1

Tråd: Stationär användning av Mi-Fi ZTE MF60 / MF80 ”utan batteri”.

Förslag om att köra Mi-Fi’s batterilöst, för att undvika kontinuerlig laddning av det inbyggda batteriet, har varit uppe i forumet. Semestertid använder jag Mi-Fi stationärt, och har experimenterat med att köra ZTE MF60 och MF80 (3G) med nätadapter – utan det inbyggda batteriet.

http://i.imgur.com/2JKhvWv.jpg

MF60 / MF80 fungerar standardmässigt med ständig batteriladdning genom stift 1 och 3.
Erfarenhetsmässigt används stift 2 för indikation av batteriets laddningsstatus och på förekomst av ett batteri överhuvudtaget.
Första steget i uppstartprocessen är kontroll av batteriet, därefter följer resterande initiering under förutsättning att batteriet är OK.
Utan batteri varnas: ”No battery” och ingen uppstart av routern sker.
Via en vanlig knappcell CR2032 (3V), ansluten på stift 1 och 2 istället för det inbyggda batteriet, kan man simulera närvaro av det ordinarie och uppstartprocessen fullföljs via den anslutna nätadaptern.
Strömförbrukningen i knappcellen tycks minimal – routern har varit igång flera dygn utan att batteriet eller routern påverkats.
Lösningen består av ett experimentkort i batteriformat med hållare för CR2032 och en vinklad stiftlist som kontakt med + på stift1
och - på stift 2 (stift 3 tomt). Hållaren ryms i det ordinarie batterifacket med locket på plats.

http://i.imgur.com/0RRanHo.jpg

2

Sv: Stationär användning av Mi-Fi ZTE MF60 / MF80 ”utan batteri”.

Snyggt HAX haha
Räcker det ej att sätta en pappersbit mellan vanliga batteriet och +/laddkontakten
Borde generera samma sak.
Ett 2032 är det inte många mAh i mot det vanliga batteriet.

3

Sv: Stationär användning av Mi-Fi ZTE MF60 / MF80 ”utan batteri”.

Provade det på Dovados GO och den gör bara ¥©±°¥®±°€°¥¢^±±°™{π€ av det så funkar ej, vidhåller att: mysko kopplad router är det !
Tror den saknar säkerhetövervakning av batteriet från routerns sida då den inte visar batterinivå, om det sitter chip i batteriet eller ej är en annan sak.

4

Sv: Stationär användning av Mi-Fi ZTE MF60 / MF80 ”utan batteri”.

Vore kul att pröva i MF93D men det kräver att man kommer åt batterikntakterna vilket är en utmaning

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Stationär användning av Mi-Fi ZTE MF60 / MF80 ”utan batteri”.

Jag antar att det inte går att få till en helt automatiskt uppstart enbart genom att nätadaptern ansluts. Även om man behöver trycka in startknappen på MF60 eller t ex MF93D så kanske det går att stänga av enbart genom att kloppa strömmen. Eller orsakar det felfunktion?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Stationär användning av Mi-Fi ZTE MF60 / MF80 ”utan batteri”.

Strömavbrott eller autostart – inga problem.
Det går att få autostart genom att tejpa ordinarie strömbrytare intryckt.
MF80 kräver ett 5-7s tryck för start eller stopp, men en tejpad strömbrytare reagerar inte som jag förväntade.
MiFi'n fungerar normalt så länge den har ström via nätadaptern och startar snällt efter strömavbrott!

7

Sv: Stationär användning av Mi-Fi ZTE MF60 / MF80 ”utan batteri”.

Mark III skrev:

Strömavbrott eller autostart – inga problem.
Det går att få autostart genom att tejpa ordinarie strömbrytare intryckt.
MF80 kräver ett 5-7s tryck för start eller stopp, men en tejpad strömbrytare reagerar inte som jag förväntade.
MiFi'n fungerar normalt så länge den har ström via nätadaptern och startar snällt efter strömavbrott!

Det är ju strålande nyheter. Förhoppningsvis gäller det för MF93D också.

8

Sv: Stationär användning av Mi-Fi ZTE MF60 / MF80 ”utan batteri”.

