26

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Alexandian, under "Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet" kan du, om du orkar, läsa en mindre roman om mina erfarenheter av samma problem. Där är i stort sett alla frågor som finns om detta elände ställda och besvarade, de som det finns svar på...

Precis som många kunniga personer på det här forumet beskriver finns det en mängd olika faktorer som kan påverka detta, därför vågar jag bara uttala mig om mitt eget fall, men det verkar skrämmande likt de problem du upplever!

Efter ett "oändligt antal" resetter, omstarter, antennjusteringar, kabelkontroller, uppdateringar av programvara, tester med bredbandskontrollen vid alla dygnets timmar och sekund för sekund uppföljning av informationen i modemets gränssnitt (DCR, RSSI, Ec/Io, PN, Mobile transmitt power och antalet aktiva carriers) OCH utbyte av modemet tre (!!!) gånger har jag, genom uteslutningsmetoden och i mitt fall, kommit fram till att det bara kan ha tre förklaringar.

1. Endera är det ett hårdvarufel i mitt R90-modem och i så fall har Net 1 en uppsjö av kassa modem som de levererar till sina kunder. Det känns osannolikt att jag skulle ha fått tre sådana i rad och jag har helt enkelt inte orkat bråka om ett fjärde.

2. Eller så är det något knas med hårdvara/mjukvara hos den mast/basstation jag kör mot som Net 1 struntar i att göra något åt. Det är en liten mast i fjällvärlden med bara två carriers och ganska få privatabonnenter så de kanske helt enkelt tycker att det inte är värt pengarna att fixa mitt problem.

3. Eller så har de någon form av dold effektbegränsningsautomatik i basstationen som ska säkra att jag inte kan ut mer bandbredd är de tycker är lämpligt, något som de i så fall ,självklart, inte vill berätta om. Det som fått mig att misstänka det är att reset, on/off på modemet eller en komination av dessa så gott som alltid tänder upp en till carrier och dubblar hastigheten men bara för en kortare stund, sedan stängs tvåan förr eller senare av, oftast förr.

OBS! Jag har också noterat att en reset ibland leder till att uppload-hastigheten nästan helt försvinner (bara 10-15 kilobit, då kan man tex inte läsa en kvällstidningssida längre som kräver viss upp-hastighet) trots att download fortfarande kan vara 1-1,5 megabit. Jag tror också att strömavbrott, spikar på nätet vid åskväder etc gan ge samma problem.

I de fallen har jag alltid fått igång "uppload-hastigheten" igen genom en ny on/off, reset eller kominationen av båda. Kolla med Bredbandskollen att du får ut 0,20-0,30 megabit i uppload då bör du också åtminstonde 1,0 - 1,5 i download. Inte lysande men i alla fall användbart.

Min erfarenhet är också att i det läget är modemet ganska stabilt men kommer aldrig någonsin att koppla upp en andra carrier, när det gäller det tror jag Net1 kanske döljer något.

En annan sak som jag reflekterar över nu när jag läser om dina erfarenheter är att den mast du går mot kanske också är en liten mast med bara två carriers? Och att de problem vi två upplever är specifikt för just sådana master, kanske en bugg i basstationens programvara som i sin tur Net1s basstationlevernatör inte vill erkänna?

Han med horn kanske vet...

27

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Jaha, det här är ju jättekul...

Blev bättre drag i det med antenn som jag skrev, och då jag är van med usel hastighet så var ju ca 3 Mbit/s fantastiskt, och att det var ner och dippade fortfarande (fladdrig hastighet) märktes inte så mycket då lägsta hastigheten ändå var snabbare än innan.

Men säg den lycka som varar. Idag ligger jag på fantastiska hastigheter av 0,3 - 0,5 Mbit upp resp ner. Dvs det är helt jävla oanvändbart att surfa på... Höll på att få en hjärtinfarkt när jag inte kom in på universitetets portal en timme innan uppsats inlämning och därför inte kunde skriva ut det försättsblad jag behövde...

Skithastigheten är  Trots samma combined DRC och allt vad det heter om jag går in i gränssnittet som när det gick "fort", och bättre siffror än innan antenn.

Startade om rubbet (dator, modem) - utan någon nytta. Nästa mätning efter det 0,42 ta emot och 0,17 hämta. Två minuter senare 1,91 resp 0,53. Minuten efter snigelfart igen. För att en stund senare ligga kring 2 ta emot och 0,5 skicka. Vilket är långt från de 3 resp 1 jag hade första dagen med antenn.

