1

Tråd: 4G roaming med orange utomlands (ej med svensk operatör).

I Belgien erbjuder Orangeoperatören Mobistar roaming på 4G i andra länder. Hittills Frankrike, Spanien och Luxemburg. Snart kommer UK, Tyskland, Nederländerna och Italien. Vad det kostar är en annan fråga men det bör ändra sig snart enligt EU-parlamentets beslut om roamingavgifter. I Sverige kopplar ett belgiskt Mobístar-sim upp sig mot telia och vice versa i Belgien så det finns väl hopp om samarbete.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: 4G roaming med orange utomlands (ej med svensk operatör).

Jag har inte rest jord och rike runt på senaste och pejlat 4G men vet att jag får likväl 4G i Danmark med min mobil som jag får i Sverige med simkort. Menar du att de är vanligt att ta bort 4G från roaming tjänsterna?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: 4G roaming med orange utomlands (ej med svensk operatör).

Det har inte gått att använd 4G i utländska nät som har 4G även om det gått att använda roaming på 3G.

Jag vet att 4g roaming inte funkat med mitt belgiska proximuskort eller mitt svenska teliakort i Frankrike, Tyskland, Spanien, Holland. Med vilken operatör får du 4G i danmark? Tre tror ja funkar. Även telia lär medge LTE roaming i Danmark. I februari 2013 skröt telia med att de var först med att få igång roaming och meddelade att fler länder skulle komma. Men nada nu ett år senare.

I Estland, lettland, Litauen och Polen testade jag inte 4G korten från Sverige och Belgien för 4G men jag har ingen anledning att tro att det skulle funkat eftersom mig veterligen varken Telia eller proximus varskott om 4G roaming dit ännu så vitt jag sett.

Tele2 har många nät i olika länder och bör också kunna komma igång snart.

Proximus medger roaming med 4G i Frankrike på ett par nät sedan 11 april och fler länder ska komma. Edit jan 2015. Med proximusabb har man nu 4G roaming i både Frankrike och Nederländerna. Med Mobistar abb dessutom också Spanien och UK.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: 4G roaming med orange utomlands (ej med svensk operatör).

Jag medger att jag enbart testade Telia senast i DK och där funkade 4G roaming utan problem, men den kanske är lite annorlunda om de har mobilnät i landet likt Telia DK.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: 4G roaming med orange utomlands (ej med svensk operatör).

Så dyrt som roaming kan vara så ännu så finns det inget skäl att använda 4Gs höga hastigheter. Jag nöjer mig med 3G roaming  eller försöker hitta lokalt kontantkort vilket funkar bra utom i krångelfrankrike.

Vad kostar teliaroaming i Danmark?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: 4G roaming med orange utomlands (ej med svensk operatör).

Välkommen till Danmark!
Surfa i mobilen: 49 kr/dag (max 50MB, sedan 49 kr till för ytterligare 50MB osv upp till 1GB, därefter 3 kr/MB )
Ringa till Sverige: 1,99 kr/min
Lokalt i landet: 1,99 kr/min
Svara: 0,59 kr/min
Skicka SMS: 0,67 kr
Ta emot SMS: gratis
Skicka MMS: 3,80 kr
Ta emot MMS: 2,80 kr
Lokalt larmnummer 112: gratis
Priser exkl. moms. Kontrollera eventuella avtalspriser. 
För mer info , tex privatkundspriser, ring +46702286000 gratis eller besök www.telia.se/utomlands (kostnad för data tillkommer).
Mvh Telia

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!