1 Senaste redigerad av Kaos (2014-03-13 19:26:54)

Tråd: Tele2 gör om mitt abonnemang mot min vilja!

Sitter på ett XL 4G abonnemang sedan tidigare (XL 4G = obegränsad förbrukningsmängd) och fick idag ett brev från Tele2 där de säger att de från morgondagen, 14 mars 2014, byter ut mitt existerande abonnemang till ett nytt abonnemang som har en förbrukningsgräns på 70 GB/månad.

Jag får alltså från morgondagen betala samma pris på 500 SEK inkl. moms men får nu en begränsning på 70 GB/månad.

Jag har ingen bindningstid kvar på mitt XL 4G enligt Tele2 och därför får Tele2 då göra så här. Hade jag dock haft bindningstid kvar så skulle dom inte få nedgradera mig på detta sätt innan bindningstiden tagit slut.

Men det sjuka är även att det står klart och tydligt i deras avtal att de måste informera kunderna minst en månad i förväg innan de byter någon abonnemangsform. Men enligt brevet så byter de abonnemangsform för mig dagen efter att jag mottagit brevet.

Frågan är nu om Tele2 kan göra så här? D.v.s. nedgradera mig och byta min abonnemangsform dagen efter att jag mottagit brevet.

I deras avtal står det även att om jag brukar det nya abonnemanget imorgon den 14 mars så godkänner jag deras nedgradering.

Abonnemang: Tre.
Modem: Huawei E3276 + Dovado Tiny.
Avstånd till 3G mast: 1016 meter med fri siktlinje mellan modem och mast.

2

Sv: Tele2 gör om mitt abonnemang mot min vilja!

Vad säger de när du påpekar innehållet i avtalstexten?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Tele2 gör om mitt abonnemang mot min vilja!

Påpeka det. Använd det inte, är mitt förslag och se till att du får avsluta det imorgon. Detta skulle man nämligen kunna klassa som en betydande ändring och då bör du få avsluta abonnemanget direkt, alternativt om en månad förutsatt att du fortsatt har det obegränsat under den perioden.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

4

Sv: Tele2 gör om mitt abonnemang mot min vilja!

Kaos skrev:

Men det sjuka är även att det står klart och tydligt i deras avtal att de måste informera kunderna minst en månad i förväg innan de byter någon abonnemangsform. Men enligt brevet så byter de abonnemangsform för mig dagen efter att jag mottagit brevet.

Frågan är nu om Tele2 kan göra så här? D.v.s. nedgradera mig och byta min abonnemangsform dagen efter att jag mottagit brevet.

I deras avtal står det även att om jag brukar det nya abonnemanget imorgon den 14 mars så godkänner jag deras nedgradering.

Frågan är ju enbart vad som står i ursprungsavtalet?

Står det i ursprungsavtalet att Tele2 har rätt att byta din abbonemangsform så är det ju bara så.

Står det sedan en månad i ursprungsavtalet så ska det då också vara så och be om en skriftlig förklaring.
(kan då även kräva en skriflig fråga av dig)

Sen klaga även hos dessa:
http://telekomradgivarna.se/Dina-rattigheter2/

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

5 Senaste redigerad av Kaos (2014-03-13 20:25:32)

Sv: Tele2 gör om mitt abonnemang mot min vilja!

Jag har redan pratat med en "chef" och han skulle återkomma till mig skriftligen via e-post. Detta har ju dock inte hänt än så klart.

Jag kanske ska förtydliga att detta brev är alltså ett "standardbrev" som skickats ut till alla som har en abonnemangsform som är av äldre typ. Så det är absolut inte bara jag som drabbats av detta.

Verkar som samtliga operatörer nu gör en rejäl sänkning av datamängden eller alternativt höjer priserna rejält. Känns som en kartell har bildats mellan operatörerna. Den enda operatören som håller kvar vid sina priser är för tillfället Tre. Men det är väl en tidsfråga innan även dem höjer priserna kraftigt.

Blir nu att gå över till fast bredband (ADSL) igen via Telia.

Abonnemang: Tre.
Modem: Huawei E3276 + Dovado Tiny.
Avstånd till 3G mast: 1016 meter med fri siktlinje mellan modem och mast.

6

Sv: Tele2 gör om mitt abonnemang mot min vilja!

Tre har redan höjt priserna på alla sina mobila bredband för inte speciellt länge sedan, så har svårt att tro att de höjer priserna ytterligare.

Men tycker att det är konstigt att du fick brevet så tätt inpå. Berätta gärna ad som händer!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

7

Sv: Tele2 gör om mitt abonnemang mot min vilja!

Haft liknande duster ang äldre abg när dessa inte stöds mer, allt från nmt till lte och fast tele osv.

Jag brukar i ren *sick* nedgradera abonnemangen till billigaste (om det går) och *abuse* till fullo, då får man köra vidare med div andra inpinkade tjänster som ingår tex.
Eller helt fimpa operatören som leverantör och portera nummren då nummer är värda pengar :-)

8

Sv: Tele2 gör om mitt abonnemang mot min vilja!

Initialt sett blir det att gå över till Tre då de just nu har bäst priser. Tyvärr har inte Tre 4G-nät i mitt område men jag har kört med Tre innan jag gick över till Tele2 och Tre:s 3G-nät fungerade faktiskt förvånandsvärt bra.

Sen blir det nog att dra in fiber. Enda anledningen till varför jag tvekat att dra in fiber var just för att 4G abonnemanget från Tele2 fungerade förhållandesvis bra och priset var hanterbart. Men i och med denna begränsning av trafikmängden så är inte abonnemanget prisvärt längre för mig.

Jag tror att operatörerna skjuter sig själv i foten genom att höja priserna. Deras erbjudanden är inte alls lika attraktiva längre utan nu är det fast lina som gäller återigen.

Operatörerna hade en enorm chans att ta en stor del av bredbandskakan om de hade kunnat erbjuda abonnemang som kunde konkurrera med "fastlina"-abbonemangen.

Abonnemang: Tre.
Modem: Huawei E3276 + Dovado Tiny.
Avstånd till 3G mast: 1016 meter med fri siktlinje mellan modem och mast.

9

Sv: Tele2 gör om mitt abonnemang mot min vilja!

Enligt gällande ekonomidoktroinen, tag så mycket betalt att kunderna tvekar, annars är det för billigt.

:-)

10

Sv: Tele2 gör om mitt abonnemang mot min vilja!

Tele2 har nu backat och skyller på att det blivit feltryckt i utskicket!
Min nya abonnemangsform börjar tydligen gälla 14 april 2014.

Tele2-abonnemangen är nu i alla fall uppsagt och nu blir det att tillfälligt gå över till Tre istället tills fiber blivit indraget (eller att det dyker upp något annat abonnemang hos någon operatör som är värt att satsa på).

Abonnemang: Tre.
Modem: Huawei E3276 + Dovado Tiny.
Avstånd till 3G mast: 1016 meter med fri siktlinje mellan modem och mast.

11

Sv: Tele2 gör om mitt abonnemang mot min vilja!

I sådana här lägen så tror jag att man vinner väldigt mycket med att säga upp och gå till annan operatör, vilket man också ska på peka för sin nuvarande när man gör det.

12

Sv: Tele2 gör om mitt abonnemang mot min vilja!

INgen tror väl på feltryck. Bara en dragning från en enskild medarbetare som ville visa att fräckhet ger resultat.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Tele2 gör om mitt abonnemang mot min vilja!

"Betänketiden" ska vara förlängd till och med den 14 april nu. Det prisvärdaste idag är 3Bredband Max med 100GB data för 399kr/månad för företag. Tele2s nya har ju bara 50GB data - mindre än vad de erbjuder till privatkunder...

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

14

Sv: Tele2 gör om mitt abonnemang mot min vilja!

Tre satte ju plötsligt en 50/70 GB gräns för sitt Max för några år sedan. Sa upp det och tog ett 4G 80GB för 175 kr/månad. Ska få fiber men behåller 4G abonnemanget och kommer ha det i telefonen med ip-telefon. Mitt Telenor på 250 kr/månad, ring med absolut obegränsad 16Mbps surf, kommer jag då överlåta till någon behövande.

15

Sv: Tele2 gör om mitt abonnemang mot min vilja!

Tittar man på avtalet så står det ju klart och tydligt att inga ändringar för göras av Tele2 utan att de meddelar kunden en månad i förväg. Så jag tolkar det som att Tele2 brutit mot sitt eget avtal och att jag i sådana fall inte behöver betala den sista fakturan från dem. Eller vad tror ni?

