1

Tråd: Prepaid data i Baltikum och Polen

Edit: se tips längre ned i tråden

I mitten av maj åker jag på en två veckors bussresa genom Estland, Lettland och Litauen. Kommer att ha svårt att jaga kontantkort eftersom jag måste följa bussen. Tacksam för info om möjliga kontantkort. Finns något som täcker  alla tre?

PS CDMA450 används i Baltikum men Net1 support har inte en susning.  Vill minnas att jag läste att någon på en färja till Helsingfors kunnat koppla upp sig på det estniska nätet med en D35 (?) men det är väl knappast något att hoppas på.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Prepaid data i Baltikum och Polen

Varför inte bara betala roamingpengen? Eller ska du toktanka? :-)

3

Sv: Prepaid data i Baltikum och Polen

Onödig fråga. Åter till topic

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Prepaid data i Baltikum och Polen

Detta kanske kan vara något.
https://www.emt.ee/en/

https://www.emt.ee/en/era/internet-arvu … t-internet

5

Sv: Prepaid data i Baltikum och Polen

Se på fanken en täckningskarta med fältstyrka för 4G. Det du Telia

http://www.omnitel.lt/includes/map.html

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Prepaid data i Baltikum och Polen

Vi reste med buss Tallin-Tartu-Riga-Vilnius-Maripol (södra f.d. Ostpreussen)-Gdansk. Använd router var ZTE  MF93D kompletterad med yttre antennspröt för 1800 MHz vilket fungerade bra både för 3G och 4G (i Baltikum och Polen används företrädesvis 4G 1800). Foten för två antennspröt med SMA kontakter  liknar den som Kjell & co har men de dubbla kablarna är bara en meter långa istället för Kjelles fem vilket ger för höga förluster. Generellt gav antennarrangemanget 6 dB bättre signal än modemet ensamt och jag noterade inga avbrott.

Jag gav upp att försöka bestfälla kort på förhand och fick leta reda på kort i första stad vi stannade i i respektive land. Alla kort kan köpas utan registrering och utan id (till skillnad från krånglet i Italien och fr a Frankrike där man dessutom måste kunna uppge fast adress i landet). Alla paket har instruktion på engelska och man kommer lätt igång med ett SMS eller ett samtal enbart med ledning av instruktionen. Pinkoder togs bort i en telefon. APN ställdes in automatiskt. 3G funkade utmärkt, oftast med HSPA eller HSPA+. Det gick bra att se på strömmande svensk TV. I Polen fungerade 4G 1800 utmed huvudvägar men inte i fd Ostpreussens sjödistrikt i nordöstra hörnet mot Litauen (södra delen av Ostpreussen tillfördes Polen 1945). Med undantag av Litauen fanns bra kort att köpa i en mängd "kiosk" som liknar pressbyrån.

Estand: Finska operatören Elisa har kortet Zen där man får några GB för ett par euro. Kortet aktiveras med en kod som anger hur många GB man víll använda under en bestämd period.  Kolla kombinationerna GB och pris innan köp för ZEN-kortet. Jag köpte 5 GB för åtta euro.

Lettland: Här hade tele2 bästa deal. 2 GB för 1,49 euro.

Litauen: Här fanns kort med 100 MB i kioskerna men bästa deal är tele2 som dock bara säljs i några Tele2 butiker. En finns i våningen under snabbköpet vid centrala busstationen nära järnvägsstationen. Dock var korten utsålda där så jag fick ta mig till butiken i bottenplanet av gallerian CUP nära Radisson SAS skrapan på andra sidan floden. Taxi för färd åter till gamla stan finner man vid hotellet.

I Polen fanns T-mobile kort för 500 MB för 5 zloty men det var roligare att testa 4G med Orange 1 GB för 20 zloty. Båda finner man i "kiosk". 

Slutsats: Mobilt bredband fungerar utmärkt i hela området och korten är lätta att få tag i på plats och billiga. Ledordet är "simkarta internet gigabyte" i alla länderna för den som inte kan ryska vilket fungerade fint överallt utom i Polen. 

PS alla de besökta städerna är sevärda och fint upprustade men favoriten var Vilnius. Gratis och väl fungerande wifi fanns på alla hotell men i polska Ryn hade jag nytta av pyttelilla accesspunkten ASUS WL330NUL eftersom wifi bara fanns på ett plan medan det fanns LAN uttag på rummen

http://www.asus.com/Networking/WL330NUL/

den fungerar som AP, wifi adapter, LAN adapter med USB till PC plus att den kan ansluta till en wifi AP och dela Wifi anslutningen till flera enheter. Bra där man måste betala för wifi-anslutning eller bara kan ansluta en enhet som  t ex med FON.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.