51

Sv: Universal Telecom byter till Telia

När du ringde bredbandbolaget, var det telenoreran då ? Funkade klanderfritt innan telenor köpte det.

52

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Den senaste gången de krånglade till det med bindningstider, uppsägning och fakturor var under sista veckan i februari i år.

Har bara varit kund hos BBB under tiden de har varit Telenor-ägda. Från och med april-fakturan har vi bara TVn kvar där.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

53

Sv: Universal Telecom byter till Telia

svenix skrev:
careface skrev:

Du fick alltså en bindningstid på 24 månader?

Nej, han sade uttryckligen att det inte var någon bindningstid utan jag var fri att byta operatör när jag ville. Det är bara priset som är låst i 24 mån (fast de tre första gratis).

Jag fick namn på personen och ärendenummer att hänvisa till om det skulle bli någon diskussion om villkoren.

Här är vad som står:

Specifikt mobilt bredband:
http://www.universal.se/Content/pdf/Uni … d_Surf.pdf

Allmänna villkoren för mobilt bredband:
http://www.universal.se/Content/pdf/All … edband.pdf

Bör kopieras så har har man precis skrivningen som gällde när man tecknade abbet.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

54

Sv: Universal Telecom byter till Telia

svenix skrev:

Jag var fullt inställd på att hoppa på erbjudandet från Universal med 6 månader gratis abonnemang. Så jag ringde Tele2 som jag haft mobilabonnemang hos i många år för att höra hur det fungerar med uppsägning och portering av numret.
Som väntat blev jag överöst med div. erbjudanden för att jag skulle stanna kvar som kund. Jag sa nej till flera varianter och menade på att Universals erbjudande var bättre.

Det slutade med att jag blev kvar hos Tele2 men fick abonnemangsavgiften sänkt till 69:-/mån mot ordinarie 99:- samt att jag fick tre månader helt utan abonnemangsavgift och löfte om att få behålla priset i 24 månader. Så på ett bräde sparade jag 30x24 + 3x69 = 927 kronor.

Detta sagt som information att det finns utrymme att pruta ganska friskt på operatörernas priser. I alla fall när man hotar med uppsägning.  wink


Fick du fri surf också ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

55 Senaste redigerad av svenix (2014-03-31 18:30:51)

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Discover skrev:
svenix skrev:

Jag var fullt inställd på att hoppa på erbjudandet från Universal med 6 månader gratis abonnemang. Så jag ringde Tele2 som jag haft mobilabonnemang hos i många år för att höra hur det fungerar med uppsägning och portering av numret.
Som väntat blev jag överöst med div. erbjudanden för att jag skulle stanna kvar som kund. Jag sa nej till flera varianter och menade på att Universals erbjudande var bättre.

Det slutade med att jag blev kvar hos Tele2 men fick abonnemangsavgiften sänkt till 69:-/mån mot ordinarie 99:- samt att jag fick tre månader helt utan abonnemangsavgift och löfte om att få behålla priset i 24 månader. Så på ett bräde sparade jag 30x24 + 3x69 = 927 kronor.

Detta sagt som information att det finns utrymme att pruta ganska friskt på operatörernas priser. I alla fall när man hotar med uppsägning.  wink


Fick du fri surf också ?

Nej, jag fick 1GB surf som ingår normalt i Tele2 kompis. Det är alltså ett Tele2 Kompis jag har som jag fick ner månadsavgiften på men i övrigt samma villkor som gäller för Tele2 Kompis.

Jag vet att Universal har "obegränsad surf" men samtidigt är deras hastighet strypt till 1Mb/s. För min del föredrar jag ett tak på 1GB och full fart, det passar mitt behov bättre.

56

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Hej!

Är det någon som fått Univerals nya vita simkort som kör på Telias nät istället för Telenor?

Jag har sedan innan 3 abonnemang (1 st 0-kronors + 50 kr internet, och 2 st 188 kronors) som fungerat ypperligt länge, men nu har dom skickat ut nya simkort.

Det första bytet gjorde dom för mig för 3 dagar sedan. Jag får inte internet att fungera, och deras kundtjänst kan inte hjälpa mig!

Idag fick jag ett nytt simkort för ett annat abonnemang, inte iheller där går internet igång!! sad

Jag har testat simkorten i diverse olika Android-telefoner, där det i vart fall går att ringa. I Gamla sony-ericsson fungerar dom inte alls (Efter pin-kod kommer det upp "sätt i ett giltigt sim-kort".

På alla Android-telefoner försvinner alla gamla APN-inställningar, och 2 nya kommer upp (ingen är vald för internet). APN som är avsedd för WAP/internet har följande inställt (fält utan inställning skriver jag ej upp):

Namn: Telia SE WAP
APN: online.telia.se
MCC: 240
MNC: 01
Verifieringstyp: PAP
APN-typ: default,supl
Operatör: Ospecifierad

Jag har testat allt detta utan att lyckas få igång internet:
* Aktivera APN:en
* Skicka MMS
* Lägga tillbaka gamla sp-services-apn:en (samt internet.telenor.se) som fungerar med gamla simkoret, men icke.
* Tvinga telefonen till GSM
* Tvinga telefonen till 3G
* Söker man nät finns det 2 olika som heter "Universal". Jag har prövat att skifta mellan dom. Det går att ringa till/från båda.
* Återställa telefonens APN-inställningar till standard (enligt rekommendation från kundtjänst).

Därför undrar jag - är det NÅN som fått internet att fungera med Universals nya kort??

57

Sv: Universal Telecom byter till Telia

AndreasHansson skrev:

Hej!

Är det någon som fått Univerals nya vita simkort som kör på Telias nät istället för Telenor?

Jag har sedan innan 3 abonnemang (1 st 0-kronors + 50 kr internet, och 2 st 188 kronors) som fungerat ypperligt länge, men nu har dom skickat ut nya simkort.

Det första bytet gjorde dom för mig för 3 dagar sedan. Jag får inte internet att fungera, och deras kundtjänst kan inte hjälpa mig!

Idag fick jag ett nytt simkort för ett annat abonnemang, inte iheller där går internet igång!! sad

Jag har testat simkorten i diverse olika Android-telefoner, där det i vart fall går att ringa. I Gamla sony-ericsson fungerar dom inte alls (Efter pin-kod kommer det upp "sätt i ett giltigt sim-kort".

På alla Android-telefoner försvinner alla gamla APN-inställningar, och 2 nya kommer upp (ingen är vald för internet). APN som är avsedd för WAP/internet har följande inställt (fält utan inställning skriver jag ej upp):

Namn: Telia SE WAP
APN: online.telia.se
MCC: 240
MNC: 01
Verifieringstyp: PAP
APN-typ: default,supl
Operatör: Ospecifierad

Jag har testat allt detta utan att lyckas få igång internet:
* Aktivera APN:en
* Skicka MMS
* Lägga tillbaka gamla sp-services-apn:en (samt internet.telenor.se) som fungerar med gamla simkoret, men icke.
* Tvinga telefonen till GSM
* Tvinga telefonen till 3G
* Söker man nät finns det 2 olika som heter "Universal". Jag har prövat att skifta mellan dom. Det går att ringa till/från båda.
* Återställa telefonens APN-inställningar till standard (enligt rekommendation från kundtjänst).

Därför undrar jag - är det NÅN som fått internet att fungera med Universals nya kort??

Fungerade i några dagar för mig med mitt SIM-kort (Telia).

Sedan snart en vecka har jag inget internet längre, enligt kundservice så är alla drabbade som har nya kort.

APN som vi ska använda är online.telia.se enligt kundservice hos Universal.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

58

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Jag har 57 mobil telefon abbet.

online.telia.se APNen blev förvald för mig efter jag bytte simkort och det fungerar.
Jag testade hastigheten med bredbandskollen och får 5Mbit/s.

