1

Tråd: Hur få fram info. om vilken OP som satt upp LTE-utrustning

Såg till min förvåning att någon spikat upp LTE sändare i masten som ligger 300m från mitt hus. Frågan är bara vilken operatör som är skyldig?
Verkar inte driftsatt då jag borde hittat en stark signal. På skåpet vid står det fortfarande bara 3GIS, TRE/Telenor har 3G där, Tele2 hade 2G fram till för ett år sedan innan den försvann från deras täckningskarta.

TRE och Telia vägrar som bekant att tala om vart deras master finns, Telenor kunde man få ut info. från supporten tidigare...nu kan de inte ens svara på vad klockan är längre. Skulle vilja veta om det är N4M innan jag skrotar mitt Telenorabonnemang.....
TRE har inte aviserat någon utbyggnad på sin täckningskarta, Telia har jag dålig koll på.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

2

Sv: Hur få fram info. om vilken OP som satt upp LTE-utrustning

Ta en titt på Telias täckningskarta och se om de ska genomföra någon utbyggnad där, är mitt första tips. smile

Om det idag är en 3GIS-mast, så skulle jag tro att det är 3 som satt upp LTE-utrustning där - de kör nämligen väldigt mycket på 3GIS-masterna. N4M kör mest på Tele2s befintliga master, vilket då inkluderar vissa av Telias samt SUNABs. Telia har ju redan massa egna som de använder.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: Hur få fram info. om vilken OP som satt upp LTE-utrustning

För att veta krävs adress osv då kan någon/ra kolla div operatörer.

4

Sv: Hur få fram info. om vilken OP som satt upp LTE-utrustning

När sändaren väl kommit igång kan du se den oavsett operatör om du har ett 3G kort i en 4g telefon inställd på 4G. Visar telefonen använd kanal med EARFCN kod vet man direkt vilken operatör det är. alt. operatörskoden visas

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Hur få fram info. om vilken OP som satt upp LTE-utrustning

Eftersom det är en 3GIS site kan det inte vara så att det är 3 som satt upp en 4g antenn?

6

Sv: Hur få fram info. om vilken OP som satt upp LTE-utrustning

Om det är Telia bör masten finnas med på Telias karta över utbyggnad av 4G. Även nyligen gjorda installationer.

Det dök upp telia 4G i en mast med 3GIS och telenor. Nu när radiohuvudena sitter uppe vid antrnnen, behövs då verkligen bodar för varje operatör?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Hur få fram info. om vilken OP som satt upp LTE-utrustning

Vanligtvis är det ju bara en bod, om det behövs utrustning i den så delar de väl. Så det lär väl stå kvar t.ex. Telia på en även om alla andra operatörer har utrustning i boden.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

8

Sv: Hur få fram info. om vilken OP som satt upp LTE-utrustning

När jag var i Marbella nyligen sades det mig att 4G inte kommit igång än. Ett 3G sim i en nokia lumia 920 i field test mode på 4G only visade fyra celler från en operatör och PLMN koden  visade vilken.

Kruxet är att kunna låsa på 4G only. Det går med modem i huaweirouter också. Eller med ZTE MF93D. 3G sim gör att apparaten söker ett 4G nät utan att hitta något där det får ansluta. Alla nät tillfrågas om anslutning med början på starkaste RSSI. Förmodligen funkar det med en androidlur också, dial *#0011#

Antag att jag har ett telia sim där alla kort nu medger anslutning tlll 4G. Finns inte telia där men t ex Tre så kommer *#0011# att visa uppgifter för Tres 4G cell. Finns en svag telia 4G cell så kommer luren ändå att visa Tres cell först och sedan, när den nobbats, gå till den svaga teliacellen. Helt regelmässigt enligt attachment procedure för LTE.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Hur få fram info. om vilken OP som satt upp LTE-utrustning

*#0011# = connection problem or invalid mmi code.

10

Sv: Hur få fram info. om vilken OP som satt upp LTE-utrustning

*#0011# fungerar endast på Samsung-telefoner.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

11

Sv: Hur få fram info. om vilken OP som satt upp LTE-utrustning

Jo, men var intresseklubben provar :-)

12 Senaste redigerad av danne (2014-03-12 16:07:15)

Sv: Hur få fram info. om vilken OP som satt upp LTE-utrustning

Jo, när det är driftsatt är det lätt att lösa. Ville bara ha ett snabbt besked då jag har möjlighet till direktavslut på mitt abonnemang hos Telenor just för tillfället.

Efter lite ringande till operatörerna så är slutsatsen att det till 90% säkerhet är Telia. Lite märkligt att masten inte finns med på Telias ubyggnadskarta, varken som genomförd eller planerad. Men övriga operatörer säger att inga förändring är gjorda i området, eller planerade.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

13 Senaste redigerad av careface (2014-03-12 17:17:38)

Sv: Hur få fram info. om vilken OP som satt upp LTE-utrustning

Vad är det som har fått dig att dra slutsatsen att det är Telia? Lite nyfiken bara. Om du vill kan jag även kolla upp det med nätplaneringen hos Tre, PMa då ditt postnummer. smile)

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

14

Sv: Hur få fram info. om vilken OP som satt upp LTE-utrustning

Telia är den OP som säger att de byggt ut och ska bygga ut mera, hur nära mig kunde de inte svara på. Men på deras utbyggnadskarta står det ju i de flesta fall i klartext var utbyggnaden sker. Övriga OP säger sig ha full täckning och kapacitet...hmm

@careface: Skickar ett PM

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

15

Sv: Hur få fram info. om vilken OP som satt upp LTE-utrustning

Sitter basstationerna uppe i masten, strax under antennerna ?

Vad jag vet så är det bara 3 (ZTE) & N4M (Huawei) som använder basstationer som sitter uppe i masten,
Telia (Ericsson) använder fortfarande basstationer som de t.ex ställer i en container.


Här i Gävle så hade jag turen att gå förbi en 3GIS mast när killen från ELTEL var där och drog elledningar inne i containern till Telias basstation, till den masten har Telia dragit fiber och Telias utrustning huserar inne i 3GIS container. 3GIS använder fortfarande radiolänk.

Och något jag tycker är konstigt... Telias basstation matades med 380 volt,
batterierna till basstationen gav dock bara 48 volt.
Kan ju tycka att 230 volt skulle duga till en basstation...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

16 Senaste redigerad av careface (2014-03-12 18:29:17)

Sv: Hur få fram info. om vilken OP som satt upp LTE-utrustning

Något att tänka på är också att Tre oftast lägger upp det som planerad utbyggnad när utrustningen är monterad. Det som är kvar brukar ofta vara att få igång systemen osv och testa lite osv. All utbyggnad presenteras inte heller.

Hur det är med Telia vet jag inte - men de presenterar iaf utbyggnad innan utrustningen är på plats. De verkar också ha massa planerad utbyggnad i ditt område, nu vet jag inte exakt vilken mast du menar men det skulle ju också kunnat vara så att personen du pratade med kollade generellt i området.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

17 Senaste redigerad av danne (2014-03-17 17:22:45)

Sv: Hur få fram info. om vilken OP som satt upp LTE-utrustning

Var vid masten i helgen och kikade, kan inte se något under antennsektorerna. Däremot har de röjt lite i terrängen runt masten och grävt, så nu sticker det upp ett kabelrör med kablar i (ej inkopplade).

Ringde runt en vända till, hos Telia lyckades jag ta mig vidare till rätt avdelning och de har inget planerat i postnummerområdet närmaste året och ingen kännedom alls om denna mast. Kvar finns N4M och TRE, Telenor ger samma svar som tidigare de har full täckning och kapacitet. Därmed finns inga planer på utbyggnad i området...hur de nu kan kalla 2Mbits full kapacitet.

TRE säger precis som Careface sa, att de inom de närmaste sex månaderna ska förbättra i området, men hittar inget aktuellt på postnummer. De undrade vad jag upplevde för problem när mina hastighetsmätningar visat mellan 48-55Mbits den senaste månaden....sa att jag inte ville ha någon antenn på taket. Blev erbjuden 10% på mina abonnemang hos dem i 12mån, lyckades även förhandla bort bindningstiden på detta erbjudande.

Lutar åt att det är TRE, men märkligt att ingen OP vill kännas vid utrustningen...

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

18

Sv: Hur få fram info. om vilken OP som satt upp LTE-utrustning

Förstår jag dig rätt om du ringde till Tre för att höra om det var deras utrustning och samtalet slutade med att du fick rabatt på dina abonnemang?

Håll koll på Tres utbyggnadskarta. När antennen är inkopplad och klar brukar det dyka upp på deras karta, de visar alltså inte utbyggnad som inte är fysiskt påbörjad.

Det skulle ju kunna var N4M också - men då borde de kunna se hur det ser ut med utbyggnaden i området när du ringer. Du skulle ju kunna ringa till Tele2 och ta dig till den tekniska supporten för att höra vad de säger. Nu kanske du inte har ett Tele2-abonnemang, men du kan ju säga att du har planer på att skaffa ett.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

19

Sv: Hur få fram info. om vilken OP som satt upp LTE-utrustning

Förstår jag dig rätt om du ringde till Tre för att höra om det var deras utrustning och samtalet slutade med att du fick rabatt på dina abonnemang? Ja

Har ringt till Tele2 också, de ger samma svar, ingen utbyggnad planerad.

Så det lutar starkt åt TRE, bara att hoppas att det inte försämrar med en mast till så det börjar hoppa mellan cellerna. Denna är dock nära, ca: 300-400m med fri sikt. Nuvarande 4km bort med berg och skog i vägen.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

20

Sv: Hur få fram info. om vilken OP som satt upp LTE-utrustning

I en trråd på tyska lte-anbieter-info/forum berättade en kunnig användare att han hade problem med att routern ibland ville ansluta tlll en längre bort belägen mast på LTE 800. Han använder separata yagis och testade att rotera dessa indivuellt. Hoppandet försvann när han vred den horisontella yagin till 70 grader istället för 90. Nu var omständigheterna speciella med en glipa mellan hus och diverse trädstammar i vägen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Hur få fram info. om vilken OP som satt upp LTE-utrustning

Hittade en ny cell/PCI i dag med väldigt stark signal som tillhör Telia. Ska kolla vid masten i helgen, men det borde vara den som är driftsatt. Telias täckningskarta visar dock ingen 4G här, även om det fungerat perfekt innan också...utan antenn.

Lite märkligt att deras tekniker sa att de inte ens kände till den masten när jag försökte ta reda på vem som satt upp grejer där.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

22

Sv: Hur få fram info. om vilken OP som satt upp LTE-utrustning

Har du kollat telias särskilda karta för nyligen genomförda eller planerade utvidgningar?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Hur få fram info. om vilken OP som satt upp LTE-utrustning

Ja, har kollat både för några månader sedan och nyligen på deras planerad/genomförda utbyggnader. Inget som går att härleda till denna mast.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

24

Sv: Hur få fram info. om vilken OP som satt upp LTE-utrustning

Med MF93D är det enkelt att kolla masten. Har du en stund över kan du också kolla hur SINR beter sig när du passerar en sektorgräns hundra meter från masten. Kolla gärna från båda hålllen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25

Sv: Hur få fram info. om vilken OP som satt upp LTE-utrustning

Har kollat lite nu och tvekar på att det är Telia........SINR blir lägre och RSRP högre (sämre signal) bara jag kör ner för backen hemifrån mot masten (fri sikt hela vägen). Masten är placerad så det går inte att ta sig runt den, max ca:60 grader på ena sidan, den som är riktad mot mitt hus och på slutet kommer man för nära masten för att dra några slutsatser. Dock behåller jag samma CellID, har startat om så att den inte "hänger" kvar på samma cell också.

Det sitter ingenting extra monterat uppe i masten. Kan se att de dragit in nya kablar i boden pga. de nya blanka märkningarna på dessa. Även nya jordkablar överallt.....Tveksamt om det är den driftsatt ännu, inga nya skyltar bara 3GIS som tidigare.

Får väl söka efter Teliacellen vid andra tänkbara master när jag har tid, problemet är att de är svåra att komma nära. Alternativet är att koppla in min riktantenn hemma och snurra, vet var alla master jag når är placerade. Kan ju vara så att Telia bytt utrustning i någon mast när de uppgraderat här i krokarna så PCI/CellId ändrats. Har inte kollat så noga på signalvärdena på Telia tidigare då det fungerat lika bra med med modemet liggandes på golvet i ett stenhus.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr