51

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Dessvärre kan jag bara bekräfta Din bild av Net1 för närvarande. Dubbla 12 elements yagi med vardera 10 meters matning via Ecoflex 10 Plus koaxialkabel (signalförlust ca 1 dB och pris 2 x 600 SEK), avstånd till basstationen 41 km med två carrier. Resultat kl. 13 en solig söndag: ned 2,45 mbit upp 0,27. På kvällen ned: 0,65 och upp 0,18. VoIP är uteslutet möjligen går det att köra SMS.

Mitt allmänna intryck är att man på grund av den alltför stora mängden abonnemang i förhållande till den ringa tilldelade bandbredden har sänkt upplänkshastigheten för att i stället kunna höja nedlänken något och därmed göra det något mindre illa för merparten av abonnenterna.
Själv har jag nu tillgång till LTE/UMTS (Telia 800 Mhz) och kommer från och med januari/februari att byta mitt abonnemang i bilen mot ett LTE, mitt andra abonnemang - som jag refererar till inledningsvis - kommer jag att konvertera till Företag Bas och enbart använda som failover/backup till LTE/UMTS (dubbla routrar). Mitt tredje abonnemang kör jag mot en trecarrierbas på 25 km avstånd och har även där dubbla 12-elements yagi med fortfarande gott resultat (ned 5-6 mbit) varför jag behåller detta.
Eftersom jag kör VoIP över samtliga abonnemang/routrar är kraven på svarstider ganska höga och efter ett par månader med VoIP över LTE har jag gjort bedömningen att fördelarna med LTE/4G-linor är betydande. I bilen har jag dock fortfarande möjlighet att snabbt skifta min LTE/4G-router mot en motsvarande för CDMA när jag behöver kommunikation i områden där GSM/UMTS/LTE inte fungerar - sådana finns många i södra Sverige.

Bottom line: det är inget fel på 450 CDMA och Net1 (utom en katastrofal support) utan problemet ligger i den alldeles för dåliga bandbredd som Net1 fick sig tilldelat vid auktionerna och som både skall räcka för att hålla en någorlunda hyfsad kundstock som samtidigt inte får bli alltför missnöjd. Exakt hur den ekvationen skall lösas är jag i dagsläget något fundersam över.
Å andra sidan kommer vi att få snarlika problem inom UMTS och LTE så länge inte kunderna är medvetna om att det är en gigantisk skillnad i kapacitet och därmed också användningsområden mellan mobilt bredband och fast lina resp. fiber. Kalla gärna mobilt bredband för andra klassens kommunikationsmöjlighet om man förutsätter strömmande media och t.ex spel eller pratar i kapacitetstermer av 50/60 Gb i månaden. Detta fungerar inte och kommer aldrig att fungera.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

52

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Många av dem som har svårigheter med Net1 skulle nog kunna använda 4G 800 eller 900 istället om de hade hyggliga antenner, ca 10 dBi, högt placerade. 4G 800 når minst två mil, förmodligen tre. Det är bara en fördel om man är i ytterkant av en cell så länge inte andra celler stör.  Man bör kunna få bättre fart än med Net1 vid signalstyrkor (RSRP) sämre än -120 dBm. Huvudsaken är att SNR är över noll, gärna uppåt 5. Det betingas helt av interferens från andra celler hos samma operatör. Då jag åkte buss förbi Vagnhärad idag kopplade routern upp mot Telenor vid en signalnivå om -132 dBm, fast det gick inte att köra ett speedtest. SNR var 0 dB vilket knappast fungerar för kommunikation.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

53

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

fler nöjda kunder ser jag :-)

har du inte 3/4g där du är ?

54

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Telia parkerade under försommaren en 4G stuga bredvid en gammal Metropolitanbod på 8 km avstånd från en av mina Net1-routrar och med en H820 får jag nu som bäst 26/19 dB. Telias 3G ger på 12-15 km avstånd sämre fart än Net1 på 41 km avstånd - detta i centrala Västergötland. Andra operatörer är f.n inte intressanta eftersom de inte accepterar VoIP som jag kör över alla mina tre routerpositioner

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

55

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Vad menas med 26/19 dB?