Name: Telia SE
APN: online.telia.se
MCC: 240
MNC: 01
APN type: default,supl
APN: protocol IPv4

##Detta är vad min android 4.3 stälde in av sig självt! ### Är kanske inte rätt!!


Jag ville inte köra något mera utifall de skulle få för sig att ta betalt per MB.

Den gamla APNen "sp-services" fungerar inte att byta tillbaka till. Får ingen förbindelse.

Jag avaktar något med att slå på internet för stunden... Fan att de inte kan skriva med APNen på papperet de postar till en!

59

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Vilket skit. Varför säger dom då inte det på supporten till mig? Jag ägnat massa timmar åt detta nu ju...

Nåt annat som är sjukt är att jag ofta sett ett litet R vid signalstyrkan (betyder Roaming).

Stoppade in ett av simkorten i en gammal internet-dongel till PC:n.

Det enda den kan registrera på är Telia 2G samt Comviq 3G (Roaming-läge).

Statistc-rutan säger såhär:

Telia 2G:
Network name: Universal
CS network registration : Registered
PS network registration: Denied

Comviq 3G(Roaming):
Network name: Comviq 3G(Roaming)
CS network registration : Roaming
PS network registration: Denied

Så... Varför registrerar den inte på Telias 3G? Finns det inte Telia 3G mitt i Malmö eller?

Nåt e på tok iafl. Om nån vet nåt trix för att få det att fungera (eller flytta tillbaka telefonnumret till gamla simkortet) så skriv!

Mvh Andreas

60

Sv: Universal Telecom byter till Telia

5Mbit låter ju kanon... Kanske därför det är avstängt nudå för att det blev för bra?

61 Senaste redigerad av AlexThunder (2014-04-10 21:00:23)

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Jag antar att du har mopbiltbredmand med en USB sticka? Har en person med sådan i slätkten från univerasal. (Får ringa och fråga hur det gått med simkortsbytet sen)


Ang Raoming läget så är det lite skrämmande, men jag har set detta med på univsals abonemang. För de Raomar egentligen via telenor/telia.

Jag tror att du behöver ändra APN inställningen med innan du kan ansluta till internet.

AndreasHansson skrev:

Vilket skit. Varför säger dom då inte det på supporten till mig? Jag ägnat massa timmar åt detta nu ju...

Nåt annat som är sjukt är att jag ofta sett ett litet R vid signalstyrkan (betyder Roaming).

Stoppade in ett av simkorten i en gammal internet-dongel till PC:n.

Det enda den kan registrera på är Telia 2G samt Comviq 3G (Roaming-läge).

Statistc-rutan säger såhär:

Telia 2G:
Network name: Universal
CS network registration : Registered
PS network registration: Denied

Comviq 3G(Roaming):
Network name: Comviq 3G(Roaming)
CS network registration : Roaming
PS network registration: Denied

Så... Varför registrerar den inte på Telias 3G? Finns det inte Telia 3G mitt i Malmö eller?

Nåt e på tok iafl. Om nån vet nåt trix för att få det att fungera (eller flytta tillbaka telefonnumret till gamla simkortet) så skriv!

Mvh Andreas

Jag startade om telefonen och då funka det igen med 5 mbit

AndreasHansson skrev:

5Mbit låter ju kanon... Kanske därför det är avstängt nudå för att det blev för bra?

62

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Jag har också abonnemanget Surfis 57 och det fungerar inte längre.

Min telefon indikerar också roaming, det går att ringa & sms:a men inte surfa.

En vecka utan internet - det är jäkligt dåligt skött av Universal.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

63

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Min telefon säger inte explicit att den kör Roaming. Den säger däremot att den är ansluten till Sweden 3G. Så det kanske ger en hint om att jag också Roamar. Men jag har ingen R ikon någonstans.

Hur har du varit utan internet i en vecka. Jag bytte mitt simkort idag enligt brevet.

Du kan ju testa att använda mina inställningar och slå på data roaming inom landet.


Discover skrev:

Jag har också abonnemanget Surfis 57 och det fungerar inte längre.

