1

Tråd: 3Maxfart 30GB = 20GB

Hej

Under sommaren 2013 tittade jag på lite olika mobila bredband. Hade nämligen planer på att skaffa ett. Ville ha ett som man kunne vara inne  mer på, men som inte var för dyrt. Kom då fram till att 3 hade ett som verkade passa mig.

Det hette 3Maxfart, I det ingick 30GB data per månad. Med en bindningstid på 24 månader. Kostar 199kr/mån

Var och köpte det i en 3-butik, Frågade hon som stod i kassan för säkerhets skull om det var 30GB för 199kr i månaden. Hon svarade Ja.

Åkte sedan hem och allt verkade fungera tills en dag min nät la av. Undrade då varför och kollade efter om jag hade redan gjort åt 30GB. Men det hade jag inte utan det stod 20GB.

Ringde 3 och frågade varför jag inte fick vara inne mer än 20GB, när det står i mitt avtal 30GB.

Det svarade att man inte kunne lita på det Routern räknade på. Vilket jag tycker vore konstig att den inte stämmer, när allt den gör är att plussar på det man gör åt när man är inne och surfar.

Efter varje månad måste man själv nollställa det Routern räknar ihop, så det gör jag jämt när en ny månad påbörjar.

Frågor:

Är det så även för er andra som har ett avtal med 3Maxfart 30GB, om att ni bara får vara inne tills ni har nått 20GB eller är det bara jag?

Får 3 göra såhär utan att säga till om det?

2

Sv: 3Maxfart 30GB = 20GB

Om du loggar in på Mitt3, hur mycket data står det att du har där?

Hur mycket står det att du he använt där, stämmer det överens med routern?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: 3Maxfart 30GB = 20GB

Dom 'kanske' räknar upp och ner trafik.

Sedan räknar vissa 1000 eller 1024.

4

Sv: 3Maxfart 30GB = 20GB

trafiken räknas i 1024, kolla på mitt 3 för att få korrekt info

Sony Xperia Z1 - Iphone 4S - Netgear MBR 1310 - Huawei E3131
==============>Samtliga med 3<===============
---------------------------Obegränsad surf----------------------------

5

Sv: 3Maxfart 30GB = 20GB

De räknar både upp och ned.
30GB datatrafik, och både upp och ned räknas ju som data trafik.

6

Sv: 3Maxfart 30GB = 20GB

Hej igen

Sorry för sent svar, men ok det står på Mitt3 att jag har 30GB som jag kan använda i månaden.

Ser att den också skriver upp hur mycket jag gör åt varje dag, eller dem gångerna jag är inne. Men stämmer deras verkligen?

Jag tänkte nämligen göra ett test för att se hur mycket det skiljer mellan det datorn räknar på och hur mycket 3 säger att jag har använd under en dag.

får bli när jag kommer in i en ny månad.

7

Sv: 3Maxfart 30GB = 20GB

har aldrig vart med om att denna vistat fel mängd trafik

Sony Xperia Z1 - Iphone 4S - Netgear MBR 1310 - Huawei E3131
==============>Samtliga med 3<===============
---------------------------Obegränsad surf----------------------------

8

Sv: 3Maxfart 30GB = 20GB

Datorns räknare räknar ej allt, använd en router då den bättre räknar trafiken totalt från en dator iom att något program kanske gör shady saker.

Jag noterade att en märkesdator skickade 'statestik' via bios, detta syntes ej av operativsystemet. Den syslade med detta fast datorn var avstängd :-)

9 Senaste redigerad av Minus3 (2014-03-27 15:33:59)

Sv: 3Maxfart 30GB = 20GB

Okej, tar o samlar in data från alla 3. router, datorn, och mitt3 (: