1 Senaste redigerad av johan2014 (2014-07-30 18:51:37)

Tråd: Huawei B593s med Poynting Xpol mimo 9db - råd till nybörjare

Hej!

Här kommer en fråga från en nybörjare. Först lite kort bakgrund. Jag har ett gammalt 3g frisurfabbonnemang på 6 mbit från Telenor som jag tidigare kört i en Dovado doma utan antenn. Denna uppkoppling har varit väldigt instabil och nått ca 3,5 mbit ned som bäst. Nu har jag därför införskaffat Huawei B593s med Poynting Xpol mimo 9db som verkar fungerar mycket bättre (under de 8-10 timmar jag testat). Jag når ofta 7 mbit ned och 2 mbit upp. Nu till min fråga: Jag får i princip lika bra hastighet med som utan antenn när jag placerar routern på "sweetspot". Och när jag tittar i web-interfacet till Routern ser jag att mobilnätstapeln bara är på en av fem staplar. MEN, allt tycks ju fungera bra - och jag har inte märkt någon instabilitet ännu. Till saken hör att jag inte monterat fast antennen ännu utan bara ställt den på ett ställe där jag gärna skulle vilja ha den (i ett glasat uterum på 2:a våningen) och där jag tror att bästa masten ligger. Nu undrar jag därför om jag bara ska ignorera att det bara är en stapel med antenn (det blir två utan) och inte bry mig om att försöka hitta andra master? (nedströms ligger jag tom över abonnemangets 6mbit). Eller skulle ni råda mig att söka efter en ny mast för stabilitetens skull - nu har jag ju fart - men vet inte om stabiliteten varar. Jag vill ju gärna inte börja borra och dylikt i väggar innan jag vet att det funkar!

Med vänlig hälsning,

Johan

2

Sv: Huawei B593s med Poynting Xpol mimo 9db - råd till nybörjare

Är du säker på att routern använder den yttre antennen?

Antennen bör sitte ut, på vägg eller tak osv.
Är lite olika känsligt beroende på frekvens

3

Sv: Huawei B593s med Poynting Xpol mimo 9db - råd till nybörjare

Ja, jag har gjort de inställningarna i web-interfacet så att antenn står på "yttre" så jag är ganska säker på att antennen är igång.

4 Senaste redigerad av jonasolof (2014-07-30 19:26:03)

Sv: Huawei B593s med Poynting Xpol mimo 9db - råd till nybörjare

Kola i diagnostik på trådlös anslutning var du får bäst värden på RSCP och EcIo. Mycket känsligare än staplar som mäter RSSI.

Antennerna på kretskortet i B593 har rätt tydlig riktverkan så drt kanske bara skiljer z4 dB i gain mellan poyntingantennen och de interna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Huawei B593s med Poynting Xpol mimo 9db - råd till nybörjare

Ok finns sådan diagnostik även i Mac OS X?

6

Sv: Huawei B593s med Poynting Xpol mimo 9db - råd till nybörjare

Ja i routetns sebinterface

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Huawei B593s med Poynting Xpol mimo 9db - råd till nybörjare

Ok, tack - fick följande resultat - är det bra?

Status för trådlöst
1    PLMN:    24004
2    Tjänststatus:    Giltig tjänst
3    RSCP (dBm):    -95
4    ECIO (dB):    -10
5    RSSI (dBm):    -95
6    Roaming:    Ja