1

Tråd: hastigheten har gått ner...?

Hej,

har kört 4g från 3 i snart två år nu men upplever på sistone att hastigheten har gått ner. Efter att ha legat mellan 25-40 mbit ner så kommer jag nu inte upp i 12. Har kört test olika tider på dygnet mot bredbandskollen.

Några teorier eller kan ni kommentera mina egna?
1. Fler användare delar på samma bandbredd = sämre hastighet
2. 4G har av någon anledning slutat fungera och jag använder nu bara 3g? (hur kollar jag detta?)
3. Routern är inte riktigt frisk? (ungefär en gång om dagen där det trådlösa nätverket och kräver omstart, däremot funkar det med tråd. Nu har jag stoppat in en netgearrouter på en port i stället och den verkar vara stabilare på det trådlösa)

Det börjar närma sig slutet på bindningstiden och jag kan antagligen få ett nytt modem om ett tag. Vad säger ni som använder ZTEMF28G, funkar den ok när den funkar som den ska eller är det värt att byta till någonting nyare?

2

Sv: hastigheten har gått ner...?

Du kopplar dig med kabel mot routern från 3 och går in på 3.home - där kan du se om du är ansluten mot 3G eller 4G. Där kan du också låsa den mot endast 4G för att se om det fungerar bättre.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: hastigheten har gått ner...?

Jo hastigheten går nog ner för en operatör som ger bort 100GB för en massa användare...

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

4 Senaste redigerad av careface (2014-04-06 11:05:16)

Sv: hastigheten har gått ner...?

Har kollat med driftavdelningen hos Tre nu under dagen. Ingen skillnad i nätet sett till användningen i jämförelse med tidigare helger. Evenemang är självklart borträknat. Ingen effekt av den extra datan alltså.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

5

Sv: hastigheten har gått ner...?

careface skrev:

Har kollat med driftavdelningen hos Tre nu under dagen. Ingen skillnad i nätet sett till användningen i jämförelse med tidigare helger. Evenemang är självklart borträknat. Ingen effekt av den extra datan alltså.

Jo du har kontakter du...  smile

och självklart har TREs nät oändlig kapacitet vilket de andra inte har... smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

6

Sv: hastigheten har gått ner...?

Nej självklart har det inte oändlig kapacitet. Det finns kapacitetsproblem på vissa platser i landet, det är inget någon kan förneka. Att de gav bort 100GB har inte orsakat att det blivit kapacitetsproblem på platser där det inte har varit problem tidigare.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

7

Sv: hastigheten har gått ner...?

careface skrev:

Du kopplar dig med kabel mot routern från 3 och går in på 3.home - där kan du se om du är ansluten mot 3G eller 4G. Där kan du också låsa den mot endast 4G för att se om det fungerar bättre.

har inte hört talas om 3.home förut... är det en internsida i routern? tacksam för ett litet utförligare utlägg om detta!

8

Sv: hastigheten har gått ner...?

sorry, hoppade över http förut, nu gick det bättre, 4g står det högst upp så jag antar att det fortfarande är det som gäller...

9

Sv: hastigheten har gått ner...?

Vart har du koppla in netgear routern, på lanporten?

10

Sv: hastigheten har gått ner...?

Samma hastghet här som vanligt, kanke något mindre. Men mäter jag mot Stockhplm får jag halva hastigheten mot att mäta mot Norge:

http://www.speedtest.net/result/3422738059.png

11

Sv: hastigheten har gått ner...?

Andy skrev:

Vart har du koppla in netgear routern, på lanporten?

från en av lanportarna på zte-routern till internetingången på netgear-routern.

12

Sv: hastigheten har gått ner...?

tomasb skrev:
Andy skrev:

Vart har du koppla in netgear routern, på lanporten?

från en av lanportarna på zte-routern till internetingången på netgear-routern.

Kör du zte:n i bryggat läge eller erhåller du en privat adress på netgear routern?

13

Sv: hastigheten har gått ner...?

ZTE går inte att brygga.

14

Sv: hastigheten har gått ner...?

Andy skrev:
tomasb skrev:
Andy skrev:

Vart har du koppla in netgear routern, på lanporten?

från en av lanportarna på zte-routern till internetingången på netgear-routern.

Kör du zte:n i bryggat läge eller erhåller du en privat adress på netgear routern?

satte bara i sladden, gjorde inga inställningar

15

Sv: hastigheten har gått ner...?

Jag upplever också att min uppkoppling blivit avsevärt mycket sämre senaste tiden.
Bedömt handlar det om senaste månaden.
Har haft abonnemanget sedan årskiftet, fram tills för en månad sedan låg jag sällan under 20 Mbit nedströms.
Nu är det nästan tvärt om, förutom tidigt på morgonen i princip. Då kan jag med lite tur få 20-30 Mbit.

Mycket oklart varför det är såhär. Router låst till 4G, extern antenn MIMO-antenn och 5 av 5 staplar med bra värden.

16

Sv: hastigheten har gått ner...?

efter några veckor med dagliga loggar mot bredbandskollen morgon och kväll återgick min router mer eller mindre till normalläge. Det händer fortfarande att det trådlösa slutar fungera ibland men inte lika tydligt varje dag längre. En sak som dock förvånade mig var att när jag under semestern tog med mig routern till sälen fungerade allting klockrent utan en ända omstart under 10 dagar. Men att de lokala förhållandena skulle få det interna trådlösa att gå ner verkar väl inte möjligt? Eftersom det fortfarande funkar med tråd så ligger ju felet inte där allafall vad jag kan förstå?

17

Sv: hastigheten har gått ner...?

insåg till slut att problemen med w-lanet på zte routern antagligen berodde på överbelastning när 6-7 datorer, 3 surfplattor och 4 telefoner skulle dela på internetuppkopplingen. Testar nu att köra ny gigabitrouter fullt ut och bara använda modemet för ingående trafik, men nu till nästa fråga, någon som vet interna routerhastigheten, är det 100/10 eller gigabitnätverk på zte mf28g? Har läst flera manualer men hittar inget om detta... tacksam för info.