1

Tråd: Köpa antenn till B593 med Tele2/Telenor

Hej!

Jag har två abonnemang, ett hos Telenor och ett hos Tele2 (privat/jobb) men båda som jag har förstått använder sig av samma master så jag byter bara simkort när trafiken på ena abonnemanget tar slut.

Min router står i ett rum som är närmast masten så att säga, dvs på rätt sida av huset. Jag funderar på att köpa en antenn som kan komplettera detta och har fått tipset om Poynting XPOL MIMO 9dBi 650-2700 Mhz antenn såvida det inte finns någon bättre där ute som ni kan rekommendera, så tänkte slå till här ganska snart.

Mina funderingar:

- Har ni några tips på min uppsättning samt val av prylar? Tänkte om man ska införskaffa en annan antenn eller liknande.
- Jag har ett maströr på taket som jag tänkte använda mig av, men det kräver troligtvis mellan 10-20m kabel till modemet, bör inte vara något problem, det är ganska fri sikt mot masten när jag står på taket och kikar.
- Mätinstrument, är det bara att använda sig av diagnosen på routern enligt nedan (under bilden)?
- Om svaret är ja på föregående fråga, vad är en bra värden enligt nedan?

Nedan har ni karta (från Tele2) och här ser man att det är ungefär 600m~ till närmaste 4G mast:
http://i.imgur.com/VQf3Rx3.png

Detta är data från routern utan yttre antenn:
1    PLMN:    24008
2    Servicestatus:    Giltiga tjänster
3    Bandbredd(kHz):    10000
4    Cell-ID:    195
5    Signalstyrka:    4
6    RSRP(dBm):    -91
7    RSRQ(dB):    -11

Nu använder jag förvisso 900MHz bandet eftersom det har fungerat bäst i mitt fall när det kommer till lite online spel, det dröjer tyvärr innan jag får fiber men tycker det kan vara värt att investera i en bra lösning tillsvidare.

Tack på förhand!

/Kjette