1

Tråd: Nerladdningsgräns

Är det inte lustigt att man sätter en nerladdningsgräns som är så låg att man egentligen inte har praktisk användning av mobilt bredband?
Som i mitt fall där ingen operatör har byggt ut ADSL tex. så är jag och min familj är hänvisade per automatik till mobilt bredband.
Om vi då tex. använder Telias mobila bredband är gränsen 5G/mån, utan att vara raketingenjör kan man räkna med: mina 2 döttrar kollar youtube (tex 10 filmer per dag x2), jag kollar kanske någon film min fru kollar aftonbladet osv... allt detta gånger 30 dagar..har man turbo3 hamnar betydligt över denna gräns. Hur tänker man?? Telia butikerna berättar också att : Du kan kolla film på nätet, o lyssna på radio osv... jojo, i 10dagar??
Mja, jag tycker att det är: Orelevant marknadsföring, eller man lurar en massa människor (vilseleder snarare.), som hästhandlare ungefär...
Jag har kontaktat Teliabutiker och deras försäljare och påtalat detta och när de väl tänker efter förstår även de att det inte håller.
Jag och min familj kommer lätt upp i 7Gb per månad och då fildelar vi inte, inte heller ligger vi och laddar ner. man kan då notera att vi endast har 0,384 som teoretisk hastighet! Vore ju intressant att se hur det såg ut om vi dessutom kunde surfa med tex. turbo3G.
Små funderingar.... finns det andra som observerat detta lustiga marknadsföringslurendrejeri? (Vilket långt ord!!! )

BobTheBuilder.

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

2

Sv: Nerladdningsgräns

Jag har slutat att fildela, men jag ligger ändå på eijersgården i slutet av månaden med mitt 3 plus internet, å då får man tänka på att 3 ändå har 20GB gräns per månad, går ju att surfa iaf efter 20GB, även fast hastigheten stryps till 200kbits.
Kör en heldel webbtv+lite youtube, lyssnar på spotify 24/7 och surfar och mailar lite.
1GB om dagen borde ju räcka, så får man 30GB så skulle jag vara nöjd, men även 20GB e lite för lite.
Och det finns ju absolut ingen vits att köpa 21 mbits abonnemanget, för då blir det bara som jag brukar säga "då kommer man bara snabbare upp till taket"

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

3

Sv: Nerladdningsgräns

jag anser ej mobila datauppkopplingar som att vara bredband,
jag anser att 10'/10'm vara minsta kravet, mobila data har marginellt bättre hastighet mot modem från tidigare mitten av 90talet.
addera sedan trafikbegränsningen...
typ
oooh, du har en begränsning på ditt tele abg, ringa max 6timmar månad...

pts är lama...

4

Sv: Nerladdningsgräns

Haha..

Ja visst är det intressant egentligen, många missnöjda.... kan vi hitta på något? påverka?
Samlad kunskap=kraft

(Bobben

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

5

Sv: Nerladdningsgräns

Känns som att operatörerna börjar ställa högre kran nu när dom har många kunder.
Man kan ju inte bara säga upp abonnemanget om man har bundit sig 18 månader tex, då är det bara att sitta stilla och le.

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

6

Sv: Nerladdningsgräns

Jag skulle nog leta mig åt telenor i detta läge då de inte har specc'ad gräns.
Om de skaffar gräns så gäller det inte ens abb då de är abb förändrning, och dvs man har rätt att säga upp de.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: Nerladdningsgräns

kanske dax för en ransonerings-börs.
där man kan köpa/sälja trafikmängder på samma sätt som med el/co2 osv...

något för pts... tongue

8

Sv: Nerladdningsgräns

Precis detta har jag funderat på dom senaste dagarna.

Har i flertalet tidningar, allt från vanlig dagspress (typ metro, aftonblaskan, dn) till mera teknik-inriktade tidningar (nyteknik m fl) varit tester på senaste 3g turbo+ och allt vad det nu kalls.

Operatörerna lovar "upp till " 10 resp 21 mbit.


Vad som jag dock blir irriterad på är hur samtliga tidningar lägger upp sina test och drar för slutsatser:

1. Många får ut så lågt som <0,5mbit som lägsta mätningar.
2. ~4-6 mbit brukar vara vad dom toppar på
3. likförbannat så går artikeln ut på att "omg omg vi får inte ut 10 resp 21 mbit".

Ingenstans mäts stabilitet. För mig är det mycket viktigare att ha en länk som håller sig konstant utan att koppla ner än att spruta på i 21 mbit.
Det är skitirriterande i skärgården där länken tappas minst var 10:onde minut och saker man håller på med avbryts.

Sedan så är det mycket viktigare att ha en vettig hastighet _konstant_
Jag har hellre 2 mbit "garanterad" hastighet än "upp till" 21 mbit.
Kommer man ner som på en bra bit under 0,5mbit så är det sjukt mycket mer irriterande än att man inte kommer i närheten av 21 mbit.


Och precis som OBINETT säger så har vi trafikgränsen.
1-2mbit räcker aldeles utmärkt för lite vanligt slösurfande.
Så jag förstår inte riktigt idéen med att en sälja 10/21 mbit när det är trafikgränser på mellan 5 och 20 gb..
Visst att det kanske går en del fortare för vissa tillämpningar, som att se på video och så vidare.
Men ponera att man får ut runt 10mbit, vilket ger ~1meg/sec.
Då tankar man upp sina 10 gig på ungefär 3 timmar.

Sen är det väl inte tänkt att man ska sitta och toktorrenta, men som sagt, har man "upp till" 10 resp 21 mbit så tycker jag att gränserna är sjukt tight tilltagna.

9

Sv: Nerladdningsgräns

har 11mbit, men...
Nu har lööven kommit, och vipps är signal styrkan marginell...
...nu måste dongeln upp på taknocken igen så att inte löven 'bromsar' senaste ultra hi-tech prylarna... annars blir det max 0,3mbit eller så pluppar det ner till 9600baud...
nä...
mitt usr courier klarade betydligt mer 1992...

ursh, när kommer huweeei med vattentäta donglar med inbyggt wifi för standalone på taket användning med solpanel tongue
kalla det eco surf...

10

Sv: Nerladdningsgräns

Hahaha...gillar tanken skarpt....då skulle jag få fri sikt mot masten på lantstället,och därigenom turbofart som jag har i stan...och bra mycket bättre miljötänk än att kapa ner alla jäkla träd som står i vägen just nu:D

11

Sv: Nerladdningsgräns

G-Man skrev:

har 11mbit, men...
Nu har lööven kommit, och vipps är signal styrkan marginell...
...nu måste dongeln upp på taknocken igen så att inte löven 'bromsar' senaste ultra hi-tech prylarna... annars blir det max 0,3mbit eller så pluppar det ner till 9600baud...
nä...
mitt usr courier klarade betydligt mer 1992...

ursh, när kommer huweeei med vattentäta donglar med inbyggt wifi för standalone på taket användning med solpanel tongue
kalla det eco surf...

Du! ta en nappflaska! den har ju en "gummiblubba" i ena änden, den finns det ju ett litet hål i. In med modemet i den! :-)

/Bob

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

12

Sv: Nerladdningsgräns

obinett skrev:
G-Man skrev:

har 11mbit, men...
Nu har lööven kommit, och vipps är signal styrkan marginell...
...nu måste dongeln upp på taknocken igen så att inte löven 'bromsar' senaste ultra hi-tech prylarna... annars blir det max 0,3mbit eller så pluppar det ner till 9600baud...
nä...
mitt usr courier klarade betydligt mer 1992...

ursh, när kommer huweeei med vattentäta donglar med inbyggt wifi för standalone på taket användning med solpanel tongue
kalla det eco surf...

Du! ta en nappflaska! den har ju en "gummiblubba" i ena änden, den finns det ju ett litet hål i. In med modemet i den! :-)

/Bob

nä jag kör typ med mamba (kådis) hela dovadon går i samt doneln ! haha

13

Sv: Nerladdningsgräns

G-Man skrev:

nä jag kör typ med mamba (kådis) hela dovadon går i samt doneln ! haha

Är det det som Telia kallar säker surf :-)

/mathias

14

Sv: Nerladdningsgräns

Ang Bassss inlägg om stabil trafiknivå i bl a skärgården:

Lösningen heter Ice net med D35 router

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15 Senaste redigerad av G-Man (2009-06-20 22:59:40)

Sv: Nerladdningsgräns

Mathias skrev:
G-Man skrev:

nä jag kör typ med mamba (kådis) hela dovadon går i samt doneln ! haha

Är det det som Telia kallar säker surf :-)

/mathias

ja, men telias 'säker surf' är som en kådis som legat på vägen och blivit överkörd hela dagen, dvs läcker som ett såll och segar ner trafiken....

nod32 all the way baby!


jag kan tänka mig att ice är betydligt bättre, iaf var nmt bättre på sjön för 20år sedan.

