1

Tråd: Plötsligt endast 3G med E3276 (Telenor)

Jag köpte en Dovado Pro och ett Telenorbrandat E3276 från NetOnNet i onsdags, och det har fungerat bra i hela tre dagar (har kommit upp i 130 Mbit/s ner). Idag gick plötsligt allt segt, och jag konstaterade att modemet ställt sig i 3G-läge. Ställer jag in modemet från Dovadon att bara köra 4G och 2600 kopplar det inte upp sig alls.

Jag kopplade in mitt gamla E398 till Dovadon, och då fick jag 4G och bra hastigheter. Testade E3276 direkt i datorn, och också där blir det bara 3G (med typ 50% signalstyrka - med 4G brukar jag ligga runt 80%). Först trodde jag det var något fel hos BBB, men eftersom det fungerar bra med E398 lär det ju inte vara det.

Någon som har något tips, eller är det bara att lämna tillbaks modemet?

2

Sv: Plötsligt endast 3G med E3276 (Telenor)

Låter som modem haveri.
Om du provat på flera med samma resultat, och sim är ok i annat modem med 4G

3

Sv: Plötsligt endast 3G med E3276 (Telenor)

Ja, det verkar ju nästan så eftersom det blir likadant i datorn, och simkortet fungerar i E398. Man ju tycka att det borde hålla lite längre än tre dagar ...

4

Sv: Plötsligt endast 3G med E3276 (Telenor)

Jag klarar mig ju rätt bra med den fart jag kommer upp med det gamla modemet (är uppe över 80 Mbit/s ibland enligt BBK), men det hade ju varit kul med ännu lite mer. Tror dock jag lämnar tillbaks det här men behåller Dovadon för att se om den är stabilare än den tp-link jag använde tidigare.

5

Sv: Plötsligt endast 3G med E3276 (Telenor)

Gör reset av modemet, kan årgärda det om det har hakatuppsig, om du inte vet hur/eller känner dig säker med att göra det så undvik iom att man kan bricka modemet.

Om du har låstupp det så gäller ej garantin.

6

Sv: Plötsligt endast 3G med E3276 (Telenor)

Jag har inte låst upp det, och jag vet inte hur man återställer det wink

7

Sv: Plötsligt endast 3G med E3276 (Telenor)

Jag har ju fortfararande öppet köp, så det enklaste är nog att bara lämna tillbaks det och köra vidare på E398.

8

Sv: Plötsligt endast 3G med E3276 (Telenor)

afe skrev:

Jag har ju fortfararande öppet köp, så det enklaste är nog att bara lämna tillbaks det och köra vidare på E398.

E3276 är ett mycket bättre modem och nu till den stora frågan?

Vad händer om du stoppar in modemet i en dator, startar installationen av Mobile Partner eller kan du nå modemet via 192.168.1.1 med en webläsare ?    Frågan är då om det är ett HiLink eller ej?

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

9

Sv: Plötsligt endast 3G med E3276 (Telenor)

Det är ett hilink

10

Sv: Plötsligt endast 3G med E3276 (Telenor)

afe skrev:

Det är ett hilink

Jo vad händer då när du ansluter via en PC?  3G eller 4G?

Sen om du kollar inställningarna via din webläsare och 192.168.1.1 så borde det finnas mer, tex att enbart ansluta med 4G.
(jag har inte haft nöjet att undersöka ett HiLink-modem)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

11

Sv: Plötsligt endast 3G med E3276 (Telenor)

Kolla ditt apn att det inte skiljer sig mellan de båda installationerna.

12

Sv: Plötsligt endast 3G med E3276 (Telenor)

Som jag skrev i startinlägget blev det 3G också i datorn. Ställer jag in den att köra enbart 4G (i datorn eller Dovadon) blir det ingen anslutning alls. Jag kör samma APN och övriga inställningar som med E398.

Nåja, jag ska förbi NetOnNet ikväll och byta ut det så får vi se om det fungerar bättre med ett nytt.

13

Sv: Plötsligt endast 3G med E3276 (Telenor)

Men du har kollat att du kör senaste firmware och att routern är kompatibel med modemet?

14

Sv: Plötsligt endast 3G med E3276 (Telenor)

Jag kör senaste FW som finns till det telenorbrandade modemet, och Dovadon är kompatibel med det. Det fungerade som sagt alldeles utmärkt i tre dagar innan 4G försvann.

15

Sv: Plötsligt endast 3G med E3276 (Telenor)

Nu har jag bytt modemet, och det nya betedde sig först likadant så antagligen var det inget fel på det andra heller. Jag mekade lite fram och tillbaks med olika inställningar, och det tog en evinnerlig tid på sig att koppla upp sig.

Så småningom var jag tillbaks i inställningen med låst på 4G 2600 (precis som jag testat tidigare) och nu kopplade det glatt upp sig med bra signal och hastighet (för att vara den här tiden på dygnet).

Märkligt, men hoppas det håller i sig smile