Min telefon indikerar också roaming, det går att ringa & sms:a men inte surfa.

En vecka utan internet - det är jäkligt dåligt skött av Universal.

64 Senaste redigerad av AndreasHansson (2014-04-10 21:37:23)

Sv: Universal Telecom byter till Telia

[*][*][/*][/*]

AlexThunder skrev:

Jag tror att du behöver ändra APN inställningen med innan du kan ansluta till internet.

Har oxå Android 4.3, och får precis samma inställningar som du.

AlexThunder skrev:

Jag startade om telefonen och då funka det igen med 5 mbit

Så det är inte dött för alla.

AlexThunder skrev:

Min telefon säger inte explicit att den kör Roaming. Den säger däremot att den är ansluten till Sweden 3G. Så det kanske ger en hint om att jag också Roamar. Men jag har ingen R ikon någonstans.

Sweden 3G kan jag inte registrera mot, jag får "Cant connect to this network at the moment. Try again later".
Edit: Nej, om jag har gamla simkortet i så kan jafg se Sweden 3G och inte ansluta. Om jag har nya simkortet i ser jag inte Sweden 3G, men däremot 2 "Universal" som inte går att skilja åt.

//Andreas

65

Sv: Universal Telecom byter till Telia

AlexThunder skrev:

Min telefon säger inte explicit att den kör Roaming. Den säger däremot att den är ansluten till Sweden 3G. Så det kanske ger en hint om att jag också Roamar. Men jag har ingen R ikon någonstans.

Hur har du varit utan internet i en vecka. Jag bytte mitt simkort idag enligt brevet.

Du kan ju testa att använda mina inställningar och slå på data roaming inom landet.


Discover skrev:

Jag har också abonnemanget Surfis 57 och det fungerar inte längre.

Min telefon indikerar också roaming, det går att ringa & sms:a men inte surfa.

En vecka utan internet - det är jäkligt dåligt skött av Universal.


Jag söker nät manuellt och kan registrera mot "Universal" och jag har bockat i så att roaming är tillåtet, men det fungerar iaf inte.

Jag fick mitt kort för ungefär 10 dagar sedan.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

66

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Hittade detta inlägg på ett annat forum som ger en plausibel förklaring av vad som skulle kunna vara problemet med Universals flytt till Telia:
http://www.swedroid.se/forum/showthread … ost1518987
Summa summarum: dåligt skött av antingen Telia eller Universal.

67

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Min surf fungerar igen :-)

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

68

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Discover skrev:

Min surf fungerar igen :-)

Hur bra ?

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

69

Sv: Universal Telecom byter till Telia

plun skrev:
Discover skrev:

Min surf fungerar igen :-)

Hur bra ?


Bra.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

70

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Jag har en MF93D och försöker med simkortet (för mobilabonnemang) från Universal (inte det vita som några tydligen fått). Någon som vet vilka uppgifter man skall ange för nätet (apn, till exempel)?

71

Sv: Universal Telecom byter till Telia

online.telia.se

72

Sv: Universal Telecom byter till Telia

svenix skrev:

online.telia.se

Det var den jag provade med. Vilka andra uppgifter (för nätinställningar) använder du?

73

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Job skrev:
svenix skrev:

online.telia.se

Det var den jag provade med. Vilka andra uppgifter (för nätinställningar) använder du?

Jag har inte Universal själv men jag läste att det var den APN som gällde efter bytet till Telia.

74

Sv: Universal Telecom byter till Telia

När universal använde telenor hade de egen APN.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

75 Senaste redigerad av Job (2014-04-14 19:12:13)

Sv: Universal Telecom byter till Telia

jonasolof skrev:

När universal använde telenor hade de egen APN.

Med services.telenor.se så ansluter den, men med hastigheter i kbit-klassen (trots riktantenn). Online.telia.se ansluter den som sagt inte till, alls (också med riktantenn). Det märkliga är att med simkortet i telefonen får jag 4g-anslutning via services.telenor.se.