16

Sv: Nerladdningsgräns

Kustbevakningen kör Ice

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Nerladdningsgräns

Tja!
Jag måste få flika in med att jag har bara blivit strypt 1 (!) gång på ca 12 månader som jag haft ICE.net (nedl.gräns 5 GB) och då skulle jag säga att jag i snitt surfar upp ca 30-35 GB  i månaden. Så jag är väldigt nöjd med mitt abonnemang. Men den där gränsen skrämmer en verkligen. Det är lite som G-Man säger; tänk om det vore begränsning på telefonabonnemangen. Iofs betalar man ju oftast per minut men många har ju kampanjer som lyder "ring-hur-mkt-du-vill". Där är nästan alltid taken väl tilltagna! Ta bara alla abonnemang där man ringer gratis till samma operatör.

Nä, endera sätter man ingen limit och får många fler kunder som kan använda det som enda internet, och följden blir mer pengar att bygga ut näten med.

Den andra lösningen är en mer human prissättning per mb/gb. Ta ICE.net flex där man betalar 49 kr/mån plus 2 kr/mb. Detta abonnemanget är iofs inte tänkt som enda internetuppkoppling men kom igen...tittar man på 5 youtube-filmer så är man ju uppe i priset för fastprisabonnemanget.

Skärpning operatörer!

//Kim

Dovado UMR
ice.net D-50

18

Sv: Nerladdningsgräns

Är uppe i 20GB och 100MB på mitt 3 internet just nu och hastigheten har inte blivigt strypt än, tankar med 400kb/s i U-torrent just nu, rapporterar senare under dagen vad som händer, kommer jag verkligen att få strypt hastighet eller är det bara 3 som har rätten att strypa min hastighet till 200 kbits

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

19

Sv: Nerladdningsgräns

Se vid 24:00 om de händer nått smile

Tror inte jag har långt till taket heller.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

20

Sv: Nerladdningsgräns

kim_sv skrev:

Tja!
Den andra lösningen är en mer human prissättning per mb/gb. Ta ICE.net flex där man betalar 49 kr/mån plus 2 kr/mb. Detta abonnemanget är iofs inte tänkt som enda internetuppkoppling men kom igen...tittar man på 5 youtube-filmer så är man ju uppe i priset för fastprisabonnemanget.

//Kim

Men när du nått 399 kr så blir det inte dyrare den månaden upp till 5 GB, sen kanske de stryper, vet ej.

För mig som är i sverige 2 månader under sommaren är 49 kr abbet bra lösning, inte dyrare än adsl till sommarhuset.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Nerladdningsgräns

sätt en permanent lägre hastighet, och släpp trafik gränserna.
1mb/s räcker gott väl om det kostar 100.-/månad och det saknas trafik gräns...

detta abg via t2 ger detta nu:
dit 0,33mbit
hit 0,41mbit
ping 150ms
routern på taket och ~1km fri sikt till två master (med extern antenn högt upp) signalen färdas mest över vatten(ej mätt, gissning)
detta skall vara 7,2mbit ha ha
oj jippi! va snabbt 7mbit känns tele2
jo modemet går upp i 'turboläget'

har väldigt bra signal skall noteras så det är inte det som är problemet...

22

Sv: Nerladdningsgräns

Har tankat ~ 23GB just nu den här månaden, körde precis speedtest å min hastighet är i alla fall inte strypt än, körde precis speedtest.

http://www.speedtest.net/result/506516572.png

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

23 Senaste redigerad av jonasolof (2009-06-30 05:43:45)

Sv: Nerladdningsgräns

G-Man skrev:

routern på taket och ~1km fri sikt till två master (med extern antenn högt upp) signalen färdas mest över vatten(ej mätt, gissning)
detta skall vara 7,2mbit ha ha
oj jippi! va snabbt 7mbit känns tele2
jo modemet går upp i 'turboläget'

har väldigt bra signal skall noteras så det är inte det som är problemet...

Signalstyrkan från basstationen kan vara bra, men om det ligger en drös användare till på samma cell så sjunker hastigheten eftersom det är UMTS/cdma-teknik och alla delar på spektrum. Enda möjligheten är att så att säga att flytta sig närmare, med 3G riktantenn, så att din signalstyrka ökar vid basstationen. Kolla med Infoferenda om de tror på det.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24

Sv: Nerladdningsgräns

Ligger på 26 GB nu och är inte begränsad, kan det vara så att man måste komma över 20GB flera månader i rad för att bli begränsad?
Eller har tre bara "rätten" att begränsa om dom känner för det?
Denna "rätt" ligger ju egentligen vid 10Gb per månad (står kvar i avtalet sedan tidigare).

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|