1

Tråd: Vilken router ska jag välja.

Har till min stora glädje sett att Telia ska bygga ut till 4g i masterna kring där jag bor under Juli -September. Äntligen kan jag komma bort från Net1, som bara blir trögare och trögare.
Eftersom jag har dubbel bosättning (typ) och bor i Tyskland mycket, så har jag skaffat en TP-Link 5350 3G pocketrouter. I den har jag ett O2 kontantkort som jag fyller på efter behov, och kan använda appar i min iPhone utan att åka på roamingavgifter (har Telia i den).
Då mina föräldrar också har Net1 och bor i samma område, men inte behöver så mycket fart eller volym (fast dom maxar ut Net1:s 7GB ibland), så tänkte jag att dom kan få ärva min 5350.
Så därför kommer jag att behöva en ny pocketrouter.
Då jag kommer att använda den som stationär när jag är i Sverige, är jag lite orolig för strömförsörjningen (gäller även 5350 för mina föräldrar). Har läst lite trådar att batteriet förmodligen kommer att ta mycket stryk av det.
Samtidigt vill jag att den ska ha ett friskt batteri när jag är i Tyskland.
Har kollat lite på Huawei E5776 och E5372 (helst E5372T med större batteri), och ZTE MF93D.
Hatar bindningtider, så det är olåsta köp som gäller och under 1500:-
Är tacksam för andra förslag och feedback på dom ovan nämnda.

2

Sv: Vilken router ska jag välja.

Verkar inte som jag får några förslag på andra routrar. Inte heller nån feedback kring dom föreslagna. Så efter att ha sugit ut så mycket som möjligt på webben, så tror jag det blir en E5372T. Så nu kommer en annan fråga istället.

Är det nån som vet hur man får tag på en utan att teckna avtal med Tele2?

Man kan ju teckna ett On/Off i en månad, och då blir det 1395:- + 19:- och man kan få det upplåst kostnadsfritt.

Finns det nåt annat sätt (gärna billigare)?

3

Sv: Vilken router ska jag välja.

Jag skulle ta en telenor zte mf93d. De är olåsta och fungerar utmärkt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Vilken router ska jag välja.

Jag använder själv Huawei E5776 4g och tidigare E5756 3g som mifi enheter.
Använder den inte så ofta men smidig när man väl behöver den.

Jag skulle nästan rekommendera dig att kolla på tradera för modemmarknaden har blivit floodad i Sverige senaste åren så de går nog att göra en del klipp ibland. Ser en e5776 just nu som har bud på 600kr.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Vilken router ska jag välja.

Var in på en Conrad butik i Berlin idag, och köpte en "vanlig" E5372s 32.
129€ för en svart, vita kostade 119€ men var slut i butiken.
Funkar med mitt O2 kontantkort (bara 3G), ska bli intressant att kolla 4G hemma sen.

6

Sv: Vilken router ska jag välja.

Hade inte kikat på E5372s tidigare, den ser riktigt liten ut på bild. Funkar säkert bra, hur ser det ut med möjlig extern antenn? Har den några antennkontakter.

  • High-speed LTE FDD DL/UL 150/50 Mbps

  • High-speed LTE TDD DL/UL 112/10 Mbps

  • High-speed DC-HSPA+ packet DL 43.2 Mbps

  • High-speed HSPA+ DL 21.6 Mbps

  • High-speed HSPA (HSUPA/HSDPA)/UMTS DL 14.4 Mbps

  • EDGE/GPRS DL236.8 Kbps

http://consumer.huawei.com/ucmf/groups/public/documents/productspecification/~export/E5372-EN~5~GUI_DEV_EN_PHONES~SNIPPET_DC_TEMPLATE/232332-1.jpg

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: Vilken router ska jag välja.

Handen på bilden måste tillhöra Hagrid i Harry Potter, annars är det jag som har pyttehänder :-)
Den är marginellt bredare än min iPhone5, men kortare.
Har "upptäckt" en funktion som gjorde mig överlycklig. Man kan kolla på film från SD kortet via WiFi med iPaden. Äntligen slipper man hålla på med iTunes för att växla filmer man vill ha med. Plus att man sparar utrymme på paddan.
På TP-linken funkade SD kortet bara som "USB-minne"
Känns nästan som bara den funktionen motiverade köpet :-)

8

Sv: Vilken router ska jag välja.

Glömde säga att, ja 2 antennuttag

9

Sv: Vilken router ska jag välja.

Hahah bra där med Hagrid smile Kunde nästan tänka mig att de var en förskönad bild. Är det någon form av DLNA mediadelning då som du nämner? Om tplinken var som usb minne. Har SD slot på mina enheter också men har aldrig testat funktionaliteten. Inte sett det som ett behov men de kan vara en bra funktion helt klart.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

10

Sv: Vilken router ska jag välja.

Är en flik i GUI som heter Sharing, och sen SD Card Sharing.
Där kan man välja Web share mode, och sen sätta div rättigheter read eller read/write och vilka kataloger eller hela kortet mm..
Hittar inte hur man sen kan accessa denna "webb" (annat än via webgui för att administrera), jag använder dock Huaweis app Mobile WiFi.
Synd att man inte kan ladda upp bilder här, annars tog jag några skärmdumpar på det.
Eller kan man det?

11

Sv: Vilken router ska jag välja.

Huawei Appen ska funka till E5776 också
https://itunes.apple.com/se/app/huawei- … 79875?mt=8
https://play.google.com/store/apps/deta … .huawei.mw

12

Sv: Vilken router ska jag välja.

http://forumbilder.se/DDDDH/image.jpg?width=150

13

Sv: Vilken router ska jag välja.

Det finns en NAS funktion på telenors MF93D också. Har lagt upp en ny tråd om film från mifi.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Vilken router ska jag välja.

SuddenCrash skrev:

Är en flik i GUI som heter Sharing, och sen SD Card Sharing.
Där kan man välja Web share mode, och sen sätta div rättigheter read eller read/write och vilka kataloger eller hela kortet mm..
Hittar inte hur man sen kan accessa denna "webb" (annat än via webgui för att administrera), jag använder dock Huaweis app Mobile WiFi.
Synd att man inte kan ladda upp bilder här, annars tog jag några skärmdumpar på det.
Eller kan man det?

I MF93D dyker http web sharing upp i safari inom routerns adress. Men jag kan inte se film, bara foton t ex i png format.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Vilken router ska jag välja.

Har du rätt format på filmerna, typ .mp4 eller andra format iPads inbyggda mediespelare klarar?

16

Sv: Vilken router ska jag välja.

Vart så sugen på att testa 4G redan nu, så jag skaffade ett nytt SIM. Denna gång AldiTalk, som kör över E-plus nät. Den enda operatören i Tyskland som släppt 4G till kontantkort (utan extra kostnad).
Bra info här för dom som vill slippa roaming kostnader
http://prepaidwithdata.wikia.com/wiki/Germany

17

Sv: Vilken router ska jag välja.

Tack. Lade upp det som en länk under operatörer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.