1

Tråd: Riktantenn och kontantkort

Det eländiga mobila bredbandet har säckat ihop fullständigt sedan Tre slutat fungera trots hyfsad signal. Så nu måste jag sätta en massa tid på att skaffa ny utrustning och försöka få skräpet att fungera på något sätt. Först tänkte jag ställa upp ett rör på berget (som är mycket högre än taket på huset) med en riktantenn Poynting XPOL A0002. E392 kopplar jag till antennen och till den bärbara datorn. Sedan kollar jag in ifall jag får någon signal nänstans ifrån. Tre har jag inget emot ifall man får systemet att fungera men annars är väl Halebop kontantkort (årskort 480 kr.) det billigaste.

Så som priser och basstationer åker hit och dit så behövs det väl en antennrotor (Conrad.se för 800 kr) och en bredbandig riktantenn så man kan
byta operatör snabbt (liksom basstation). Ifall det fungerar på berget men inte på taket så måste jag väl bära upp ett bilbatteri till berget och sätta in en länk till huset.

Pust och stön. Hoppas Mälarenergi får fibern fram snart ... Om nån har en bättre idé så är jag idel öra. Det här är vad som verkar vara bäst med tanke på vad som skrivits här på forumet. Tack till alla för en mängd bra synpunkter !

2

Sv: Riktantenn och kontantkort

Verkar vettigt för att kolla in vad som finns. Jag har E392 men skulle använt MF93D för att enkelt kunna låsa på 4G bandoch se frekvensband, cell id, PCI, RSRP och SINR. Bästa signalstyrka innebär inte givet bästa SINR.

MF93D kan man sedan USB koppla till en WLAN-länk.

Jag skulle skippa rotorn och bara vrida stången.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Riktantenn och kontantkort

Jag riktar yagi's mot kännda master, och kör med antennswitch.
Inte så praktisk i ditt fall iaf.
Men funkar bra för mig :-)

4 Senaste redigerad av nhu (2014-04-11 06:21:35)

Sv: Riktantenn och kontantkort

MF93D kan bli aktuell ifall jag måste ha antennen på berget. Men jag har ett E392 som jag först skall testa med. Det behövs förstås inte rotor på berget för där kan jag vända antennen för hand lika bra men om jag sätter antennen på taket så vill jag gärna ha rotor. Vi har ett väldigt högt och brant tak och att klättra upp dit för att vrida antennen på vintern är inte riktigt ofarligt. Även om jag gillar utomhusliv så finns det gränser :-).

Med ledning av antenn- och mastdiskussionen på forumet har jag försökt hitta masterna här runtomkring men det är inte så enkelt. Och det finns en massa berg som stör vågutbredningen så det kan hända att de närmaste masterna inte alls fungerar. Det börjar bli Bergslagen där vårt hus ligger. Norrut är det bara berg och skog ända fram till Treriksröset. Jag tror jag måste pröva mej fram till nån användbar mast. Och så vet man inte ifall de (mot förmodan) bygger nytt nånstans ...

På tal om modem så fungerar E392 bra i datorn (Debian Linux) men E3276 krånglar och får inte kontakt. Däremot fungerar bägge bra i OpenWRT på MR3420. Mystiskt för det är väl ungefär samma Linux i OpenWRT. Men jag har inte hunnit gå in för att kolla koden och jämföra de bägge systemen. Mitt E3276 är alltså INTE HiLink. Nå, det går bra att köra MR3420 på 12V batteri så det borde gå att testa med E3276 också. På påsken tänkte jag stoppa in hela systemet i bilen och åka omkring litet för att kolla in masterna.

Det skulle vara bra att kunna kolla in frekvensband också så där skulle väl MF93D vara intressant men jag har ingen erfarenhet av den.

5 Senaste redigerad av plun (2014-04-11 06:38:14)

Sv: Riktantenn och kontantkort

Kort om E3276 kontra E392, E3276 använder cdc_ncm drivaren och eftersom just Debian har en något trög framdrift så är den nog inte med.

Här är ett Ubuntu-exempel om problemet när modemet kom:
http://askubuntu.com/questions/264397/h … 76-to-work

Vill man testa så är en laptop med Windows att föredra där man via den mobila klienten har full koll på signalen och enkelt kan förflytta sig med en bil för att testa. (eller gå upp på ett stenröse)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

6

Sv: Riktantenn och kontantkort

Jag kör Debian Jessie och i 3.13 är cdc_ncm med. Möjligen hittar NetworkManager inte rätt drivrutin - måste kolla. Jag har förstås gått igenom allt om E3276 och Linux som finns på nätet. Möjligen är det någon enkel struntsak som jag bara har gått förbi :-). Skulle inte vara första gången ...

Jag har ingen Windows så det är bara att fortsätta söka ...

7 Senaste redigerad av plun (2014-04-11 07:02:13)

Sv: Riktantenn och kontantkort

nhu skrev:

Jag kör Debian Jessie och i 3.13 är cdc_ncm med. Möjligen hittar NetworkManager inte rätt drivrutin - måste kolla. Jag har förstås gått igenom allt om E3276 och Linux som finns på nätet. Möjligen är det någon enkel struntsak som jag bara har gått förbi :-). Skulle inte vara första gången ...

Jag har ingen Windows så det är bara att fortsätta söka ...

Jo det brukar vara enkla fel och Bjorn som nämns i Ubuntu-länken är samma Bjorn Mork som hjälper Dairyman & Co med ROOTer. Björn är då en av "leverantörerna" direkt till Linux-kärnans källkod.

Sen en lösning är att du tar med dig din MR3420 i bilen och sitter med en laptop och kollar signalen via GUIet i ROOter.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

8

Sv: Riktantenn och kontantkort

Japp, det är planen ...

9 Senaste redigerad av plun (2014-04-11 07:20:37)

Sv: Riktantenn och kontantkort

Jo och jag är ganska säker på att modemet hoppar igång från terminalen om drivaren är med kommandona som nämns i Ubuntu-länken:

echo -e "AT^NDISDUP=1,1,\"online.telia.se\"\r" > /dev/ttyUSB0
dhclient wwan0

Assuming you have configured usb modeswitch beforehand with:

echo "12d1 1506" > /sys/bus/usb-serial/drivers/option1/new_id

Det är precis samma läge just nu med en ASUS-router..  smile   (fast med lite modifierade kommandon)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

10

Sv: Riktantenn och kontantkort

Ang MF93D: Förutsatt att du får ett ex som inte krånglar, vilket tydligen inträffat med några (vilka i så fall byts ut) så behövs ingen erfarenhet. Du lär dig den på ett par  minuter. För övrigt samma TS9 adapterkablar som E392 (men ej E3276). 

Ett bra sätt att leta master är med lociloci som du kan få via Tre för billig penning. Visserligen letar den GSM master i första hand men tror det går med 3G också. Du kollar vart din telefon anslutit och använder datorn för att se på lociloci kartan. Finns tråd här om detta. Det föreligger en hög grad av överensstämmelse mellan GSM/3G och 4G master. Mina erfarenheter från Öland är att det är högst oförutsägbart vart en GSM telefon kopplar upp. Det kan vara mot en mast två mil bort trots att det finns andra i närheten. 

Med den terräng du beskriver och förekomsten av reflexer är det bra med en antenn som inte har för smal riktningslob, fr a för 4G.

Det finns patchkablar att köpa från Au som passar till testkontakten i din Samsung Gio. Därmed kan man även ansluta telefonen till yttre antenn. (Jag har skaffat två Gio för test plus en inline förstärkare Multimode Compenser från Novero.de). Med telefonen ansluten till yttre antenn kan du identifiera även avlägsna master i en viss riktning med hjälp av lociloci).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.