1 Senaste redigerad av bamya (2014-05-13 18:25:35)

Tråd: Pocketmobilroutrar inomhus

Funderar på att ha mobilt bredband som internetlösning hemma
(centralt Malmö).

Undrar hur WIFI-routrar som MF93D och E5372 (eller liknande) fungerar
inomhus, i lägenhet. Hur är WIFI-räckvidden mellan rummen (lär köra
2.4GHz pga äldre datorer). Är det att rekommendera, kör ni så här?
Är någon bättre än andra?

Jag antar att de antennfästen som finns är till för antenner mot nätet
(4G etc), och inte för att förstärka WIFI. Stämmer?

2

Sv: Pocketmobilroutrar inomhus

Jag skulle inte rekommendera det. Fungerar ganska dåligt, speciellt om det finns många andra näverk närheten.

Antennkontakterna som finns är inte för WiFi.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: Pocketmobilroutrar inomhus

Wifi-räckvidden tycker jag är rätt bra på MF93D (kan ställas i tre olika styrkor).
  Sedan var det någon som tipsade om mindre, externa antenner från Kjell & Company, som kanske kan vara tillräckligt, beroende på hur mottagningen är där du befinner dig.
  Sedan är åtminstone MF93D inte gjord för att köras via strömuttag under längre tid. Ingen har väl i och för sig testat det men det är nog troligt att batteriet inte mår bra av det.

4

Sv: Pocketmobilroutrar inomhus

Behöver man mer wifi räckvidd än MF93D ger på högsta effektläget så kan den enkelt kopplas usb-tethered till en wifirouter som tplink MR3420 utan förlust av fart.

Batterireservationen kvarstår. Men jag ska kolla vidare om det går att koppla bort batteriet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Pocketmobilroutrar inomhus

Batteriet får nog bara underhållsladdning om burken får ström via USB hela tiden och det borde batteriet inte nötas ut av.

6

Sv: Pocketmobilroutrar inomhus

Det vore intressant att veta vad som egentligen gäller för batteriet. Jag har kört mina bärbara med strömkabeln i konstant, i flera år utan att batterierna gått sönder, däremot förkortas ju batteritiden men det är ett mindre problem om man bara tänkt sig MF93D för stationärt bruk. Jag hade för övrigt en bärbar HP, som min mor fått ärva, den är nu inne på sitt tolfte år och har åtminsstone de senaste tio åren gått med strömkabel konstant inkopplad.

7

Sv: Pocketmobilroutrar inomhus

När en av sönerna köpte en appledator häromdagen fick han beskedet att konstant laddning inte påverkar batteriet negativt. Sant?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Pocketmobilroutrar inomhus

jonasolof skrev:

När en av sönerna köpte en appledator häromdagen fick han beskedet att konstant laddning inte påverkar batteriet negativt. Sant?

Falskt, om inte äpplet har hittat på en evighetsmaskin smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

9

Sv: Pocketmobilroutrar inomhus

jonasolof skrev:

När en av sönerna köpte en appledator häromdagen fick han beskedet att konstant laddning inte påverkar batteriet negativt. Sant?

Det stämmer. Det sitter batteri-kretsar i datorn som hela tiden kollar av batteriet och bara pytsar på ström till batteriet om det skulle behövas. (Vi tillverkar själva apparater med sådana kretsar i, typ http://www.dataton.com/pickup-audio-guide )

10

Sv: Pocketmobilroutrar inomhus

"Underhållsladdning"

För att få ut batteridata ur windows7/8 så kan man köra detta kommandot i eleverad cmd promt för att få en rapport.

Kommandot är: powercfg /energy

Exempel på lite data den spottar ut.

Battery:Battery Information
Battery ID    02998 2011/11/17Hewlett-PackardPrimary
Manufacturer    Hewlett-Packard
Serial Number    02998 2011/11/17
Chemistry    LIon
Long Term    1
Design Capacity    44366
Last Full Charge    44366

Finns nog motsvarande i unix/linux världen.

Ledsen att jag går offtopic nu när det handlade om pocket mifis från start.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11

Sv: Pocketmobilroutrar inomhus

jannen skrev:
jonasolof skrev:

När en av sönerna köpte en appledator häromdagen fick han beskedet att konstant laddning inte påverkar batteriet negativt. Sant?

Det stämmer. Det sitter batteri-kretsar i datorn som hela tiden kollar av batteriet och bara pytsar på ström till batteriet om det skulle behövas. (Vi tillverkar själva apparater med sådana kretsar i, typ http://www.dataton.com/pickup-audio-guide )

Frågan är då om det sitter likadana kretsar i mifin...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Pocketmobilroutrar inomhus

Problemet är att det är extremt svårt att veta om det sitter AKTIVA kretsar som reglerar laddningen, eller om den bara pytsar i 4,703volt och håller den där konstant.
Olika batterityper är känsliga för lite olika saker.

Men när batterisaker saknar tydlig batteristatus osv blir jag iaf skeptisk :-)

Har en HP som hanterar batteriet extremt dåligt, hp skyllde på batteriet och att det ej ingick i garantin... OK, nytt batteri från hp, samma sak igen - datorn trashar batteriet... igen.
Ny skyllde hp på microsoft istället... ingen garanti igen pga mjukvarufel.
Osv
Osv

Jag är nitisk på batterier, då fel behandlade så stor risk för brand !

13

Sv: Pocketmobilroutrar inomhus

Li-on batterier ska aldrig laddas ur helt, sen kan man ju diskutera vad som menas med det.
men rätt övervakning så borde telefonen eller vad det nu är varna och dö helt innan batteriet har kommit ned till denna nivå om det var 0,1 volt per cell eller nåt.

Jag tömmer aldrig mina betteriet helt och laddar alltid fullt.

Har bytt batteri på en hpdator 2ggr ena höll 9 månader samt  3 veckor och det andra 1,5 år.

14

Sv: Pocketmobilroutrar inomhus

Vet inte om jag är lyckligt lottad eller bara har tur själv då jag sällan har problem med batterier i den mån man kan se andra ha.
Min Lenovo arbetshäst är snart 5 år och stora 9cells batteriet funkar prima. Samma på min hp, asus, nalle, padda etc. Men de kanske också är att man "sprider ut" förbrukningen över fler devices. Självklart har man upplevt andra personers datorer där batteriet laddar ur på 5minuter.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

15

Sv: Pocketmobilroutrar inomhus

När det gäller min HP så tror jag att det är en kbination av dålig kvalite samt att batteriet laddades  ur helt, men beror nog mest pga dålig kvalite på batteriet då den mest suttit i laddaren.


Många lever kvar i tiden när batterierna skulle laddas ur helt för att inte bygga umm laddningsminne.

Personligen kan ju inte detta vara ett problem får inte batterierna laddas ur helt så ska enheten varna i god tid och sstänga av innan batteriet når den kritiska nivån.

16

Sv: Pocketmobilroutrar inomhus

Tack för era svar. I slutändan blev det usb-modem och router att sätta det i.