Nåt är så seriöst trasigt med det här att jag blir matt... (och mitt i allt ringde pappa, som bor på landet, och klagade på att det var nåt fel med "det där jävla 4Gmodemet som ska vara så bra", det gick så segt för honom. 4.5 Mbit ta emot och 2 Mbit skicka.. Jag var nära lägga på luren i örat på honom... wink)

28

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Tillägg till PerSan

Jag bor ju på landet, verkligt på landet, så det är nog inte omöjligt att det är en liten mast. Jag tvivlar starkt på att den har mer än två carriers i alla fall. Men jag vet inte, men någon stor mast är det garanterat inte.

29

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Om du tittar på företagstjänster under Net1 ser du att de kan rikta om antenner och prioritera för företag. Så det är möjligt att privatanvändare på din mast är satta på undantag-men det kommer de inte att berätta för privatsupport.

Du borde testa Tre nära deras mast. Då ser du om masten funkar bra. Sedan får man ordna signalstyrkan hemma med antenner. De flesta Tre master funkar bra på 4G när de har de bandet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

30

Sv: Bara krångel, vad gör man?

jonasolof skrev:

Om du tittar på företagstjänster under Net1 ser du att de kan rikta om antenner och prioritera för företag. Så det är möjligt att privatanvändare på din mast är satta på undantag-men det kommer de inte att berätta för privatsupport.

Du borde testa Tre nära deras mast. Då ser du om masten funkar bra. Sedan får man ordna signalstyrkan hemma med antenner. De flesta Tre master funkar bra på 4G när de har de bandet.

Tre har vi som sagt testat, och det var i praktiken oanvändbart. Tyvärr. Tom Tre själva gav upp.

Så ska något annat testas så blir det Telia 4G. Brorsan var här och tyckte att hans modem funkade här, minns inte om det var Telenor eller vad det var. Så - det är möjligt det finns något annat som funkar nu även fast det inte gjort det förr.

Men tänkte ge Net1 en chans att lösa det här, och om de inte gör det tänkte jag försöka krypa ur uppsägningstiden om 3 mån. Vill inte betala "dubbelt" (och det blir det ju om inte net1 kan erbjuda bättre än såhär)

De förnekar ju i sten att de gjort nåt, men NÅT har de ändrat på med masten eller så, det blir liksom inte över en natt svinkrångel utan att nåt hänt...

Kvällens samtal i supporten resulterade i en uppgradering av mjukvaran som skulle lösa att hastigheten fladdrar. Jag kan meddela att det gjorde det INTE. De rek också köra med sladd och inte wifi. Det gör INGEN skillnad det heller.
Känns som dålig ide ringa dem igen ikväll - då kommer de väl bara hävda att jag ska ge uppgraderingen mer tid att slå igenom eller nåt annat mumbojumbo.

31 Senaste redigerad av Alexiandran (2014-10-17 16:03:25)

Sv: Bara krångel, vad gör man?

jonasolof skrev:

Om du tittar på företagstjänster under Net1 ser du att de kan rikta om antenner och prioritera för företag. Så det är möjligt att privatanvändare på din mast är satta på undantag-men det kommer de inte att berätta för privatsupport.

Du borde testa Tre nära deras mast. Då ser du om masten funkar bra. Sedan får man ordna signalstyrkan hemma med antenner. De flesta Tre master funkar bra på 4G när de har de bandet.

Tre har vi som sagt testat, och det var i praktiken oanvändbart. Tyvärr. Tom Tre själva gav upp.

Så ska något annat testas så blir det Telia 4G. Brorsan var här och tyckte att hans modem funkade här, minns inte om det var Telenor eller vad det var. Så - det är möjligt det finns något annat som funkar nu även fast det inte gjort det förr.

Men tänkte ge Net1 en chans att lösa det här, och om de inte gör det tänkte jag försöka krypa ur uppsägningstiden om 3 mån. Vill inte betala "dubbelt" (och det blir det ju om inte net1 kan erbjuda bättre än såhär)

De förnekar ju i sten att de gjort nåt, men NÅT har de ändrat på med masten eller så, det blir liksom inte över en natt svinkrångel utan att nåt hänt...

Kvällens samtal i supporten resulterade i en uppgradering av mjukvaran som skulle lösa att hastigheten fladdrar. Jag kan meddela att det gjorde det INTE. De rek också köra med sladd och inte wifi. Det gör INGEN skillnad det heller.
Känns som dålig ide ringa dem igen ikväll - då kommer de väl bara hävda att jag ska ge uppgraderingen mer tid att slå igenom eller nåt annat mumbojumbo.

Ang en till antenn btw, så jag fattar inte det där diversity osv. Men jag tänker inte köpa en till antenn just nu - i så fall får Net1 stå för dem med. Det är deras tjänst som plötsligt är oanvändbar och jag har inte klätt huset med plåt, så..

32

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Alexiandran skrev:
jonasolof skrev:

Om du tittar på företagstjänster under Net1 ser du att de kan rikta om antenner och prioritera för företag. Så det är möjligt att privatanvändare på din mast är satta på undantag-men det kommer de inte att berätta för privatsupport.

Du borde testa Tre nära deras mast. Då ser du om masten funkar bra. Sedan får man ordna signalstyrkan hemma med antenner. De flesta Tre master funkar bra på 4G när de har de bandet.

Tre har vi som sagt testat, och det var i praktiken oanvändbart. Tyvärr. Tom Tre själva gav upp.

Så ska något annat testas så blir det Telia 4G. Brorsan var här och tyckte att hans modem funkade här, minns inte om det var Telenor eller vad det var. Så - det är möjligt det finns något annat som funkar nu även fast det inte gjort det förr.

Men tänkte ge Net1 en chans att lösa det här, och om de inte gör det tänkte jag försöka krypa ur uppsägningstiden om 3 mån. Vill inte betala "dubbelt" (och det blir det ju om inte net1 kan erbjuda bättre än såhär)

De förnekar ju i sten att de gjort nåt, men NÅT har de ändrat på med masten eller så, det blir liksom inte över en natt svinkrångel utan att nåt hänt...

Kvällens samtal i supporten resulterade i en uppgradering av mjukvaran som skulle lösa att hastigheten fladdrar. Jag kan meddela att det gjorde det INTE. De rek också köra med sladd och inte wifi. Det gör INGEN skillnad det heller.
Känns som dålig ide ringa dem igen ikväll - då kommer de väl bara hävda att jag ska ge uppgraderingen mer tid att slå igenom eller nåt annat mumbojumbo.

Ang en till antenn btw, så jag fattar inte det där diversity osv. Men jag tänker inte köpa en till antenn just nu - i så fall får Net1 stå för dem med. Det är deras tjänst som plötsligt är oanvändbar och jag har inte klätt huset med plåt, så..

Som jag nämnde i tidigare inlägg: Varför inte testa Universal Telecom som numera använder Telias nät? De erbjuder ju lägre pris för en större surfmängd. Dessutom tre månader fritt när du tecknar abonnemang.

33

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Varför inte Universal Telecom - för att de inte erbjuder något "prova på"

34

Sv: Bara krångel, vad gör man?

En med endast två carrier bestyckad Net1-bas kan fungera alldeles utmärkt och ge stabil signal men med begränsad hastighet (i teorin omkring 6 mb/s. "Min" bas som bara har två carrier kan under lågbelastning leverera upp till 2,5/3 mb/s nedströms på 45 km avstånd fast då är det två rejäla riktantenner på taket.
I själva verket tror jag att de flesta av Net1:s basstationer i glesbygd bara använder 2 carrier eftersom belastningen är förhållandevis låg; undantaget är dock Teracoms högmaster ("stora TV-stationer") där de flesta har tre carrier upptända.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

35

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Vox medievalis skrev:

En med endast två carrier bestyckad Net1-bas kan fungera alldeles utmärkt och ge stabil signal men med begränsad hastighet (i teorin omkring 6 mb/s. "Min" bas som bara har två carrier kan under lågbelastning leverera upp till 2,5/3 mb/s nedströms på 45 km avstånd fast då är det två rejäla riktantenner på taket.
I själva verket tror jag att de flesta av Net1:s basstationer i glesbygd bara använder 2 carrier eftersom belastningen är förhållandevis låg; undantaget är dock Teracoms högmaster ("stora TV-stationer") där de flesta har tre carrier upptända.

Dum fråga, nedströms - är det skicka eller ta emot filer? (Ta emot?)

