26

Sv: Net1 Vs Telia 4G 800Mz

skogsbo skrev:
Discover skrev:
careface skrev:

Net1s alternativ för 499kr/är ju mer prisvärt än Telias. 20GB hos Telia skulle ju kosta 578kr/månad.

Gällande 3, så kommer man under första halv året att satsa på att bygga ihop nätet för att få bort hålen. Med start från storstäderna och utåt. Man kommer inte bygga speciellt mycket ny 3G 900 och 4G 800-täckning i Norr, men det kommer! Gällande att 3G går snabbare, så beror det mycket på var man bor. Här i Uppsala är det inte så. Men förhoppningsvis gör N4M också något och bygger ny täckning i norr också, för i jämförelse så är ju Bredbandsbolagets och Tele2s priser mycket bättre än Telias och Net1 och de har ju även massa täckning redan.

På företagssidan finns abonnemang med upp till 24GB data och det räcker ju ett tag i brist på annat.

Ja, Net1 fungerar men jag ser det alltid som sista utvägen om jag inte kan koppla upp mig med något annat, t.ex 3. Och jag befinner mig sällan på platser där bara Net1 fungerar,
så "Ibland" & M-90 är perfekt om risken finns att man ska befinna sig på en sådan plats.


Det jag menade var att 3G från 3 (3GIS-nätet) oftast är snabbare än 4G från 3.

Som det är idag är det ingen idé att använda 4G här i Gävle,
3 skulle behöva öka på kapaciteten på 4G i centrala Gävle, och även se över 3G 900.


"Man kommer inte bygga speciellt mycket ny 3G 900 och 4G 800-täckning i Norr, men det kommer!"

- Du vet inte på ett ungefär när det kan tänkas komma igång ? (om 1, 2 eller 3 år)

Jag mejlade till nätchefen hos 3 angående önskad 4G utbyggnad i Gävle,
men har ej fått svar, vilket jag tycker är dåligt.

Skulle ju även vara bra om 3 kunde presentera hur utbyggnaden & uppgraderingen av 3GIS nätet går.
Jag ser det som väldigt positivt att hela 3GIS nätet ska uppgraderas till 32 Mbit/s.

Ringde Boden häromdan ang 4G. I Västerbotten bygger Telia för fullt sitt 4G. I Norrbotten bygger Tele2/Telenor (Net4Mobility) sitt 4g LTE.
På Net4M-masterna. kommer det även att sitta 2G men inte för de som har Telia.

Mm, N4M ska bygga ut till 90 % yttäckning. Tråkigt bara att Telenor & Tele2 är för dyra.

Skogsbo, har du testat "Tooway" ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

27

Sv: Net1 Vs Telia 4G 800Mz

Discover skrev:
skogsbo skrev:
Discover skrev:

Ja, Net1 fungerar men jag ser det alltid som sista utvägen om jag inte kan koppla upp mig med något annat, t.ex 3. Och jag befinner mig sällan på platser där bara Net1 fungerar,
så "Ibland" & M-90 är perfekt om risken finns att man ska befinna sig på en sådan plats.


Det jag menade var att 3G från 3 (3GIS-nätet) oftast är snabbare än 4G från 3.

Som det är idag är det ingen idé att använda 4G här i Gävle,
3 skulle behöva öka på kapaciteten på 4G i centrala Gävle, och även se över 3G 900.


"Man kommer inte bygga speciellt mycket ny 3G 900 och 4G 800-täckning i Norr, men det kommer!"

- Du vet inte på ett ungefär när det kan tänkas komma igång ? (om 1, 2 eller 3 år)

Jag mejlade till nätchefen hos 3 angående önskad 4G utbyggnad i Gävle,
men har ej fått svar, vilket jag tycker är dåligt.

Skulle ju även vara bra om 3 kunde presentera hur utbyggnaden & uppgraderingen av 3GIS nätet går.
Jag ser det som väldigt positivt att hela 3GIS nätet ska uppgraderas till 32 Mbit/s.

Ringde Boden häromdan ang 4G. I Västerbotten bygger Telia för fullt sitt 4G. I Norrbotten bygger Tele2/Telenor (Net4Mobility) sitt 4g LTE.
På Net4M-masterna. kommer det även att sitta 2G men inte för de som har Telia.

Mm, N4M ska bygga ut till 90 % yttäckning. Tråkigt bara att Telenor & Tele2 är för dyra.

Skogsbo, har du testat "Tooway" ?

Har ringt dem idag. Funderar på saken, man har ju lite funderingar på sat.bredband. Net1 är hopplöst både i hemtelefoni och bredband, men vi har inget annat val, förrän N4M är klar med mastutbyggena här ikring aug/sept. Får stå ut till dess.

Operatör Telenor. One plus 7T. 2 st ATEL.
Atabox Ping Communication via Quicknet som hemtelefoni.

28

Sv: Net1 Vs Telia 4G 800Mz

skogsbo skrev:
Discover skrev:
skogsbo skrev:

Ringde Boden häromdan ang 4G. I Västerbotten bygger Telia för fullt sitt 4G. I Norrbotten bygger Tele2/Telenor (Net4Mobility) sitt 4g LTE.
På Net4M-masterna. kommer det även att sitta 2G men inte för de som har Telia.

Mm, N4M ska bygga ut till 90 % yttäckning. Tråkigt bara att Telenor & Tele2 är för dyra.

Skogsbo, har du testat "Tooway" ?

Har ringt dem idag. Funderar på saken, man har ju lite funderingar på sat.bredband. Net1 är hopplöst både i hemtelefoni och bredband, men vi har inget annat val, förrän N4M är klar med mastutbyggena här ikring aug/sept. Får stå ut till dess.


Var detta jag tänkte på, se bara vad Tele2 har för sitt mobila bredband, jämför med satellit...

http://www.mobilabredband.se/forum/topi … tanda.html

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

29

Sv: Net1 Vs Telia 4G 800Mz

Sat funkar ok, lite strul när det blåser extremt kraftigt+byigt då pendlar signalen lite, men det funkar ivf bättre mot net.ett.
Det går att prispressa sat, om man handlarrunt lite och dealar, jag fick ett helt ok pris :-)