1 Senaste redigerad av idgforum (2014-08-14 13:12:38)

Tråd: 2007-07-02 20:29:20

2007-07-02 20:29:20 Var det forumets första inlägg? Snackades om nya 3,6 Mbps och att framtiden skulle erbjuda fantastisk teknik som 7,2 Mbps.

Vore trevligt om någon kunde plita ner några rader om historien bakom "saiten" mobila bredband och dess forumdel. Kom hit 2010 och trodde sidan låg på Dovados hemsida. Tänk vad mycket som har hänt på 7 år. Från 0,3 Mbs till 80 Mbps och kvoten på data har försvunnit och kommit tillbaka.

Tyvärr är, som jag förutspått, just datakvoten nog mobilt bredbands fall som teknik. Kommer inte dröja många månader innan mobilerna också vill ha massvis med data att förbruka. Nu vill alla ha fiber istället för att tanka dyrbar 3G-sim när data är slut.

PS - Ser att Tele2 nu erbjuder 20 GB i mobilen fast det kostar hutlösa 450 kr/månad - Fria samtal, Fria SMS' Fria MMS

2

Sv: 2007-07-02 20:29:20

Det var ingen data quota 2007 det löste sig på andra sätt, med tex telia tog 15kr/mb för trafiken, och tele2 tog 10kr/mb.

Adblocker, skriptblocker samt bildblocker krävdes, annars kostade det typ hundra kronor att titta på kvällstidningen och tog evigheter att ladda via mbb...

Mbb har funnits extremt länge, jag körde med nokia 2110 som modem.

3

Sv: 2007-07-02 20:29:20

Kul med lite grävande. Kan skriva några rader för att försöka få igång mitt minne.

Sidan startades något år efter att jag fått i uppdrag av Smittskyddsenheten på Socialstyrelsen att förbereda/förbättra vad jag kallade "action bag" med satellittelefon, laptop, internet, gps, kamera etc som de skulle kunna använda vid epidemier/pandemier ute i välden "tänk fågelinfluensa/svininfluensa". d.v.s en väska som står redo för att ge dem möjlighet att kommunicera med omvärlden och rapportera från händelsens centrum som då kunde vara någon obskyr del av Afrika eller likväl EU.

Nåväl, vid denna tidpunkt fanns inge Turbo/HSPA nät och maximal bandbredd var 0,3 Megabit via pcmcia kort och usb donglarna var inte påtänkta. Jag höll dragning för en grupp forskare&doktorer som då ingick i denna grupp som skulle vara redo att skickas ut i världen och detta är då en kombination av myndigheter som MSB och Socialstyrelsen m.fl. Tekniken var inte riktigt den jag hade önskat och vid tillfället och produkterna och supporten från ovan var föga imponerande.
Att ringa till en operatör och försöka få svar på om de går att roama i Zimbabwe går någorlunda men har man frågor utanför de så är man utelämnad. Om folk tycker de kan var knepigt att hitta produkter med vettiga antenningångar och tillbehör till dessa så var marknaden något smalare vid denna tid.


Runt 2007 så börjar mobilt bredband blir ett ord i folkmun tack vare operatörernas krig att försöka pusha ut den nya fantastiska "turbo 3g" vilket också blev ett släntrian ord för HSPA.
Det är nu Svensson börjar mynta uttrycket dongel och Huawei´s tvålar floodar marknaden från alla håll och kanter och denna lilla fantastiska usb enhet klarar 3,6 Megabit vilket var stort uppstuds från de tidigare smalband GPRS och WCDMA 0,3 Megabit nät som tidigare erbjudits.
Men utvecklingen går snabbare och snabbare och plötsligt har vi 7.2 Megabit stöd i nätet men de finns plötsligt inga enheter som stöder det. Plötsligt är man i någon kapplöpning med operatören för att få den senaste hastigheten och begränsningen låg då i konsumentens produkt, det är här någonstans de börjar brinna i själen och forumet börjar ta fart. Vid tillfället så snurrade forumet på en maskin i Jon´s "Elmor" garderob i Bandhagen och han hjälpte flitigt att pilla på sidan. Nu har han lämnat modersvea och jobbar för Asus i Taiwan.
Jag satt och gör olika simpla guider för att uppdatera modem 3.6->7.2 och jag bryter upp mitt första E220 och finner den dolda antenningången som jag lägger upp bilder på.

Som idgforum nämner så var Dovado med i denna mobila trend och jag fick god kontakt med Samir och vi har suttit och testat nya modem och nya hastigheter, snurrat runt ett par varv på stan för att försöka testa operatörens senaste hastighet med modem från utlandet då de hade satt upp en mast på plats X.

Detta är då en liten del av historien. smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: 2007-07-02 20:29:20

Jag körde akustiskt modem (med speciallur) till Nokia CityMan 900 som kom 1987. Valutakurser bl a. Sedan använde jag modemfunktion på belgisk 450 för bankärenden eftersom den fasta linan hemma var så skrapig. Dessutom körde jag fax över mobil uppkoppling från bilen ca 1993 för att godkänna byggritningar. Det var också akustiskt om jag minns rätt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: 2007-07-02 20:29:20

försätt gärna historien @andreas ... intressant att veta vad alla har för kopplingar till varann och hur det blev som det är idag.

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )