1

Tråd: Frekvens som strular?

Hej!

Mitt 4G har flutit på som en dröm i över ett år. Aldrig avbrott. Modem (Huawei E398) kopplad in i en Dovado Tiny. Sedan en dryg vecka tillbaka har det börjat strula. Jag kan surfa som vanligt i ett par timmar. Sedan går det ner sig. Omstart, eller väntan i flera timmar, krävs för att det ska fungera igen. Jag har testat att köra modemet rakt in i flera datorer, testat att köra med annat modem (Huawei 3276), bytt till nytt SIM-kort. Men problemet kvarstår oavsett.

Jag har nu testat att låsa på 800-frekvensen (tidigare har det varit 2600-bandet), och då fungerar det (peppar pepper). Men hastigheten är betydligt lägre (från 70 Mbit till 20 Mbit). Och visst, det skulle ju fungera. Men det som gör mig frustrerad är att jag har hundra meter till masten (fri sikt utan träd). Och det faktum att det fungerat felfritt innan.

Har ni några råd kring hur jag ska ta det här vidare? Finns det några andra saker jag borde kontrollera? Inga elektroniska apparater har tillkommit i samband med strulet.

2

Sv: Frekvens som strular?

ring och felanmäl masten till operatören

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3

Sv: Frekvens som strular?

Hmm. Okej! Får göra det. Men antar att jag först måste testa modemen på annat håll än min bostad. För att utesluta allt annat än att något är strul med masten. Jonny, bor du i Uppsala? Jag bor på Sernanders Väg 11 (studenthus, sjunde våningen, fönster mot Teracom-masten däruppe i Flogsta/Ekeby). Förstår inte varför det plötsligt har blivit så här, och känner mig lite lost rent tekniskt.

4

Sv: Frekvens som strular?

strax utanför men vet var din mast är

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5

Sv: Frekvens som strular?

Har alltså 450 meter till masten:

http://oi58.tinypic.com/2dvq6c4.jpg

6

Sv: Frekvens som strular?

Och jag ser den från mitt fönster:

http://i59.tinypic.com/16tkxf.jpg

7

Sv: Frekvens som strular?

fast vad menar du med "går ner sig" dör internet alldeles?=går ej att koppla upp
väntan i flera timmar ?=får ej uppkoppling eller IP-nummer?
låter som om det är hög belastning på mast vissa tider o begränsat med IP-nummer som ni alla tävlar om.... (dvs mindre tillgängliga IP än abonnenter online då det händer)
om du kan byta band och det fungerar bättre så skulle jag tro att det fungera bättre för att det inte är lika många som använder denna 800 frekvens och IP-nummer.

detta problem hade jag för många år sedan då ComHem kom in i Uppsalahems lägenheter... man fick uppkoppling för att efter en stund helt plötsligt inte fick något IP-nummer....
fick till svar att man har ett begränsad mängd IP beroende på antalet abonnenter i ett geografiskt område och att man kalkylerade med att en viss procent av abonnenterna ej var online då det gick att spara på kostnaden för ISP på så sätt

hur vida det verkligen är så eller om det var just för Comhem vid den tidpunkten vet jag inte men kan vara så då det inte fungerar för dig under dom förutsättningar du skrivit ovan
ring till ISP och fråga om problemen...skriv ner datum och tiden då det inträffar

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

8

Sv: Frekvens som strular?

Finns det någon information jag kan plocka ut ur Dovadon och/eller Telenor Mobile Partner som kan underlätta felsökandet?

9

Sv: Frekvens som strular?

Internet dör totalt. När det händer lyser allt grönt när jag går in i Dovadons interface. Har IP. Men kan inte komma ut på nätet oavsett vilken enhet jag testar. Kan inte pinga.

Jonny skrev:

fast vad menar du med "går ner sig" dör internet alldeles?=går ej att koppla upp
väntan i flera timmar ?=får ej uppkoppling eller IP-nummer?
låter som om det är hög belastning på mast vissa tider o begränsat med IP-nummer som ni alla tävlar om.... (dvs mindre tillgängliga IP än abonnenter online då det händer)
om du kan byta band och det fungerar bättre så skulle jag tro att det fungera bättre för att det inte är lika många som använder denna 800 frekvens och IP-nummer.

detta problem hade jag för många år sedan då ComHem kom in i Uppsalahems lägenheter... man fick uppkoppling för att efter en stund helt plötsligt inte fick något IP-nummer....
fick till svar att man har ett begränsad mängd IP beroende på antalet abonnenter i ett geografiskt område och att man kalkylerade med att en viss procent av abonnenterna ej var online då det gick att spara på kostnaden för ISP på så sätt

hur vida det verkligen är så eller om det var just för Comhem vid den tidpunkten vet jag inte men kan vara så då det inte fungerar för dig under dom förutsättningar du skrivit ovan
ring till ISP och fråga om problemen...skriv ner datum och tiden då det inträffar

10

Sv: Frekvens som strular?

finns i dovadon en logg fil.... hur bra den är vet jag inte

i mobile partner finns det info om IP-nummer, o diverse tror jag....ta en skärm dump o bifoga där det syns om du fått IP eller ej.

för antar att du inte uppdaterat någon av din utrustnings firmware?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

11 Senaste redigerad av Jonny (2014-07-23 08:26:11)

Sv: Frekvens som strular?

händer samma med mobil partner i dator....dvs ip men ingen kontakt

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

12

Sv: Frekvens som strular?

Jag har senaste drivrutinen i Dovadon. Men modemen har jag aldrig, åtminstone manuellt, uppdaterat. Det senaste modemet (3276:an från Telenor) köpte jag för en vecka sedan. Den jag använder nu, eftersom det går att låsa på 800-bandet. Men det är inte optimalt, med tanke på HiLink-problematiken. Så skulle helst, om det nu inte går att fixa stabil 2600-koppling, flasha om HiLinken till vanligt modem alternativt låsa mitt gamla modem (398:an) på 800-bandet.

