1

Tråd: Hur lång räckvidd har en 4G-mast?

Att höjd på mast, mellanliggande berg, byggnader o.s.v. samt min position påverkar mottagningen vet jag.
Väl medveten om att frågan är svår att svara på men frågar ändå.

Det finns väl någon beräkning på hur långt ifrån en 4G-mast man kan få vettig förbindelse?
Så där mellan tummen och pekfingret.


Jag har en 3G-mast ca 2-3 km bort men hastigheten varierar oerhört mycket och nu funderar jag på om jag kan komma åt någon 4G-mast på annat håll i stället.

Har inget 4G modem att testa med så därav frågar jag innan jag skaffar ett dylikt.

2

Sv: Hur lång räckvidd har en 4G-mast?

Finns standard angiven hos 'lte' men det är operatören som sätter den faktiska gränsen.
Sedan påverkar frekvensen räckvidden.
Så du måste ange mer info.

Finns andra med yttre antenner som kört långa sträckor.
Jag kör tex 4km utan yttre antenn på LTE utan problem med 20/10mbit'ish, medans två andra operatör ej funkar på den sträckan.
På 3G är det nästan dött, detta pga den höga frekvensen 3G använde(och är därvid det sämsta mobilnätet i historien)
3G 2100mhz 'dåligt'
4G/LTE 2600mhz 'extremt dåligt'
3G/4G/LTE 800/900mhz 'ypperligt, som GSM'

3 Senaste redigerad av patb (2014-03-30 11:40:46)

Sv: Hur lång räckvidd har en 4G-mast?

Jag har 6,5km till en Telenormast(900MHz) och kör med en panelantenn på taket/maströr.
Det här är typiska hastigheter ner och upp.

http://www.speedtest.net/result/3405735731.png

4

Sv: Hur lång räckvidd har en 4G-mast?

Räkna med 14 km under idealiska förhållanden. Riktantenner behövs för att få upp fältstyrka.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5 Senaste redigerad av Discover (2014-03-31 09:44:29)

Sv: Hur lång räckvidd har en 4G-mast?

jonasolof skrev:

Räkna med 14 km under idealiska förhållanden. Riktantenner behövs för att få upp fältstyrka.


För 2600 eller 800/900 MHz ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: Hur lång räckvidd har en 4G-mast?

http://lteuniversity.com/ask_the_expert … /3370.aspx

7

Sv: Hur lång räckvidd har en 4G-mast?

Mkt bra länk. I praktiken får man inte reda på vilket format som används. Men 14 km bör alltid gå. Path loss är en annan sak. Jag har skrivit några trådar i ämnet, där finns mer. Men länken tar upp den väsentliga infon.

LTE format för avstånd är oavhängigt av frekvens.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Hur lång räckvidd har en 4G-mast?

Då det är så många delar som begränsar sträckan så är det svårt att ge ett exakt värde.
Länken hänvisar till 100km om jag minns rätt, nästan netett värde... :-)  får man lte hastighet fortfarande då så...
Men då operatörerna riktar ner antennerna tex så går det ej här i praktiken att ge en generell sträcka som är tekniska max värdet, som också gäller över hela landet. Men med en räckvidd på 10mil så borde lte täcka gresbygd bättre mot gsm.

Mät sträckan mellan lite LTE master, dom borde vara byggda för full täckning, kolla sedan ytterområdet hur långt det räcker - det borde ge bra hum om vad som gäller i området. Jag har tex fixat 3G2100 mottagning där det saknas en operatörens karta medelst två yagi @150.- halvår senare var det en grön fläck runt det huset... men inte för deras grannar, lite komiskt faktist.

9

Sv: Hur lång räckvidd har en 4G-mast?

Lägsta "format" är 14,5 km och det finns ingen anledning att tro att operatörerna går utöver det i södra Sverige. Men oaktat man inte kan ansluta till en cell på 15 km avstånd så kan dessa celler ge interferens, t ex över öppet vatten som Kalmarsund. Celler på fastlandssidan stör ut celler på Öland om mottagaren är i partiell radioskugga från den lokala cellen.

GSM når som bekant 36 km i normalfallet, kan vara längre i havsbandet. Det finns ingen anlednng för operatörerna att överskrida 14,5 km eftersom fältstyrkan där blir så låg att antenner med 10-20 dBi förstärkning kan behövas. Nätet designas inte för extremanvändning. Vi har aldrig sett något bevis på forumet om 4G uppkoppling i Sverige över 14 km.

I somras skrev jag om att jag efter att ha kopplat upp mifin MF93D till en 800-cell på öland mitt för Kalmar kunnat åka från masten till Borgolm och i hög öppen terräng vid slottsruinen kunnat få 18 mbit/s DL med två takantenner på bilen. Avståndet var då nära två mil. Men uppkopplingen var aldrig bruten och det fanns inga interfererande celler. Stämmer vad som framfördes i länken ovan. Net1 har antenner i samma mast. Med dessa har jag fått kontakt över 55 km ned till Ölands södra udde

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.