@G-man: Ute på min udde i Kalmarsund har jag 3G och 4G från alla operatörer och alla deras använda 4G band utom N4M 1800 och Tre 2600 . Dessutom finns Net1 och ADSL 8 mbit/s. Därav allt testande.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

56

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Alltför snabbt på tangenterna.... samtidigt som telefonen hetsar: mb/s skall det förstås vara

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

57

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

jo, var svar på en tidigare post på sidan innan denna, av en mindre nöjd net1 kund...
att du har allIN på dina anslutningar vet jag :-)

not,
knäppa forum som sidbryter helt galet....
dålig sql sträng.

58

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Jag har hastighetsproblem, en DRC på 614 kb, går knappt att kolla mailen.
Pratade med kundtjänst idag, fick till svar:

Masten du ligger mot verkar vara överbelastad.
Resetta modemet så går det nog bättre, modemet har varit igång 3 dagar.

Hur ska min reset (förlora alla inställningar) fixa en överbelastad mast?

59

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Det här är en fortsättning på mina problem med Carrier 2 från förra sommaren som då gav Net1 en massa huvudbry. Nu är jag åter på semester i fritidshuset (där modemet sitter) och tyvärr verkar problemet finnas kvar. Har åter tagit upp frågan med Net1 och mejlat dem det som följer här nedan.

Vore intressant om ni på detta forum, som är mer insatta i tekniken, utifrån mina nya iakttagelser kan se några förklaringar till problemen eller har några teorier om vad det kan bero på. 

-       Jag har ett R-90 modem, abonnemanget ”Alltid” och förväntade mig men fick ingen prestandaökning efter uppgradering från D-50.

-       Jag har gjort de senaste uppdateringarna av alla programvaror.

-       Jag använder Net1:s standardutrustning, kabel och riktantenn installerade enligt Net1:s anvisningar och kontrollerade ett antal gånger.

-       Masten är Högvålen PN: 380.

-       RSSI varierar mellan -77 till -79 dBm, dvs acceptabelt.

-       Ec/lo varierar mellan -2 till -4 dBm, dvs acceptabelt.

-       DRC för Carrier 1 ligger normalt runt 1.556 kbps men kan variera upp och ned, dvs acceptabelt.

-       R-90 modemet tänder inte Carrier 2 när det behövs, det är INTE ACCEPTABELT.

-       Net 1 har bytt ut modemet två gånger, jag använder nu det tredje nya R-90 modemet.

Nya iakttagelser av samma problem

1. Om jag resettar modemet kopplar det upp Carrier 2 en mycket kort stund, kanske 20-30sekunder, sedan släcks den igen. Därefter tänds inte Carrier 2 upp igen oavsett om jag väntar i flera dagar och oavsett hur mycket jag försöker ladda ner.

Enda sättet att åter tända upp Carrier 2 är att göra en ny reset av modemet, då tänds Carrier 2 åter några sekunder för att sedan släckas tämligen omgående.

Det är inte normalt, kan det ge någon indikation om vad som är fel?

2. Efter en kortare eller längre tid ”fastnar” Carrier 1 på Mobile Transmit Power värdet -60 dBm (minus sextio). Värdet varierar sedan inte utan ligger fast och konstant, timme efter timme, dag efter dag om jag inte gör en reset. Då kan det för en stund bli riktiga värden (-15 till -25) igen.

Det är heller inte normalt, kan detta ge någon indikation om vad som är fel?

Kan inte se att ”frysningen” på -60 direkt påverkar download-hastigheten. Möjligen kan uppload-hastigheten försämras, brukar kunna komma upp i ca 0,4 Mbps men max ligger nu på ca 0,2. Men det finns kanske inget sådant tekniskt samband?

3. DCR-värdet för Carrier 1 har det senaste dygnet fastnat på 1.228,8 kbps, värdet ändras inte oavsett hur jag än belastar. Det är ett helt nytt fenomen och ett antal OOKLAs Speedtest visar att den verkliga uppload-hastigheten är ca 1,8 Mbps (download ca 0,15 Mbps).

Det är heller inte normalt, kan detta ge någon indikation om vad som är fel?

4. Vid ett par reset-tillfällen har uppload-hastigheten ”fastnat” på 1-2 kbps (Obs, inte megabit utan kilobit!) vilket gör vanlig surfning på ex.vis tidningssidor hopplöst långsam. En eller flera reset ytterligare har gjort att jag återfått mer ”normala” 0,15-0,25 Mbps i uppload.

Det är heller inte normalt, kan detta ge någon indikation om vad som är fel?

5. Efter reset har modemet/uppkopplingen vid några tillfällen blivit instabil. Connect-lampan på modemet omväxlande slocknar och tänds med en halv till en minuts mellanrum vilket sedan hela tiden upprepas. En eller flera reset har åter gett en stabil blå signal-lampa.

Det verkar inte normalt, kan det ge någon indikation på vad som är fel?

6. Reset av modemet verkar ganska slumpartat kunna ge olika effekter från gång till gång.

Det verkar inte normalt, kan det ge någon indikation på vad som är fel?

7. De värden för Mobile Transmitt Power och DRC som avläses i modemets gränssnitt Network information fryser ”hänger sig”, speglar inte verkligheten och går inte att uppdatera.

Det verkar inte normalt, kan det ge indikation på vad som är fel?

Jag hoppas ni kan hitta någon logik i allt detta så problemen kan få sin förklaring och lösning.

För egen del spekulerar jag i att mina tre R-90 modem, levererade inom loppet av ett par månader juni-juli 2013, kanske var behäftade med samma fabrikationsfel? Eller är det trots allt något fel med Carrier 2 i Högvålen?

Tacksam för svar

60

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Med största sannolikhet är de R:90-or Du fått inbytesroutrar och inte fabriksnya vilket i sig dock inte behöver betyda något. Ligger serienumren inbördes helt isolerade eller någorlunda i svit ?  Trots "livslångt" (fr.o.m januari 2007) dagligt umgänge med IceNet, Net1 och både deras och andras routrar har jag aldrig stött på Ditt problem. Om det är inbytesrutrar Du fått borde steg ett - trots allt - vara att Du finge prova en fabriksny router för att så långt som möjligt undanröja routern som felkälla. Ännu bättre vore förstås om Någon i Din närhet (företag) hade en annan (icke Net1-levererad) router som Du kortvarigt kunde få testa med.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

61

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Tack för din kommentar Vox

Tyvärr har jag inte serienumren i behåll men samtliga har sett ut att vara fabriksnya i originalförpackning. Den första tvärdog efter uppdatering till senaste programversioner och en reset, så den hade nog en svag komponent. De följande två (utbytes) har i så måtto varit helt ok.

Det riktigt skumma är att efter en reset kopplas nästan varje gång två carriers upp och alla värden i routerns gränssnitt ser helt friska ut. De gånger jag hunnit med att göra en Speedtest får jag också ut nästan dubbla bandbredden (3-3,5 ned och 0,4-0,5 upp). Problemet är att bara att carrier två släcks ned igen efter en stund, sedan går den inte att tända igen utan en ny reset.

Nedsläckningen verkar ske inom loppet av några sekunder upp till kanske en halv minut. Har konstaterat det så många gånger att det knappast är tillfälligheter, känns som någon sorts "timeout" avsiktligt stänger av Carrier 2.

Men som sagt, en del annat verkar skumt också, ska bli intressant att se vad Net 1 svarar. Har varit tyst därifrån sedan jag skickade frågorna för ett par dagar sedan.

