1

Tråd: Hur hitta bästa 4G-masten

För att rikta in sin antenn optimalt så vore det bra med en websida eller en app som hjälper till med att hitta den bästa 4G-master för varje position. Så länge man är hemma så har man kanske lite koll. Men när man är ute och reser, inte minst på semestern, så har man ju inte någon koll längre.

Då behöver man lite hjälp av app eller webbsida. Finns det någon hjälp att tillgå? Hur hittar man den bästa 4G-masten?

2

Sv: Hur hitta bästa 4G-masten

Tidigare "för några år sedan" hade PTS en karta med master men den togs bort.
Nu finns de lite öppna alternativ som baseras på kunddata från t.ex. telefoner, kolla http://opensignal.com/
Tyvärr är detta ingen garanterad eller komplett karta då datat inte är från operatörerna själva.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Hur hitta bästa 4G-masten

Ring din operatör, ange adress och kräv riktning till masten       . slut
:-)

Vill/vägrar dom svara på frågan avsluta abg = kundpåverkan...

Kolla först på operatörens täckningskarta, då vissa visar masternas placering...

4

Sv: Hur hitta bästa 4G-masten

Hypotetisk tanke - om väldigt många abonnenter körde med AVM6840 (med operatörs- och distansvisning) - vad skulle operatörerna göra då ?  Förbjuda routern eller blockera routrarnas IMEI-serie eftersom den avslöjar sekretessbelagda (affärs)strategiska hemligheter ?  Det har sagts många gånger förut i dessa spalter men det skadar inte att upprepas - hyckleri !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

5

Sv: Hur hitta bästa 4G-masten

Vox M, har du testat att krysspejla avstånd med AVM6840? Med tanke på den relativt höga upplösningen i avståndsangivelsen får man en liten sida på den yta inom vilken masten bör ligga.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Hur hitta bästa 4G-masten

Att ringa till operatören funkar nog bra om man ligger stilla. Men om man är ute och åker och mer eller mindre ständigt behöver rikta om sin antenn (på husbil eller dylikt) så blir det lite jobbigt att hålla på och ringa hela tiden. Då vore en app trevligt. Men någon bra verkar inte finnas.

Jag skulle kunna tänka mig att någon skrev en app där man kunde testa och rapportera in sina siffror. Dvs bandbredd, pingtid, riktning på antenn, operatör etc. Som någon skrev - blir nog svårt att dölja/skydda om nu någon skulle vilja göra det.

En variant av Bredbandskollen fast med lite ytterligare info.

7

Sv: Hur hitta bästa 4G-masten

Ja, jag har – med gott resultat - testat att krysspejla med AVM 6840 men då bara med rundstrålande magnetfotsantenner på biltaket vilket ändå ger en påfallande bra begränsning av det ungefärliga läget. Möjligheterna att krysspejla med AVM 6840 ger onekligen väsentligt utökade perspektiv för en mobil bredbandskonsument. Den akuta triggningen för testet var det faktum att två nya cell-ID plötsligt dök upp på Fritz´ nätlista. Den ungefärliga positionen för den ena BTS vet jag nu men har ännu inte hunnit fältrekognoscera vilket dock nog blir inom några dagar. Den andra cell-ID:n kan eventuellt ha tillhört den tillfälliga BTS under riggning som jag besökt idag på f.m.

Nyss hemkommen från en dryg timmas lärorikt samtal med en drifttekniker i en nyriggad mobil BTS-bod som skulle fungera som tillfällig nätförstärkning åt 3Gis och Telenor på en plats där många besökande förväntas har jag dels – i teorin – fått lära mig hur man tänder upp en BTS dels vilket skräp Huaweis (sprillans nya) radioenheter egentligen är…. Den lilla radioenheten som försynt hukade i hörnet av boden bredvid den betydligt mer skrymmande ACC:n vägrade låta sig startas på grund av felaktiga startfiler. Till skillnad från flera andra fabrikat lämnade Huaweis ”skräp” ingen kvittering eller OK för varje, nu manuell, inmatning av de trettiotal parametrar som krävs för att komma igång varför felmöjligheten var betydande…..  Flera fall där en BTS inte alls hade gått att tända visade sig bero på att den, enligt tidigare rutin, permanenta bod(container)koden inte hade plockats bort ur nätet vadan BTS:en vid nästa nystart vägrade gå igång eftersom nätet ansåg att den globala cell-ID:n skulle finnas kvar på föregående bodposition….  Mycket mer intressant info framkom också som dock kanske inte bör läggas ut på Forumet…..  Nu vet i varje fall jag att det inte bara är vi mobila nätanvändare som har problem utan kanske i än högre grad BTS-riggarna som till skillnad från den så kallade supporten pratar välgörande klarspråk om både nätstruktur och hårdvara….

Klantigt nog glömde jag – under den intensiva lektionen – att klara ut principerna för cellens sektors-ID. Men BTS:en skall ju släckas och rivas inom ett par veckor så jag får väl försöka gottgöra min glömska då.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

8

Sv: Hur hitta bästa 4G-masten

Varför ska global cell ID bytas bara pga att boden byter läge? för 4G är det PCI som måste matchas mot omgivningen men det ska skötas med automatik genom SON (self oganizing network) så att det inte finns samma PCI i grannskapet.

Den teoretiska möjligheten till en 4G cell- lokaliserande app finns redan och några tyskar visade  på en konferens upplagd på nätet dels hur de hade plockat ihop en fungerande GSM telefon från noll men även med lite hysch hur de andvände GSM timing advance och GPS för pejling och automatisk positionsbestämninig.  Metoden går ej att använda för 3G som inte använder tidsangivelser men för LTE går det ändå bättre eftersom intervallen motsvarar 75 meter istället för 550 meter vid timing advance för GSM.

För tyska AVM6840 finns en app som Olox på lte-anbieter forum skrivit där han plockar ut info från routern (funkar ej för int versionen). Han borde kunna plocka ut avståndsangivelsen också. Att sedan kombinera ett antal avståndsangivelser med gps positioner och koll att PCi är samma är bara programmering och matematik (som jag inte kan). Det är bara om man enbart kör längs en rak väg som tvetydighet kan uppstå, är cellen till höger eller vänster om vägen.

Säg att man kör en slingrig väg. En databas upprättas med PCI, avståndsangivelser och GPS position. Ny mätning görs var trehundrade meter vilket appen sköter med GPSen (appar som G-Net track gör redan mätningar med angivna intervall).

Sedan körs basen i ett program som anger position för varje PCI. Med många mätpunkter bör man kunna komma ett hundratal meter när. Tyskarna visade hur de prickade GSM master inom femtio meter med automatisk pejling. Jag länkade till presentationen för några år sedan men risken är att den tagits ned från nätet eftersom det de gjorde var känsligt, fr a eftersom de visade masten med Street view från framräknad position. De visade också hur de kunde lura GSM nätet med avseende på telefonens position genom att trixa med timing advance och returnera fel angivelser till masten.

Det finns en rysk android app som jag tror pejlar master för GSM också på samma sätt - timing advance och GPS.

Om inte får vi väl fråga FSB/KGB om deras program för samma sak. Elementär signalspaning.

I väntan på detta finns Lociloci som funkar för GSM och 3G. Chansen är stor att 4G antennerna sitter i samma mast som de övriga såvida det inte är 2600 celler i stad.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.