1

Tråd: Mobilt Bredband utan begränsning?

Om allt går som det ska så blir jag eventuellt husägare. Tyvärr finns det bara en dålig ADSL-lina med max 8 Mbit.

Jag har blivit lite bortskämd med min 100 Mbit  som jag har nu och letar därefter ett bra alternativ.

Inser att några 100 Mbit kommer jag aldrig komma upp i, men hade varit trevligt med 40-50 Mbit iallafall.

Om jag väljer ett företagsabonnemang ifrån Tre så verkar det vara helt fri surf? Stämmer det, eller är där några begränsningar?

Sen undrar jag vilken hårdvara jag bör satsa på för att få bäst mottagning samt stabilast uppkoppling. Routern som de erbjuder via hemsidan har bara en antenn-utgång? Borde väl få bättre uppkoppling med en enhet som kan ha två antenner.

Tack på förhand

2

Sv: Mobilt Bredband utan begränsning?

Utdrag ur avtalet:
6.4 Ni får inte använda Tjänsterna, eller låta någon annan
använda Tjänsterna, för olagliga eller oetiska ändamål.
Exempelvis får Tjänsterna inte användas:
(a) för bedräglig eller olaglig verksamhet,
(b) för att kopiera, lagra, modifiera, skicka vidare eller
publicera Tjänsterna eller deras Innehåll, utom när vi
uttryckligen har tillåtit det,
(c) på något annat sätt som kränker någons rättigheter, t.ex.
upphovsrätt eller annan immateriell rättighet,
(d) för att skicka, avsiktligt motta eller ladda ner något som
är stötande, hotande, trakasserande eller på annat sätt
olagligt,
(e) för att kringgå säkerhetsanordningar,
(f) på sådant sätt att det kan skada eller störa Nätverket eller
någon annans nätverk eller system,
(g) på ett sådant sätt att 3 eller 3s kunder drabbas negativt
eller genom ett användarmönster som mycket kraftigt
avviker från det som anses vara ett normalt
användarmönster t ex (i) spridning av virus och/eller andra
skadliga program och funktioner till andra användare, (ii)
onaturligt stora datamängder och orimligt långa
datasessioner jämfört med en genomsnittlig användning av
Tjänsterna, (iii) för IP-telefoni eller liknande tjänster/teknik,
eller
(h) för att skaffa er tillträde till någon annans dat

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: Mobilt Bredband utan begränsning?

Gäller detta inte alla abbonemang?

Ingen som använder mobiltbredband för lite tyngre nerladdningar här?

4

Sv: Mobilt Bredband utan begränsning?

Det är de allmända villkoren för bredband företag. Men om du laddar ner typ normala mängder och inte ofantliga datamängder bör det inte vara något problem. Jag tänker det ingår ju 100GB i ett privatabonnemang och du bör minst kunna använder det några gånger.

Det kommer med stor sannolikhet inte att bli några problem.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

5

Sv: Mobilt Bredband utan begränsning?

Om du inte bor i någon av de större städer där Tre kör TDD 2600 så är det FDD 800 och FDD 2600 som är aktuella. Dubbla antennuttag har de flesta routrar, fr a de med lite högre kvalitet. Du kan t ex använda en upplåst tele2 huawei B593. Den funkar på både 800 och 2600 med Tre FDD. Sedan finns mer sofistikerade routrar för en tusenlapp till.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av Mrahvin (2013-10-10 07:15:30)

Sv: Mobilt Bredband utan begränsning?

Kör själv sedan ett par veckor med Tres privata 100GB abonnemang. Använder e3276 som följde med och skaffat en poynting MIMO riktantenn (http://www.communica.se/index.asp?artikel=4400843). Modemet har dubbla antennuttag så det går att köra MIMO. Jag har en Tiny som tar hand om modemet och kör en asus rt-ac66 som AP/switch. Jag har fri sikt till masten som är ca 3 km bort.

Fördelar:
-Snabbt, iaf jämfört med tidigare 3G-varianter och adsl 8 Mbit. Toppat 45-50 Mbit. Ligger oftast kring 35 Mbit. Som lägst kring 20 Mbit. Tid på dygnet spelar förstås roll
-Hyfsat stor datakvot
-Billigt, med rabatt 200/månad, inkl modemet (antenn och router kosta lite dock)

Nackdelar:
- Begränsad kvot.
- Modemet man får med från tre är s.k. Hilink med typ inbyggd router. Verkar göra det svårt att komma åt nätverket utifrån och använda DDNS-tjänster och liknande. Inget stort problem för mig f.n. men kan vara bra att veta.

