1

Tråd: Alternativ till repeater för bättre telefonitäckning.

För att få in en bra signal till den mottagande enheten behövs ofta en yttre antenn - samt att den mottagande enheten har en kontakt för anslutning.

Lösning ett: Dustin säljer en olåst original Huawei F685 med TS9 antennkontakt. det är en GSM/3G telefon sammambyggd med en basstation för DECT. En DECT-lur medföljer. F685 säljs också av några operatörer men de har i sin debila ondska gömt TS9-kontakten och operatörslåst enheten och därmed förstört en bra idé.

http://www.dustinhome.se/product/501077 … mp=con_con

Lösning två: Nackdelen med F685 är att man inte kan använda den egna mobilens simkort utan att flytta över det. Det finns ett par lösningar som bygger på att mobilen kopplar över samtalen via Bluetooth till en enhet som är basstation för DECT eller kan ansluta till en DECT bas. Samsung mobiler som Gio och andra billiga 3G telefoner har testkontakter som kan användas för anslutning av yttre antenn. Jag har testat XLINK BTTN inköpt från Kanada. Tre olika GSM telefoner kan anslutas. Till BTTN även vanliga fasta telefoner via ett RJ11 jack. Dessutom finns ett till RJ11 jack för anslutning av fast linje om man vill kunna välja mellan att ringa ut på någon av de anslutna GSM/3G telefonerna. 

http://www.myxlink.com/index.aspx

Att bluetooth-para telefonerna med Xlink går mycket enkelt. Xlink kan anslutas med USB kabel till PC för att ändra inställningar, t ex volym vilken kan vara väl hög för vissa anslutna GSM/3G telefoner, fr a nyare. Programvaran laddas ned från myxlink.com Dessutom uppgraderas FW via USB.  Den jag köpte har senaste FW. 

Test med tre olika GSM/3G telefoner utföll mycket bra men jag använde då enbart gammal fast tontelefon ansluten till xlink. Test med Dect kommer senare. Fördelen med att köpa dectlurarna + bas separat är att man kan välja dessa som man vill, t ex Siemens Gigaset som lär funka.

Bruksanvisningen till Xlink BT och BTTN finns bara på nätet och är världshistoriens mest oläsliga. Någon vänlig själ har skrivit om den och illustrerat den samt lagt till info om alternativa enheter plus diverse tips. DECTbasen anslutes via RJ11 utgången som kan delas med flera vanliga telefoner via en förgrening. Om man har kopplat bort den fasta telefonlinjen kan man ansluta Xlink till ledningarna i huset och slippa leta bortlagda DECT-lurar. Fördelen med dectlurarna är dock att de visar vem som ringer, med nummer eller namn om telefonens adressbok importerats till Xlink.


GSM/3G telefonen bör läggas inom någon meter från Xlink BTTN. Det är ingen nackdel att ha en stark insignal på den anslutna telefonen via yttre antenn. Det enda man behöver göra då man kommer hem (eller var det nu är man behöver bättre täckning) är att ansluta patchkabeln till antennkontakten genom ett hål man gjort i telefonens bakstycke. Telefonen gör över automatiskt i handsfree läge i närheten av Xlinken. 

Här är utförlig diskussion av en man som använder Xlink för att ringa över GSM/3G med gamla telefoner som har nummerskiva.

http://telephones.newenglandhistorywalks.com/service

Förbättrad bruksanvisning

https://f3ee4b06-a-43c8cdc8-s-sites.goo … edirects=0

Edit: ännu bättre manual: http://mobilicity.ca/media/files/phones … e_BTTN.pdf

En vanlig orsak till att användare klagar över dålig täckning och avbrutna samtal är att det finns flera celler som tas emot med ungefär samma styrka. Detta kan man se med appen GSM Signal monitoring i en telefon med mediatek-chip som visar grannceller, t ex alcatelmodeller med android. Med Samsung går det inte. Man bör i dessa fall använda en riktantenn för att framhäva en cell. Om sedan telefonen är ansluten via testkontakten riskerar man inte cellbyte för att telefonen flyttas.
På 3G används soft handover för data men jag tror inte att telefonsamtal går över flera 3G celler samtidigt. Även för 3G kan appar användas för att se ansluten cell och övriga som hörs. RF Signal tracer är bra för att ställa in antenn på 3G mast.

Och här är entusiastens råd för hur man får urgamla telefoner att funka över GSM-linjen:

http://telephones.newenglandhistorywalks.com/background

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Alternativ till repeater för bättre telefonitäckning.

Vidare test med repeateralternativet Xlink BTTN. Valde en Panasonic Dect KX-TG6811 eftersom den sades ha bra räckvidd. Och den är verkligen bra. Dectbasen kopplas till Xlinkens telefonuttag och det funkar direkt. Vid inkommande samtal tar det två sekunder innan numret visas. Andra sidan hörs väl starkt, det kan man ändra i xlink manager i PC kopplad via skrivarusb kabel till xlinken.

Får inte upp namn i från telefonboken på inkommande samtal men det kan vara telefonens fel, i detta fall en samsung gio GT 5660.

Skälet att ha detta arrangemang är naturligtvis dålig täckning i huset. Så jag testar med antenninkoppling, först via patchkabel till antenntestkontakten i telfonen och kod *#0011# i telefonen. Med en stor panelantenn för 900 får jag -60 dBm i signalstyrka på GSM med antennen och sämre än -77 utan. Prövar sedan en antennplatta (gain uppåt "8 dBi") köpt från Australien där man bara lägger telefonen på plattan som anslutits till riktantennen. Får då ca -66...-67 dBm i RSSI så kombinationen panelantenn och platta ger rejäl vinst jämfört med enbart telefonen. Ska man ha riktig fräs på mottagningen ska naturligtvis inkoppling med patchkabel användas men det är bara samsungtelefoner i princip som erbjuder det och det funkar bra med den passiva överföringen via antennplattan också, lämpligt för iphone, alcatel m.fl. där man inte kommer åt testkontakten eller inte vill strula med inkoppling. Vill man verkligen maxa kan man ju lägga in en antennförstärkare i seria också t ex den novero compenser för bil som jag skrivit om tidigare. Ska testa den också i kedjan när jag fått tag i rätta FAKRA kontaker så att jag kan ha korta kablar.  Med en carant acy-yagi för 900 får man 14 dBi gain, har nu beställt en stor ljugarpanel från Polen som "ska" ge ännu mer. Det bör vara mycket få ställen där man inte kan få till stånd fungerande telefoni med beskrivet upplägg såvida en GSM lur åtminstone visar något streck.

En väsentlig detalj är att den använda gms-luren, i detta fall samsung gio, ansluter automatiskt till Xlink när jag lägger den på antennplattan. Anslutningen syns tydligt på xlinkens blå lampa (en för vardera av tre telefoner som kan paras med enheten). Dock bör noteras påpekande av användare på amazon.com att strömavbrott som berör xlinken gör att bt-länken bryts. Man måste då avlägnsa telefonen från xlinken och komma tillbaka med den för att bt-länken ska återupprättas. Att länken etablerats syns genast på lampan. Xlinken försörjs med 9 volt så vill man ha backuppbatteri får man använda en omvandlare från tolv volt, finns t ex på Clas O.  Det finns en del gsm-telefoner som klarar att återansluta även sedan xlinken drabbats av strömavbrott, bör således testas. Till BTTN-modellen kan också fast lina anslutas så att man kan nå både GSM och fast lina med decttelefonen, och för den delen också voip enhet via router, t ex för utlandssamtal.

Har kopplat in en annan panelantenn för 900 som yttre antenn för den proffs kathreinrepeater jag använder här i utlandet för att få täckning i köket som ligger i radioskugga i stenhuset. Bara panelen gav -59 dBi på GSM 900, kopplad till den australienköpta antennplattan fick jag -64... -66 dBi och när jag använder panelen som yttre antenn till repeatern får jag -51 dBi nära repeaterns inre antenn. Högre signalsstyrka mäter inte Gioluren. Det innebär att har man rikigt svag signalstyrka och man  inte kan få tillräckligt gain med yttre antenner (dvs mer än 15 dBi som är rimlig gräns) så kan en bra repeater hjälpa till. Men då ska det till riktigt bra kvalitet. I detta fall vänder den yttre panelen baksidan mot huset och den inre antennen vilket bör minska återkopplingsrisken. Förstärkningen i repatern kan ställas in båda vägarna manuellt och jag har aktat mig för att vrida på max.

Sammannfattningsvis så är kombinationen av bluetoothrelä som Xkink BTTN och decttelefoner ett bra alternativ till repeaters, i synnerhet om den använda mobiltelefonen får hjälp av yttre antenn. Inga tillstånd behövs och det finns ingen risk för störning av nätet. Kostnaden ligger på ca 1200 kronor exkl antenn. Både 3G och GSM kan användas. Räckvidden inomhus med rätt dectbas är mycket god. Vid behov kan man koppla in en eller flera dectrepeaters och bör då välja repeatrar med SMA-kontakt för bra antenn. Det finns flera sådana repeatrar, t ex RTX4002 (ev proversionen), Siemens eller Hama. den yttre antennen kan vaéa en riktantenn som klarar DECT-bander 1880-1900 MHz. Den yttre antennen står för förbindelsen med basstationen. För förbindelsen med omgivande dect-telefoner lär separat rundstrålande oftas finnas inbyggt.

Det är en fördel att dectbasen kopplas med telefonsladd till cxlink BTTN för på så vis kan man optimera placering både av Xlink (som bör stå nära GSM-luren) och av dectbasen som ställs centralt i huset. Med enbart dectbasen får jag täckning i så gott som hela mitt stenhus med två plan och drygt 200 kvm och därutöver 30 meter ut i trädgården.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Alternativ till repeater för bättre telefonitäckning.

OK - kontroll.

Om jag ha förstått detta rätt.

Först måste man ha en bra gsm / 3g  signal - då kan xlinken skicka samtal över vanliga telefon nät eller via bluetooth.

Du använda en " repeater " - något induktiv platta kopplat till en extern antenn för att få en bra signal.

Rätt ?  Dessutom kan koppla 3 st mobiler till detta.

Jag skulle först vara intresserade av denna platta. Är det en platta för varje mobil ? Eller går det bra att ha alla tre telefoner intill plattan ?

Man koppla Xlink till en dect med en tele kabel.
Min dect är kopplat till IP telefoni - fungera detta då ( en RJ 11 splitter ? ) Eller 2 st dect system - en för mobil, en för ip telefoni.

Mer info tack

Brian

4

Sv: Alternativ till repeater för bättre telefonitäckning.

Du har förstått allt rätt. Det går att använda GSM och 3G beroende på yttre antenn. Har man bra signalstyrka till mobilen behövs naturligtvis ingen yttre antenn.

Tre mobiler kan användas på plattan. Den är egentligen en antenn för 806-960/1710-2500 MHz. Dokumentation och polardiagram medföljer som visar horisontal lob 90 grader och vertikal 55 grader. Beteckningen är P88/25-8-90V. Formatet är 210x180x45 mm så tre mobiler stil Galaxy S4 får plats. Jag hittar ingen ursprungsbeteckning. Den är inköpt från onwireless.com.au som "passive pad" för  iphone m.fl. där det inte går att ansluta patchkablar till testkontakten. Som bäst begränsades överföringsförlusten till 6 dB men om man har en väl placerad yttre antenn med hyggligt gain bör det sluta med vinst. I mitt fall med en panel som ger ca 12 dBi så blev vinsten minst tio dB då delvis pga placeringen. Onwireless har dessutom mängder av patchkablar, fr a till samsungtelefoner. Med patchkabel kan naturligtvis bara en telefon anslutas åt gången till en antenn.

http://onwireless.com.au/8dbi-all-band- … aters.html

Leverans av Passive pad och patchkablar skedde snabbt och bra. passa på och leta bland deras grejor, det finns mycket intressant.

Man kan om man vill kalla plattan för en passiv repeater men det är onödig begreppsinflation. Återsändande passiv antenn är bättre.

Ja det ska gå att använda en xlink och och en eller flera decttelefoner med både gsm och voip. Läs i den bättre länkarna till manualerna. Har ingetvoip abb än så jag har inte testat. Jag antar att det är med en RJ11 splitter men jag är inte säker. På modellen BTTN finns också utgång för spänningssatt analog linje. Så här skriver företaget: If you have cell phones and a land line or a VOIP line and have regular telephones throughout your home or office then you need the XLink BTTN. Det tolkar jag som att voip linjen ansluts till uttaget för telefonlinje eftersom detta uttag bara finns på BTTN. . Skickade fråga till support. Mycket intressant. Eftersom en vanlig telefon kan anslutas till en voip ATA-box så måste boxen ge spänning på linjen på samma sätt som det vanliga telefonnätet gör, dvs 48 volt i vila (on-hook). Dvs, voip ingången måste vara gjord för analog telefon. Men även dect-basen är gjord för det analoga nätet såvida det inte är en speciell voip dect bas.  Rätta mig om jag har fel. Val mellan någon av de tre anslutna GSM telefonerna eller analog/voip linje sker enkelt med någon extra knapptryckning på DECT-luren innan man slår numret. Edit: det finns dectbaser för direktanslutning till voip. Om en sådan bas dessutom  också kan ansluta till  analog landline (Gigaset voip cordless) så kan man slippa ATA boxen. Å andra sidan kanske möjligheten att välja vilken utgående GSM man vill ha försvinner beroende på om kommandona går fram. I bästa fall kan man från samma dect-lur välja endera av tre GSM, voip eller fast landline.

När man har sin xlink ska man köra en wizard:

http://www.myxlink.com/xwizard.aspx

Under advanced kan kan fylla i att decttelefonen ska visa caller id när sms kommer. Det fungerar inte med alla BT telefoner och är inte standard i bluetooth-protokollet. Här kan också volym ut och in ställas för vardera av de tre anslutna telefonerna.

Om man har ett hus med dragna gamla telefonledningar kan man naturligtvis använda dessa för att skicka mellan xlink och dectbasen och slipper på så vis lös telefonsladd och kan ställa dectbasen där man vlll ha den. (Koppla bort från yttre anslutning).

Det finns mycket olika priser på Xlink BTTN så kolla omkring, direkt från företaget i Canada eller t ex via amazon.com

Nu spånar jag lite. AVM har en funktion/app där man kan ringa med en android lur över wifi (tror iphone går också), AVM-routrarna har voip (och dect) inbyggt plus utgång för extern telefonlinje. Om man skickar den externa linjen över xlink och har en annan GSM ansluten till den så kan man roa sig med att ringa över voip alternativt GSM med wifi täckning vilken är lätt att göra vidare än dect.  AVMs routrar 7390 och 7490 tar en USB sticka eller en tethered router som MG93D och med dem kan man få gå ut på voip över 3G eller 4G. Med AV6840 har man både dect, wifitelefonioptionen och utgång för analog linje. dessa funktioner används mycket i Tyskland. Alltihop kombinerbart med Xlink. I detta fall har man alltså förmodligen en enkel och fickvänlig GSM som länkar över BT till xlink när man kommer hem. Sedan tar man sin smartphone och ringer över wifi över routern, ut över voip eller gsm/3G. Smartphonen har man ingen nytta av för att ringa över GSM eftersom förutsättningen var att täckningen är dålig. Har man yttre antenn och plattan kan man naturligtvis lägga smartphonen på plattan och ringa med separat BT uppkoppling till ett BT headset men i mitt fall har jag bara internetsim i smartphonen och sköter allt ringande över ficktelefonen.

På xlinken finns tre knappar, en för vardera av de tre gsm telefoner som kan paras. Om man vill bryta BT-kopplingen trycker man bara in knappen så att det blå ljuset som indikerar BT-länk slocknar. Då bör telefonen ansluta till BT headset istället. Nedkopplingen av länken är bara temporär. Nästa gång telefonen kommer i närheten av xlinken ska den ansluta igen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5 Senaste redigerad av LasseT (2014-08-11 10:10:28)

Sv: Alternativ till repeater för bättre telefonitäckning.

Det finns tydligen lite hemligheter vad avser Huawei F685, på Tele2's hemsida finns en instruktion som på nåt sätt ska "uppdatera" telefonen.
http://www.tele2.se/kundservice/hemtele … natet.aspx

Här ftp://ftp.emcom.no/Huawei/F685-HDVoice/ … ing-NC.pdf  finns en FW uppdatering, men den får jag inte att funka.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

6

Sv: Alternativ till repeater för bättre telefonitäckning.

Den norska telefonen har nog speciell programvara. När jag ringde derassamarbetspartner communica.se sade de att telefonen fanns att köpa olåst på dustin och med TS9 kontakter. Om den nya norska fw skulle funka i den verkar osäkert.

Eftersom det inte skulle falla mig in att köpa tele2s låsta F685 som inte hellwr hr TS9 kontakt så är jag föga benägen att köra in deras uppgradering i en olåst telefon.

Länken förde mig inte till uppgraderingen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.