1 Senaste redigerad av Jonny (2014-07-09 17:51:51)

Tråd: starta om en enhet via dos - går det

hej.

Undra följande då jag sprang på problemet--->
en av mina enheter gick ej att logga upp mot...dvs den kom ingen inloggningsruta utan stod bara och tuggade. Provade att pinga enheten vilket gick men undrar om man kan man via något dos-kommando starta om enheten om det skulle hända igen? så man slipper starta om den manuellt med att dra ur elkabeln

om det går så borde man kunna starta om "online" med under förutsättning att ddns fungerar eller? roll

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

2

Sv: starta om en enhet via dos - går det

Snackar vi vanlig windows holk? Finns shutdown kommando.
Shutdown -r "omstart"
Shutdown -a "avbryt omstart"

Sen går de att köra mot maskin på nätverket, kör en shutdown /? Så får du se möjliga kommandon.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3 Senaste redigerad av Jonny (2014-07-10 06:47:14)

Sv: starta om en enhet via dos - går det

nja... försökte köra det mot repeater (asus) och fast internt IP...fick det ej att fungera med shutdown.... fast osäker på om jag gjorde rätt

fungerar bara mot en windows burk kanske?
körde så här om jag minns rätt nu(fr kolla igen) shutdown 192.168.x.x -r

rena grekiskan smile

http://forumbilder.se/DDD70/bild1.jpg

http://forumbilder.se/DDD70/bild2.jpg


går det inte med Telnet?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

4

Sv: starta om en enhet via dos - går det

Är det en Asus router du ska försöka starta om med kommando?
Om du kan logga in på den med Telnet och få en kommandorad så prova med:
sync
reboot

shutdown kommandot finns inte alltid i små Linux:ar men reboot brukar alltid finnas. sync är för att flusha alla diskbuffertar, d.v.s. tvinga alla ev. väntande skrivningar till disken att ske innan omstart. Eftersom reboot startar om ganska brutalt så finns en liten risk att filer kan bli inkonsistenta om man inte kör sync först. Nu spelar det nog inte så stor roll på en Asus router som ju inte har någon disk men det är ändå bra att starta om så snyggt som möjligt.

5

Sv: starta om en enhet via dos - går det

tackar för tipset...ska kolla upp det..

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

6

Sv: starta om en enhet via dos - går det

har testat...

om man först aktiverar Telnet så fungerar kommandot: reboot
antingen med Telnet eller putty

tackar @svenix

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

7 Senaste redigerad av Jonny (2014-07-11 08:17:08)

Sv: starta om en enhet via dos - går det

1 följd fråga smile

anledningen till att jag inte kom åt den var att det hade bytt från statiskt IP till dynamisk IP själv (?)
hur nu det gick till....nåja...
om detta hände.... finns det något kommando som gör att man kan se alla enheters IP-nummer i det lokala nätverket? och på så sett se om en enhet bytt IP av någon anledning då jag nu råkat ut för det flera gånger på olika enheter.....

går ej med "net use"
ej med "net view" - då man endast ser namnet på enheten(vissa ej alla).... ej dess ip

tror säkert det finns ett kommando ? wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

8

Sv: starta om en enhet via dos - går det

Det finns div. kommandon men enklast är nog att använda ett program. Jag brukar använda detta:
http://www.softperfect.com/products/networkscanner/

Sedan kan man ju också gå in i sin routers interface och titta vilka IP-adresser som har delats ut om det är så att en enhet har bytt från fast till dynamisk IP.

9

Sv: starta om en enhet via dos - går det

Tackar @svenix ska kolla det.....

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

10 Senaste redigerad av Jonny (2014-07-11 14:26:44)

Sv: starta om en enhet via dos - går det

JO då det funkar men som alltid wink infaller det ännu en 3:e följdfråga då.

Internt så funkar allt kalas ....kan nu med via Telnet eller putty ex starta om alla noder + router om så skulle behövas...MEN

nu vill jag naturligtvis kunna starta om mina APs och repeaters (naturligtvis för att trassla till det ytterliga) från internet (wan)

men se icke...
har alla fasta IP på dessa..... provat med portforwardning mot respektive AP & port
använder sedan ddns service för att komma åt inloggnings rutorna mot respektive AP utifrån men... =funkar inte

har det med säkerhet att göra tro?
endast routern går att på detta vis komma åt om jag aktiverar åtkomst från Wan & port nummer.
Denna funktion finns ej i dessa routers då dom går i AP eller repeaterläge.

alla kameror &ftp går att komma åt på detta sätt utifrån
poängen med detta är ju att kunna starta om ifall det skulle behövas från cyberspace smile


tips mottages tacksamt

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

11

Sv: starta om en enhet via dos - går det

Följdfråga på det...  wink
Vill du starta om dina APs och repeaters via Telnet eller via webinterface?

I vilket fall behöver du forwarda portar utifrån. Vi tar två fiktiva exempel:

1. Du har en AP som startas om via webinterface med IP 192.168.1.10.
I detta fall behöver du forwarda en valfri port t.ex. 8080 på utsidan till port 80 på 192.168.1.10. Sedan när du sitter ute i världen och vill komma åt den tar du fram din webläsare och surfar till:
http://<din_externa_ip>:8080

2. Du har en repeater som du kan starta om via ssh-inloggning med IP 192.168.1.20.
I detta fall behöver du forwarda en valfri port t.ex. 8022 på utsidan till port 22 på 192.168.1.20. Sedan när du sitter ute i världen och vill komma åt den tar du fram putty och kopplar upp mot <din_externa_ip> och port 8022

Har du en dynDNS adress t.ex. jonny.athome.me så kan du i första fallet surfa till http://jonny.athome.me:8080
I andra fallet kopplar du upp dig med putty mot jonny.athome.me och port 8022

Tänk bara på att varje port du öppnar upp i din brandvägg hemma är en säkerhetsrisk och eftersom det låter som att du har många grejor du vill komma åt så blir det många hål i brandväggen. En bättre lösning är i så fall att öppna EN enda extern port mot port 22 på en Linux-maskin och sedan kan du nå alla de andra genom att sätta upp ssh-tunnlar. Det är dock rätt krångligt att förklara så det gör jag inte nu.

Har du t.ex. en router som du bara kommer åt via telnet på port 23 så rekommenderar jag INTE att forwarda någon extern port till den då telnet är ett extremt osäkert protokoll. Det går att göra precis som ovan beskrivet men är inte att rekommendera ur säkerhetssynpunkt.

12

Sv: starta om en enhet via dos - går det

har gjort som du säger enligt nr1 men routern har denna lösning.

mina andra APs har andra portar men fungerar ej att portforward till dom

i min router har jag öppnat en port till tex AP1 med port 201 för att komma till inloggningsrutan på AP 1
min ddns fungerar till router men ej till APs trots portforward.

om vi använder ditt ex så blir adressen enligt:

http://jonny.athome.me:8080 - kommer till routern

ap1:
jonny.athome.me:201 - fungerar ej  även om porten pekar mot ap,s 1

övriga ap,s kan då ha 201, 202, 203, osv


eller så fattar jag helt enkelt inte wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

13 Senaste redigerad av svenix (2014-07-12 09:24:24)

Sv: starta om en enhet via dos - går det

Vi får nog bena ut en sak i taget. Om vi börjar med AP1. Hur kommer du åt den normalt? Via webinterface eller via telnet/putty?

Om du normalt kommer åt den via webinterface så ligger det på port 80. Om du normalt kommer åt den via telnet/putty så finns det två möjligheter. Antingen kör du ssh på port 22 eller vanlig telnet på port 23. Vilket det är ser du i putty bredvid IP-adressen.

När vi har klarat ut vilken port det är du vill komma åt på AP1, antingen 80 eller 22 eller 23, så är det dags att börja fundera på vilken extern port du skall forwarda mot den valda porten. Du får ju också kolla att den externa port du väljer inte redan är upptagen.

Men vi gör ett antagande igen. Du når AP1 via webgränssnitt. Då är porten på AP1 port 80. AP1 har IP-adress 192.168.1.10.
Sedan väljer du en ledig port på utsidan av din internetrouter t.ex. port 201.

I routern (alltså den router som är ansluten till internet) så gör du forward på extern port 201 till intern IP 192.168.1.10 port 80.

Om du ändå inte får ihop det så får du nog ange exakta uppgifter så vi slipper sitta och bygga teoretiska exempel. Vad har AP1 för IP-adress? Hur kopplar du normalt upp dig mot den?
Om du kan skicka med en bild av hur sidan med portforward ser ut i din router så underlättar det. Vilket fabrikat och typ av router har du ansluten mot internet?

Slutligen, när du testar detta bör du testa utifrån internet för att se om det fungerar. Vissa routrar, men långt ifrån alla, klarar att vända trafiken i routern om du sitter på insidan av den IP-adress som jonny.athome.me pekar på och anropar jonny.athome.me. Enda säkra sättet att testa är från en annan plats på internet. Kan vara på jobbet, hos en kompis, via mobil eller annat. Så att du inte testar från samma internetanslutning som du försöker komma in på. För det är inte alltid det fungerar.