62

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Så har jag då fått svar från Net1s support. De konstaterar att jag gjort det jag kan på egen hand men kan fortfarande inte förklara varför:

- Carrier 2 inte tänds upp som den ska
- Mobile Transmitt Power hänger sig på värdet -60 dBm
- DRC hänger sig på 1.228 ,8 kbps
- Download ibland hänger sig på 0,02 mbps

Eftersom det av förståeliga skäl inte är ett acceptabelt svar har jag fått besked om att "det kan vara ett fel i masten också", varför de nu har gjort en felanmälan på den.

Jag lär väl knappast få någon information om när masten kollas upp och vad de i så fall kommer fram till. Oviss väntan och hoppas på det bästa allså.

Däremot upplyste de om att en omfattande uppgradering kommer att göras i deras nät under 2015, investeringar för hundratals miljoner. Några närmare detaljer kunde de inte uppge idag men kunderna kommer att informeras om detta under hösten.

63

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Babbel då net1 är rädd att kunderna drar...

64

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Tjaha, nya uppgraderingar som kanske ställer till massa extrajobb för de av oss som inte kör med Net1:s  routrar. Tyvärr är ju Net1:s tillgängliga bandbredd akilleshälen och den lär de knappast kunna ändra på vilket tydligt framgår av PTS senaste sammanfattning om framtiden för 450-frekvensen

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

65 Senaste redigerad av harald (2014-07-30 16:05:06)

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Till PerSan:: PERSAN!!!! Har själv en stuga i närhetern av högvålen ca 1-2 mil bort, mellan högvålen och tännäs. Är rätt insatt i detta och varit där uppe och testat breband. Vet inte var du bor men om du skulle kunna skriva på ett ungefär var du bor så kan jag tipsa dig om ett bredband:) har själv samma problem med net1 kan komma upp i hastighet upp till  3Mbit/s men hastigheten sjunker oftast på kvällen och är väldig osäker, har själv tre bredband nu men har kvar net1. kan tipsa tres bredbandet  men vet ju inte exakt var du bor, så det kanske inte fungerar exakt där du bor, där jag bor har jag 3G 13-17Mbit/s stabilt:) har 50gb för 299kr i månaden hos tre bättre än net1 helt klart, men det har höjt priserna lite hos tre men dataförbrukningen är ändå bättre än hos net1. Har testat och vet att både tele2 och telenor har 4g i mitt område nära ca 1mil från högvålen. Och även ska telia sätta upp en ny 4g mast i högvålen nu i vinter:)(står på deras hemsida) Så du kanke ska överväga att byta operatör och testa med något kontant surf.
ska upp om en vecka och ska testa med telenors kontant surf.
om du undrar hur jag vet hur alla operatör fungerar så hade jag en huawei E5372 där man kunde se olika nät testade och åka bil mellan högvålen och tännäs hade 4g nästan hela tiden men inte från högvålen och kanske en halv mil mot tännäs, men tänk också att jag bara hade modemet ingen antenn, men med tre nu har jag en två år gammal riktantenn.
(Antenn gör skillnad)TIPS

Det jag försöker säga är att ditt net1 är inte den ända lösningen med facit i hand tipsar jag dig att testa något annat.
Hoppas du får det att fungerar:):)!!!

66

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

harald: Tack för synpunkter mm.

Jag befinner mig åt andra hållet, i Klutsjön ett par mil söder om Högvålen (kompassriktningen till masten är 15 grader) och har riktantenn.

Tyvärr är det ett ingenmansland när det gäller mobiltäckning, en vit fläck på Telenors och 3:s täckningskartor och nätt och jämt Telia EDGE, en darrig pinne kommer och går på mobilen.

Net1 är nog tyvärr och tillsvidare enda alternativet för mig.

Det problem jag brottas med är att masten i Högvålen och mitt modem/min router inte "pratar" med varandra som de ska göra. Jag får bara tillgång till en carrier/bärvåg trots att masten har två carriers vilket halverar min bandbredd.

