1

Tråd: Jag får upp en Roamingvarning RoamPrompt ibland på Kungsholmen i 08

Den lilla rutan säger "Please note! You are now entering a foreign network which implies high roaming costs for the data used."  Jag stängde ner rutan och såg att jag hade haft en toprate på 6.3Mbit. Nytt PR. Men va fan är det här. Ringde Tele2 support som sa att jag skulle inte oroa mig. Men han kunde inte förklara vad det är och vad kommer det ifrån? Har hört om man accepterar  i rutan kan man få ngn slags extra skitdyr surfräkning. Hur fan hittar detta foreign network mig? Andreas Andreas  världens bästa Andreas berätta för oss vanliga döda vad som pågår...peace

2

Sv: Jag får upp en Roamingvarning RoamPrompt ibland på Kungsholmen i 08

Det där har hänt mig oxå. Men jag har aldrig behövt betala något extra...

3

Sv: Jag får upp en Roamingvarning RoamPrompt ibland på Kungsholmen i 08

Så ni har fått in turbo 3g på kungsholmen? grymt. Någon annan stans?
Det betyder att det byggs ut. Fanns inte på kungsholmen förut.

4

Sv: Jag får upp en Roamingvarning RoamPrompt ibland på Kungsholmen i 08

Roaming Roaming Roaming.

De som kanske gör det lite lustigar för oss i Sverige är att våra operatörer samarbetar när det kommer till 3G näten.

Så det händer lite då och då att man kommer in på Telenors nät när man har Tre.
De bygger egna stationer samt vissa tillsammans, men sen så får man använda varandras fast de kanske bara står Telenor på stationen.

Drar jag ut till landet så står det att jag kör på R(04) nät "vilket jag antar är Telenors egna uppsatta master".
Och då roamar man ju faktiskt på en annan operatörs än ens eget nät, vilket då programet kan ge utslag för.

Programen är inte så AI idag så de förstår vad våra Svenska operatörer sysslar med.

Och jag har ni dragit historian om Telenor och Tre, och det är välla mer eller mindre samma femma med Telia och Tele2.

Tre har Turbo på kungsholmen och mer eller mindre hela stockholm och ytterkanterna.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Jag får upp en Roamingvarning RoamPrompt ibland på Kungsholmen i 08

haloj!
Jag jobbar på tele2's bredbandsupport (inte för mobilt bredband ännu dock). Har sett att det ligger en notering på våran interna mobilt-sida där det står att kunder kan få upp detta meddelande men att det bara är temporärt som man ska behöva stå ut med det. Tror det kommer försvinna snart för er smile

6

Sv: Jag får upp en Roamingvarning RoamPrompt ibland på Kungsholmen i 08

Går säkert att ändra i framtida mjukvara också "dashboarden" om operatören känner för de.
Men det måste gå att inaktivera varnings messet ocskå.

Inte för att jag hittar någon inställning för det i just mobile connect.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: Jag får upp en Roamingvarning RoamPrompt ibland på Kungsholmen i 08

S 04(R) tillhör 3gis alltså tre+telenor, tre har egna stationer i Stockholm, Göteborg och Malmö (även telenor har egna där) Därför kan näten variera i täckningen mellan dom. Telia och Tele2 har samma nät i hela sverige (3G)  Lite fakta för skojs skull: 3+Telenor c:a 8000 basstationer Nmt c:a 1000, Telia kanske som 3 + 1000 st?