Hastighetsmässigt så får jag det att ligga stabilt kring 3 Mbit/s ta emot och 1 Mbit/s skicka är jag helt nöjd. Och det klarar ju masten av utan besvär, när den känner för det. Men det var det där med stabilt då...

36

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Är det 10 som delar på 3mbit så blir det 0,3mbit.

37

Sv: Bara krångel, vad gör man?

G-Man skrev:

Är det 10 som delar på 3mbit så blir det 0,3mbit.

Belastningen på masten har knappast med hastighetsfladdret att göra då det är från minut till annan.  Vore det så att kl 19 på vardagskvällar och kl 10 på helgförmiddagar var hastigheten kass medan det gick som tåget kl 02 eller kl 04 skulle jag kunna köpa att det beror på belastningen.

Men även t ex kl 02 så slår hastigheten vilt mellan ingenting och fullt godkänt.

38

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Det kan visst bero på trafikbelastning. Jag kollar upp trafiken i vårt nät och den kan inom fem minuter variera inom ett intervall mellan 0 och 100 Mbit/s. Datatrafik är mycket typiskt otroligt vilt varierande. Det ligger i dess natur helt enkelt. Bara nedladdningar och strömmande media har någorlunda jämn trafik. G-mans påstående gäller enbart för (den ganska ovanliga) jämna trafiken. I verkligheten upplever de flesta att de har full fart även om tio delar på samma linje just därför att datatrafik är så varierande. Vissa paket kan bli nån millisekund fördröjda men det märker man vanligen inte. Strömmande media som video är ett undantag för då fryser bilden om paketen fördröjs. Det sköter man vanligen med att använda mellanlagring så att bilden plockas ur mellanlagret då överföringen fördröjs litet.

Nu vet jag inte alls vilken trafik som går genom masten. Om nån kör torrent så kan det blir belastning också mitt i natten. Eller så kan nån dator vara infekterad och skickar ut en massa skräp när som helst. Det finns en mängd andra möjligheter också.

39

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Alexiandran skrev:
Vox medievalis skrev:

En med endast två carrier bestyckad Net1-bas kan fungera alldeles utmärkt och ge stabil signal men med begränsad hastighet (i teorin omkring 6 mb/s. "Min" bas som bara har två carrier kan under lågbelastning leverera upp till 2,5/3 mb/s nedströms på 45 km avstånd fast då är det två rejäla riktantenner på taket.
I själva verket tror jag att de flesta av Net1:s basstationer i glesbygd bara använder 2 carrier eftersom belastningen är förhållandevis låg; undantaget är dock Teracoms högmaster ("stora TV-stationer") där de flesta har tre carrier upptända.

Dum fråga, nedströms - är det skicka eller ta emot filer? (Ta emot?)

Hastighetsmässigt så får jag det att ligga stabilt kring 3 Mbit/s ta emot och 1 Mbit/s skicka är jag helt nöjd. Och det klarar ju masten av utan besvär, när den känner för det. Men det var det där med stabilt då...

Ja, nedströms är ta emot.

Om du har möjlighet att ta med dig dator o modem till ett ställe med fri sikt mot (och nära) masten skulle du i alla fall ganska snabbt kunna konstatera (eller utesluta) om det beror på antennproblem i din ände.

40

Sv: Bara krångel, vad gör man?

PerSan skrev:

Ja, nedströms är ta emot.

Om du har möjlighet att ta med dig dator o modem till ett ställe med fri sikt mot (och nära) masten skulle du i alla fall ganska snabbt kunna konstatera (eller utesluta) om det beror på antennproblem i din ände.

Masten ligger flera mil härifrån, jag vet ärligt talat inte exakt var men ser jag på kartan så som sagt det är flera mil så det känns bökigt.

Sen känns det, fel eller ej, som att vad som än är grundproblemet - så ska det inte "behöva" finnas, det har som sagt fungerat okej (i meningen hyfsat stabilt) i ett år. Till att för någon v sedan börja pendla enormt i hastighet tämligen konstant. Så det känns som problemet vad det nu än är ligger på Net1:s sida - något har förändras med deras mast/sändning/etc?

41

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Signaturen Simtrax hade nyligen stora problem med varierande hastighet från en Tre-mast nära Lund. Hastigheten dippade mycket mer än vad den borde göra. Han provade även några hundra meter från masten och registrerade signalparametrar löpande så som man också kan göra med Net1, D35 router och programmet RF Status Monitor.