Job, det går att lossa bakre skalet på MF9D med vassa naglar och komma åt batteriet men kruxet är sedan att batteriet är anslutet med tre trådar ned till kretskortet. En plastram sitter i vägen som jag inte lyckats lossa. Ska man öppna förbindelsen med batteriet måste man klippa av trådarna 3 mm från batteriet och sedan kunna lösa på mycket tunna och korta trådar. Kräver lödstation vilket jag i och för sig har. Ska dock först försöka nå av ZTE Sverige anlitad serviceverkstad för att se om de kan åta sig att lossa plastramen.

MarkIII, det borde väl gå att använda en  zenerdiod för at lägga på 3 volt spänningen i stället för att använda knappcellen.

Hur funkar egentlgen avkänningen av närvaro av batteriet? Är det bara att en diod sitter i serie med 2? I denna patenansökan påpekas att strömmen inte får brytas för abrupt om batteriet avlägnsas eftersom det kan hindra orderly shotdown. Jag vet inte i vilken mån en mifirouter skulle kunna tänkas hänga sig eller lagra felaktiga värden om strömmen från nätadapter bara bryts eller det blir kort strömavbrott.

http://www.google.com/patents/EP2564485A2

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Stationär användning av Mi-Fi ZTE MF60 / MF80 ”utan batteri”.

jonasolof: jag tyckte också att skulle kunna fungera med en zenerdiod eller vanlig spänningsdelning med ett par motstånd - testade, men jag fick aldrig ihop det. Därav den här ”råa” lösningen.

Beträffande orderly shutdown: i MF60 och MF80 ligger simkortet under det avtagbara batteriet. Den konstruktionen medger ju, kanske mindre bra, att man abrupt kan bryta strömmen. Kanske därför vidareutvecklingen i MF93D med simkortsfack åtkomligt utifrån? och det fast anslutna batteriet.

10

Sv: Stationär användning av Mi-Fi ZTE MF60 / MF80 ”utan batteri”.

Tror det blir billigare, att kunna tabort sim under drift kan vara skadligt.
En rå battericell är billigare vs en paketerad cell.

11

Sv: Stationär användning av Mi-Fi ZTE MF60 / MF80 ”utan batteri”.

Tack för infon om 3 volt. Disorderly shutdown - erfarenheten får väl visa om inst
Loningar förloras osv. Det löjliga är att ZTE skulle ha en bra router att sälja för fast bruk om de lade till en switch med portar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Stationär användning av Mi-Fi ZTE MF60 / MF80 ”utan batteri”.

Allt ska vara mobilt, glansigt samt vara avsett för stureplansmiljöer, dvs medioker mottagning så finns ingen marknad för andra produkter då dessa ej säljer till de stora stadsskarorna som byter saker vardera år pga att det funkar dåligt, eller fått förmånga repor/fingeravtryck och inte är frächt längre....

13

Sv: Stationär användning av Mi-Fi ZTE MF60 / MF80 ”utan batteri”.

Kontaktade Telecare service i Ljungby som är ZTEs anvisningsverkstad i Sverige. Frågade om batteriet kan bytas i MF91D. Tjejen som svarade sade att det görs inte utan man byter enheten. Och det innebär då batteriet blir dåligt på en enhet där garantitiden gått ut så skulle kunden vara hänvisad till att köpa en ny. Snacka om slöseri. Den policyn borde vara olaglig. Ska ta upp saken på ZTEs glassiga facebooksida. 

Inte heller får verkstaden lossa batteriet åt någon kund.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Stationär användning av Mi-Fi ZTE MF60 / MF80 ”utan batteri”.

Zte är på apple ipön#1 nivå, ej bytbart batteri...
Sedan föreligger det en brandrisk med dessa batterier, speciellt de utan hårtmetallskal, dessa kan svälla beroende på batterityp och om batteriet då laddas så brinner det, eller om det gårhål i batteriet pga mjukt skal. Osv. Är en säkerhetsfråga att kunna monterabort batterier om man sla långlagra enheter tex.

