1

Tråd: Strömförbrukning Doma

Hur mycket ström drar Doma? Adaptern (5 volt) kan ge 2 A, men jag tror inte den drar så mycket ström. Jag kan inte hitta några upplysningar om detta i manual eller hemsida.

2

Sv: Strömförbrukning Doma

Beror också på vilket modem du använder, kör du bara doman i idlande läge så lär den inte dra supermycket.
USB porten skall ha 5v 0,5A, kör du trådad eller trådlöst från den etc. Så det varierar lite beroende på hur man använder den.
Tänkt köra något solcell/batteridrift eller?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Strömförbrukning Doma

Precis. Den drar inte 10W hela tiden. Vad är det för pryl-konfiguration du har med din DOMA? Vilket USB modem + antal Ethernet LAN portar är inkopplade?

Jag kan mäta om du vill.

Mvh,

Sam / Team DOVADO

4

Sv: Strömförbrukning Doma

Jag mätte på en annan äldre router, vid/under batteriprov.
Finns i forumet någonstans.

Kan också mäta isf.

Men förbrukningen beror på många faktorer.

5

Sv: Strömförbrukning Doma

Sam skrev:

Precis. Den drar inte 10W hela tiden. Vad är det för pryl-konfiguration du har med din DOMA? Vilket USB modem + antal Ethernet LAN portar är inkopplade?

Jag kan mäta om du vill.

Mvh,

Sam / Team DOVADO

Jag vill veta vad hur mycket den drar utan USB, med WLAN in och trådlöst ut.

6

Sv: Strömförbrukning Doma

ErikGBL skrev:
Sam skrev:

Precis. Den drar inte 10W hela tiden. Vad är det för pryl-konfiguration du har med din DOMA? Vilket USB modem + antal Ethernet LAN portar är inkopplade?

Jag kan mäta om du vill.

Mvh,

Sam / Team DOVADO

Jag vill veta vad hur mycket den drar utan USB, med WLAN in och trådlöst ut.

Troligen WAN in du menar? smile
Dvs en ethernet port + wifi delen.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: Strömförbrukning Doma

Andreas skrev:
ErikGBL skrev:
Sam skrev:

Precis. Den drar inte 10W hela tiden. Vad är det för pryl-konfiguration du har med din DOMA? Vilket USB modem + antal Ethernet LAN portar är inkopplade?

Jag kan mäta om du vill.

Mvh,

Sam / Team DOVADO

Jag vill veta vad hur mycket den drar utan USB, med WLAN in och trådlöst ut.

Troligen WAN in du menar? :)
Dvs en ethernet port + wifi delen.

Jo, det är det jag menar, utan USB-modem.

Är det förresten någon hastighetsbegränsning när man använder den som router  på det sättet? Jag får bara ut ca. 5Mb, men när jag kopplar in datorn direkt får jag 10 Mb. Eller är det någon inställning på routern som jag har slarvat med?

8

Sv: Strömförbrukning Doma

ErikGBL skrev:

Är det förresten någon hastighetsbegränsning när man använder den som router  på det sättet? Jag får bara ut ca. 5Mb, men när jag kopplar in datorn direkt får jag 10 Mb. Eller är det någon inställning på routern som jag har slarvat med?

Sitter modemet på samma plats & vinkel när du mäter?

Sam / Team DOVADO

9

Sv: Strömförbrukning Doma

Strömmen från adaptern är väl konstant, den levererar väl alltid 2A ström oavsett förbrukning?
Annars kan man lätt gör en adapter som man kopplar mellan  adapterns stickpropp och router med 2 sladdar där man mäter ström i serie.

10

Sv: Strömförbrukning Doma

A-Man skrev:

Strömmen från adaptern är väl konstant, den levererar väl alltid 2A ström oavsett förbrukning?
Annars kan man lätt gör en adapter som man kopplar mellan  adapterns stickpropp och router med 2 sladdar där man mäter ström i serie.

Nej, det fungerar precis tvärtom!
Adaptern kan leverera UPP TILL 2A. Men det är belastningen (routern) som avgör hur mycket ström som förbrukas.

11

Sv: Strömförbrukning Doma

svenix skrev:
A-Man skrev:

Strömmen från adaptern är väl konstant, den levererar väl alltid 2A ström oavsett förbrukning?
Annars kan man lätt gör en adapter som man kopplar mellan  adapterns stickpropp och router med 2 sladdar där man mäter ström i serie.

Nej, det fungerar precis tvärtom!
Adaptern kan leverera UPP TILL 2A. Men det är belastningen (routern) som avgör hur mycket ström som förbrukas.

Då är det bara å mäta som gäller.

12

Sv: Strömförbrukning Doma

Spänningen är konstant, ström är beroende på belastning. Effekten är en ihopräkning av strömmen gånger spänningen.

13

Sv: Strömförbrukning Doma

Vilke modem och vilket band?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14 Senaste redigerad av ErikGBL (2014-06-23 12:32:43)

Sv: Strömförbrukning Doma

Sam skrev:
ErikGBL skrev:

Är det förresten någon hastighetsbegränsning när man använder den som router  på det sättet? Jag får bara ut ca. 5Mb, men när jag kopplar in datorn direkt får jag 10 Mb. Eller är det någon inställning på routern som jag har slarvat med?

Sitter modemet på samma plats & vinkel när du mäter?

Sam / Team DOVADO

Jag löste hastighetsproblemet genom att ändra Wireless band under WLAN Setting från "802.11 b" till "802.11 b+g+n".

Det ser ut som jag måste mäta strömförbrukning själv. Hade hoppats slippa, eftersom jag måste öppna ena ledaren på kabeln. (Jag har inte så mycket elektronikgrejer här i stugan på landet).

15

Sv: Strömförbrukning Doma

Jag fick 1-2W i förbrukning med en dator uppkopplad via Ethernet, som skickar tunga iperf paket mot en WiFi-uppkopplad iPad Mini via 802.11n-only inställning på 40MHz.

Jag mätte med hjälp av Vattenfalls Smart Plug.

16 Senaste redigerad av Jonny (2014-06-24 18:20:19)

Sv: Strömförbrukning Doma

Sam skrev:

Jag fick 1-2W i förbrukning med en dator uppkopplad via Ethernet, som skickar tunga iperf paket mot en WiFi-uppkopplad iPad Mini via 802.11n-only inställning på 40MHz.

Jag mätte med hjälp av Vattenfalls Smart Plug.


och hur många timmar skulle då ett bilbatteri räcka 12V (60-75A) med den förbrukningen wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

17

Sv: Strömförbrukning Doma

Veckor