Fungerade tekniken som den ska (även enligt Net1:s tekniska support) skulle jag tämligen stabilt ha 3 mbps ned (1,5 mbps x 2 carriers) i stället för de 1,5 mbps (bara en Carrier) som jag nu får ut.   

Det är den skillnaden i bandbredd (hundra procent bättre eller femtio procent sämre, beroende på hur man ser det, och det är ganska mycket...)  som jag vill att Net1 ska ordna till åt mig.

Åtminstone borde de annars kunna prestera en nöjaktig förklaring till varför det inte går (trots att R-90 modemet och Rev.B-tekniken ska fungera så) så jag får överväga om det är värt att ha abonnemanget kvar.

67

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Masten hemma har också 2 carriers, men farten blev snarare sämre än med 1 innan.
När det är som sämst brukar jag ändra till Rev A, och då kan det ofta bli bättre.

68

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

SuddenCrash: Verkar lite lotteribetonat vem som får vad. De få sekunder jag kan njuta av två carriers har jag alltid dubbla bandbredden. Har heller inte upplevt att rev A (med en carrier) blir nämnvärt bättre. Har också lite svårt att acceptera rev A eftersom både mast o modem ska klara rev B om inte Net1 på något sätt avsiktligt stänger mig ute. Gör de det har de vilselett mig som kund.

69

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Net1 har för stora celler, går inte att komma runt.

70

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

G-man: Mitt tekniska kunskap om detta är på amatörnivå men jag antar att det inte är cellens storlek utan antalet användare inom cellen som bandbredden ska räcka till som avgör vad man får ut?

Enligt Net1:s support är det bara ett tiotal abonnenter på den mast jag använder och ibland, hör och häpna, säger de att jag har hela mastens kapacitet för mig själv!

Efter den diskussionen tillstod de att "det kan vara något fel på masten också" (eftersom jag bara fick ut 0,2 i uppload) och gjorde en felanmälan på masten.

De senaste dagarna tycker jag att just uppload verkar ha blivit bättre, ligger nu på 0,3-0,4. Undrar därför om tekniken fungerar så att de kan "skruva på" mer uppload till en enskild (bråkig) användare?

71

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Även Net1 har flera olika prioriteringsklasser för olika abb. och kunder. Med hänsyn till uppgiften om endast ett tiotal kunder på samma bas (fördelat på tre antennsektorer) är det ändå ytterst osannolikt att det bland dessa fåtal kunder skulle finnas några som är högprioriterade och samtidigt storförbrukare. Finns det t.ex (små)företag inom täckningsområdet som kan förväntas vara storförbrukare ?  Tidigare gick Net1 faktiskt ut med öppen information att man - om man betalade - kunde få en antennsektor prioriterad för sig själv om det behövdes. Kraftbolagens styrtransmission (om det finns sådana inom området) är ju normalt sett föga kapacitetskrävande. Du kunde ju fråga supporten hur prioriteringarna för dessa tiotals kunder (inklusive Dig själv) ligger m.h.t möjlig kapacitetsbrist (vilket jag ändå inte tror på.....).

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

72

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Beror på cellens täckta yta, ja.
Totala bandbredden är låg på net1 s nät, så någon enstaka play fluxxare kan...
Deras enstaka tror jag 0 på efter tidigare tj f med dom.

0,02mbit ner var ok då

73 Senaste redigerad av harald (2014-07-31 17:14:12)

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

PERSAN... Tittade lite på 790 91 Klutsjön och tror ändå att du skulle ge det ett försöka med en annan operatör. Du skriver att din mobil knappt har täckning men det är lite skillnad mellan mobil täckning och mobilt bredband. Du kan ju försöka låna något av en kompis som har någon annan operatör och hoppas att han också har en antenn att låna för det är ett måste vid din plats, eller fråga någon operatör för det finns några som har täckningsgaranti tror jag, så då får du pengarna tillbaka om du inte har täckning win win då vet du ju om det finns täckning elller inte, och desutom får du pengarna tillbaka.
Till ditt Problem med net1 så ser det väldigt konstigt ut hader ungeför samma problem innan jag skaffade tre, man kan ändå ge dig några tips,
1. Se till att du får en helt fabriksny router och inte en begagnad så du kan utesluta routern.
2. Du kan ju åka till högvålen med routern och kolla om det blir någon skillnad.
3. Skaffa två riktantenner kan göra mirakel  om det skulle hjälpa  skulle tro det, blir ofta stabilare och högre hastigheter. Om du inte vill lägga ut pengar så borde net1 kunna låna ut en p.g.v  alla fel du har haft.

74

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

PerSan skrev:

harald: Tack för synpunkter mm.

Jag befinner mig åt andra hållet, i Klutsjön ett par mil söder om Högvålen (kompassriktningen till masten är 15 grader) och har riktantenn.

Tyvärr är det ett ingenmansland när det gäller mobiltäckning, en vit fläck på Telenors och 3:s täckningskartor och nätt och jämt Telia EDGE, en darrig pinne kommer och går på mobilen.

Net1 är nog tyvärr och tillsvidare enda alternativet för mig.

Det problem jag brottas med är att masten i Högvålen och mitt modem/min router inte "pratar" med varandra som de ska göra. Jag får bara tillgång till en carrier/bärvåg trots att masten har två carriers vilket halverar min bandbredd.

Fungerade tekniken som den ska (även enligt Net1:s tekniska support) skulle jag tämligen stabilt ha 3 mbps ned (1,5 mbps x 2 carriers) i stället för de 1,5 mbps (bara en Carrier) som jag nu får ut.   

Det är den skillnaden i bandbredd (hundra procent bättre eller femtio procent sämre, beroende på hur man ser det, och det är ganska mycket...)  som jag vill att Net1 ska ordna till åt mig.

Åtminstone borde de annars kunna prestera en nöjaktig förklaring till varför det inte går (trots att R-90 modemet och Rev.B-tekniken ska fungera så) så jag får överväga om det är värt att ha abonnemanget kvar.


Har du kollat på Tooway ?

http://www.rbsat.se/

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

75

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

För det första:
Det här är ett fantastiskt forum, ett underbart stöd när man känner att man inte riktigt får den hjälp man kanske borde få av leverantören. Har också förstått att det är ett antal kunniga eldsjälar och dessutom kanske mer "normala" användare som villigt delar med sig av egna erfarenheter. Stort tack till alla, det är verkligen uppskattat.

För det andra:
Nästan varje gång jag gör ett inlägg lär jag mig något nytt. Tyvärr har jag inte tillgång till den information eller den utrustning som skulle behövas för att testa alla era förslag så en del får bli oprövat, men jag begriper tanken bakom och det är värdefullt. Tooway var t.e.x något helt nytt för mig och intressant att läsa om.

För det tredje:

Undrens tid är kanske inte förbi? Ca 13:30 idag var min uppload igen katastrofala 0,01 mbps. Gjorde då en reset av modemet/routern (för femtioelfte gången) och som jag inte gjort på några dagar efter att ha gett upp hoppet om att regelbundet kunna tända upp två carriers.

Helt plötsligt har jag nu haft tillgång till två carriers i snart 10 (tio) timmar! Det har aldrig hänt tidigare!

Alla värden är också plötsligt normala i modemets "Network information", de "fryser inte fast" utan rör sig upp och ner som de ska göra och jag kan se hur modemet direkt kopplar upp carrier 2 när jag laddar ner något. Precis så som rev B-tekniken utlovar. Det har jag aldrig upplevt tidigare.

Min slutsats:
Även om jag inte lär få det verifierat var det förmodligen något fel på masten som Net1 nu har fixat, men det nådde kanske inte min router/mitt modem förrän jag gjort en reset/omstart?

Har de senaste tio timmarna ganska stabilt fått 2,5-3,0 mbps ned (toppnotering 3,5) och 0,3 upp (toppnotering 0,5), det kan jag acceptera.


Nu hoppas jag bara att förtrollningen inte bryts...