Men just nu går det inte att låsa 398:an till annat än 2600-bandet. Vet inte om det går att lösa om jag unlockar skiten, pumpar in en ny firmware från annat håll. För dubbla NAT-grejen verkar ställa till det en del (vissa sidor laddar långsamt, brutna bilder etc.).

Kan posta bilder från Dovadon och Telenor Mobile Partner när jag kommer hem.

13

Sv: Frekvens som strular?

Ja, även i Mobile Partnern lyser allt grönt och jag har IP. Men ingen kontakt.

Jonny skrev:

händer samma med mobil partner i dator....dvs ip men ingen kontakt

14

Sv: Frekvens som strular?

kör själv med 3276 fast från Telia då den ej har hilink samt är upplåst

fast tror nog dovadon ska fungera med 398 utan problem

kolla dovados hemsida har för mig att dovado har den möjligheten att det går att låsa till dom flesta banden

fast Mr Sam kan svara på det
skriv en fråga i Dovado delen i forumet

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

15

Sv: Frekvens som strular?

Yes, får göra det. Grejen är att när jag har 3276:an i Dovadon kan jag låsa på flera band (2600, 1800, 900, 800) i Dovadons interface. Men när jag har 398:an inkopplad ges bara 2600 som alternativ.

16

Sv: Frekvens som strular?

gerhardsson87 skrev:

Ja, även i Mobile Partnern lyser allt grönt och jag har IP. Men ingen kontakt.

Jonny skrev:

händer samma med mobil partner i dator....dvs ip men ingen kontakt

kan du komma ihåg om det blev värre efter en uppdatering av dovado fw eller ej.
du kan alltid backa tillbaka någon fw och prova för att se om problemet kvarstår

tyder på mast problem eller kort om IP på den mast/frekvensen

gör anteckning om dag o tid flera gånger...kolla sen med supporten

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

17

Sv: Frekvens som strular?

gerhardsson87 skrev:

Yes, får göra det. Grejen är att när jag har 3276:an i Dovadon kan jag låsa på flera band (2600, 1800, 900, 800) i Dovadons interface. Men när jag har 398:an inkopplad ges bara 2600 som alternativ.


ok kan vara något med fw i 398 då det är ett par år gammalt.

finns ett finskt fw till dessa modem...elisa men hur det löser ditt problem vet jag inte. det är alltid en risk att modemet dör då man flaschar om det.

finns info i forum om hur och när wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

18

Sv: Frekvens som strular?

E398 har inte stöd för 800, bara 900 och 2600 om det är den svenska versionen som Telenor/Tele2 har haft.

Att anmäla ett fel är inte lätt, tro mig. Har du dessutom kört test mot BBK som visar en hastighet över 5Mbits/dl så finns inga fel..........

Prova lägga in en eller två DNS manuellt.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

19 Senaste redigerad av Sam (2014-07-23 13:40:25)

Sv: Frekvens som strular?

Det finns två olika Huawei E398:or på marknaden.

Den första generation heter E398u-18 (kolla under SIM locket) och var superdålig med tanke på power drain och överhettning. Den stödjer enbart B7 och B1 (2600FDD och 2100FDD).

Uppföljaren som innehåller MIMO antennuttag heter E398u-1 och klarar av:

- 2100 (B1)
- 2600 (B7)
- 1800 (B3)
- 900 (B8)

Sam / Team DOVADO

20

Sv: Frekvens som strular?

Sam har rätt, vad jag menade var av de band som Telenor använder till 4G datatrafik idag stöds bara 900 och 2600 av E398 (modellen med två antennutgångar).

Har du första modellen så borde det ha åkt till återvinning för länge sedan, leta upp ett E392 på Tradera eller liknande, bästa stickan jag har haft. Saknar bara "inbyggd" vinkling av kontakten, det klarar även 800.

Men jag tror inte det löser dina problem, 3276 duger bra utan Hi-link, att antennuttagen har en sämre kontakt jämfört med E398/E392 spelar nog ingen roll för den del. Du kör väl utan antenner med masten så nära.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

21

Sv: Frekvens som strular?

E392 går inte få tag på längre, tyvärr.

Skaffa ett Telia Huawei E3276, för då är den utan Hi-Link, stödjer SMS/Bridge Mode/4G Bandlocking med våra routrar. Telia har slutat låsa sina modem från och med i år, men det kan finnas risk att den är låst.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=3 … ei%20E3276

Huawei E3276 stöder B1/3/7/8/20. Toppenbra modem!

Sam / Team DOVADO

22

Sv: Frekvens som strular?

Sam skrev:

E392 går inte få tag på längre, tyvärr.

tur man sparat mitt då som reserv

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

23

Sv: Frekvens som strular?

Jovisst kan man köpa E392 om man vill ha ett sådant:

http://www.aliexpress.com/wholesale?Sea … 0723122659

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

24

Sv: Frekvens som strular?

E398u-1 har jag. Så borde gå att låsa på 900-bandet. Men märkligt att jag inte får det alternativet när jag kopplar in den i Dovadon. Borde jag blåsa ur modemet och pumpa in ny firmware?

25

Sv: Frekvens som strular?

gerhardsson87 skrev:

Borde jag blåsa ur modemet och pumpa in ny firmware?

Nej, inte om du har den senaste versionen. Det enda jag kan tänka mig i så fall är att du har möjligtvis ett äldre firmware release på E398:an. Vilken release kör den idag?

Mvh,

Sam / Team DOVADO