1

Tråd: Framtiden för WCDMA/HSPA är ljus trots LTEs framgångar

Nu när 4G (LTE) tuffar på som tåget och "flyttlasset" går till LTE (enligt Tele2 är 90% av mobilerna som de säljer 4G mobiler i Sverige) så undrar man hur det kommer gå för 3G (WCDMA/HSPA). Svaret är lite förvånande att det kommer gå alldeles lysande!

Anledningarna till detta är flera:

* WCDMA/HSPA är en "mogen" teknologi där mycket av den utveckling som sker nu inte ligger i grundläggande funktionalitet utan optimeringar i nätverk och noder vilket gör WCDMA/HSPA till riktigt kostnadseffektivt för operatörerna och strömsnålt för användarna
* I huvudsak två frekvensband behövs för globala lurer 2100 MHz och 900 MHz samt mogen radioteknologi ger riktigt billiga telefoner, detta spelar inte så stor roll i västvärlden men i stora delar av Asien och Afrika samt Sydamerika kommer det ge en rejäl tillväxt för WCDMA/HSPA (från 1,5 miljarder abbonenter idag -> 4,5 miljarder abbonenter om 5 år).
* WCDMA/HSPA har en täcknings och tillgänglighetsfördel (3 dB) när det gäller tal (speech) som gör att förre basstationer behövs för samma mängd abbonenter.

Vad tror ni?

2 Senaste redigerad av jonasolof (2014-07-30 19:30:56)

Sv: Framtiden för WCDMA/HSPA är ljus trots LTEs framgångar

Är täckningsfördelen på 3dB iförhållande till GSM?

Kommer man att behålla att en UE kan ansluta till flera nodeB även med dual carrier 3G?

Berätra mer om utveckling mot 3G 900 (band 8). Om man kan låsa telefonen till band 8 vilket går i en del samsung så kan man se om en lur kopplar upp på 900 eller 2100.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Framtiden för WCDMA/HSPA är ljus trots LTEs framgångar

Ångrar lite att jag skrev det där om 3 dB eftersom jag egentligen inte kan teorin bakom det yttrandet bra nog. Jag lovar att återkomma om detta senare och förklara bättre vad jag menar. Vad jag förstår gäller det även LTE och då endast tal (speech). Anledningen till detta är LTEs korta TTI (Transmission Time Interval) på 1 ms, som även om man har vissa funktioner somko gör detta problem mindre med VoLTE så har fortfarande Wcdma en fördel här. Om det har någon betydelse i praktiken vet jag inte. Mobiler utan externa antenner säljer ju bra ändå trots betydligt sämre radioprestanda.

När det gäller dual carrier när UEn är i soft handover så kommer det behållas, eller menar du att UEn ska få data sänt från fler än en basstation i nerlänk?

900 MHz är mycket viktigt för WCDMA/HSPA och används av fler och fler operatörer över världen, i Sverige tror jag att Telia och Tre kör 3G på 900 MHz. Anledningen till detta är förstås den bättre täckningen, speciellt inomhus. Dessutom får man såklart högre kapacitet med mer spektrum. Redan nu stöds dual carrier för dual band (band 1 och band 8) i näten och stöd i mobilerna kommer snart.

4 Senaste redigerad av jonasolof (2014-08-01 06:05:36)

Sv: Framtiden för WCDMA/HSPA är ljus trots LTEs framgångar

Jag trodde att soft handover gällde både telefoni och data. När Net1 med sin CDMA2000 variant av 3G gick över till dual och triple carrier dumpade de soft handover som faktiskt fungerade mycket bra. Det kunde man se med RF Status monitor. Ibland var tre celler anslutna.

LTE är mycket effektivt när det gäller avkodning av fas/amplitudmodulerade signaler och funkar vid lägre SINR än wifi så det vore intressant att veta var 3dB vinsten kommer för WCDMA.

OK om 900 MHz. Då kanske vi så småningom får bättre utbud av antenner för det bandet, fr a paneler utan ljugvärden.

Det finne även funderingar på Mimo för 3G. Mimotekniken är inte avhängig LTE utan fungerar även för 3G med flera bärvågor.

Här finns en intressant jämförelse mellan 3G och 4G:

http://lteuniversity.com/get_trained/ex … etter.aspx

Mer om HSPA

http://en.m.wikipedia.org/wiki/High-Spe … #Dual-Cell

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Framtiden för WCDMA/HSPA är ljus trots LTEs framgångar

Dual carrier ska fås under soft handover också men data skickas bara av en basstation åt gången (serving). När cellen byts kallas det cell change för HSDPA förhoppningsvis med bibehållen DC.

3 dB vinsten gäller nog bara WCDMA R99 speech vs VoLTE. Jag återkommer med mer info senare.

MIMO stödjs redan av mjukvaran i nätverken men ej av någon mobil. Verkar som operatörer plus chiptillverkare inte vill göra de nödvändiga investeringar som krävs.

6

Sv: Framtiden för WCDMA/HSPA är ljus trots LTEs framgångar

Vad gäller mobilerna borde det väl finnas synergier mellan LTE och Dual carrier 3G inklusive 3G mimo? Dual carrier med dataström från flera celler finns väl redan med i specen för HSPA+?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Framtiden för WCDMA/HSPA är ljus trots LTEs framgångar

Ja, det borde finnas synergier i antenner och radiodelen på mobilen mellan wcdma och lte iallafall på de band där båda används och närliggande dock finns få fungerande mimoterminaler för hspa än.

Jo, tror också specen tillåter transmission i nerlänk för hspa från flera basstationer samtidigt.

8

Sv: Framtiden för WCDMA/HSPA är ljus trots LTEs framgångar

Den principiella anledningen att LTE får något sämre länkbudget för tal (VoLTE)  jämfört med GSM och UMTS är att LTE-terminalen inte kan utnyttja hela maxeffekten för hastigheter under 64kbit/s. Men ny feature LTE-8 TTI Bundling kommer förbättra något.