1

Tråd: Modemet byter till HSPA och internet slutar funka

Hej!

Jag har Huawei E173 med kontant bredband. Bor i Stockholm. Det har aldrig varit några problem. Men nu for vi ut till Gotland och internet hängde sig hela tiden. Jag tänkte att det nog bara var sämre täckning där men efter ett tag märkte jag att varje gång internet slutade funka så hade modemet bytt från wcdma till hspa. Om man disconnectar och connectar igen brukar den hitta tillbaka till wcdma så att det funkar igen. Men så kan man ju inte hålla på. Finns det något sätt att få den att låsa till wcdma? Eller finns det nån annan lösning?
Nu är jag tillbaka i Stockholm för några dagar och modemet fortsätter att strula här, trots att det aldrig gjort det tidigare.

2

Sv: Modemet byter till HSPA och internet slutar funka

Modemet ska byta från wcdma till HSPA när krav finns på stor mängd data. känner inte till något kommando, AT eller annat som kan låsa modemet till wcdma = UMTS vilket du inte skulle vilja ha eftersom det är så långsamt.

Finns nyare firmware? Det kan också vara fel på modemet - eller så finns något i operatörens implementering av HSPA som gör att det trasslar. Googlar man på e173 hspa problem så finns en hel del men det mesta handlar om linux.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Modemet byter till HSPA och internet slutar funka

Tack för svaret. Jag letade reda på ett annat likadant modem och testade med det. Det verkar funka bra. Det är hspa just nu och det funkar ändå. Så det var nog modemet som spökade.