14 Senaste redigerad av Jonny (2014-07-13 11:35:14)

Sv: starta om en enhet via dos - går det

Okay 
Har manuellt portf till alla mina enheter och alla fungerar utifrån förutom mina ap,s & alla har fasta ip,s

1.    Jag kör via webbinterfejs men i alla aps finns telnet aktiverat med så allt fungerar intern.
2.    Om jag fattar dig rätt så är port 80 aktiverat på samtliga aps som deufalt då man kan använda webb interf.
3.    Så man använder sig at fast ip & spec port för att styra mot önskad ap.s i main routern

Ap 1:
Fast-  ip 192.168.1.201 – i mainrouter så är portf(201)  styrd mot detta ip –

AP 2
Fast ip 192.168.1.202 – samma som ovan fast styrning mot port 202

Detta fungerar ej av någon anledning.
Ej heller mot dom andra aps,
Där i mot är det gjort lika med tex ftp, kameror ,osv – fungerar.

Portarna 200- 204 är ej tagna av några andra enheter vad jag vet.

Sedan har jag en liten mobil router huavei u589u-12 med ett mini 4g ab som jag kopplar upp
Mig i mot för att sen kontrollera om det fungerar tex via webbläsaren.

Adressen blir då liknande i adressfältet: (provat IE, Chrome, Firefox)
Jonny.athome.me:201
– fungerar ej men gör jag samma mot tex min ftp eller en kamera så funkar det
(adressen jonny.athome.me är då påhittad är väl bäst att säga wink )

Gjorde jag samma mot min router..dvs ip 1 så gick det inte heller att utifrån komma åt inloggnng  på mainrouter….men om jag aktiverade ”åtkomst från wan” men ett portnummer ….så gick det att skriva adressen: jonny.athome.me:port för att komma till mainrouterns inloggningsruta…. Detta gör att jag undrar förljande:

1.    Mina ap,s är egentligen routers som har 3 driftlägen – 1router,2- APs, 3-repeater läge
2.    I detta läge (ap & repeater finns inte valet att aktivera åtkomst utifrån eller något ställe att skriva in portnummer
3.    Kan det vara någon form av säkerhet som gör att man inte ska kunna komma åt dessa från internet eftersom det inte gick med main router innan man aktiverade det i routern.
4.    I ftp så måste man med aktivera det med portnummer. Lika så i ipkamerorna och där fungerar det men det valet finns inte i  ap.s…..kan det vara så tro ? 



Har gjort som du skrivit:
citat –
Men vi gör ett antagande igen. Du når AP1 via webgränssnitt. Då är porten på AP1 port 80. AP1 har IP-adress 192.168.1.10.
Sedan väljer du en ledig port på utsidan av din internetrouter t.ex. port 201.
I routern (alltså den router som är ansluten till internet) så gör du forward på extern port 201 till intern IP 192.168.1.10 port 80.
slutcitat

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

15

Sv: starta om en enhet via dos - går det

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut i din router. Men grejen är att du forwardar en extern port t.ex. 201 till en ANNAN intern port.

Så om du bara säger att du forwardar extern port 201 till intern IP 192.168.1.201 så är det inte tydligt vad det innebär. Du kanske forwardar extern port 201 till port 201 på IP 192.168.1.201? Det är i så fall fel.

Grejen är att du skall forwarda extern port 201 till intern IP 192.168.1.201 OCH port 80.

Det här ser olika ut och heter olika i olika routers. Men de flesta brukar kunna forwarda en extern port till en intern IP-adress OCH en annan port. Det finns dock vissa routrar som jag stött på som bara klarar att forwarda en extern port till samma port på en intern IP.

Port 80 är default port för http så (nästan) alltid om man avänder ett webgränssnitt så ligger det på port 80 på den apparaten som har webgränssnittet. Men du kan alltså styra om en annan valfri extern port (t.ex. 201) att peka på din interna IP OCH port 80.

Det finns andra sätt att lösa detta också och dina web-kameror kanske använder UPNP för att själva öppna en port i din router eftersom du kommer åt dem?

Men om du själv ska kunna fixa detta till dina andra apparater måste du förstå hur det fungerar:
När man anropar en tjänst så anropar man BÅDE en IP-adress OCH ett portnummer. Portnumret är oftast standard för typen av tjänst. T.ex. så har http som standard port 80 och ssh har som standard port 22.