På det hela taget är vi rätt nöjda än så länge. Fungerar ljjusår bättre än tidigare 3G-variant från tre som kopplade ner stup i kvarten och krävde omstarter. Gick också slöare och slöare och kunde vara nere på 1 Mbit kvällstid. Hade då dock ingen utomhusantenn.

Om jag skulle vara dig skulle jag ringa och höra med Tre (teknisk support)hur långt du har till närmaste mast och försöka testa vilken uppkoppling du kan få mot den. Sen behöver du nog fundera lite över hur mycket data du göra av med. Väldigt mycket mer än 100Gb/månad kanske kan leda till problem även med företagsabonnemang...

7

Sv: Mobilt Bredband utan begränsning?

10-10-2013.   
Det är dags igen för Tre:s kampanj:
3Maxfart Fri surf för 149:50/mån.

Har testat:
Mobila bredband: Telia, Tele2, Telenor, TRE
Routrar:               Dovado TINY, Dovado PRO, ZTE MF28G, Huawei B593,
USB-modem:       Huawei E398, Huawei 3276 m.fl.

8

Sv: Mobilt Bredband utan begränsning?

Om du klarar dig på 100gig i månaden vill oftast räcker och blir över så hade jag tagit det.
Annars hade jag nog hoppat på adsl trots 8mbit även fast det är sämre hastighet så är det skönt att slippa begränsningar.

9

Sv: Mobilt Bredband utan begränsning?

Eller så kan du skaffa en Netcomm LTE 4G100W och köra fail over till ADSL den dagen de skulle begränsa hastigheten.

10 Senaste redigerad av idgforum (2014-03-08 07:21:25)

Sv: Mobilt Bredband utan begränsning?

Har inte spelat på ett tag men förstår varför. Har man mobilt bredband och har Steam, Origin + Uplay så tar uppdateringar halva datakvoten. Tänk då på att jag har 80 GB att spela med men många spel. Bara Splintercell Blacklist senaste uppdatering vägde in på ca: 1 GB

http://s26.postimg.org/j4ntl7nt5/ubi_uppdate.jpg


... och sedan kom en rätt stor uppdatering till, till samma spel.

11

Sv: Mobilt Bredband utan begränsning?

Antar att du inte har fiber eller lan för annars hade du valt det.

Men jag tror du vinner mer på att byta till ADSL och slippa begränsningar förutsatt att du inte behöver åka runt med bredbandet.

12

Sv: Mobilt Bredband utan begränsning?

3 maxfart företag har nu fått en begränsning från obegänsat till 100 gb bara så ni vet

Sony Xperia Z1 - Iphone 4S - Netgear MBR 1310 - Huawei E3131
==============>Samtliga med 3<===============
---------------------------Obegränsad surf----------------------------

13

Sv: Mobilt Bredband utan begränsning?

Kaffe skrev:

3 maxfart företag har nu fått en begränsning från obegänsat till 100 gb bara så ni vet

Märkte det när jag skulle teckna ett till på firman, men dom ordna så att jag fick det gamla avtalet endå :-)
Konstigt att dom har så lite koll på abb förändringar i butikerna.

Då jag tecknade det första av abbonemangen ca 2 veckor innan ändringen så var det endå butikschefen jag pratade med och vi diskuterade just att dom va dom sista som körde med fri bandbredd.

Hon sa att det inte skulle ändras men det tog ju inte lång tid, får hoppas att man får behålla det gamla avtalet bindningstiden ut bara.

BBB via Telenor 2st Poynting riktantenner Tp-link mr3420v2 med avstängd wifi huawei 398 & 392 och E3276
Asus rt-56u körs som router och delar ut till 11 enheter. (Tiny routern körs numera i sommarstugan)

14

Sv: Mobilt Bredband utan begränsning?

Den begränsningen har funnits ett ganska bra tag nu.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

15

Sv: Mobilt Bredband utan begränsning?

Mario skrev:
Kaffe skrev:

3 maxfart företag har nu fått en begränsning från obegänsat till 100 gb bara så ni vet

Märkte det när jag skulle teckna ett till på firman, men dom ordna så att jag fick det gamla avtalet endå :-)
Konstigt att dom har så lite koll på abb förändringar i butikerna.

Då jag tecknade det första av abbonemangen ca 2 veckor innan ändringen så var det endå butikschefen jag pratade med och vi diskuterade just att dom va dom sista som körde med fri bandbredd.

Hon sa att det inte skulle ändras men det tog ju inte lång tid, får hoppas att man får behålla det gamla avtalet bindningstiden ut bara.

den gamla abonnemangsformen kommer ligga tills abonneamgnet ändras vid tex förlänging

Sony Xperia Z1 - Iphone 4S - Netgear MBR 1310 - Huawei E3131
==============>Samtliga med 3<===============
---------------------------Obegränsad surf----------------------------