Samma problem nära masten, således inte avståndsberoende. Men problemen nådde inte upp till tröskeln där Tre reagerade så Simtrax har nu en 1 km wifilänk till granne med fiber. Det var billigare än att ansluta till en tele2 mast med maximal (-62 dBm) signalstyrka i närheten.

Some hard facts:

Net1 kommer inte att skänka en extra antenn.

Det finns massor av info om fading och diversity med olika grad av komplexitet. Börja med wikipedia.

Bästa sättet att mäta radiolänkens kapacitet skilt från annan flaskhals i dataöverföringen är med DRC, data rate controlmed RF status monitor. Ingen annan kommer att göra det. Möjligen har någon i grannskapet en D35 som ginge att låna. Det är bara den routern som funkar med programmet så vitt känt.

Första linjens support på Net1 har inte teknisk kompetens att bena upp problem av de aktuella slagen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

42 Senaste redigerad av Alexiandran (2014-10-18 09:22:38)

Sv: Bara krångel, vad gör man?

jonasolof skrev:

Some hard facts:

Net1 kommer inte att skänka en extra antenn.

Det finns massor av info om fading och diversity med olika grad av komplexitet. Börja med wikipedia.

Bästa sättet att mäta radiolänkens kapacitet skilt från annan flaskhals i dataöverföringen är med DRC, data rate controlmed RF status monitor. Ingen annan kommer att göra det. Möjligen har någon i grannskapet en D35 som ginge att låna. Det är bara den routern som funkar med programmet så vitt känt.

Första linjens support på Net1 har inte teknisk kompetens att bena upp problem av de aktuella slagen.

Om du läste hela inlägget, så ser du att jag tänker ge net1 en chans att lösa det här - och om de inte kan det tänker jag kräva att jag slipper uppsägningstiden på 3 månader. Så OM Net1 skänker mig en till antenn eller ej är egentligen inte relevant. Men ska jag kräva att avtalet hävs för de helt enkelt inte förmår uppfylla det - då måste de få en chans att uppfylla det.

Jag HAR läst på wiki etc, och förstår ändå inte. Kanske för jag är rätt tekniskt korkad, tyvärr. Sen spelar det kanske ingen större roll att jag inte förstår det.

43

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Den bistra verkligheten då det gäller mobila bredbandsproblem är att "krångliga kunder" dvs. enstaka kunder med tekniska problem kostar för mycket insatser för att det skall löna sig att hjälpa. Ur operatörssynpunkt får dessa därför minsta möjliga "hjälp" så att de så snart som möjligt tröttnar och försvinner enligt principen "förlorar du en står dig tusen åter....." Kunden är således till för operatören - inte tvärtom.

Enda chansen att få rätsida på ett problem, vare sig det gäller telekom, hantverkare eller annat är att man själv försöker tillägna sig så mycket kunskaper inom området att det inger respekt och/eller rädsla hos den man vill klaga hos. Fenomenet är detsamma som för en duktig ledare/lärare - först med överlägsna eller i varje fall betydande kompetens har Du en chans att få övertaget eller att få rätt. Är man inte beredd att ta den fighten är det bättre att backa direkt och lägga krutet på att mata duvorna i parken....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

44

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Vox medievalis skrev:

Den bistra verkligheten då det gäller mobila bredbandsproblem är att "krångliga kunder" dvs. enstaka kunder med tekniska problem kostar för mycket insatser för att det skall löna sig att hjälpa. Ur operatörssynpunkt får dessa därför minsta möjliga "hjälp" så att de så snart som möjligt tröttnar och försvinner enligt principen "förlorar du en står dig tusen åter....." Kunden är således till för operatören - inte tvärtom.

Enda chansen att få rätsida på ett problem, vare sig det gäller telekom, hantverkare eller annat är att man själv försöker tillägna sig så mycket kunskaper inom området att det inger respekt och/eller rädsla hos den man vill klaga hos. Fenomenet är detsamma som för en duktig ledare/lärare - först med överlägsna eller i varje fall betydande kompetens har Du en chans att få övertaget eller att få rätt. Är man inte beredd att ta den fighten är det bättre att backa direkt och lägga krutet på att mata duvorna i parken....