Men om man vet vad man gör så kan man använda andra portar än standard.

Om du i din router forwardar port 201 till intern IP 192.168.1.201 OCH port 80 så innebär det att när du är hemma så surfar du till http://192.168.1.201 som vanligt. Men när du är utanför din router så surfar du till http://<extern_ip>:201.
Routern ser sedan till att de paket som kommer till utsidan på port 201 skickas vidare till IP 192.168.1.201 OCH port 80 på insidan om du har gjort allt rätt.

Du kommer aldrig att få ordning på detta om du inte kan separera de olika stegen och förstå vad du gör.
Steg 1. Lär dig att forwarda en extern port till en ANNAN intern port och IP.
Steg 2. Lär dig hur du provar att detta fungerar genom att anropa din externa IP och vald port utifrån.
Steg 3. När du klarar steg 1 och 2 ovan kan du prova att ersätta din externa IP med din DynDNS adress och se om det fortfarande fungerar.

16 Senaste redigerad av Jonny (2014-07-13 19:20:49)

Sv: starta om en enhet via dos - går det

ja jag vet det här med portar men problemet är att jag inte kan i AP1 skriva in port 201 eller någon annan port heller-valet finns ej utan endast i Main Router mot port o ip dit man vill styra. men säkert har du rätt då jag inte riktigt vet hur det fungerar kanske... men problemet är att ja inte kan skriva in aps-1 http port någon stans i ap1 vilket går i alla mina andra enheter som fungerar.

svenix skrev:

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut i din router. Men grejen är att du forwardar en extern port t.ex. 201 till en ANNAN intern port.

- här finns det problemet att jag inte kan ange port till ap1

svenix skrev:

Så om du bara säger att du forwardar extern port 201 till intern IP 192.168.1.201 så är det inte tydligt vad det innebär. Du kanske forwardar extern port 201 till port 201 på IP 192.168.1.201? Det är i så fall fel.

- ja jå är det gjort mot ap,s
hade det varit tex en av ipkamerorna så hade jag loggat in på kameran och valt port 201 till en så hade det fungerat men aps har inte denna settings i sig i dessa lägen

svenix skrev:

Grejen är att du skall forwarda extern port 201 till intern IP 192.168.1.201 OCH port 80.

- ja här har du lost mig smile hur gör jag det för glöm inte att alla mina 5 aps har i så fall port 80

använder ju bara 1 ddns namn+portnummer i adressfältet



svenix skrev:

Det finns andra sätt att lösa detta också och dina web-kameror kanske använder UPNP för att själva öppna en port i din router eftersom du kommer åt dem?

-nej jag har manuell forward mot respektive enhet



svenix skrev:

Om du i din router forwardar port 201 till intern IP 192.168.1.201 OCH port 80 så innebär det att när du är hemma så surfar du till http://192.168.1.201 som vanligt. Men när du är utanför din router så surfar du till http://<extern_ip>:201.

japp här är kruxet... istället för extern ip så finns den ddns som fungerar MEN 201 fungerar inte.....för i enhet 192.168.1.201 kan jag inte skriva in något port nummer för den i enheten 201...

svenix skrev:

Routern ser sedan till att de paket som kommer till utsidan på port 201 skickas vidare till IP 192.168.1.201 OCH port 80 på insidan om du har gjort allt rätt.

- just detta som ej fungerar

svenix skrev:

Du kommer aldrig att få ordning på detta om du inte kan separera de olika stegen och förstå vad du gör.
Steg 1. Lär dig att forwarda en extern port till en ANNAN intern port och IP.
Steg 2. Lär dig hur du provar att detta fungerar genom att anropa din externa IP och vald port utifrån.
Steg 3. När du klarar steg 1 och 2 ovan kan du prova att ersätta din externa IP med din DynDNS adress och se om det fortfarande fungerar

hur länkar jag till internt port(http) om jag inte kan skriva in den i enheten?

Min Main router Asus RT 68U
http://forumbilder.se/DDDGO/routerforward.jpg

http://forumbilder.se/DDDGO/forward1.jpg

http://forumbilder.se/DDDGO/forward2.jpg

börjar bli mycket nu @svenix men uppskattar dina försök o klura ut det

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

17

Sv: starta om en enhet via dos - går det

tror felet är att det inte går att I AP läge eller Repeater läge skriva in någon port.
visst ....internt används port 80 för webb interfejs men det går helt enkelt inte att komma åt dom via forwarding eftersom man inte kan ange en intern port i enheten.

att ange till som jag gjort till annan enhet fungerar alldeles utmärkt enligt följande

1. fast ip 192.168.1.10 port 10
2. forwardning i router blir enligt dom rutor ovanför följande

tjänstens namn        portinterval               lokalt ip                lokal port          protocoll
kamera 1                        10                  192.168.1.10             10                      both

i sedan kamera 1 setting under port sätter jag 10

adressen blir då
joony.athome.me:10

klart under förutsättning att det finns port att skriva in....
finns det valet inte som i AP1...ja då vet jag inte hur mans styr den dit
för som @senix säger att man måste ha en internport med... i detta fall blir den interna porten 10 då den skrivits in i kamera 1


problemet med ap 1 är att det endast är från extern port 201 är forward mot ip nummer men det finns ingen port 201 då det inte går att skriva in det i ap1..

fattat rätt @svenix? wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

18

Sv: starta om en enhet via dos - går det

Skriv i enl. följande:
Tjänstens namn - Vad som helst, ett namn du hittar på
Portintervall - den externa porten t.ex. 201
Lokal IP - IP till AP1, t.ex. 192.168.1.201
Lokal port - 80 (om du ska använda webinterface, 22 om du ska amvända ssh)
Protokoll - TCP

Det som syns längst ner i bild är alltså fel! Där har du forwardat extern port 201 till intern port 201 - fungerar inte!

19

Sv: starta om en enhet via dos - går det

Alltså, du ska inte behöva ändra något i din AP eller repeater. Om du i normalläget kommer åt AP1 på ditt interna nät via webinterface så betyder det att den har ett webinterface som ligger på port 80. Det behövs inga ändringar i Ap1 för att den också ska gå att komma åt utifrån.

Det enda som behövs är att du forwardar en port utifrån till port 80 på AP1. men du kan inte välja port 80 utifrån eftersom den är reserverad för att nå din internetrouter utifrån ifall du aktiverar det. Så du måste forwarda en ANNAN port (än port 80) på utsidan mot port 80 på AP1 på insidan.

Det som du inte fattar och som folk normalt har svårt att fatta är att portarna inte måste vara samma på utsidan och på insidan. Det går fint att forwarda VALFRI port på utsidan mot VALFRI port på insidan vilket jag försökt förklara ett antal gånger nu.

Se mitt förra inlägg hur du ska fylla i fälten i routern för att det ska bli rätt!

20

Sv: starta om en enhet via dos - går det

Att du fyller i port i kamerornas menyer beror på att de använder UPNP mot din router. UPNP är ett protokoll där enheter på nätet kan kommunicera med routern och begära att vissa portar öppnas "automatiskt". Så om du i kameran fyller i t.ex. port 503 så kommer kameran att begära hos din router att extern port 503 ska vidarebefordras till intern port 503 på kameran.

Det är UPNP! Det är inte manuell portforwarding!

21 Senaste redigerad av Jonny (2014-07-13 20:56:57)

Sv: starta om en enhet via dos - går det

nu... got it smile och fungerar gör det med....testat med 2 aps

alla Ap,s har port 80 under lokal port

ap 1 har 201 under portintervall
ap 2 har 202 under portintervall
skriver jag

jonny.athome.me:201 kommer jag till AP 1

jonny.athome.me:202 kommer jag till  AP 2

lika med alla andra AP,s

angående UPnP så har jag bockat ur denna ruta på mina kameror för jag vill ha kontroll på vilken port den använder.
http://forumbilder.se/DDDGQ/upnp1.jpg

stort tack för hjälpen @svenix

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

22

Sv: starta om en enhet via dos - går det

Se där!
Roligt att du fick kläm på det till slut! smile

23

Sv: starta om en enhet via dos - går det

Angående UPNP så har du rätt. Det går naturligtvis att göra som du gör också att vidarebefordra portarna manuellt till kamerorna. Jag utgick från att du använde de standardfunktioner som brukar finnas i kamerorna. De flesta gör nog så.

Men det är naturligtvis bättre att sköta ev. portöppning manuellt så har man i alla fall koll på vilka portar som är öppna.

24 Senaste redigerad av Jonny (2014-07-14 09:53:56)

Sv: starta om en enhet via dos - går det

svenix skrev:

Se där!
Roligt att du fick kläm på det till slut! smile

man är som gememan då = trög i starten wink

Uppd:
fattade inte riktigt det här med port 80 & inbyggt webb förut men i princip skulle jag kunna använda port 80 internt till alla mina enheter då som lokal port då alla går att använda med webb interfejs. cool

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )