1 Senaste redigerad av idgforum (2014-04-17 09:08:27)

Tråd: Är TRE enda alternativet idag

Ser ut som alla andra lägger sig på högre priser och lägre datakvoter så undrar varför Telenor, Telia mm fortsätter med mobilt bredband genom modem?

2

Sv: Är TRE enda alternativet idag

Förlänga befintliga kunder och få ner datamängden på dessa och därmed tjäna mer pengar. Sen säljer det nog väldigt mycket som komplement till fast bredband.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: Är TRE enda alternativet idag

Mbb kördes med lockpriser så kunderna med tex adsl lockadesöver OCH avslutade det dyra och söööööliga adsl...
För att gå tillbaka till adsl nu, om det ens går så kostar det många tusen i installation m.m.
Nu har operatören låstin kunden i dyra mbb med låg quota och extremt begränsad hastighet, inte som det sas i reklamen för några år sedan 100 - 150MBit/sek obegränsat surf...
:-)

4

Sv: Är TRE enda alternativet idag

Operatörerna roterar detta, ett tag är det några som är dyrast och en uppstickare kommer med ett bra pris det går en period och några andra följer efter, vi kommer se priserna komma och gå.
Personligen har jag inte något emot längre hastighet till förmånligt pris.
Dock är 1mbit i det minsta laget, 2mbit klarar jag mig på.

5

Sv: Är TRE enda alternativet idag

Som det sett ut nu ett år tycker jag rotationen avtagit och alla utom TRE satsar endast på mobiler där folk i nuläget inte gör åt mycket data. Men det kommer ändras. Märker själv på mitt beteende att jag kollar mer på Streaming i mobilen. Men har kvar gamla "Pott med Surf 249 kr" och obegränsad data i Telenors nät. Dock bara med 3G och 16 Mbps.

http://s26.postimg.org/y2sl9107d/data_telenor.jpg

6

Sv: Är TRE enda alternativet idag

Undrar om operatörerna vinner något på att sälja abonnemang med begränsad hastighet i tex mobilen 10,20 och upp till 32mbit som de gjorde förut.

Av någon anledning så tror jag inte det för i så fall hade de gjort så.

7

Sv: Är TRE enda alternativet idag

Troligtvis var det sättet att få folk att skaffa ett abonnemang med snabbare surf. Idag säljer man på datamängden istället.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

8

Sv: Är TRE enda alternativet idag

careface skrev:

Troligtvis var det sättet att få folk att skaffa ett abonnemang med snabbare surf. Idag säljer man på datamängden istället.

Vilken datamängd? de har ju dragit ned man får ju knappt något numera i mobilabonnemangen.

9

Sv: Är TRE enda alternativet idag

Tidigare sålde man på hastighet. Nu säljer man på datamängd. Telenor Mobil Extra Small ger ju hela 0,5GB data, då låter det självklart mycket bättre om kunden kan "uppgradera" till 4GB eller så.

Sen att datamängden är riktigt snålt tilltagen är en annan sak.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

10

Sv: Är TRE enda alternativet idag

Även tre 'ger' 0,5gb för surf abg på mobil, har varit så i många år... de äldre hadde 1gb surf då med begränsad hastighet (0,38mb/s). Det är/var deras start på mobilsurf.

11

Sv: Är TRE enda alternativet idag

Frågan är om man vill byta bort täckning mot billigt pris.

12 Senaste redigerad av Discover (2014-04-19 18:47:03)

Sv: Är TRE enda alternativet idag

Tre är det enda vettiga alternativet idag om man vill ha mycket mobilsurf till ett bra pris.

Vad jag vet iaf så är 3 den enda operatören som har så att man kan dela datapotten med flera abonnemang, 3Dela data.

Dessutom är ju 3 ganska billiga på datatrafik, 399 kr för 100 GB. Kan gå att få billigare mot bindningstid.

Ovanstående är med abonnemang.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

13

Sv: Är TRE enda alternativet idag

3Bredband kontant kostar 299:- för 30 dagar med 100GB och högsta fart 3G/4G enligt hemsidan.
Finns väl ingen som slår det priset/trafikmängden?

14

Sv: Är TRE enda alternativet idag

Gubben skrev:

3Bredband kontant kostar 299:- för 30 dagar med 100GB och högsta fart 3G/4G enligt hemsidan.
Finns väl ingen som slår det priset/trafikmängden?

Är det 299:- /100GB eller 30 dagar vilket som inträffar först?
Går det då att ladda på kontantkortet efter 100Gb på 3 veckor?

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

15

Sv: Är TRE enda alternativet idag

https://www.tre.se/privat/bredband/3bre … d-Kontant/

16

Sv: Är TRE enda alternativet idag

pererikl skrev:
Gubben skrev:

3Bredband kontant kostar 299:- för 30 dagar med 100GB och högsta fart 3G/4G enligt hemsidan.
Finns väl ingen som slår det priset/trafikmängden?

Är det 299:- /100GB eller 30 dagar vilket som inträffar först?
Går det då att ladda på kontantkortet efter 100Gb på 3 veckor?

31 dagar stod det när jag tankade 100 GB för att mitt 80 GB abonnemang var slut (får byta kort). Håller tummarna för att TRE forsätter. Saknar nu inte att våran fiberinstallation är 5 månader försenad och troligen någon månad till. Är ju bara att tanka på 100 GB när datan är slut så troligen tar jag inget abonnemang på fibern. 20-30 Mbps duger i dagsläget och mobilt Internet kan man ta med sig när man reser.

17

Sv: Är TRE enda alternativet idag

Lämna inte dej efter fiberbyggandet. Det mobila bredbandet är alltför osäkert. Och så är det billigare med kontantkort ifall du reser. Jag har nu kört flera år med kontantkort och det blir mycket billigare att bara ladda då man behöver använda det. Startpaketen är också så billiga att man kan köpa nytt varje gång. I går köpte jag Halebop för 50 kr. och Tre för 80 kr. (med modem och 30 dagars surf !).  I går hade jag också avbrott på den mobila sidan och det är fasen så irriterande.

18

Sv: Är TRE enda alternativet idag

Vart fick du tag på det till dom priserna?

19

Sv: Är TRE enda alternativet idag

Tre-paketet på Kjell&Co  och Halebop på Elgiganten. Det fanns en hel låda med Trepaket i Örebro åtminstone.

20

Sv: Är TRE enda alternativet idag

Kopplade nyss in E3131 från Tre (HiLink) och det fungerade direkt. Inte illa för 80 kronor. Jag tror inte Tre förlorar på affären för jag måste snart ladda kortet - även om jag har 30 dagar gratis. Det blir en hel del kört med flera kontantkort eftersom man behöver ett kort per burk då man rör på sej. Det är bara hemma som man kan dela på en anslutning. Jag måste ha ett kort hemma, ett i mobilen, ett "resekort" och nu det fjärde som får fungera som testkort.

Vissa tycker inte om HiLink men visst är det bra då man vill få igång förbindelsen snabbt. På ca. 10 sekunder är den igång.

21

Sv: Är TRE enda alternativet idag

För mig strular inte TRE ofta. De har sin spärr mot YouTube och SVT men Netflix och Viaplay funkar prima (dock har de spärr på TV3 Play). Jag får visserligen endast 20/20 men stabilt. Fibern kan jag ju hoppa på senare , om det behövs, efter det är inkopplat (när det nu blir).

22

Sv: Är TRE enda alternativet idag

Va! helt otroligt att de spärrar svt.se
För mig är det ett skäl där att inte vällja dem som operatör.

23

Sv: Är TRE enda alternativet idag

För att köra play som är spärrade, anslut till VPN så kan addera vpnhosten på sin dns-spärrlista...
Annars kör direkt mot ip#.... :-)

24

Sv: Är TRE enda alternativet idag

Läser TRE detta forum. Idag och igår fungerade det utan problem smile

Varför mobilt bredband istället för fiber?

Som sagt, planen var igångsättande julen 2013.
Så här har det sett ut med fibern sedan början på januari så tror med på mobilt bredband.

http://s26.postimg.org/r0unmtwll/fiber_for_alle.jpg

25

Sv: Är TRE enda alternativet idag

Det är synd att fiberdragarna är så slöa. Här har åter Tre slutat fungera helt (med E392 - fungerar nog med HiLink). Jag kör nu via Telia (Halebop) och testar alla operatörer för att hitta en fungerande anslutning.