Jo, det förstår jag - hur beklagligt det än är. Det gäller för övrigt i nästan allt när man bor på landet, det är inte prioriterat och om så "alla" klagar så är alla så få personer.

Men i just detta fall, så nu när det (troligtvis) finns andra alternativ, vilket det inte fanns för två år sen (när jag skaffade net1), så det spelar mig ingen roll om de löser det eller om de tycker "men orka, jaja du slipper uppsägningstiden, hejdå". Det enda jag inte har lust med är att i fyra månader till (jag har en mån bindningstid kvar) sitta med något som fungerar skit alt sitta med dubbla abb.kostnader under den tiden för att ha något som fungerar.

45

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Idag har det fungerat bra hela dagen - slump eller ej återstår att se, men so far ingen mätning under 2,5 Mbit/s ta emot.

46

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Åtminstone tidigare brukade Net1 support rekommendera kunder med problem att kolla det här forumet eftersom diskussionen ligger/låg på en högre teknisk nivå än vad de presterade själva. Så det finns en minimal chans att de kollat själva och justerat något. Den art av problem som du och andra beskrivit sänker ju möjligheten för Net1 att rekrytera nya privatkunder.

Diversity innebär att två mottagare med var sin antenn används. Signalstyrkan vid en antenn varierar hela tiden vilket gör att data tappas och farten sjunker. Med två mottagande kanaler kan routern hela tiden plocka den bästa signalen. Växlingarna sker på delar av millisekunder. Förbättringen i mottagen signalstyrka brukar uppskattas motsvara upp till 6 dB (fyra gånger) fallet Net1 utöver vad du får med en antenn. Så om du har två likadana antenner med samma förstärkning vinner du i alla fall fyra gånger.

Diversity och utvecklingar därav används i all mobil datatrafik för att optimera radiolänken åt ena eller båda hållen. Vid GSM tas signalen från telefonen emot med diversitet i masten genom dubbla antenner. Samma med Net1 och med 3G och 4G. I nedlänken används mono, diversitet eller mer komplexa överföringsformer som Mimo.

Antennerna bör alltså skiljas åt några våglängder för att signalstyrkan inte ska samvariera vid båda. Man kan skilja antennerna åt horisontellt eller vertikalt men även genom att vrida polarisationsplanen i förhållande till varandra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

47

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Jonasolof - tusen tack för förklaringen, nu tror jag att jag förstår litegrann i alla fall!

48

Sv: Bara krångel, vad gör man?

På tal om hastighet så fungerar ett paketnät (datanät) så att mottaget paket kollas och finns det fel (som inte kan korrigeras) så skickas det på nytt. Om signalstyrkan är på gränsen så kan variationerna bli betydande dvs om signalen blir litet svagare så måste alla paket skickas om. Då går hastigheten lätt ned till hälften eller ännu mindre.

49

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Nu blev det VÄLDIGT intressant...

Min ligger kvar på 2.5 - 3 Mbit/s ganska stabilt, får se hur det blir när det blir vardag.

MEN.. det intressanta. Min mamma bor i samma fastighet som mig. Hon jobbar hemifrån och hennes arbetsgivare förser henne med ett Net1 abonnemang. Alltså det är ett företag (stort) som står på abonnemanget. Jag gick och kollade vad hon fick för hastighet, hon har ingen riktantenn eller nåt. Det fladdrar en del för henne med, MEN hon har helt andra hastigheter än mig. Hon ligger på 5 - 5.5 Mbit/s ta emot som bäst (sen är det ner och fladdrar på 0,8 osv ibland, så själva ojämn signal-problemet har hon med). Vafan?? Hennes modem står dessutom åt "fel håll" sett till masten.

Ställer jag mitt modem i samma fönster ligger jag som bäst kring 4 Mbit/s. Jag borde ju kunna få precis samma 5 Mbit/s som hon får...  Dessutom, jag får alltså - även om det fladdrar - högre hastighet med modemet med bara interna antennerna riktat "åt fel håll" än jag får med riktantenn åt rätt håll.

Jag börjar hata det här bortom ord..

50

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Du är en oprioriterad privatkund kontra en viktig företagskund med MÅNGA abonnemang.

Fladdrandet låter som störning från något om det drabbar flera.

Prova att tankaner på båda abg samtidigt, påverkar dom varandra ?
Då är det fullt i etern.