1

Tråd: Hur får jag stabillare internet anslutning med ett m-90 modem?

Hej, jag hittade just på forumet och har läst lite ur några trådar om m-90:in som @Discover har skapat men mesta dels av informationen som andra användare skriver är alldeles för avancerad för mig efter som att jag inte är inläst på området. Så jag provar att skapa en egen tråd i förhoppning om att få lite upplysning.

Jag har fått ett m-90 modem för användning i jobbet som lastbilschaufför, jag åker mellan Hudiksvall och Oslo. Det problem jag har är att det tappar anslutning till internet, stillastående och under färd (en omstart brukar få det att fungera igen) det händer också att det hänger sig så att man måste bryta strömmen för att få det att fungera igen men detta händer inte lika ofta nu när jag tagit ur batteriet och driver det med hjälp av 12v:s laddaren (känns i alla fall som att det har hjälpt, om inte annat så blir det inte lika varmt).

Jag undrar om en extern antenn kan hjälp till att öka stabiliteten på internet anslutningen?
Och om så vad är en bra produkt att använda? Jag gissar på att net1:s egna antenner inte är optimala alternativt säljs till överpris.
Vad heter den typ av anslutning som är på modemet?

2

Sv: Hur får jag stabillare internet anslutning med ett m-90 modem?

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av M90 men har testat Net1 mycket under färd med det tidigare D35 modemet.

Under bilfärd, och då särskilt i skog, uppträder en mängd snabba avbrott i kommunikationen. Därför har bra modem dubbla antennuttag. Oftast får åtminstone en av antennerna signal.

För att Net1 ska fungera bra i lastbilen bör du använda två magnetfotsantenner för 450 MHz. Spröten är ca 43 cm långa med en spole på mitten. För övrigt samma som tidigare användes för NMT450. Den större smarteqantennfoten bör användas med en så lång antenn. Jag har kört så från Öland till Rödby flera gånger och endast i Danmark skedde några avbrott. Strömmande radio hela tiden för koll.

M90 har väl bara ett antennuttag. I så fall en typisk cheap- och lurprodukt som ska inbilla kunden att Net1 funkar var som helst i Norden med ett minimum av antenner. Det är bara marknadsföringsljug. Jag skulle använda en net1 route med dubbla antennuttag.

Bland de mest insatta på forumet är signaturen Vox medievalis som intill dess att 4 G nådde hans avkrok i Västergötland var hänvisad till Net1. Läshans trådar. Även om Net1 får mycket kritik så kvarstår att det är den enda operatör där du har chans till kontinuerlig täckning på din färdväg, detta eftersom räckvidden för varje mast är så stor, minst 6 mil i radie. Antennerna ska sitta högt och gärna minst en meter i sär.

Den antenn som Net1 säljer är rätt, dem klassiska 450-antennen.

http://www.sverigenat.se/store/p/antenn … enn-146557

Den kanske går att hitta billigare.

Avbrotten kan bero på låg signalstyrka och bli färre med yttre antenner.

Tidigare använde Net1 soft handover vid byte av cell vlket innebar att den vid övergången var ansluten till båda. Av tekniska skäl används nu hard handover med avbrott och buffring mellan cellerna vid cellbyte. Detta ökar risken för avbrott. Vox M. Har också konstaterat att risken för avbrott under färd och användning av ip-telefoni minskar om man får statisk ipadress vllket måste diskuteras med operatören (företrädesvis för proffsanvändning).

Det korta svaret på frågan är alltså att möjligheten till stabilt internet vid färd är liten med M90. Det är inte gjort för användningsområdet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Hur får jag stabillare internet anslutning med ett m-90 modem?

robert.silen skrev:

Hej, jag hittade just på forumet och har läst lite ur några trådar om m-90:in som @Discover har skapat men mesta dels av informationen som andra användare skriver är alldeles för avancerad för mig efter som att jag inte är inläst på området. Så jag provar att skapa en egen tråd i förhoppning om att få lite upplysning.

