1

Tråd: Krav på "konstant" uppkoppling med mobilt bredband

Vi har utvecklat en informationskiosk som är tänkt att stå i offentlig miljö. För att undvika att dra fast anslutning har vi beslutat att köra på mobilt bredband eftersom vi till största del alltid är inom Turbo 3G områden.

Varje natt rebootas datorn för att få en "färsk" uppkoppling. Ändå har vi upplevt att vårt modem (Huawei E180) hänger sig under dagen. Det kan gå några dagar innan det sker. Det lyser fortfarande blått men datorn arbetar i offlineläge och vi får inga signaler från datorn. När allt fungerar så är trafiken på modemet minimal och överstiger inte 1 Gb i månaden. Men när problemet inträffar och datorn rebootar på natten så hittar den inte Internet. Problemet löses genom att man drar ur modemet, stänger av datorn, sätter in modemet och startar datorn igen. Men det går ju inte att göra om den ska stå på ställen där vi inte övervakar.

Någon som har någon aning om varför detta sker och hur vi kan göra för att det automatiskt ska ansluta direkt eller att modemet kopplar ner sig helt och hållet så att det kan ansluta när datorn rebootar (som om det vore urkopplat ett tag)? Kan Tele2 ändra i några inställningar?

Eller finns det några andra förslag på hur ett stabilt Internet (till en vettig peng) kan lösas, utan att koppla upp sig på fast nät.

2

Sv: Krav på "konstant" uppkoppling med mobilt bredband

är det windows burk ni har byggt på?

provat med en dovado i mellan dator och usb dongle tex?

har haft samma sak med t2, går några dagar sedan 'blockar dom den' om jag byter IMEI nr så pinnar den igång direkt med samma dongle.
samma symtom?

t2 har nått rufus för sig, eller så är det döda portar i deras saker som man fastnar i...

3

Sv: Krav på "konstant" uppkoppling med mobilt bredband

Lite in på småtimmarna nu så svarar snabbt, jag tycker ni bör titta på dovado's umr router.
Och sätta på så den kör ping pollning, och ringer upp igen eller rebootar och ringer upp.
Så ifall nätet där så är de tillbaka efter någon minut eller så.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: Krav på "konstant" uppkoppling med mobilt bredband

Jag håller med Andreas att ni bör titta på UMR routern, innan jag köpte min UMR hade jag dagligen samma problem som ni, att modemet (E220) hängde sig, efter att jag har köpte UMRen har det aldrig varigt probelm och routern har kunnat tuffa på i veckor utan problem, enda gångerna jag startat om den är när jag har uppdaterat den.

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

5

Sv: Krav på "konstant" uppkoppling med mobilt bredband

Vi kör linux.

Igår på dagen kopplade modemet ner. 12 timmar senare fick den plötsligt anslutning igen. Någon som har en förklaring till ett sådant beteende?

Har beställt en Dovado UMR router nu. Vi får hoppas på att det löser problemet.

Tack för tipsen!

6

Sv: Krav på "konstant" uppkoppling med mobilt bredband

Kan säga att det är en riktigt bra produkt.

Sitter ute på vischan nu på öland, ställde upp routern på övervåningen med ett vanligt gammalt huawei e220.
Först fick jag 1mbit, sen hänge jag ut modemet utanför fönstret och vipps så blev de 5mbit smile

Ingen imponerande signal "Signal: 15"
Hur som haver, noterade att webradion dog igår, och tog en titt så såg jag att de trådlösa nätverket satt och sökte efter IP, så antagligen fick inte pingsnurran kontakt och bootade om routern och någon minut efter så började musiken igen smile

http://img31.imageshack.us/img31/8081/connectiontracker.png

Hade då fått ner 2 hemma producerade filmer, vardera på 1,3gb.
Brukar vara en riktig lin dödare att köra torrent men de gick fint fint.

Edit:
Troligen kommer ni inte behöva sätta att maskinen skall reboota dagligen, kanske mer en gång i vecka/månad för att hålla själva maskinen i fräsht tillstånd, fast ni kör nix och de är väll inte lika elakt med swap filer osv som windows.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!