1

Tråd: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

Eutelsat kör internet över Ka-Sat. Tjänsten Tooway går över satellit i både upp och nedlänk. Hastigheten är upp till 20 mbit/s ned och 1 eller 6 upp beroende på abonnemang. 

.

Tooway säljs av bl a RB med åf: http://www.rbsat.se/index.php?action=m2 … ma3=normal


Men även av http://www.satinternet.com/se/internetpaket

På satinternet siten finns mer teknisk info. En viktig sak är att satelliten har en mängd separata antennlober riktade mot Europa med kringliggande områden. I och med att varje lob är rätt begränsad kan frekvenser återanvändas. Se karta på siten. Hela Sverige täcks. PÅ siten finns karta för beräkning av elevation (höjdvinkel) och azimuth (bäring).

Ett extra mikrovågshuvud kan monteras för mottagning av TV om man inte vill strömma över internet. Men det förutsätter väl att man vill ta emot TV från den satelliten.

Enligt uppgift går det att använda Voip över satellitlänken trots latensen 600 ms. Tekniska knep minskar verkan av latensen. se FAQ. Den tyska siten presenterar också VoIP paket:

http://www.satinternet.com/de/telefonpakete

Med tanke på att tyska satinternet marknadsför sig på svenska förefaller det som om distributörerna inte har exklusiva rättigheter för respektive land. 

Lite andra länkar:

http://www.idg.se/2.2683/1.511089/20-mb … r-comeback

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2 Senaste redigerad av nhu (2013-11-20 14:38:27)

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

Satellit är MYCKET sämre för datatrafik än någon annan teknik. Orsaken är den stor täckningen som gör att något hundratal miljoner delar på kapaciteten. Om det är problem på 3G och 4G med kapaciteten så är det småsaker mot problemen på satellitsidan. Det fungerar bara så länge som väldigt få använder systemet väldigt litet.

3

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

Hej!

Det är inte hundratal miljoner som delar på kapaciteten. Med KA tekniken delar man uipp områden i spots. Dvs man delar i Sverige på 4 spots. Sen har man ett antal centrala downlinks med mycket hög kapacitet. Så i Sverige är et inga problem att få sina 20Mbps med tex TooWay från RBCom (https://rbsat.se).

Det är inget fel med datatrafik heller eftsrom accelerationsteknik och TCP ack proxy eliminerar mycket av effeklten av satellitens delay.

Jag är jättenöjd kund i Sverige och har RBCom:s Tooway som primär bredband hemma.

Patrik

4

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

Tja, det fungerar bra så länge det finns få kunder. Även om Sverige är delat på fyra områden så blir kapaciteten per anslutning inte så hög ifall många delar på den. Det är en utmärkt teknik för ödemarker där det inte finns nånting annat men man kan inte ens tänka sej att det skulle fungera för ens någon procent av dem som nu använder fiber, 3G och 4G.

Trådlös teknik börjar nu ha problem med kapaciteten. Därav alla begränsningar som operatörerna infört. I framtiden då kapacitetsbehovena ökar ännu mycket mer så blir det helt enkelt nödvändigt att flytta all fast trafik till fiber som har nästan obegränsad kapacitet. Det är helt enkelt tekniskt nödvändigt. Jag brukar kalla all teknik som körs fram med en massa propaganda för LÖMSK teknik därför att den nog fungerar bra i början då trafiken är liten men sedan blir helt omöjlig att använda då trafiken ökar.

Men det är bra om det fungerar för dej och du är nöjd. Njut så länge du kan.

5

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

Roslagen broadband network ab = rbcom

Funkar minst likabra som net1,
För mig funkar det tom bättre.

6 Senaste redigerad av ds23 (2014-03-07 11:46:54)

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

Sitter också med Tooway nu för tiden. använde Net1 förut. Har gått från 0.8 till typiskt 13Mbit/s....

Sen får man se hur länge Tooway fungerar. Bor så jag kommer inte kunna skaffa fiber de närmsta 30 åren...... någonsin... Bor dock rejält högt. Så trådlös punkt till punkt förbindelse till fiberanslutning är inte för orimligt om några år.

7

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

En radiolänk är inte så dåligt alternativ men priserna har varit höga (anpassade för företag). Men kanske det kommer billigare alternativ så småningom. Vi körde för tio år sedan WLAN över tio kilometer men WLAN-protokollet är för dåligt med låsningar varje vecka. Men det finns ju bättre trådlösa protokoll så tekniskt omöjligt är det inte.

8

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

Är ju eg off topic men... Det har hänt en hel del på senare år så det finns klart intressanta lösningar som påstår de klarar 100Mbit över 10-30 km......  bla http://www.ubnt.com/ Är ju marknadsföringssajt så....  Deras AirGrid använder jag idag över 300m och det var löjligt enkelt att få till 51Mbit/s över de länkarna. visst 300 är i sammanhanget inget avstånd men om alla deras produkter är lika bra paketerade och integrerade så .....

9

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

Färsk och intressant statistik om mobilt radiospektrum i Sverige från PTS:
http://www.pts.se/upload/Rapporter/Radi … 014_11.pdf

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

10

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

Det var en fin fin pdf,
3/7% täckning av yta på data med 10 /1 mbit/s, dvs 7% får minst 1 mbit/s

Samt stockholm har 10x mer master mot andra områden.

Samt mer goody data.

11

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

Vox medievalis skrev:

Färsk och intressant statistik om mobilt radiospektrum i Sverige från PTS:
http://www.pts.se/upload/Rapporter/Radi … 014_11.pdf

men "viss" information försvann nå'nstans på vägen...

"Vissa delar av rapporten innehåller uppgifter som omfattas av affärssekretess enligt 30 kap. 23 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).De operatörsspecifika siffrorna är därför borttagna ur tabellerna."

12

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

Fast med namnet på org filen, lätt att hitta som 'torrent'

13 Senaste redigerad av Discover (2014-03-08 00:10:53)

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

df skrev:

Hej!

Det är inte hundratal miljoner som delar på kapaciteten. Med KA tekniken delar man uipp områden i spots. Dvs man delar i Sverige på 4 spots. Sen har man ett antal centrala downlinks med mycket hög kapacitet. Så i Sverige är et inga problem att få sina 20Mbps med tex TooWay från RBCom (https://rbsat.se).

Det är inget fel med datatrafik heller eftsrom accelerationsteknik och TCP ack proxy eliminerar mycket av effeklten av satellitens delay.

Jag är jättenöjd kund i Sverige och har RBCom:s Tooway som primär bredband hemma.

Patrik

Det tråkiga är att om man flyttar tillfälligt eller permanent till en annan zon av Sverige, då får man meddela rbsat och be dem återaktivera ens utrustning i den nya zonen mot en kostnad, vilket är ganska dåligt, tänk dem som tänkt använda lösningen på husvagn eller husbil.

Dessutom finns det ingen karta på rbsat.se som visar vart gränsen går för dessa zoner.

"Sverige täcks av olika mottagarzoner (beams) på satelliten. Om en flytt medför att man måste byta mottagarzon (beam) tillkommer en adminstrativ engångskostnad på 250 SEK.

Exempel: Kalle Kula bor i Stockholm köper ett XL abonnemang. Ett par månader senare flyttar Kalle Kula till Göteborg och monterar sin satellitdisk på sin nya bostad. För att få igång sitt abonnemang måste han kontakta RB Communication som reallokerar Kalle Kula till den beam som täcker Göteborg. Detta medför att Kalle Kula får en engångskostnad sig fakturerad för flytten."

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

14

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

Låter rätt rimligt eftersom det faktiskt är en administativ kostnad.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

jonasolof skrev:

Låter rätt rimligt eftersom det faktiskt är en administativ kostnad.


Vilket skulle kunna lösas genom att kunden själv får återaktivera genom inloggning på "mina sidor",
alternativt logga in & byta zon innan man reser vidare till den tänkta zonen.

Skulle dock också vara trevligt att se hur stora, samt vart gränserna går för zonerna.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

16

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

Det är lite som mobilabredband och mobiltelefoner, operatören garanterar/supportar bara funktion på din skrivnaadress... hm, sååå mobilt det är då...

Satelit är avsett som fast bredband. Enl papprena.
Men är ganska löjligt iofs.
Funkar iaf bättre kontra netett.
Sedan är sat för klumpigt att flyttarunt och ställa in på ny plats tycker jag iaf.
Jag provade att störaut det, var inte enkelt. Så bättre anslutning till larm/övervakning men dåligt till spel m.m. pga lite hög ping.

