51

Sv: Howto: Publik IP-adress

Att använda jumproutrarna är superenkelt. Du kopplar in den pyttelilla burken i nätverket på vardera sidan (RJ45). Näten har som vanligt olika adressområden. Vardera jumproutern anropar antingen automonitors server eller din egen externa server och etablerar sedan tunneln mellan nätveren. Ingen dyndns. Nu kan du utifrån ditt eget nät koppla upp dig mot t ex en kamera eller raspberry i det andra nätet. Ingen portforwarding behövs. Konfigurationen tar bara ett par minuter. Sedan kan man skicka jumpgrejen och dess nätadapter på posten om man har någon som på plats kan stoppa in en nätverkskabel.

Reservationen är farten. Max 6mbit/s med nuvarande version. De gör också en variant av den nuvarande som är dyrare åt ett amerikanskt företag som klarar "LTE-farter" . Men en ny snabbare variant har varit pågång sedan ett år.

Om nhu vill kan du nog låna ett par jumproutrar av mig för test för jag använder AVMs VPN funktion i routrar nu över 4G, VDSL och ADSL 2. Jumproutrarna är inte dyrare än att man kan ha dem som back up- lösning att använda vid behov att ta sig in i det andra nätet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

52

Sv: Howto: Publik IP-adress

Tusen tack för erbjudandet ! Men jag sitter 1000 km ifrån kameran så det går inte att ändra på nånting där just nu.

Som bäst försöker jag få igång rtsp för jag märkte att den porten faktiskt är öppen.

53

Sv: Howto: Publik IP-adress

rtsp är bra, samt den är prioriterad, så funkar bättre!

54

Sv: Howto: Publik IP-adress

Jaha, så gick IP-numret tillbaka till 2.68.145.250 och är helt oåtkomligt (men eposten kommer ut). Minst sagt irriterande.

55

Sv: Howto: Publik IP-adress

brist på lediga ip#, så nöödar på andra

56

Sv: Howto: Publik IP-adress

Jag kör Tre bredband kontant och har alltid tidigare fått en extern IP-adress. Jag kör på APN:et bredband.tre.se
Nyligen så har jag bara fått interna IP-adresser i intervallet 10.xxx.xxx.xxx
Är det någon som kör Tre bredband kontant som får extern IP-adress och kör ni då på något särskilt APN?
Eller finns det några andra tips på hur man kan få en extern IP-adress om man kör Tre bredband kontant?

Abonnemang: Tre.
Modem: Huawei E3276 + Dovado Tiny.
Avstånd till 3G mast: 1016 meter med fri siktlinje mellan modem och mast.

57 Senaste redigerad av Kaos (2014-06-12 14:00:53)

Sv: Howto: Publik IP-adress

Har just fått bekräftat från Tre att de för några veckor sedan infört att ALLA kunder, både kontantkortskunder och abonnemangskunder, nu bara får interna IP-adresser. Publika IP-adresser delas inte längre ut av Tre till några kunder.
Svara gärna om det är lika för dig eller om du lyckas få en publik IP-adress.

Abonnemang: Tre.
Modem: Huawei E3276 + Dovado Tiny.
Avstånd till 3G mast: 1016 meter med fri siktlinje mellan modem och mast.

58

Sv: Howto: Publik IP-adress

Kaos skrev:

Har just fått bekräftat från Tre att de för några veckor sedan infört att ALLA kunder, både kontantkortskunder och abonnemangskunder, nu bara får interna IP-adresser. Publika IP-adresser delas inte längre ut av Tre till några kunder.

Jag har publik adress med Tre, då gäller det att hålla hårt i den... ;-)

Net1 D35 - Mastmonterad LTE router Mikrotik - Comhem 50

59

Sv: Howto: Publik IP-adress

Jag fick autossh att fungera men tyvärr är det inte stabilt så det behövs litet funderingar ännu innan jag kan strunta i alla publika adresser.

60

Sv: Howto: Publik IP-adress

Kaos skrev:

Har just fått bekräftat från Tre att de för några veckor sedan infört att ALLA kunder, både kontantkortskunder och abonnemangskunder, nu bara får interna IP-adresser. Publika IP-adresser delas inte längre ut av Tre till några kunder.
Svara gärna om det är lika för dig eller om du lyckas få en publik IP-adress.


Inte ens om man betalar extra för det ?
Har för mig att man kan få en fast IP-adress för 79 kr eller nått.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

61

Sv: Howto: Publik IP-adress

Nu vet jag inte hur det är hos Tele2 men detta brukar gå att köpa som tjänst för företag men inte på privatabonnemang.

62

Sv: Howto: Publik IP-adress

Är anledningen jag dumpade TRE på några ställen. Då voIp funktionen blev sporadisk.

Bra sätt att minska kundstocken wink

Tills dess tex dovado inte kan tex vpn brygga mallan sina routrar så är det så.
B593 funkar nu EJ med tre mer pga detta ... Hehe.