Jag har fått ett m-90 modem för användning i jobbet som lastbilschaufför, jag åker mellan Hudiksvall och Oslo. Det problem jag har är att det tappar anslutning till internet, stillastående och under färd (en omstart brukar få det att fungera igen) det händer också att det hänger sig så att man måste bryta strömmen för att få det att fungera igen men detta händer inte lika ofta nu när jag tagit ur batteriet och driver det med hjälp av 12v:s laddaren (känns i alla fall som att det har hjälpt, om inte annat så blir det inte lika varmt).

Jag undrar om en extern antenn kan hjälp till att öka stabiliteten på internet anslutningen?
Och om så vad är en bra produkt att använda? Jag gissar på att net1:s egna antenner inte är optimala alternativt säljs till överpris.
Vad heter den typ av anslutning som är på modemet?

Hej!

M-90 fungerar bäst under bilfärd med den stora magnetfotsantennen, kostar 395 kr hos Net1.

När du beställer så var noga med att få dem att förstå att du ska ha en adapter som passar ditt modem.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4

Sv: Hur får jag stabillare internet anslutning med ett m-90 modem?

Vill bara påpeka att skillnaden i transmission både upp- och nedlänk med en och två takantenner på en R-90 i bilen är dramatisk. Speciellt om man vill köra realtidstrafik (t.ex VoIP eller strömmande media). Motsvarande skillnad mellan en M-90 med en antenn och en R-90 med dubbla antenner bör vara minst lika stor. Vid seriöst mobilt bruk är dubbla externa antenner enligt min erfarenhet ett måste - både på Net1 och på LTE(4G).

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

5

Sv: Hur får jag stabillare internet anslutning med ett m-90 modem?

Inte bara det. Risken för avbrott är mycket mindre med två antenner. Vad Discover gör i traktenav Gävle med M90 och en antenn kanske inte är relevant vid färd tvärs över landet. Jag vet hur det ser ut på övervakningsprogrammet RFStatus monitor när man kör med en eller två antenner. Bäst alltså att lämna tillbaka M90 och säga att R90 är mer adekvat för uppgiften.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Hur får jag stabillare internet anslutning med ett m-90 modem?

Alla MBB mår bra av dubbla antenner som är separerade, finns bara en kontakt kan modemet antas ha den andra antennen inbyggd.
Det är speciellt märkbart om mottagaren är i rörelse.

Kolla tex på TV mottagare för fordon kontra hembruk.

Samma gäller trådlösa lan,mikrofoner osv, mottagaren kör dubbla antenner därför det är helt enkelt bäst/stabilast.

7 Senaste redigerad av Discover (2014-03-31 11:11:37)

Sv: Hur får jag stabillare internet anslutning med ett m-90 modem?

jonasolof skrev:

Inte bara det. Risken för avbrott är mycket mindre med två antenner. Vad Discover gör i traktenav Gävle med M90 och en antenn kanske inte är relevant vid färd tvärs över landet. Jag vet hur det ser ut på övervakningsprogrammet RFStatus monitor när man kör med en eller två antenner. Bäst alltså att lämna tillbaka M90 och säga att R90 är mer adekvat för uppgiften.


Jag har använt M-90 i fordon med bordsantennen, 2 mil från basstationen med bra resultat,
men jag är ju nöjd om jag får 1 Mbit/s.


Kanske kan få ett bud på mitt R-90 och mina magnetfotsantenner ?

Går säkert att göra så att abonnemanget kan följa med också.
(Abb "Ibland", 1 GB & 39 kr / dygn och kostnadstak på 699 kr / månad)
(Idag kostar 15 GB 499 kr / månad)

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

8

Sv: Hur får jag stabillare internet anslutning med ett m-90 modem?

Magnetfotsantennen kostar 495

http://www.sverigenat.se/store/p/antenn … enn-146557

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Hur får jag stabillare internet anslutning med ett m-90 modem?

jonasolof skrev:

Magnetfotsantennen kostar 495

http://www.sverigenat.se/store/p/antenn … enn-146557

100 kr billigare om man beställer direkt från Net1.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.