1

Tråd: Router som använder 4G-modem för bandbreddsredundans?

Hej!

Håller på att bygga upp en verksamhet på ett lite otillgängligt ställe. Fördelen är att vi har en stabil (nåja) Wimax lösning (flatrate) som ger mellan 2-4 Mbit (beroende på väder) och kan även med hjälp av en riktantenn få 4G i 20-25 Mbit (Telia...med alla de volymbegränsningar deras abonnemang för med sig).

Jag söker nu en Router som klarar av att primärt använda Wimax som basbredband men som när tillgänglig bandbredd på Wimaxen är "full" kopplar in och routar om trafik via 4G bredbandet.

Har någon koll på om det finns NÅGON router som har den kapaciteten eller har de produkter som finns bara "antingen eller" redundans?

Tacksam för svar!

2

Sv: Router som använder 4G-modem för bandbreddsredundans?

Du har inte funderat på att använda Telias 4G för företag ? 80 GB för 699 tror jag det var.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3 Senaste redigerad av Evalsor (2014-07-25 17:56:27)

Sv: Router som använder 4G-modem för bandbreddsredundans?

Det är nog det 4G bredband som kommer att användas....men när vi har, i princip, gratis 4 Mbit bredband så känns det onödigt att "slösa" all trafik på snabbt 4G. IOM att vi dessutom sannolikt talar 4-5 personer med strömmande video ett par timmar varje vecka  så räcker inte 80 GB så särskilt länge...

Ett annat alternativ är Telia 4G Prolane....men den kostar 1600 kr i månaden...

Inga förslag på Router?

Evalsor

4

Sv: Router som använder 4G-modem för bandbreddsredundans?

Wimaxroutrar har inte diskuterats på forumet. I Ryssland har wimax använts men man går över till LTE. Där kan möjligen finnas kombiroutrar.

Det finns tre saker som ska klaras.

Wimax
LTE
Bandbreddsredundans där 4G komplettetar Wimax vid behov.

Det är möjligt att de tre funktionerna måste skötas av tre seoarata enheter,

Här är ett exempel med en Raspberry för lastbalansering.

https://m.youtube.com/watch?v=ZLRAaA2vkUU


Frågan om lastbalanserande routrar har varit uppe. Sök på forumer. Men att en router sköter trafiken och att en annan toppar upp när mer bandbredd behövs är en ny kravspec (som är intressant).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5 Senaste redigerad av Evalsor (2014-07-25 18:37:45)

Sv: Router som använder 4G-modem för bandbreddsredundans?

Wimax delen är inte problemet (den har en egen antenn och omvandlare och blir således ett WAN liknande det som 4G modemet skapar) så det är snarare en router med "dual WAN" uppsättning men där den skall slå över och routa "ny" trafik till "secondary WAN" (4G Modem) när primary når 2,5 Mbits bandbredd.

Lite knöligt...men jag vet inte riktigt vart jag skall vända mig...

Evalsor

6

Sv: Router som använder 4G-modem för bandbreddsredundans?

Fråga induo.se om de kan lösa problemet med sina proffsroutrar. Du skulle också kunna maila communica.se.

Det lär dessutom bli fråga om mycket korta spikar när extra bandbredd ska kopplas in så båda modemen måste vara igång.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Router som använder 4G-modem för bandbreddsredundans?

Jag kör en Cradlepoint mbr1400 v2. Den har inga problem att lösa den typ av lastbalansering du efterfrågar. Dessutom är den galet stabil och man kan köra upp till 5 modem samtidigt. Jag har haft tele2 som huvudabonnemang men när belastningen varit nog hög (av mig inställd nivå) har den startat upp ett modem med telia kontantkort. Väldigt bra funktioner för att styra vilken trafik som går på vilket modem med.

8

Sv: Router som använder 4G-modem för bandbreddsredundans?

Cisco RV320 (2000,-) eller RV325 (2800,-) beroende på hur många Lan-portar som efterfrågas.  Lastbalansering och redundans över två wan-portar samt ett usb-modem på hot alt. cold standby.

http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/l … r-reviewed