17

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

Nedladdning: upp till 20mbps
Uppladdning: upp till 6mbps
Överföringsvolym per månad: 50GB *FAP
Obegränsad volym mellan kl 23:00 och 07:00
Utan bindningstid
Låna hårdvaran kostnadsfritt
Aktiveringskostnad: 999,00 €

Jag får näst intill den angivna hastigheten.
Lte är lite snabbare, men extremt lägre ping.

http://finder.tooway-instal.com/
'Syns täckningem' m.m.

18

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

Lite fler erfarenheter...

http://www.byggahus.se/forum/teknik/217 … rabol.html

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

19

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

Hur stor är diametern på parabolen? Kan man kombinera bra med sat tv? En foliehatt på hhuvudet fixar väl avbrott. Då skulle man vilja ha SMS varning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

Det är en 'relativts stor klump'

Finns dubbel huved, så kan kombinera med vanlig satelit tv.

Största problemet är när det är 'storm' som det varigt senaste veckan så funkar det uselt mot annars, anledningen är att den rörsig. Även om den är extremt rejäl parran, så påverkar det.
Är det vindstilla och jag drar/böjer på parran så påverkas tex hastigheten.

På youTöbe finns video som visar den.
Kan man få 3/4G så är det bättre, men sat är (tyvärr) bättre mot net1 när jag testade iaf.


Sedan ang voip i tråden,
Det är skaplig fördröjning på 3G också,
Tex gav tre 2*>800ms i ping tidigare, nu är masten ombyggd. Vanlig GSM har skapligt lagg också (prova, ring dig till fast-tel och prata med båda, tror inte många reflekterar över det.

21

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

Tooways hemsida är ganska knapphändig med information, vet någon:
1. Vad som händer om man överskrider den abonnerade datamängden? Blir det en straffavgift, stryps hastigheten eller blir det tvärstopp?
2. Kan man "fylla på" med GB och vet någon i så fall vad det kostar för privatabonnemang?
3. Finns det fler faktorer än träd framför parabolen, dålig injustering och dåliga kablar o kopplingar som påverkar upp/ned-hastigheten? Exempelvis var man befinner sig i en "beam-sektor", långt söder- eller norrut, eller i kanten?
5. Hur väderkänslig är mottagningen, stör normalt regn, snö och blåst eller krävs det näst in till storm innan det blir problem?

22

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

1. Beror trligen på avtalet. Mitt poffar, men det uppstår ej pga stor datamängd kontra förbrukning.

2. Alldrig provat el kollat, står nog även det i avtalet.

3. Sektorerna överlappar något, MEN det går ej att byta sektor ! Dvs det är fast bredband, byte av sektor kostar lulor.

4. ? wink

5. Samma som med gps, fast värre då gps saknar riktverkan/parabol, antenn öppningen är snäv så flexar fästeg i tex vinden så blir det påverkan.

PS, shoppa runt i flera ländet på sat... Var billigare på annan ^ort^.
Fanns flera som sålde samma produkt då.

23

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

Ok, tack, då vet jag lite mera, även om svaret på fråga 4 var lite magert...:D

24

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

4. \dev\null

Hehr

25

Sv: Tooway Internet per satellit - nu rimliga priser och prestanda.

kan säga min erfarenhet av tooway och den är positiv , har det borta vid stugan, typ mot fjällen , 3 mil innan borgafjäll. och jagt trodde först när jag tog det att detta kommer väl funka som net 1 knappt och inget. Men vart överraskad hur bra det funkar där. får 20-21 Mbit ner och 5Mbit upp känns helt godkänt om man ska ladda upp nåt till facebook eller streama lite youtube eller twitch. och regn verkar den inte störa sej så mycket av. Snö har jag ingen erfarenhet eftersom jag fixade detta i våras då snön tinat bort nästan helt, så detta blir första vintern och se hur bra det funkar då det blir kallt och snö som kommer med jämna mellanrum smile. men i helhet är jag då väldigt nöjd , och läste nånstans på ett forum att får man problem med regn så kan man göra som på parabol over LNB huvudet ett skydd.


mvh Peder

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi