1

Tråd: Graf över datapriserna för mobilt bredband och extra trafik

Har lagt upp en graf som är kopplade till spreadsheet för att försöka ge någon form av överskådlig vy hur priserna ligger till inklusive vad de kostar att addera datatrafik till abonnemanget. Trycker man på något av op namnen så kan man dölja dennes resultat.

http://www.mobilabredband.se/mobilt-bredband-pris-2014/

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

2

Sv: Graf över datapriserna för mobilt bredband och extra trafik

bra grej @Andreas

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3

Sv: Graf över datapriserna för mobilt bredband och extra trafik

Mycket snyggt gjort.

Ginge det att få motsvarande för prepaid data?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Graf över datapriserna för mobilt bredband och extra trafik

Javisst kan det ordnas smile

Edit, kontant är nu inlagd men saknar en del prisdata fortfarande.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Graf över datapriserna för mobilt bredband och extra trafik

Tre 50 GB under 30 dagar kostar 299 kronor men då måste man redan ha köpt kortet för 99 kronor vilket i sig rymmer 5Gb giltigt 7 dagar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Graf över datapriserna för mobilt bredband och extra trafik

jonasolof skrev:

Tre 50 GB under 30 dagar kostar 299 kronor men då måste man redan ha köpt kortet för 99 kronor vilket i sig rymmer 5Gb giltigt 7 dagar.

Lite osäker på hur man skall presentera kombo värden när de skiljer sig i längden. Lade till ett värde för Tre 30d på kontant och fylde enbart i 50gb värde för 398 "99+299".
Det är fritt för vem som helst att addera värde eller redigera missvidande värden.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: Graf över datapriserna för mobilt bredband och extra trafik

Mina uppgifter ovan fick jag för en dryg vecka sedan i en Tre butik i Kalmar. Dvs kortet för 99 kronor skulle vara laddat med 5 GB och vara i 7 dagar. Sedan kunde man för 299 kr köpa ett värdebevis med 50 GB i trettio dagar.

Det var då det. Idag får jag höra från en butik i Stockholm där kunden som är enbekant lämnat över telefonen till expediten som uppger att kortet för 99 kr inte är laddat med data. Värdebevis för 50 GB under 30 dagar kostar 399 kr, inte 299.

Istället rekommenderas abb för 169 kronor som ger 15 GB per månad. Abbonnemanget aktiveras då det börjar användas i routern. Uppsägningstiden är 30 dagar löpande. Det abonnemanget sägs inte annonseras enligt uppgift av expedithän.  Blir man trött...

Mot bakgrund av tres hattande med kontantkort är det ingen idé att göra grafer. Dagsnotering råder på databörsen. De kanske t o m kör differentierad prissättning på olika orter, t ex beroende på köpkraft.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Graf över datapriserna för mobilt bredband och extra trafik

Jag fick ett kontant förra veckan, pris 0kr för tomt sim.
Bara att tanka med ...gb

9 Senaste redigerad av idgforum (2014-07-05 20:35:43)

Sv: Graf över datapriserna för mobilt bredband och extra trafik

Telenor har ett fantastiskt nät. 3 242 kr dyrare än TRE på 60 GB = 8 ggr bättre nät för 8 ggr högre pris?  Eller så luktar det svindleri på mindre vetande kunder.

10

Sv: Graf över datapriserna för mobilt bredband och extra trafik

idgforum skrev:

Telenor har ett fantastiskt nät. 3 242 kr dyrare än TRE på 60 GB = 8 ggr bättre nät för 8 ggr högre pris?  Eller så luktar det svindleri på mindre vetande kunder.

Telenor abb 3242kr VS kontan 1494kr.
Tror att Telia var rätt stolta när de vågade att bryta flatrate trenden när ekonomiska bilden inte fungerade "OPEX" och resterande operatörer hände på, då menades de att de visar vägen för resterande.
Pusha ut en tjänst och ta så stor marknad som möjligt och sedan börja skruva åt när bägaren börjar fyllas.
Hade självklart varit trevligare att presentera en graf där alla operatörer låg på 199kr för flatrate smile "som förr".

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11

Sv: Graf över datapriserna för mobilt bredband och extra trafik

Sura är det nog för de kunder av tex ADSL som gå på reklamen från mobiloperatörerna och bytt till mbb och avslutat sin adsl helt. Får nu en shock när telia ska ha 50'000kr för att återinstallera det, om det ens går !

12 Senaste redigerad av idgforum (2014-07-07 06:45:11)

Sv: Graf över datapriserna för mobilt bredband och extra trafik

Kom ihåg att jag bytte ADSL mot Telenor. Det var fritt då men så ändrade de till FU och man låg på 0,5 Mbps på You Tube. Bytte då till TRE Max som var obegränsat men så bytte de till 70 GB och 0.02 Mbps om man överskred gränsen. Ångrade då att jag gjorde mig av med ADSL.

Nu sitter jag med Telenor 16 Mbps på mobilen och det är faktiskt obegränsat fast rätt moderat fart.
TRE 4G 20/20 med moblit bredband på 80 GB för 170 kr/månad + byter och fyller på kontantkort med 100 GB ala 400 kr när datan tar slut. Är rätt nöjd med det... men för att stå emot horribla prisökningar eller datasänkningar på kontantkorten i framtiden har jag nappat på 1000/1000 fiber och vänta på att det ska kopplas in.

Blir nog mycket arbete med http://www.mobilabredband.se/mobilt-bredband-pris-2014/ eftersom min erfarenhet är att operatörerna byter villkor som de, månad för månad, tror kunderna tål i försämring. Nu när kassakon utlands-roaming försvinner blir det nog ännu sämre. Och kollade Tyskland = ännu sämre datatak för kunder med mobilt bredband.
http://s26.postimg.org/4deaxqh8p/vodafone.jpg

13

Sv: Graf över datapriserna för mobilt bredband och extra trafik

Kanske vore mer intressant att mata in priser med datum för att få en historisk vy över vad de har kostat tidigare.
Tyska bilden där tycks vara hål i huvudet från Vodafone, står flatrate på alla valörer. 7,2Mbit flatrate betyder steg nr 2 i turbo 3g HSDPA och 1GB kvot, jippi.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

14

Sv: Graf över datapriserna för mobilt bredband och extra trafik

Ja, övertid är intressant, då ser man villka som följer jon typ...

7,2 är typ 2006 el dyl.
Så mbb har backar tio år i funktion :-)