1

Tråd: Åskans intåg !

Ja ha då var åskan på besök för en timme sen. Och han tog med sig min Huawei B260 när han gick. Det här är i mitt fritidshus i Idre. Frågan är nu vad skall man beställa för grejor ?
Jag har Comviq kontantkort här uppe, 3 ip kamerar tellstick net som jag styr värme och lampor med. 4G fungerar bra här , poynting antenn finns.
Men nu har jag besluts ångest, vad ka jag köpa ? Tar gärna imot tips .

2

Sv: Åskans intåg !

Dovado + usb modem + batteridrift + solpanel + adapter för laddning under vintern.

3

Sv: Åskans intåg !

G-Man skrev:

Dovado + usb modem + batteridrift + solpanel + adapter för laddning under vintern.

Hmm det där lät ju faktiskt riktigt bra. Jag tar och beställer en Dovado Pro och ett modem
( är det huawei 3276 som gäller nu för tiden ? ) i morgon. Så ska jag försöka hitta en lämplig solcells anläggning också.

Tack för ett bra tips.

4

Sv: Åskans intåg !

G-man har bra cool övertalningsförmåga må jag säga - snabba puckar wink men han vet hur det fungerar

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5

Sv: Åskans intåg !

Jag har kört den lösningen i snart tio år.
Använd en router och modem som är optimerat för låg förbrukning av ström(så har jag ivf)

Kör bla med dovado umr(som inte säljs mer) och huawei 1750.
Har en tellstick som styr dexa brytaren som styr laddningen.
Nexa brytare pajar vid åska så den är ombyggd och tar sin driftström från batteriet och är galvaniskt skilld från elnätet. Sedan är allt avsäkrat samt har överspänningsrör m.m.

Men lösningen jag skrev är en bra start, och en laddadapter är billig att byta. Montera en rörsäkring mellan den och batteriet med zenerdiod som överspänningsskydd efter säkringen.

Typ bombsäkert...
Den lösningen har funkat vid åska och när något pajar så är det billiga saket samt som bonus fås batteridrift vid strömavbrott dvs inbyggd ups

6

Sv: Åskans intåg !

Siemens dect är hopplösa när det gäller åska eller andra små överspänningar. Är specad till max 240volt och det är vad det är i eluttagen..
Så marginella överspänningar och poff.

7

Sv: Åskans intåg !

Jonny skrev:

G-man har bra cool övertalningsförmåga må jag säga - snabba puckar wink men han vet hur det fungerar

Ja det har han.

Och det verkar vara en bra lösning, batteridrift är ju faktiskt kanon så det blir lösningen.

Ska kolla vilket modem jag skall ha, sen börjar jag handla grejor för att klara Åskan.

8

Sv: Åskans intåg !

Ett smidigt sätt att skydda Siemens DECT-baser från överspänningsspikar är att limma in en liten DC-DC-omvandlare (t.ex Recom R78B6.5-1.0 om DECT:en vill ha 6,5 VDC) och driva basen med t.ex 12 V bilbatteri (omvandlaren klarar 9,0 - 34 VDC in !) i stället för den medlevererade nätpluggen. Den aktuella omvandlaren har ett mycket lågt ripple så konverteringen ökar inte störningarna.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810