1

Tråd: Telenor försöker med en fuling...Fri surf 32 3G

Har haft mitt abonnemang vilande i 4mån, nu när jag startar upp det säger de att det endast är ett 3G abonnemang!!!
Abonnemangsform: Mobilt Bredband 32 Fri Surf (tecknat 2011-12-17)
Kampanjkod: Ingen

De hävdar att 4G endast gällde under bindningstiden, 4G har dock fungerat efter detta....
Har det sålts någon "julkampanj" eller överhuvudtaget 32Fri surf där endast 4G skulle gälla under bindningstid?

Har tjabbat i timmar med dem och de kan inte hitta något konkret som jag inte kan motbevisa, har ju ingen kampanjkod på avtalet.

Har även kollat gamla villkor då de hänvisade till det, men fick ge sig även där. Nu skulle de "gräva djupare" och ringa tillbaka innan kl.21.00 i kväll.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

2

Sv: Telenor försöker med en fuling...Fri surf 32 3G

De ringde tillbaka, men hade fortfarande inte lyckats hitta något som skulle bevisa att det endast skulle vara 3G efter bindningstiden.

Dock ger de sig inte ändå..........medarbetare på en annan avdelning ska återkomma i morgon efter ytterligare försök att hitta något som påvisar att 4G bara var en kampanj.

Vilket trams de håller på med, orkar knappt ödsla tid på dem. Men för sakens skull kommer jag att driva det vidare!!!

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

3

Sv: Telenor försöker med en fuling...Fri surf 32 3G

Bra att du driver det vidare! Väntar på nästa inlägg smile

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

4 Senaste redigerad av Jonny (2014-07-10 20:42:45)

Sv: Telenor försöker med en fuling...Fri surf 32 3G

tror jag har detta ab med ? 32mb full 4 g under bindingstiden... har pratat med supporten för länge sedan och vill minnas att han på supporten med såg att det var igentligen ett 3g abonemang men med 4g hastighet..(900mhz bandet) 249:-/mån 100GB senare utökat enligt uppgift till 200GB (om det nu stämmer)

känns det igen?

uppd:
mitt ab är från 2012-02

abonnemangen kallas vid tecknandet: "Mobilt Bredband 32 fri surf"
bindningstid 24 mån

minns att under bindningstiden så lovade dom full 4g hastighet... vad jag har idag på 2600 bandet med detta abonnemang vet jag inte men ska kolla det nästa gång ja är inne i stan

på 900 bandet ligger det på max 22mb/dl men oftast runt 13-18mb/DL

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5

Sv: Telenor försöker med en fuling...Fri surf 32 3G

Har aldrig hört något om att det skulle vara ett 3G abonnemang (finns inget att hitta i gamla prislistor/villkor på hemsidan heller) , men pris/datamängd stämmer med det Jonny säger.
Har frågat flera gånger om något skulle ändras efter bindningstiden, men alla har svarat att det löper på som tidigare.

Ingenting har nämnts om att det var någon kampanj med 4G endast under bindningstiden när abonnemanget tecknades, har ingen kampanjkod på avtalet. Har fungerat 4mån efter bindningstiden på 4G, ända tills jag la abonnemanget vilande pga. deras tekniska problem. Vet flera som kör på 4G långt efter bindningstiden med samma abonnemang.

De sa att det var en "julkampanj" de hade kört, men när jag hänvisade till att jag inte hade någon kampanjkod på avtalet och att de inte kunde visa något på denna kampanj så ändrade de till villkoren som gällde då. Ägnade 15min till att läsa genom villkoren tillsammans med den jag pratade med, och där fanns inte heller något.....

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

6

Sv: Telenor försöker med en fuling...Fri surf 32 3G

Vet ej om det är ett men det sas så vid ett tilfälle mins jag....vet att jag kört det på 4g då det går att låsa på endast det bandet med dovado routern som jag körde då......kan ej låsa i min  nuvarande router....men ska test hastighet från usb modem och pc vid tillfälle

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

7

Sv: Telenor försöker med en fuling...Fri surf 32 3G

Ringde en kille i dag från Telenor, säger samma sak som i går. Kampanj bla. bla. Frågar om de kan visa vart den infon finns, musik i 5min. Svaret blir att de inte kan det, men han har pratat med någon avdelning som VET det. Jag fortsätter hävda att jag har ett avtal där det står kampanjkod: INGEN.

Mera musik, nu ger de sig om kampanjen då de ej kan bevisa detta. Men hävdar nu att det inte står om abonnemanget gäller 4G eller enbart 3G, vilket det faktiskt inte gör. Fortsätter ändå då de lovat flera gånger att det är 4G och inget ska förändras efter bindningstiden.

Åter musik en lång stund, killen säger sen att han ska koppla mig vidare. Får tala med en annan som bara pratar juridik, och då har de hittat ett kryphål. De äger rätt att göra tekniska ändringar på abonnemangen så länge det ej innebär en väsentlig försämring för kunden. De får dock inte ändra ursprungligt pris eller datamängd, men med tekniska förändringen 4G till 3G blir det svårt att fortsätta för min del.

Tre val: 1. Fri surf 3G. Helt obegränsad datamängd, dock i vanlig Telenor stil...inget skriftligt på det.
            2. Teckna ett nytt avtal 4G med dagens priser
            3. Direktavslut på abonnemanget
Valet är enkelt, DIREKTAVSLUT och kasta simkortet på grillen i kväll.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

8

Sv: Telenor försöker med en fuling...Fri surf 32 3G

Men om man inte har täckning med 3g så blir det ju en väsentlig förändring för kunden, här tänker dom där? Helt sjukt.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

9

Sv: Telenor försöker med en fuling...Fri surf 32 3G

Uppkopplingen brukar även bli generellt mycket instabilare med 3G vilket är en väsentlig försämring för kund.
Stå på dig!

10 Senaste redigerad av Jonny (2014-07-12 08:26:38)

Sv: Telenor försöker med en fuling...Fri surf 32 3G

om jag minns rätt så stod det på deras hemsida då man tecknade detta ab så fick man full 4G hastighet i deras nät(2600mhz) även om man lokalt bara hade tillgång till 900mhz som jag - teoretisk hastighet 40mb/dl) under bindningstiden trots att det var ett max 32mb/dl abonnemang..... inte att det skulle vara ett 3G ab även om det såg ut som ett 3G ab då teknikern tittade å mitt ab vid ett tillfälle då jag ringt och frågat när 4G masten(900mhz) skulle komma igång här i området då det endast fanns 3G här då när jag frågade, och  om när och var masten stod.

det fanns under denna tid olika ab som hade olika hastigheter och olika priser i deras nät... vill jag minnas så för att  locka till sig kunder så fick man  full hastighet (80mb/dl) där det fanns men till 32mb/dl priset. denna ab form fanns under en kort tid bara.... men ser heller ingen kampanjkod även om det var någon form av kampanj och under en kort tid..

är problemet att dom inte vill aktivera det igen i deras 4G nät? utan bara i deras 3G nät?
om du haft det vilande men hela tiden betalat så har ju avtalet löpt vidare och ska ju fungera som det gjort före "vilotiden"

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

11

Sv: Telenor försöker med en fuling...Fri surf 32 3G

Ja, jag gav som sagt upp till sist dels för att anledningen till att jag la abonnemanget vilande var att det fungerade dåligt. De ville inte ta emot någon felanmälan eftersom allt "såg" bra ut.

Vet att de sålde 32 Fri Surf abonnemang som fick full hastighet första tiden, men detta var inget sådant abonnemang. Fanns inget snack om 3G på 32 Fri Surf, däremot 16 Fri Surf som fanns ett tag var enbart 3G.

Mitt 32 Fri Surf tappade även hastighetsgränsen på ca: 30Mbit/s och gick sedan på max, tror det var samtidigt som de fick släppa begränsningen till 200GB på Fri Surf abonnemangen.

Hade de ringt tillbaka vid ett lämpligare tillfälle hade inte gett mig och kört vidare med väsentlig försämring, men i stort hade jag bara tänkt starta upp abonnemanget och se hur det  fungerade med tex. 4G 800 som är igångkört här nu. Sedan överlåta det till någon då det "VAR" ett fritt 4G abonnemang, eller säga upp det.

Men för mig är det principen...helt obegripligt att de orkar lägga ned så mycket energi på detta. Bara att aktivera 4G igen! Det gällde EN (jobbig)kund.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

12

Sv: Telenor försöker med en fuling...Fri surf 32 3G

Utöver att spara pappers-avtal för tele och mobil brukar jag printa pdf av hemsidans löften eftersom sådant försvinner.
Om du inte redan gjort så kanske dessa gamla Telenor-sidor kan vara intressanta:
http://web.archive.org/web/201202041313 … index.html
http://web.archive.org/web/201111231121 … index.html
I den ena står bindningstiden omskriven.

13

Sv: Telenor försöker med en fuling...Fri surf 32 3G

Jo, jag har kikat bakåt... det ligger även gamla prislistor/villkor på dagens hemsida (dock tror jag inte de drar sig för att ändra i dem).

Det enda man kan hitta är som sagt "Få FULL 4G hastighet under bindningstiden", sen skulle de gå tillbaka till 32MB står inget om att det skulle vara 3G.

Mitt abonnemang var dock inte av denna typ då det redan från första dagen var begränsat till 32MB 4G/3G, och kostade 249kr/mån med ett Huawei E398.

Nu har tåget gått, allt är avslutat hos detta tramsföretag.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

14

Sv: Telenor försöker med en fuling...Fri surf 32 3G

danne skrev:

Mitt abonnemang var dock inte av denna typ då det redan från första dagen var begränsat till 32MB 4G/3G, och kostade 249kr/mån med ett Huawei E398.

/danne


fick med det samma modem

synd att du inte fick till det

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

15

Sv: Telenor försöker med en fuling...Fri surf 32 3G

Det verkar som jag också råkat ut för det. Telenor är verkliga svin. Nu ska jag bråka. Men det verkar faktiskt som jag har 4G fortfarande annars skulle det väl inte stå 4G vid uppkoppling, ska hem och mäta också. Men principen och att det nu står 2-10 mbit i avtalet, skulle jag sälja det så lär de ändra det till avtalet det är säkert.

16

Sv: Telenor försöker med en fuling...Fri surf 32 3G

Testade mobila bredbandet nu 45 mbit/s ner och 15 mbit/s upp känns som jag har 4g fortfarande trots vad som står i abonnemanget. Får väl behålla det eller avsluta det.

17

Sv: Telenor försöker med en fuling...Fri surf 32 3G

Gått ut och surfat lite eftersom jag tycker att Telenors uppgifter om vårt mobila bredband inte stämmer längre.

Jag tecknadee ett mobilt bredband (4G som jag trodde) med Telenor den 18 november 2011 hos Elgiganten. 4G var då alldeles nytt och marknadsfördes intensivt inte minst av Telenor.

Mitt abonnemang hette då MBB 32 Fri Surf. Den lilla asken som jag fick innehållandes "Dongen" står det tryckt 4G liksom i det bipackade installationsmaterialet. Även säljaren hos Elgiganten pratade bara om 4G.

Det har fungerat hyfsat och jag har aldrig tittat efter om det varit 3G eller 4G som jag fått. Men nu har jag förstått att det är något lurt med Telenor och kollade nyligen upp vad det är jag har (enligt Telenors uppfattning).

När jag för några veckor sedan gick in på mina sidor (för första gången) förstod jag att jag kanske inte har 4G - istället stod det följande om min abonnemangstyp  "Med Surf 299 Limited har du helt fri surf inom Sverige. Du surfar i 2G och 3G med en normalhastighet på 2-10 Mbit/s. "

Vad har dom gjort och när och varför?  Är det någon som vet vad som är rätt och riktigt?

18

Sv: Telenor försöker med en fuling...Fri surf 32 3G

PA2016 skrev:

Gått ut och surfat lite eftersom jag tycker att Telenors uppgifter om vårt mobila bredband inte stämmer längre.

Jag tecknadee ett mobilt bredband (4G som jag trodde) med Telenor den 18 november 2011 hos Elgiganten. 4G var då alldeles nytt och marknadsfördes intensivt inte minst av Telenor.

Mitt abonnemang hette då MBB 32 Fri Surf. Den lilla asken som jag fick innehållandes "Dongen" står det tryckt 4G liksom i det bipackade installationsmaterialet. Även säljaren hos Elgiganten pratade bara om 4G.

Det har fungerat hyfsat och jag har aldrig tittat efter om det varit 3G eller 4G som jag fått. Men nu har jag förstått att det är något lurt med Telenor och kollade nyligen upp vad det är jag har (enligt Telenors uppfattning).

När jag för några veckor sedan gick in på mina sidor (för första gången) förstod jag att jag kanske inte har 4G - istället stod det följande om min abonnemangstyp  "Med Surf 299 Limited har du helt fri surf inom Sverige. Du surfar i 2G och 3G med en normalhastighet på 2-10 Mbit/s. "

Vad har dom gjort och när och varför?  Är det någon som vet vad som är rätt och riktigt?

Telenor gjorde en prisjustering den 1/5 2015 och för min egen del höjdes priset från 349 till 399 per månad och abonnemanget fick det nya namnet "Surf 399 Limited" och jag surfar i valfritt nät enligt text på "Mina sidor" som jag klipper in här: "Med Surf 399 Limited surfar du fritt inom Sverige varje månad. Du surfar i 2G, 3G och 4G med en normalhastighet på 20-40 Mbit/s."

Det har fungerat riktigt bra ända sedan jag tecknade abonnemanget för drygt 3,5 år sedan. Jag har fri surf men går sällan över 60 GB per månad. Vill dock inte släppa abonnemanget eftersom det inte går att nyteckna med fri surf.