1

Tråd: Hjälp att förstå Pingplotter statistik

Så jag har problem med Packet Loss lite då och då. Så jag satte igång Pingplotter för att försöka lista ut varför det händer.

Target Name: bredbandsbolaget.se
         IP: 195.54.99.53
  Date/Time: 29-03-2014 04:48:33 to 29-03-2014 04:50:48

Hop Sent Err   PL% Min Max Avg  Host Name / [IP]
 1    10   0   0,0   0   0   0  DWR-923.D-Link.com [192.168.0.1]
 2    10  10 100,0   0   0   0   [-]
 3    10   0   0,0  29  64  39  ti3003c400-ae7-0.ti.telenor.net [146.172.99.249]
 4    10   0   0,0  26  49  34  ti3002c400-ae2-0.ti.telenor.net [146.172.100.69]
 5    10   0   0,0  32  53  40  ti3097d400-ae1-0.ti.telenor.net [146.172.98.57]
 6    10   1  10,0  31  49  35  ti3001a900-xe2-13-1.ti.telenor.net [146.172.92.198]
 7    10   0   0,0  29  41  33  www.bredbandsbolaget.se [195.54.99.53]

Här är en bild av graferna:
http://i1.minus.com/ibf8Z0SqRCLvBy.png

Så är det någon som förstår sig på detta bättre än mig?
Varför har Hop 3 till 6 fått packet loss?
Är det något jag kan fixa eller är det utanför mina gränser?
Varför är Hop 2 alltid Time-out?
Är det sådan här Packet Loss som man får stå ut med när man använder 4G?

Tacksam för svar!

2

Sv: Hjälp att förstå Pingplotter statistik

Tvåan är troligen konfigurerad att inte svara på ping. Inget problem eftersom det kommer svar från noderna längre bort. Enda problemet är att nr. 6 tappar ett paket men det kan vara tillfällig överbelastning. 10 paket är alldles för litet. Man borde köra ping med tusentals paket över flera timmar för att kunna säja nånting om förbindelserna.

Ping är en metod som inte är helt tillförlitlig. Man kan ställa in en mängd parametrar. Ping väntar en viss tid på svar och kommer svartet senare än det så sätts det in som förlorat (även om det inte  är det utan bara fördröjt).  Överbelastning på en nod leder snabbt till längre svarstider. Nyttotrrafiken prioriteras alltid högre än ping så ett förlorat ping behöver inte alls betyda att nyttopaket förloras.

Ping är en grov metod för att kolla huruvida paket alls går fram. Också då hårdvaran börjar tappa paket på allvar så kan ping visa var flet finns. Till exempel om paketen försvinner över lång tid med en viss procent och den procenten ökar.

Noderna från 3 uppåt finns i Telenors nät och du kan inte göra nånting åt det annat än möjligen försöka prata med Telenor. Men de vill säkert ha statistik över betydligt längre tid innan de ids göra nånting av ovan nämnda orsaker.  Pingplotter använder traceroute och ping och det är troligen bättre att köra dessa direkt. Men kör den över en längre tid för att få säkrare resultat.

3

Sv: Hjälp att förstå Pingplotter statistik

Som nhu skriver så generar hop 2 100% eftersom icmp säkerligen är avstängt, om det interfacet eller utrustningen inte var uppe så skulle tracen inte gå vidare.
3,4,5 är ok men hop 6 genererar 10% loss
6    10   1  10,0  31  49  35  ti3001a900-xe2-13-1.ti.telenor.net [146.172.92.198]


Vilken paketstorlek är pingen utförd med?
Prova att pinga hop 6 med en större storlek för att se vad den genererar tex 1400-1500 i packetstorlek.

4 Senaste redigerad av MaNgEDamN (2014-03-29 23:31:41)

Sv: Hjälp att förstå Pingplotter statistik

Storleken på paketen är 56 bytes (Borde jag göra ett nytt test med högre storlek? Isåfall hur stort?). Håller på att pinga igen just nu och den har varit igång i "snart" 12 timmar.

Kommer återkomma imorgon med hela testet.
Så här ser det ut just nu:

Target Name: bredbandsbolaget.se
         IP: 195.54.99.53
  Date/Time: 29-03-2014 14:34:05 to 30-03-2014 00:26:37

Hop Sent  Err   PL% Min  Max Avg  Host Name / [IP]
 1  2370    6   0,3   0   18   0  DWR-923.D-Link.com [192.168.0.1]
 2  2369 2369 100,0   0    0   0   [-]
 3  2370   36   1,5  24  757  44  ti3003c400-ae7-0.ti.telenor.net [146.172.99.249]
 4  2369  874  36,9  23  729  44  ti3002c400-ae2-0.ti.telenor.net [146.172.100.69]
 5  2370   35   1,5  23  721  43  ti3097d400-ae1-0.ti.telenor.net [146.172.98.57]
 6  2370   84   3,5  23  693  43  ti3001a900-xe2-13-1.ti.telenor.net [146.172.92.198]
 7  2370   15   0,6  23 1044  46  www.bredbandsbolaget.se [195.54.99.53]

Som det ser ut så har "hop 4" 36.9 % packet loss, och då har den faktiskt gått ner lite då den var på 40 % packet loss innan under dagen, men jag antar att nu till kvällen så försvinner mycket trafik.

Är detta något jag bör kontakta Telenor/Bredbandsbolaget om? Eller är just "hop 4" något som jag kan fixa?

5

Sv: Hjälp att förstå Pingplotter statistik

Prova en högre packetstorlek så hög som möjligt prova med 1500 fungerar det inte dra ned till 1400.
Men pinga bara fram till telenors sista punkt.
6  2370   84   3,5  23  693  43  ti3001a900-xe2-13-1.ti.telenor.net [146.172.92.198]

Vad händer då?

6 Senaste redigerad av MaNgEDamN (2014-03-30 00:57:52)

Sv: Hjälp att förstå Pingplotter statistik

Destination Address Unreachable är allt jag får när jag försöker pinga hop 6

EDIT:
Jag får det på alla hop, 3, 4, 5 och 6.

7

Sv: Hjälp att förstå Pingplotter statistik

Och om du pingar addressen du använde tidigare bredbandsbolaget?

8

Sv: Hjälp att förstå Pingplotter statistik

Med 1500 bytes och pingar till bredbandsbolaget.se så funkar det som normalt igen, hop 4 fortsätter med sina packet loss precis som innan.

Borde jag kanske testa att pinga till något annat istället? Isåfall vad?

9 Senaste redigerad av nhu (2014-03-30 14:27:03)

Sv: Hjälp att förstå Pingplotter statistik

Om du tappar paket med ping till den huvudsakliga mottagaren så gör det inget ifall det *verkar* tappas något på vägen. Som jag skrev så är de flesta noder programmerade så att de inte svarar på ping ifall de är upptagna. Nyttotrafiken har alltid högre prioritet. De är bara då det blir problem med tappade paket från "ändstationen" som man bör ta det på allvar. Pinga gärna till flera olika adresser.

10 Senaste redigerad av MaNgEDamN (2014-03-30 15:28:11)

Sv: Hjälp att förstå Pingplotter statistik

Ja det du säger är rätt.

Jag testade att starta ett streaming program och höll koll på när min stream började tappa "frames", alla gånger när hop 3, 4, 5 eller 6, fick "Packet Loss" så hände inget för min stream
Men när jag väl tappade frames på streamen så var det min DWR-923.D-Link.com (192.168.0.1) som fick "Packet loss"... hur är det möjligt?

Så har jag packet loss mellan min dator och DWR-923? Eller menar den att det är packet loss mellan DWR-923 och masten som tar emot signalen?

EDIT:
Ah, ser nu att, ja, det är signalen mellan min DWR-923 och masten som tappades för någon sekund. Typiskt är det nu att det inte händer alls så mycket när jag väl testar på detta sättet.
Aja, tack för hjälpen alla!

11

Sv: Hjälp att förstå Pingplotter statistik

Det spelar ingen roll om du pingar bredbandsbolaget.se eller någon annan address om du tappar paket i telenors när gör du det så kommer du alltid ha förluster eftersom din path alltid kommer att vara via den vägen, om inte telenor har satt upp att den ska routa en annan väg beroende på destination.
Jag tycker inte att mönstret ser bra ut även om du inte upplever några problem i din stream.

12

Sv: Hjälp att förstå Pingplotter statistik

Gör ett nytt test nu där jag pingar själva streaming servern som jag streamar till.
Återkommer om några timmar när jag har bättre statistik.

13

Sv: Hjälp att förstå Pingplotter statistik

Tror inte streamingservern är den bästa källan att göra belastningstester mot men det skadar ju inte å se resultatet.
Telenor kan bara garantera att det fungerar felfritt i deras nät.