51

Sv: Stängda portar

Jag har samma problem, märkte det igår. Men allt är inte negativt. Nu kan man ansluta från ett mobilt 3 abbonemang till ett annat. Det har inte gått tidigare. Jag kan nu anluta från mobilen till mitt "fasta" mobila bredband och kolla på en WLAN kamera. Mycket bra.

Sedan fungerar det inte att ansluta på alla portar på mitt Comhem abonnemang. Port 1024 fungerar men inte 1025. Kör jag Net1 så verkar det fungera fullt ut.

Net1 D35 - Mastmonterad LTE router Mikrotik - Comhem 50

52

Sv: Stängda portar

Jaha, så åkte man 1500 km från torpet och ni kan väl gissa vad som hände: Portarna är stängda igen. Trots att jag kör autossh. Inte kan jag söka fel heller då jag inte kommer åt maskinen. Inifrån (Tres nät) fungerar det men inte utifrån. Man blir så småningom förbannad. Har man en anslutning så vill man använda den. Och på det sätt man behöver - inte som nån idiot till operatör anser att man skall göra. Troligen tycker de man bara skall sitta och surfa (litet) inifrån och inte hitta på något mer avancerat ...

53

Sv: Stängda portar

@51
anledningen till att tex 1025 porten är stängd,
https://isc.sans.edu/port.html?port=1025

54

Sv: Stängda portar

Det är på gång nya jumproutrar nu som klarar minst 30 mbit/s, förmodligen upp till 100 mbit/s. De  kan kopplas i virtual cable mode liksom de tidigare. Tyvärr blir de dyrare

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

55

Sv: Stängda portar

hur pass mycket dyrare då?

jag menar dyra routrar för 2000:- klarar det inte ens, de som har något liknande klarar ej att länka lan utan bara enkel väg tex.
krävs komplexa dd-wrt och liknande.

56

Sv: Stängda portar

Ca 150 usd styck. Jag har ett par på gång för test. När du väl kopplat in virtual cable mode  har du tillgång till alla enheter i ett lan på samma sätt som om du ansluter till nätverket lokalt genom en switch. Det är i viss mån en säkerhetsrisk för någon på ett kontor kan koppla in en jump router utan att routern mot wan behöver konfigureras, dock syns det att en enhet fått en dhcpadress. Men det går att ge statiska adresser också tror jag.

En bekant till mig har en sekreterare som sitter inhyst i ett kontor där de får använda kontorets nätverk. Han behöver komma åt datorn som sekreteraren sköter hans bokföring på. Nu kan han starta den här datorn med wake on Lan och kommunicera med datorn med team viewer utan att värdlöretagets adsl router behövde konfigureras. Vi satte bara in en liten switch vid PCn och anslöt en jumprouter som är mindre än en tändsticksask. Företaget har dynamisk adsl. När man loggar in på nätverket listas alla kontorets datorer utöver måldatorn. Det skulle gå att logga in på vilken av datorerna som helst om man hade access.

PS 10 dec. Mina tester av de nya enheterna visade inga bra resultat så jag kan inte rekommendera dem för användning med LTE och låg latens. Fr a funkade det inte med kameror. Men det går att komma in i nätet på andra sidan och t ex ändra i web interfaces och läsa av aktuell WAN IP-adress utan att dyndns används. Vid testet kopplades enheterna till gigabit LAN portar på ett VDSL2 modem/router på ena sidan och en LTE router (DL48, UL 17, latens 10 ms) på andra sidan. Återkommer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

57

Sv: Stängda portar

Någon som vet vilka portar som är stängda/öppna i 3s nät????

Net1 D35 - Mastmonterad LTE router Mikrotik - Comhem 50

58

Sv: Stängda portar

Det tycks variera kraftigt. Just nu har jag 81, 89 och 554 öppna. Alla andra är stängda.

59

Sv: Stängda portar

Vilket ip block har du?

60

Sv: Stängda portar

Just nu har jag 37.250.22.xxx men det byter varenda natt för jag har en klocka som stänger av allting mitt i natten så det startar upp på nytt. Det är för att systemet inte skall hänga sej (och det har fungerat).

61

Sv: Stängda portar

Vet inte hur det är idag, men förut så slängde man ut runt 12 slaget varje natt hos 3, net1 kanske inte har det så.

62

Sv: Stängda portar

Net1 tillämpar leasetider på 40 minuter

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

63

Sv: Stängda portar

40 minuter det var kort tid.
När man släpper addressen och erhåller en ny förblir man uppkopplad eller måste man koppla upp manuellt igen?

64

Sv: Stängda portar

Leaseprocessen är relativt komplex men efter halva den ursprungliga leasetiden får Ditt modem ett erbjudande om förnyelse av befintlig adress; det här gäller, för Net1:s del, märkligt nog även fasta IP-adresser som då förnyas med sig själva....  Det här upprepas sedan ett begränsat antal gånger men styrs av flera olika faktorer.
Normalt sett skall Du inte behöva starta om modemet men visst kan det strula. När Net1 införde NAT-ade adresser utbröt kaos på nätet, modem förväxlades och hela havet stormade. Om det är lugnare nu vet jag inte eftersom mina Net1 modem nu - pga. VoiP anslutningar, har fasta adresser. Som jämförelse är det intressant att ta Telia som uteslutande erbjuder privata/publika (valfritt) NAT-ade adresser och får det att fungera förbluffande bra, även med VoIP.
En intressant generell inblick i DHCP-processens piruetter hittar Du här: http://www.tcpipguide.com/free/t_DHCPLe … tionRe.htm

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

65

Sv: Stängda portar

Jag behöver av flera olika anledningar komma åt servern där hemma för att använda diverse tjänster. Med mitt privata tre mobila bredband kommer inte åt tjänsterna medan jag lyckas via mobilen som har ett tre företagsabbonemang.
Hemma använder vi också företagsabbonemang från tre i väntan på fiber.

Tröttnade på tres okunniga kundtjänst som inte kunde svara på varför jag inte lyckas att kontakta servern med det privata abonnemanget men däremot med företagsabbonemanget.

Kopplade servern mot jobb-VPNet, som är uppkopplad via fiber, så nu är den alltid tillgänglig via vpn och då fungerar allt felfritt.

Lite omständig lösning för komma åt sin server hemma men kan vara ett alternativ om inget fungerar!

66

Sv: Stängda portar

Vissa operatörer spärrar trafik inom samma operatör.

Men VPN är den enkla lösningen om man ej vill byta operatör tex

67

Sv: Stängda portar

Stämmer, det går inte komma åt sin ip-kamera med TRE från TRE så det är tur att jag har Telenor i mobilen.