Abonnemang: Tre.
Modem: Huawei E3276 + Dovado Tiny.
Avstånd till 3G mast: 1016 meter med fri siktlinje mellan modem och mast.

16

Sv: Tele2 gör om mitt abonnemang mot min vilja!

Bryter dom avtalet har du omgånde rätt att avsluta, el dyl som är specat i avtal - betala måste man alltid...
Men du kan få rätt till kompensation, enl avtalet.... jag fick tex sex månader gratis abg när dom fuxxade, men även deras gratis fuxxade dom... så blev 12 månader :-)

Över avtal gäller konsumentlagstiftningen

17

Sv: Tele2 gör om mitt abonnemang mot min vilja!

Tele2s lösning på detta har varit att erbjuda de kunder som kontaktar Tele2 att behålla abonnemanget i en månad för att under den perioden ta ett beslut. Om abonnemanget fortfarande används efter denna månad godkänner man ändringen, annars får man avsluta abonnemanget.

De kommer inte att bjuda dig något.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

18

Sv: Tele2 gör om mitt abonnemang mot min vilja!

Noterade att Tele2 nu gått över till interna IP-adresser i intervallet 10.x.x.x istället för att tillhandahålla externa IP-adresser som man blivit tilldelad förut. Någon mer som uppmärksammat detta?
Ännu en anledning att byta från Tele2.

Abonnemang: Tre.
Modem: Huawei E3276 + Dovado Tiny.
Avstånd till 3G mast: 1016 meter med fri siktlinje mellan modem och mast.

19

Sv: Tele2 gör om mitt abonnemang mot min vilja!

Jag har fortkörande 37.xxx.xxx.xxx, jag ställde frågan om förändring av abonnemang till Tele2s kundtjänst, det lovas svar inom ett dygn och fortfarande inget svar, efter typ 3 dygn.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

20

Sv: Tele2 gör om mitt abonnemang mot min vilja!

Kaos skrev:

Noterade att Tele2 nu gått över till interna IP-adresser i intervallet 10.x.x.x istället för att tillhandahålla externa IP-adresser som man blivit tilldelad förut. Någon mer som uppmärksammat detta?
Ännu en anledning att byta från Tele2.

Kör inte du med huawei 3276 från tele2 ?
Dessa modem oftast hilink, och delarut lan-ip då det är en router.

21 Senaste redigerad av Ljungdahl (2014-03-22 07:42:16)

Sv: Tele2 gör om mitt abonnemang mot min vilja!

För min del Huawei E392/dovado pro, får 10.x.x.x sen omstart igår, om jag går in på minip.se får jag en annan adress. Känns som de jävlas, så slut är inte ipv4-adresserna.
Vi omstart nu på morgonen fick jag 37.x.x.x

och det kopplas ner startar om och blir 10.x.x.x!

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

22

Sv: Tele2 gör om mitt abonnemang mot min vilja!

Ljungdahl skrev:

För min del Huawei E392/dovado pro, får 10.x.x.x sen omstart igår, om jag går in på minip.se får jag en annan adress. Känns som de jävlas, så slut är inte ipv4-adresserna.
Vi omstart nu på morgonen fick jag 37.x.x.x

och det kopplas ner startar om och blir 10.x.x.x!


10.adressen är den interna du får av tele2 adressen du ser på minip.se är den externa gw adressen ut från leverantören, eftersom 10.x.x.x adressen är privat.
Väldigt konstigt att de skiftar mellan publika och privata adresser.

23

Sv: Tele2 gör om mitt abonnemang mot min vilja!

G-Man skrev:
Kaos skrev:

Noterade att Tele2 nu gått över till interna IP-adresser i intervallet 10.x.x.x istället för att tillhandahålla externa IP-adresser som man blivit tilldelad förut. Någon mer som uppmärksammat detta?
Ännu en anledning att byta från Tele2.

Kör inte du med huawei 3276 från tele2 ?
Dessa modem oftast hilink, och delarut lan-ip då det är en router.

Har sett till så att jag kan köra modemet som vanligt och inte i HiLink-läget.
Har fått externt IP tilldelat sen jag börjar köra med Tele2, men som sagt, nu verkar Tele2 bara dela ut interna IP-adresser vilket innebär att "kvalitén" på anslutningen mot nätet minskat rejält.

Abonnemang: Tre.
Modem: Huawei E3276 + Dovado Tiny.
Avstånd till 3G mast: 1016 meter med fri siktlinje mellan modem och mast.