte att surfa då så kan det vara DNS-inställningarna som spökar.

Prova att ställa in DNS till 8.8.8.8 och 8.8.4.4 manuellt i dina datorer.

255

Sv: ZTE MF93D

Dvssamma fw och mjukvara som jag noterade för Kjelleköpt router

Håller med om att det är mystiskt. Enligt post 240 funkar det på 4G 900 med comviq som operatör i en Kjelleköpt router trots att det är samma fw och mjukvara som i det dustinköpta modem som inte fick DNSadresser på tele2 900. Och nu sägs i föregående  inlägg att en kjelleköpt mf93D inte funkar på 4 G 900 med tele2. Så finns det en skillnad mellan tele2 och comviq?

Pröva att lägga in open dns 156.154.70.1, 156.154.71.1 i routern. Testa även med comviq apn vad det nu är. Och med 4G.tele2.se. Visa gärna alla signaldata från routern.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

256

Sv: ZTE MF93D

Håller ogärna på med att ändra inställningar i varje maskin som ska anslutas. Det får bli en sista utväg.
Provade att ändra DNS i routern enl. instuktion av jonasolof och det tycks fungera! Att den inte kan klura ut det automatiskt...

Anslutningsstatus är som följer:

Anslutningsstatus Ansluten
IP Adress 100.75.228.83
Operatörsnamn Tele2
Nätverksläge 4G
Nätverksinställning Manuellt
APN-inställning Tele2 4G
eNodeB id 80793090
RSRP -116 dBm
Frekvens 900 MHz
Primär DNS 156.154.70.1
Sekundär DNS 156.154.71.1
Roaming Av
TAC Code 88c1
Signalstyrka -86 dBm
UE Tx-effekt --
PCI 184
RSRQ -14 dB

Jag antar att med dessa inställningar fungerar inte 3G längre? Inte hela världen då jag har bättre täckning på 4G än 3G här på landstället. Men ibland kanske jag vill ha 3G av någon anledning.

257

Sv: ZTE MF93D

Att du ändrar DNS-inställningar påverkar inte 4G/3G. Samma DNS-inställningar ska funka i båda fallen.

258

Sv: ZTE MF93D

Det bör fungera om du använder routerns adress t ex 192.168.1.1 som gatewayadress i alla anslutna enheter. Sätt samma adress som dns i anslutna enheter eller låt den helt enkelt få adresser via dhcp. Då ska routern förmedla den manuellt inställda dns-adressen.

Testar... Nä, i den telenorköpta mf93d jag nu använder kan jag inte ange dns i routern, vare sig dhcp är enabled eller inte. Det torde innebära att om jag använder statisk adressering så måste dns-adresser skrivas in i varje ansluten enhet och om tele2 används även då dhcp används. Skumt. I andra routrar kan jag lägga in DNS manuellt även om routern delar ut adresser i interna nätet via dhcp.

Så problemet med tele2 kan vara att deras dns inte förmedlas till de anslutna enheterna via dhcp. I och för sig bör det funka med tele2s DNS om de skrivs in. Problemet kan ligga i hur Net4mobility fungerar på 4G med tele2. Antar att man måste använda 4G.tele2.se som APN vilket gäller även för comviq.

Fråga till 81an: kan du ställa in dns adress i routern manuellt? Det verkade så på vad du skrev.

Vad händer om man använder ett externt apn som internet.telenor.se eller data.tre.seeller sätter routern på automatisk inställning av apn?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

259

Sv: ZTE MF93D

Ja, jag kunde ställa in DNS manuellt. Under Anslutning > APN-inställning kunde jag ange manuella värden, bl.a. DNS.
Det går inte att ändra något så länge den är i Automatisk APN. Men i manuellt läge kan jag ändra allt. Ändrar jag tillbaka till Automatisk går det tillbaka till sina egna inställningar.

Låter bra att även 3G ska fungera. Var tvungen att testa nu och visst fungerar det.

Tack för hjälpen smile

260

Sv: ZTE MF93D

Ingen möjlighet att sätta dns vid manuell apn inställning i telenorvarianten

http://i.imgur.com/u4BYmCZ.png

Kan du visa hur sidan ser ut?

Jag har inte tänkt så mycket på saken utan använt 156.154.70.1, 156.154.71.1 i min ipad om t ex Speedtest inte hittat servern. Får kolla lite mer systematiskt och se vad som händer vid auto apn med bl a tele2.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

261

Sv: ZTE MF93D

I min ser det ur så här:
http://s7.postimg.org/cryrr88gb/ZTE_router.jpg
Det finns alltså lite små detaljer som skiljer de olika FW... Antar att Telenor räknar med att man inte behöver ange någon DNS för att ansluta till deras nät och att de därför tagit bort den funktionen.

262

Sv: ZTE MF93D

Finns mjukvara och fw att tillgå någonstans för att uppdatera? Behöver prova med något annat då jag har problem med automatisk uppkopplilng mot moblnätet. Måste in i webbinterfacet och göra någon förändring, tillbaks till det ursrpungliga och trycka "Spara". Då kopplar eländet upp sig.
Eller om det finns någon lösning på den galenskapen.

263

Sv: ZTE MF93D

Ingen som har koll? Tacksam för tips.

peta skrev:

Finns mjukvara och fw att tillgå någonstans för att uppdatera? Behöver prova med något annat då jag har problem med automatisk uppkopplilng mot moblnätet. Måste in i webbinterfacet och göra någon förändring, tillbaks till det ursrpungliga och trycka "Spara". Då kopplar eländet upp sig.
Eller om det finns någon lösning på den galenskapen.

264

Sv: ZTE MF93D

peta skrev:

Ingen som har koll? Tacksam för tips.

peta skrev:

Finns mjukvara och fw att tillgå någonstans för att uppdatera? Behöver prova med något annat då jag har problem med automatisk uppkopplilng mot moblnätet. Måste in i webbinterfacet och göra någon förändring, tillbaks till det ursrpungliga och trycka "Spara". Då kopplar eländet upp sig.
Eller om det finns någon lösning på den galenskapen.

Byt märke ?
Till icke "operatörsskräp"

265

Sv: ZTE MF93D

G-Man skrev:
peta skrev:

Ingen som har koll? Tacksam för tips.

peta skrev:

Finns mjukvara och fw att tillgå någonstans för att uppdatera? Behöver prova med något annat då jag har problem med automatisk uppkopplilng mot moblnätet. Måste in i webbinterfacet och göra någon förändring, tillbaks till det ursrpungliga och trycka "Spara". Då kopplar eländet upp sig.
Eller om det finns någon lösning på den galenskapen.

Byt märke ?
Till icke "operatörsskräp"

Helt onödig kommentar och varifrån får du att den är operatörsbunden?

266

Sv: ZTE MF93D

Låter som den hämtar org inställning, och det inte funkar med nuvarande sim.

267

Sv: ZTE MF93D

MF93D är inte operatörsbunden men firmware är designad för telenor vilket alltså kan leda till problem med DNS med annan operatör men inte alltid. Det finns andra fw men ingen källa för nedladdning mig veterligen.

De som medger att APN anges manuellt visar inte SINR så någon riktigt bra lösning finns inte.

OM man usb-länkar MF93D till t ex TPlink MR3420 så kan man ange önskad DNS i wifiroutern.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

268

Sv: ZTE MF93D

peta skrev:
G-Man skrev:
peta skrev:

Ingen som har koll? Tacksam för tips.

Byt märke ?
Till icke "operatörsskräp"

Helt onödig kommentar och varifrån får du att den är operatörsbunden?

Det saker som detta bla som jag o-gillar med dessa märken
"Det finns andra fw men ingen källa för nedladdning mig veterligen."
Man är tvingad till operatörens verifierade filer, då tillverkaren inte har fw filerna på sin sida.
Villket gör det svårt/omöjligt att patcha säkerhetshålen....
Det tycker jag suger F'tt.
Det är routrar, inte simpla modem, då borde fw finnas.
Att surfta runt och plocka fw filer på måfå utan att veta att filen är ren från tampering är inte bra.
Bara min syn på det.

269

Sv: ZTE MF93D

G-Man skrev:
peta skrev:
G-Man skrev:

Byt märke ?
Till icke "operatörsskräp"

Helt onödig kommentar och varifrån får du att den är operatörsbunden?

Det saker som detta bla som jag o-gillar med dessa märken
"Det finns andra fw men ingen källa för nedladdning mig veterligen."
Man är tvingad till operatörens verifierade filer, då tillverkaren inte har fw filerna på sin sida.
Villket gör det svårt/omöjligt att patcha säkerhetshålen....
Det tycker jag suger F'tt.
Det är routrar, inte simpla modem, då borde fw finnas.
Att surfta runt och plocka fw filer på måfå utan att veta att filen är ren från tampering är inte bra.
Bara min syn på det.

Det kan jag hålls med dig om. Sen finns ZTE olåst med egen mjukvara btw. Och min är inte Telenor, har aldrig sagt så.

270

Sv: ZTE MF93D

Finns MF93D med ZTE egen FW som medger manuell inställning av DNS och som visar SINR?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

271

Sv: ZTE MF93D

Testade nu telenorbrandad MF93D med olika operatörer med avseende på DNS. Inställd på automatisk APN och automatiskt nätval. DNS ska hämtas med DHCP.

Telia ger rätt DNS i routern och DNS funkar

Tre ger rätt DNS i routerm och DNS funkar

Telenor ger rätt DNS i routern och DNS funkar.

Tele2 3G (tillsammans med Telia) rätt DNS i routern och funkar.

Med tele2 låst till 4G väljer routern rätt APN men anger DNS 0.0.0.0 på nätstatussidan. Här måste man ange DNS antingen i ansluten enhet (även usb tethered wifi router går). Hittar inget sätt att få MF93D att ange tele2/comviqs DNS på 4G.

Då undras hur det fungerar på 3G där Tre delar nät med Telenor. Tre visar där rätt DNS och DNS funkar med routern låst till 3G.

Så problemet som uppstår i och med att med att DNS inte kan sättas i telenorbrandad MF93D är begränsat till Tele2/Comviq på 4G (och möjligen 2G).

Utomlands fungerar automatisk DNS via nätoperatören ibland, ibland inte. Fri DNS som 156.154.70.1, 156.154.71.1 funkar alltid. Automatisk APN brukar funka överallt.

Vore intressant att veta om telias MF910 plockar rätt DNS med alla operatörer.

Den stora fördelen med telenors variant av MF93D är att SINR visas.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

272

Sv: ZTE MF93D

Det var märkligt att du inte får Tele2 att fungera.
Jag körde i somras med Comviq kontant. Det är väl samma som Tele2?
Jag körde både låst till 4G och även "olåst" mot 3G.
Det fungerade alldeles utmärkt och jag fick ca: 40 Mbit/sek när jag låste mot 4G.

Jag kollade visserligen inte vilken DNS jag fick. Men ATT jag fick DNS att fungera är helt klart.
Men jag kanske missuppfattar ditt problem.

Jag har alltså en Telenor-brandad MF93D.

Nu kör jag Tre så jag kan inte kolla om det är något strul.

Jag har satt upp de olika APN för respektive operatör. Sen byter jag APN och startar om routern. Efter omstart fungerar det fint för mig.

jonasolof skrev:

Testade nu telenorbrandad MF93D med olika operatörer med avseende på DNS. Inställd på automatisk APN och automatiskt nätval. DNS ska hämtas med DHCP.

Telia ger rätt DNS i routern och DNS funkar

Tre ger rätt DNS i routerm och DNS funkar

Telenor ger rätt DNS i routern och DNS funkar.

Tele2 3G (tillsammans med Telia) rätt DNS i routern och funkar.

Med tele2 låst till 4G väljer routern rätt APN men anger DNS 0.0.0.0 på nätstatussidan. Här måste man ange DNS antingen i ansluten enhet (även usb tethered wifi router går). Hittar inget sätt att få MF93D att ange tele2/comviqs DNS på 4G.

Då undras hur det fungerar på 3G där Tre delar nät med Telenor. Tre visar där rätt DNS och DNS funkar med routern låst till 3G.

Så problemet som uppstår i och med att med att DNS inte kan sättas i telenorbrandad MF93D är begränsat till Tele2/Comviq på 4G (och möjligen 2G).

Utomlands fungerar automatisk DNS via nätoperatören ibland, ibland inte. Fri DNS som 156.154.70.1, 156.154.71.1 funkar alltid. Automatisk APN brukar funka överallt.

Vore intressant att veta om telias MF910 plockar rätt DNS med alla operatörer.

Den stora fördelen med telenors variant av MF93D är att SINR visas.

273

Sv: ZTE MF93D

Ja det är samma som tele2. I själva verket visar nätstatussidan Comviq trots att det är ett tele2 sim som sitter i.

Problemet är alltså enbart att routern inte får tele2 DNS adresser via DHCP när ett tele2 abb sim används- så att man får lägga in DNS i ansluten enhet.

Jag testade alla fyra operatörerna utan att byta APN manuellt. I och för sig var de inlagda tidigare. Men när jag åkte genom Estland, Lettland, Litauen och Polen i maj skötte routern APN automatiskt varje gång jag bytte simkort.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

274

Sv: ZTE MF93D

För det fåtal som använder ProRoute:s routrar med Sierrakort kan det vara kul att veta att senaste fw för 2G, 3G och 4G nu visar både CellID, Location Area Code och WAN Speed. Rätt väg fast än är det en bra bit till FritzBox ymniga info.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810