1

Tråd: Att ha modemet utomhus

Hej!

Där jag bor har jag haft problem med signalstyrkan på 4G.. Inomhus får jag endast 3G, dessutom ganska dålig sådan där uppkopplingen krigar mellan två master och ibland även går ner i GPRS. Införskaffade mig därför en riktantenn, men efter lite tester så verkar det som att modem självt måste kunna initiera kontakten mot 4G masten innan den kan få hjälp av extern antennen. Det går alltså inte att ha modemet där det är torrt och mysigt...

Pga det här har jag varit tvungen att sätta själva modemet på taket utomhus (i dagsläget utan extern antennkoppling) och får då 30/5 i hastighet, helt ok. Den passade perfekt i en vädertålig låda som följde med en elmätare från fortum så det ser ju snyggt ut. Men undrar lite om kommande fuktproblem när vädret slår om till höst och sedan vinter.

Så frågan är, har ni erfarenhet av att ha modem utomhus?

Ska man försöka toktäta hela boxen eller krävs det kanske att man borrar upp några små hål på undersidan? Just nu är det bara en liten glipa på nån millimeter där usb kabeln går in på undersidan. Tacksam för alla tips, även om ni bara spånar smile

http://i.imgur.com/r9o13.jpg

2

Sv: Att ha modemet utomhus

Verkar inte vara så många som kör som jag hehe...

Hur som helst så har det funkat mkt fint hittils nu i varma November 2011, uppdaterar igen om några månader  big_smile

3

Sv: Att ha modemet utomhus

Jag har haft 3g donglar ute i +5 år utan problem.
Men har alltid  haft dom tätade upp och en bit ner.
med öppen under sida på kapslingen för att undvika kondens, oc h ev fukt/vatten ska kunna rinna ut.

Även haft donglar och routrar under tak/kall  ind.

Alldrig haft problem.

Tänk på ev värme sommartid och att snöras inte skadar det.

4

Sv: Att ha modemet utomhus

kenkarniff skrev:

Verkar inte vara så många som kör som jag hehe...

Sedan ett par veckor har jag exakt samma lösning som du (fast med ZTE-820) och av samma skäl. Inomhus får jag ingen uppkoppling alls! Enbart riktantennen på taket hjälper ingenting men med modemet på taket så får jag åtminstone 4G 10/2. (Det är en stor kulle mellan huset och basstationen. På andra sidan kullen får jag 60/30).  Jag har inga dräneringshål eller liknande utan har jag "toktätat" kopplingslådan istället. Får se hur det går...

5

Sv: Att ha modemet utomhus

Två och ett halft år har gått sedan senaste inlägget. Det skulle vara intressant att höra hur det gått för er? Både kenkarniff med den öppna lådan, och Elymus med den toktätade. Fungerar modemen fortfarande för er? Hur kalla har vintrarna varit? (vart bor ni?)

6

Sv: Att ha modemet utomhus

Jag har kört med E392 i en låda utanför ytterväggen i närmare två år. Det har fungerat bra utom att Tre nu fått problem med E392 som varken fungerar inne eller ute (inte heller ett nytt modem). I Arboga har vintrarna varit både kalla och senast i år mindre kalla men kölden har inte påverkat förbindelsen utan det är nån sorts programproblem skulle jag tro. Som kallast har det varit ca. -20 grader. Men jag har varit mera bekymrad över fukt.  Ett E392 ger en hel del värme. Jag har dräneringshål i lådan.

Förra veckan tog jag bort modemet och flyttade det inomhus eftersom jag satte upp en Poynting XPOL riktantenn. Styrkan blev inte mycket bättre men jag vill gärna ha modemet inomhus så jag lättare kan byta det.