1 Senaste redigerad av christian.sternudd (2014-03-30 11:36:05)

Tråd: Underligt betende PRO & e3276

Hej alla!

Jag har en setup hemma med en e3276 kopplad till en PRO hemma.

Allt funkar finfint utom en sak, jag lyckas inte få in några paket alls utifrån på request.

E3276an är flashad med ofmodemsandmen firmware och kopplad på en xpol mimo.

Det enda jag noterat är att min publika IP utåt är helt annorlunda mot det ip Dovadon visar upp att den fått av modemet.

Hur ska jag felsöka? Jag försökte hitta nått om att modemet trots allt gick att konfa på nått sätt annorlunda men jag hittar inget som verkar passa in på min problembild.

Nät = telenor
Ip utåt = 94.xx.xx.xx
Ip som dovadon uppger = 10.xx.xx.xx
Även uppger dovadon gateway på 10.xx adress!

2

Sv: Underligt betende PRO & e3276

Är ett hilink modem, modemet har NAT

Prova ev dovadons LIM-mode

3

Sv: Underligt betende PRO & e3276

G-Man skrev:

Är ett hilink modem, modemet har NAT

Prova ev dovadons LIM-mode

Jag förstår, men jag trodde att hilink delarna var det jag tog bort när jag flashade om den?

Bland annat funkar sms funktionaliteten nu perfekt, vad jag läst ska den inte funka på hilink?

4

Sv: Underligt betende PRO & e3276

Det måste vara en APN fråga. HiLink visar upp 192.168.x.x som IP.

5

Sv: Underligt betende PRO & e3276

Sam skrev:

Det måste vara en APN fråga. HiLink visar upp 192.168.x.x som IP.

Ja det var nått sånt jag misstänkte också,
Någon med telenor som haft liknande problem med e3276?

6

Sv: Underligt betende PRO & e3276

Ja det stämmer när du skriver det... :-)
Är helia mfl med isp nat som har 10.

Antingen slut på dhcp ip hos operatören eller du fått nat'ad anslutning pga något.

Kolla APN, starta om.
Om ej hjälper ring isp/operatören och var lite undrande.
Ev kolla deras webb om det finns några tekniskafel listade i nätet.

Är telenors boll detta :-)

7 Senaste redigerad av plun (2014-03-30 16:14:33)

Sv: Underligt betende PRO & e3276

Jo ge tusan i att flasha HiLink-modem!  Enklast så.

1. tryck in modemet i en dator och kolla vad du får upp med webläsaren och adressen, 192.168.1.1

2 Om du får upp inställningarna i webläsaren så se till att auto-cennect är aktiverat.

3. Kolla om det funkar med en dator.

4. Montera modemet i routern igen så ska det funka via att auto-connectfunktionen är aktiv.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

8

Sv: Underligt betende PRO & e3276

plun skrev:

Jo ge tusan i att flasha HiLink-modem!  Enklast så.

1. tryck in modemet i en dator och kolla vad du får upp med webläsaren och adressen, 192.168.1.1

2 Om du får upp inställningarna i webläsaren så se till att auto-cennect är aktiverat.

3. Kolla om det funkar med en dator.

4. Montera modemet i routern igen så ska det funka via att auto-connectfunktionen är aktiv.

Ahaaa, så bör jag flasha om den igen till telias FW? Just nu tryckte jag in den fråb modemsofmen som sagt.

Är det i mobile partner jag ställer in "auto connect"? Såg inte den inställningen när jag hade den i datorn direkt förut

9

Sv: Underligt betende PRO & e3276

NEJ!!!

Gör precis som jag skrev och kolla vad som händer.

(Extremt hög brick-risk att flasha HiLink-modem!, dvs modemet blir ett brevstöd.....)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

10

Sv: Underligt betende PRO & e3276

plun skrev:

NEJ!!!

Gör precis som jag skrev och kolla vad som händer.

(Extremt hög brick-risk att flasha HiLink-modem!, dvs modemet blir ett brevstöd.....)

Hmm ok, jag kanske ska ta det lite snabbt igen bara.
Jag köpte ett Telia Hilink e3276, låste upp med dc-unlocker och sen har jag flashat om det med den här FW

http://s27.postimg.org/5dv0rhixv/Screen_Shot_2014_03_30_at_21_01_44.png
https://www.elisa.ee/UserFiles/blog_uus … 76Win8.zip

SIM kortet och abonnemanget jag har i är från Telenor.

Stämmer det alltså att jag INTE ska flasha tillbaka till "hilink" och istället ringa Telenor och fråga varför jag får en vad det verkar intern IP till min router och en faktisk extern IP som jag tunnlar ut på nätet genom?

Just nu står den på internet.telenor.se, bör jag köra med services.telenor.se istället?

11

Sv: Underligt betende PRO & e3276

OK, jo men om du gör precis som jag skriver så ska det bli fel direkt för dig!

Startar istället Mobile Partner för dig ?

Funkar en anslutning med modemet direkt i PCn?

Om Mobile Partner startar så måste du då göra en ny anslutning med Telenors APN och det är internet.telenor.se

Vet vi att det funkar i en dator så går vi vidare med routern sedan.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

12

Sv: Underligt betende PRO & e3276

Ok, ni är genier!

jag hade "services.telenor.se" inställt. när jag ändrade till internet.telenor.se och klickade i L.I.M Let router set connection options and APN on L.I.M (Mobile hotspot) så fick jag rätt IP på modemet!

TACK!

13 Senaste redigerad av Sam (2014-03-30 20:54:05)

Sv: Underligt betende PRO & e3276

Varsågod.

Förresten, Telia har aldrig tagit in Huawei E3276 i HiLink format. Telia är nu enda operatören som ej har HiLink i E3276.