Problemet med 24/7 drift med batteri är att dom pajar av konstant laddning, och då går det ej att starta enheterna mer. Och då vissa där batteriet är löst för att åtgärda ladd problemet ev, då startar dom ej längre utan batteri.. moment 22.
Varför jag ogillar mifis, och kör med mobilen för nätdelning istället, samt sparar ett abg ;-)
Men för signalmätning är det bättre med mifi som visar värden och har yttra anslutning för antenner.

15 Senaste redigerad av Job (2014-04-28 15:26:13)

Sv: Stationär användning av Mi-Fi ZTE MF60 / MF80 ”utan batteri”.

jonasolof skrev:

Job, det går att lossa bakre skalet på MF9D med vassa naglar och komma åt batteriet men kruxet är sedan att batteriet är anslutet med tre trådar ned till kretskortet. En plastram sitter i vägen som jag inte lyckats lossa. Ska man öppna förbindelsen med batteriet måste man klippa av trådarna 3 mm från batteriet och sedan kunna lösa på mycket tunna och korta trådar. Kräver lödstation vilket jag i och för sig har. Ska dock först försöka nå av ZTE Sverige anlitad serviceverkstad för att se om de kan åta sig att lossa plastramen. http://www.google.com/patents/EP2564485A2

Det verkar, med de senaste rönen här, bli svårt att kunna använda MF93D med konstant strömförsörjning. Vilket i och för sig är synd. Men nu är det väl kanske inte någon katastrof för mig: Jag har nästan ett år kvar med Net1 och jag har även ett ganska förmånligt Net1-abonnemang så förmodligen blir 4G just en backup och ett komplement... Men det hade onekligen varit gott att kunna klara sig bara med MF93D och en uppsättning simkort smile

16

Sv: Stationär användning av Mi-Fi ZTE MF60 / MF80 ”utan batteri”.

Kan det inte vara en variant att bryta upp USB-kabeln till MF93D och dra ut plus och minustrådarna till en separat USB-laddare som man sedan styr med tidur så att den bara laddar 10-15 timmar per dygn eller vad som behövs för att hålla mifin igång? Resten av tiden får mifin köra på sitt batteri.

17 Senaste redigerad av Job (2014-04-28 15:47:59)

Sv: Stationär användning av Mi-Fi ZTE MF60 / MF80 ”utan batteri”.

Kan man inte i så fall bara ansluta strömsladden direkt till en timer och ladda var tredje timme, typ. Det man inte får, är möjligheten att boota om den genom att bryta strömmen.

18

Sv: Stationär användning av Mi-Fi ZTE MF60 / MF80 ”utan batteri”.

Man behöver inte öppna usb-kabeln för routern bryr sig inte om usb-anslutningen till laddare, den fortsätter att sända wifi t o m även om man kör den tethered till en router eller dator. Så intermettent laddning är en metod. Men även det kommer att förstöra batteriet på sikt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Stationär användning av Mi-Fi ZTE MF60 / MF80 ”utan batteri”.

Min mening med att bryta upp kabeln var ifall man vill ha mifin kopplad till en router t.ex. MR3420 för att få Ethernet-portar och bättre wifi och samtidigt inte vill att den skall laddas från routern hela tiden.

20

Sv: Stationär användning av Mi-Fi ZTE MF60 / MF80 ”utan batteri”.

Bra idé, mitt fel att jag inte tänkte till.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Stationär användning av Mi-Fi ZTE MF60 / MF80 ”utan batteri”.

Vad gäller utbytbara batterier så är väl snarare MF93D ett undantag numera. Allt fler, inte minst hos Huawei, har utbytbara batterier. Jag trodde att det fanns något slags EU regler mot att battterier ej kan bytas.

Min iphone 3GS pajade i oanvänd stillhet av att batteriet svällde och bröt sönder telefonen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: Stationär användning av Mi-Fi ZTE MF60 / MF80 ”utan batteri”.

Vad gäller utbytbara batterier så är väl snarare MF93D ett undantag numera. Allt fler, inte minst hos Huawei, har utbytbara batterier. Jag trodde att det fanns något slags EU regler mot att battterier ej kan bytas.

Min iphone 3GS pajade i oanvänd stillhet av att batteriet svällde och bröt sönder telefonen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.