1

Tråd: Voip & kontantkort

Hejsan,
Jag kommer att åka hem till Sverige om några månader och behöver mobilt bredband kontant och ett kontantkort till mobil där jag kan använda Skype. Det är väsentligt eftersom jag måste kunna ringa hem.

Sist jag var hemma fungerade Tre perfekt men vad jag förstår så har de ändrat sitt avtal och från och med i maj kan man inte ringa via Skype via deras kontantkort alternativt mobila bredband.

Så jag undrar vad ni har för erfarenheter eller förslag? Det behöver inte vara samma operatör till det kontanta bredbandet som  kontantkortet till mobilen, det mest väsentliga är att det fungerar. Någon föreslog Hallon, men vad jag förstår så använder Hallon Tre´s nät vilket i så fall innebär begränsningar i VoiP...

Behöver jag säga att jag känner mig rätt så vilse i pannkaksröran mellan opertörer, avtal och det finstilta?

2

Sv: Voip & kontantkort

Telias kontantkort är helt öppet för VoIP

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

3

Sv: Voip & kontantkort

AnnaB skrev:

Hejsan,
Jag kommer att åka hem till Sverige om några månader och behöver mobilt bredband kontant och ett kontantkort till mobil där jag kan använda Skype. Det är väsentligt eftersom jag måste kunna ringa hem.

Sist jag var hemma fungerade Tre perfekt men vad jag förstår så har de ändrat sitt avtal och från och med i maj kan man inte ringa via Skype via deras kontantkort alternativt mobila bredband.

Så jag undrar vad ni har för erfarenheter eller förslag? Det behöver inte vara samma operatör till det kontanta bredbandet som  kontantkortet till mobilen, det mest väsentliga är att det fungerar. Någon föreslog Hallon, men vad jag förstår så använder Hallon Tre´s nät vilket i så fall innebär begränsningar i VoiP...

Behöver jag säga att jag känner mig rätt så vilse i pannkaksröran mellan opertörer, avtal och det finstilta?

VoIP fungerar över 3´s nät...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4

Sv: Voip & kontantkort

Jag har också använt VoIP över Tre (kontantkort) i flera år. Men inte nu i maj. Kanske missförståndet beror på att det i villkoren står att 3BredbandKontant inte kan användas för röst och sms. Men det är en helt annan sak än VoIP.

5

Sv: Voip & kontantkort

Från och med den 5 maj 2014 tillåts inte röstsamtal och IP-telefoni via 3:s bredband kontant:
https://www.tre.se/Global/2014/Kundserv … 140508.pdf

Om jag förstått det rätt så gäller det även Skype.

Problemet är oftast att de har olika avtal för kontantkortskunder och kunder med abonnemang.

Har försökt sätta mig in i de andras avtal men inte kommit så långt än och oftast är det djupt nedgrävt i det finstilta så man får verkligen läsa genom för att hitta det.

Sist jag var hemma fungerade in röstsamtal via datorn på Telias nät, åtminstonde inte om man hade kontantkort, men de kanske har ändrat på sitt avtal sedan dess.

6 Senaste redigerad av nhu (2014-05-09 04:15:52)

Sv: Voip & kontantkort

Mjaa, jag är inte så säker  på att det här är frågan om VoIP. 3BredbandKontantkortet har aldrig fungerat i en mobiltelefon för röstsamtal men det är frågan om ett helt annat system. IP-telefoni använder precis samma sorts paket som annan data och det behövs utrustning för att skilja åt dem från annan datatrafik. Jag undrar om Tre faktiskt ids installera sådan ?  Speciellt som det är ytterst enkelt att kringgå sådan filtrering. Till exempel med VPN.

Jag läste samma text men tror det bara är frågan om att du inte kan sätta ett 3BredbandKontantkort i en mobil och börja ringa. Till det behövs 3Kontant men så har det alltid varit. Nu har jag inte testat efter 5 maj så jag kan inte vara säker. Ännu i april fingerade SIP-telefoni  utmärkt. Skype använder ett annat protokoll och det har jag aldrig provat.

Om IP-telefoni fungerar eller inte kan också bero på en del andra saker. I min router finns inställning för att tillåta eller förhindra SIP.