1

Tråd: Tycker Net1 går slött.

Har sedan många år i min sommarstuga Net1, har bytt upp mig med nyare modem hela tiden.
Senast i våras så skaffade jag ett R-90 för att få lite bättre fart trodde jag...
Men tycker att det är slött får bara ca 1-2 Mbit/s.
Nu när jag testade via TeamViewer så blev det så här:
http://www.speedtest.net/result/3712170146.png

Skulle kunna kasta ut Net1 och köra 4G upptäckte jag för någon månad sedan.
Då får jag ca 10 Mbit/s

Men då det fungerat ganska bra med Net1 samt att jag har ett bra och billigt abonnemang med 26 GB/199:-/månad.
Så jag måste kolla först om det inte går att få upp farten på modemet.
Jag har 4.1 km till masten, lite trafik på den masten enl. kundtjänst.
Det skall vara "Mycket god täckning" enl. täckningskartan.
Jag har en yttre antenn - rundstrålande som jag fick vid ett tillfälle från dom.
Det är en sk. båt- och husvagnsantenn ( http://www.net1.se/privat/kundservice/t … /antenner/ )
Den sitter högst upp i maströret på skorstenen med ca 5 meter antennsladd.
Jag är ingen expert på hur jag skall tolka värdena från modemet/routern.
Men jag kör R-90 mot en Dovado 4GR - Router med DMZ mot den.
På detta vis kan jag plugga in vad jag vill in i Dovadon utan att behöva konfigurera om nätverket varje gång jag "leker" ;-)
Jag kör ett par datorer och IP-telefoni samt en webbkamera mot den.

Är det någon som förstår sig på siffrorna och säga om det ser bra ut, kanke komma med tips på vad jag kan göra för att öka på farten.
Det går ju inte att se på "tv" precis med den farten, få buffra nån timma före ;-)

Så här ser "datat" jag får från R-90 modemet.
Jag kör när jag testade en uppdatering av Windows för att få lite "last".
http://franses.walo.se/net1/R-90_2014-08-25.jpg

2 Senaste redigerad av Job (2014-08-25 08:18:39)

Sv: Tycker Net1 går slött.

Jag skulle prova med en riktantenn först. Net1:s egna brukar finnas på blocket för runt 400:-.

Mina DRC-värden, när allt fungerar som det skall, är 3072 per carrier. Alltså 9216, totalt. Också det på en mycket litet belastad mast. Jag hade under 18 månader i stort sett alltid tre carriers aktiva (med 3072 per carrier) så det verkar inte ha något med belastning att göra. Så prova med en riktantenn, och prova att flytta runt den på huset till dess att du hittar bästa möjliga värden. Det kan vara en enorm skillnad på bara tio centimeter. Högst är oftast, men inte alltid, bäst. Jag har upplevt det viktigast att kunna prova antennen på många olika punkter på huset.

3

Sv: Tycker Net1 går slött.

Masten har bara två carriers, kanaler. Den tredje är inte igång.
Signalstyrkan RSSI är bra och signal/brusnivå god (EcNo).

Routern har två antenningångar. Används två antenner bör farten bli högre. Jag skulle pröva två måttligt stora riktantenner, t ex de som Net1 säljer. Parametern att optimera är DRC som styrs av bl a signal/brusförhålllandet. DRC är den nominella (möjliga) dataöverföringshastigheten i länken  mellan basstationen och din router. Speedtests kan du köra på slutet; de beror dock på mycket annat. Motsvarande parameter somDRC visas tyvärr inte på 4G routrar. DRC är mycket känsligt och bör kunna användas för att rikta antennerna, ev en i sänder. Separera gärna antennerma en meter. Montera en horisontellt och drn andra vertikalt till att börja med.

Med två kanaler kommer du inte över 6 mbit/s men det vore nog en avsevärd förbättring.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Tycker Net1 går slött.

Masten jag går mot har tre carriers och under 18 månader hade jag också i stort sett alltid tre aktiva när jag gick in och kikade. Sedan ett halvår nu har jag till och från haft bara en eller två aktiva. Det ser då ut som i exemplet ovan, och jag har då felanmält masten och efter allt från några få dagar till några veckor har Net1 återkommit efter att ha åtgärdat masten, och då har jag också återigen haft alla tre carriers aktiva... Så, det kan mycket väl vara fel på op:s mast också men jag tycker att han kan börja med att köpa en riktantenn.

Tilläggas kan att jag kör med bara en riktantenn och alltså - när masten är sjysst - har DRC-värden på 9216 + att jag har nedhastigheter på 6-8 mbit vid lågtrafik och 2-5 vid högtrafik. Både värden och hastigheter har också varit väldigt stabila - när det inte varit fel på masten, alltså, och med bara en riktantenn. Så, jag skulle rekommendera att börja med en antenn och se vad värdena och hastigheterna hamnar på.

5

Sv: Tycker Net1 går slött.

Diversitymottagning med två antenner ökar farten och minskar effekten av snabb fading.  Din rekommendation om att bara använda en antenn är felaktig anser jag. Routern och hela tekniken är designad för dubbla antenner. Ge en tekniskt underbyggd motivering varför en antenn skulle vara nära optimum. Dina individuella och begränsade erfarenheter bör inte ligga till grund för generella rekommendationer.

Fråga sign. Vox Medievalis som har samlat på sig stor erfarenhet genom systematiskt. experimenterande under åratal. Radiochefen Mikael Ryding på Net1 uppgav vid samtal med mig att effekten av diversityantenn motsvarar 6 dB i signalstyrka vilket i sin tur kan ha stor inverkan på DRC och reell speed.

Bästa kollen av effekten av diversityantenn fås med programmet RF starus monitor som desssvärre bara fungerar på D35 routern och med en kanal. Här kan de snabba variationerna i DRC följas momentant. Diversityantenn tar i hög grad bort fadingbetingade dippar i DRC vilket just är avsikten. De DRC värden som anges i nyare routrar är inte momentana och man bommar förmodligen de snabba variationerna. Fading är ett fenomen som utspelar sig på millisekunder vid höga frekvenser och mobilt bredband. Det är något helt annat än långsam jonosfärbetingad fading på kort- och mellanvåg.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Tycker Net1 går slött.

Jag ville bara påpeka att jag 18 månader i sträck haft näranog maximal hastighet och maximala DRC-värden med bara en riktantenn (mot en lågt belastad mast). När op också går mot en lågt belastad tycker jag han kan börja med bara en antenn och se vilka värden han får. Når han inte bra hastigheter/DRC-värden är han naturligtvis i sin fulla rätt att testa med två antenner wink Jag tänkte att de flesta nog inte vill slänga ut 400-700 kronor om de inte behöver det...

7

Sv: Tycker Net1 går slött.

När jag gick över till dubbla (12-elements) riktantenner mot min tvåcarriers bas på 42 km avstånd ökade hastigheteten i det närmaste med det dubbla. Exakt samma proportionella hastighetsökning fick jag redan när jag i D-35-routerns barndom utrustade bilen med dubbla sprötantenner. Med endast en antenn på biltaket var det t.ex mycket svårt att få till stånd bra kvalitet på en telefoniuppkoppling under körning. Båda dessa exempel bekräftar den stora fördelen med att utnyttja diversity även i Net1:s nät. Sakligt sett är det snudd på underlåtenhetssynd av Net1:s support att inte upplysa "problemkunder" om detta särskilt som Net1:s ringa bandbredd per automatik ger låga hastigheter. Principen är enkel även för en icke teknikfreak: med en riktantenn får Du som regel bättre resultat än med routerns båda egna och med två riktantenner får snudd på fördubbling. Allt under förutsättning att Du har måttligt långa kablar som annars lätt kan tugga i sig antennvinsten. I riktigt svåra lägen återstår då bara riktig lågförlustkabel (diameter 10 mm) - men då svider det i plånboken - jag vet....  Sedan är det upp till var och en att bedöma och värdera vad man anser den ökade hastigheten och stabiliteten i uppkopplingen är värd i kronor.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

8

Sv: Tycker Net1 går slött.

Undantaget skulle vara om man har sändarmasten inom synhåll. Då bör fading vara ringa och behovet av diversitetsmottagning mindre. Med tanke på cellstorleken är det dock sällan man har masten inom synhåll. Finns det skog som radiovågorna ska gå igenom är det all anledning att ha dubbla antenner för den reflexrika miljön ökar snabb fading.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Tycker Net1 går slött.

När jag tog upp frågan om dubbla riktantenner kunde förbättra hastigheten med Net1s support sa de att det andra antennsprötet på R90-routern var för Wifin!

Kan någon här med säkerhet svara på frågorna:

1. Kan även den andra (ej antennmärkta) kontakten på R90 fungera för en extern riktantenn (så man alltså kan ha två riktantenner på R90 som i råden här ovan)?

2. Om man även tar bort R90-routerns andra antennspröt så förändrar det inte WiFins räckvid?

10

Sv: Tycker Net1 går slött.

Se Vox Medievalis recensioner av R90. Notera särskilt de divergerande resultaten beroende på vilket antennutttag som användes.

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 87&p=3

Särskilt detta:

Vid anslutning av riktantennen mot den närmaste basen (25 km) till uttaget märkt external antenna och riktantennen till den fjärmaste basen (35 km) på det omärkta uttaget  ligger RSSI på typiskt -75 dB och MTP (Mobil transmit power) på typiskt -2 dB.
Vid det omvända förhållandet dvs. anslutning av riktantennen mot den fjärmaste basen (35 km) till uttaget märkt external antenna och riktantennen till den närmaste basen (25 km) på det omärkta uttaget ligger RSSI på typiskt -65 dB, MTP (Mobil transmit power) på typiskt -15 dB.
Vid detta det senare förhållandet blir båda transmissionshastigheterna också genomgående högre


Frågan är vilken av de två uttagen som är för sändning och mottagning och vilket som är för diversityantenn. Det borde vara det märkta uttaget som är för Tx/Rx. Antar att Vox M listat ut detta redan. 

Att inte veta vad de anslutna antennerna är till för är typiskt support. Samma för Telia B593 och telenors Dlnk router. De trodde att 3G/4G antennerna var wifiantenner.

Det finns ingen anledning att tro att den andra antennern används för både 450 och wifi. Dessutom kan du lätt kolla om wifisgnalstyrkan ändras när de tar bort respektive ansluter antenner

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Tycker Net1 går slött.

Jag asgarvar åt NET1 igen.
Fått liknande svar från deras "support" för några år sedan.

12

Sv: Tycker Net1 går slött.

G-Man skrev:

Jag asgarvar åt NET1 igen.
Fått liknande svar från deras "support" för några år sedan.

Hos Net1 skulle jag INTE vilja vara kund. De verkar verkligen inte ha mycket att erbjuda förutom sjukt höga priser för sina undermåliga tjänster. 4G måste vara valet där det är möjligt.

13

Sv: Tycker Net1 går slött.

Net1 har en bra produkt givet de dåliga förutsättningarna (ringa bandbredd) och både är och kommer att vara enda alternativet för många. Jfr. täckningskartor för t.ex 4G så inser man att betydande ytor av landet bara har tillgång till Net1 och - av ekonomiska skäl - aldrig kommer att få något annat bredband. Deras support är däremot marknadens sämsta och har också blivit väsentligt mindre kompetent än 2007 då man drog igång.

Vad gäller antennuttag på R-90 är detta (faktiskt !) markerat och redovisat i "kom-igång- broschyren" på sid. 3 där det tydligt står att en extern antenn skall anslutas till antennuttaget (F/A) och inte A. Om två antenner talas det (givetvis) inte eftersom det skulle trassla till det för supporten. Logiken talar därmed för att antennuttaget som i broschyren betecknas med enbart A är diversity eftersom enbart en antenn (F/A) inte möjliggör diversityfunktion. Båda dessa uttag är alltså knutna till WAN. Routern har ingen anslutning för extern WiFi-antenn.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

14

Sv: Tycker Net1 går slött.

Nalleman skrev:
G-Man skrev:

Jag asgarvar åt NET1 igen.
Fått liknande svar från deras "support" för några år sedan.

Hos Net1 skulle jag INTE vilja vara kund. De verkar verkligen inte ha mycket att erbjuda förutom sjukt höga priser för sina undermåliga tjänster. 4G måste vara valet där det är möjligt.

Jag har 26 GB/månad för 199:-/månad därför jag har ett gammalt abonnemang.
Detta går inte att få detta pris och datamängd med med 4G vad jag hittat i alla fall.
Dessutom funkar ju Net1 där inte det finns nått annat,
dom satsar ju faktiskt på landsbygden, det vill jag samtidig premierar.

Men är jag i stugan vill jag ha bättre fart, men får väl ta med mig surfplattan och dela ut 4G-nätet åt mig själv :-)
Men så slött som 1-2 Mbit som jag har det nu skall det inte vara med 4 km till masten...
Nått är galet! Dessutom kör dom med bara 2 carrier, borde var 3 kan man tycka...

15

Sv: Tycker Net1 går slött.

I en del master verkar bara 2 carriers finnas. Det bör dock ge 6 mbit/s.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Tycker Net1 går slött.

Kolla med kundtjänst om den har 2 eller 3 carriers. Masten jag går mot har som sagt 3 stycken men 1 eller 2 försvinner lite då och då. Det har hittills lösts efter att jag felanmält masten...

17

Sv: Tycker Net1 går slött.

Vox medievalis skrev:

Net1 har en bra produkt givet de dåliga förutsättningarna (ringa bandbredd) och både är och kommer att vara enda alternativet för många. Jfr. täckningskartor för t.ex 4G så inser man att betydande ytor av landet bara har tillgång till Net1 och - av ekonomiska skäl - aldrig kommer att få något annat bredband. Deras support är däremot marknadens sämsta och har också blivit väsentligt mindre kompetent än 2007 då man drog igång.

Vad gäller antennuttag på R-90 är detta (faktiskt !) markerat och redovisat i "kom-igång- broschyren" på sid. 3 där det tydligt står att en extern antenn skall anslutas till antennuttaget (F/A) och inte A. Om två antenner talas det (givetvis) inte eftersom det skulle trassla till det för supporten. Logiken talar därmed för att antennuttaget som i broschyren betecknas med enbart A är diversity eftersom enbart en antenn (F/A) inte möjliggör diversityfunktion. Båda dessa uttag är alltså knutna till WAN. Routern har ingen anslutning för extern WiFi-antenn.

En bra produkt när man begär 499:- per månad för 15 GB med så låg hastighet som Net1 kan erbjuda? Det tycker jag väl ändå inte. Då är det bättre att köra internet via satellit (om man inte kan få 4G eller 3G alltså).

18

Sv: Tycker Net1 går slött.

I nästan alla subjektiva/objektiva bedömningar/tyckanden om olika operatörer verkar det som om volymen för abonnemanget är den enda viktiga parametern. Om abonnenten t.ex aldrig kör strömmande media och följaktligen kanske aldrig kommer i närheten av volymgränserna men å andra sidan vill ha en uppkoppling som är så säker det någonsin går, kanske också med fast IP - oavsett väder/strömavbrott och andra externa driftproblem så kanske ändå Net1 är värt sitt pris.
Jag själv körde tidigare Net1 på tre olika platser (inklusive bilen) men har på två platser nu bytt till 4G - ändå har jag på en av dessa behållit ett Net1 abonnemang "BAS" med 1Gb som reservlina/failover. Tyvärr har dock Net1 aldrig klarat av att distribuera VoIP-telefoni (egen eller tredjeparts) med helt störningsfri kvalitet under "prime time" på kvällar vilket diskvalificerar operatören inom en (livs)viktig tjänstegren. Här är 4G helt outstanding - även mobilt.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

19

Sv: Tycker Net1 går slött.

À propos önskan om tre carrier överallt - jag delar den önskan - men med lite eftertanke inser man att "sparsamheten" att tända upp tre carrier i alla baser förmodligen har en orsak - önskan att så långt möjligt hålla nere interferensen i ett storcellsnät med räckvidder ibland över 100 km. Såvitt jag har förstått är, i dagsläget, Net1:s incitament att köra tre carrier på en bas primärt när belastningen (antalet abonnenter) går över en viss nivå - inte att höja hastigheten.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

20

Sv: Tycker Net1 går slött.

Tack för svaren om R-90 routerns två antennuttag, nu förstår jag bättre hur det hänger ihop.

21

Sv: Tycker Net1 går slött.

Vox medievalis skrev:

Net1 har en bra produkt givet de dåliga förutsättningarna (ringa bandbredd) och både är och kommer att vara enda alternativet för många. Jfr. täckningskartor för t.ex 4G så inser man att betydande ytor av landet bara har tillgång till Net1 och - av ekonomiska skäl - aldrig kommer att få något annat bredband. Deras support är däremot marknadens sämsta och har också blivit väsentligt mindre kompetent än 2007 då man drog igång.

Vad gäller antennuttag på R-90 är detta (faktiskt !) markerat och redovisat i "kom-igång- broschyren" på sid. 3 där det tydligt står att en extern antenn skall anslutas till antennuttaget (F/A) och inte A. Om två antenner talas det (givetvis) inte eftersom det skulle trassla till det för supporten. Logiken talar därmed för att antennuttaget som i broschyren betecknas med enbart A är diversity eftersom enbart en antenn (F/A) inte möjliggör diversityfunktion. Båda dessa uttag är alltså knutna till WAN. Routern har ingen anslutning för extern WiFi-antenn.

Invänder. Många 3G modem från Huawei som hade dubbla interna antenner hade extern anslutning endast till diversityingången. Det finns ur radiosynpunkt perversa men ur supportekonomisk synpunkt rationella skäl att enbart nämna diversityingång.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: Tycker Net1 går slött.

OK, supportekonomisk synpunkt är förvisso logisk ur operatörssynpunkt men knappast ur kundperspektiv. Så småningom inser man att kundperspektivet i dess olika former är väldigt underordnat helheten. Lite av den - egentligen - märkliga ordning som nu är allenarådande och som innebär att i princip alla MBB- och telefoniabb. normalt säljs med router och/eller telefon. Alltså: när Du tagit körkort medföljer det en liten bil - så slipper Du välja själv......
Skulle vara intressant att veta om vinsten resp. påslaget på ett abb idag är störst på modemet/luren eller själva tillgången till nätet.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

23

Sv: Tycker Net1 går slött.

Det är vidare ruttet att manualen inte ens nämner två antennutgångar och hur de bör användas. Häri spårar man återigen marknadsförarnas förvrängningar och tekniskt pervers desinformation.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24

Sv: Tycker Net1 går slött.

jonasolof skrev:

Det är vidare ruttet att manualen inte ens nämner två antennutgångar och hur de bör användas. Häri spårar man återigen marknadsförarnas förvrängningar och tekniskt pervers desinformation.

Ja, på dom bara.
Gäller samtliga operatörer och merparten av hårdavumärkena.