26

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Bor 50 meter ifrån där du var .....ska prova med usb modem direkt i laptop i morgon o se från samma plats som du var

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

27

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

50 meter skulle ju kunna påverka hastigheten ganska mycket egentligen. Men testa och berätta gärna vad du fick för resultat! Du har ju resultaten jag fick på den platsen smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

28

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

careface skrev:

Pratade idag med en systemtekniker hos Telenor igen. Svaret jag fick var att de fortfarande har problem med nätet i Uppsala, överbelastning. Inga planer på ytterligare utbyggnad framöver heller.

är det verkligen korrekta uppgifter jag har nämligen en känsla av att n4m håller på och förbättrar sitt nät i uppsala iaf på 2600 mhz bandet.
jag har nämligen tidigare under vintern fått sämre och sämre hastighet trots fina signal värden. nu senaste 1-2 veckorna har det plötsligt dykt upp 2st nya 2600 celler enligt min 6840lte och skapat interferens. men plötsligt har jag högre hastigheter trots att sinr dykt från tidigare ca 20 ner till ca 12.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

29

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Jag kan inte säga vad som är korrekta uppgifter eller inte, jag kan bara förmedla vad en systemtekniker hos Telenor sa. Det är inte en tekniker som ringt upp mig, utan som jag själv har ordnat kontakt med en annan väg än vid kundservice.

Det bekräftades dock ytterligare idag då de sa upp bredbandet direkt, med anledningen att de inte kommer göra något åt problemet.

Nu vet jag inte heller var i Uppsala du bor - men där jag befinner mig har hastigheten sjunkit sakta men säkert från slutet av 2012. Då är jag främst i centrala delarna av Uppsala.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

30

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Har kollat med e3276 direkt i laptop.....upplåst teliamodem och programmet säger 4g.

hastigheten blev från samma plats runt 20mb(25mb enstaka tillfälle) Dl  & Ul  runt 15-17mb.....
provade med bbk o speednet

så betydlivt sämre än dina värden careface....
Är nog strypt på någe sett eller gammalt sim kanske men verkar gå på 4g

vad för 4g telenor ab har du careface?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

31 Senaste redigerad av careface (2014-02-27 14:47:59)

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Konstigt, du borde ju få högre värden än så!

Jag hade Bredbandsbolaget VIP-abonnemang tidigare med en ZTE MF93D. Nu är det dock avslutat. Om du fortfarande har bindningstid kvar, tycker jag att du ska kontakta Telenor och se vad de kan göra för dig, för du ska ju ha upp till 80Mbit/s under hela bindningstiden. Att ett mer nytecknat abonnemang är snabbare är ju inte rätt egentligen.

Egentligen borde väl du få lite högre hastigheter eftersom jag antar att du inte satt i en bil när du testade. Lite beroende på var masten finns så kan ju plåten skärma av.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

32

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

G-man säger sig ha konstaterat ett otal gånger att hastigheten kan vara högre med nytecknade abonnemang för att sedan sjunka.


Meallicamans:Är de nya 2600 masterna telenor och vilken RSRP har de och vilken har din ansluta cell. Att hastigheten skulle kunna bli större vid SINR 12 ist för med SINR 20 är mycket konstigt eftersom SINR översätts till CQI som basen använder för att ställa in högsta möjliga fart ned. Det är bara om bitrate error BER av något annat skäl skulle bli stort som hastigheten sjunker. Då kan det finnas ett fel i pakethantering av tcpip. Iklarspråk så kan DL fart inte bli högre vid lågt SINR än vid högt om det enbart beror på radiolänken. Belastning är en annan sak.

Jag tog upp det näraliggande problemet med lägre DL fart vid högt SINR och hög RSRP med en insatt qualcommingenjörer på MWC. Det mest näratillshandsliggande vore överstyrning av front end på mottagarna därför att man är för nära masten. (fast då borde SINR sjunka).  Sedan kommer bristande förmåga hos processor att klara höga datahastigheter och som sagt tcpip problem. Han tyckte att det rapporterade problemet som ju berört qualcomm både i ZTE  och huawei momdem var mycket konstigt. qualcomm chippen har ingen anledning att ställa tillproblem, de är intensivt testade (till skillnad från att annat märke han nämnde).  Ämnet går inte att komma vidare med på den infonivå vi har. Hos Cellvision som håller operatörerna med kartor för internt bruk föreslog en man att kunderna borde kunna ladda ned en app som gav debugg info till operatören. Bra idé som ine finns till hands tror jag.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

33

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Skulle vara intressant att se hur länge ett abonnemang klassas som nytecknat. Mitt tecknades ju den 2 januari. Märkte inte av någon speciell hastighetsförändring under den tid jag hade det.

Den hastighetsförändringen jag har märkt har sträckt sig från december 2012 tills nu med olika abonnemang.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

34

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Mitt abonnemang hos Telenor sänkts sig totalt..... från 55 till 2Mbits DL, bindningstiden (24mån) gick ut vid årsskiftet.
Blir bättre om jag kopplar bort yttre antenner, verkar som hastigheten blir lägre ju bättre signal jag har.

Har ringt två gånger, men bara fått prata med "nötter". Nu finns dock min felsökning och bilder som de bett om dokumenterade på mig hos dem, så nu det är bara att fortsätta ringa tills det finns en nättekniker på plats.

Kör jag och ställer mig 150m från masten får jag 75Mbits med enbart modemet, kopplar jag in en 2600 Mimoantenn dör hastigheten!!

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

35

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Skulle det inte kunna vara något fel på modemet eller på antennerna? Verkar ju inte vara fel på nätet eller så om du får bra hastigheter utan antenner..

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

36

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

@Danne

150 meter från masten får du mycket högre signalstyrka än -80 dBm. Med en extern Mimoantenn som om gud vill faktiskt ger 17 dBi gain vilket är vad Antennenwerk påstår är risken stor att du överstyr modemets mottagare-  så som Qualcomm-ingenjören föreslog.

Kör så långt bort att du får -100 till -110 dBm- Testa med antennen där.
Även om jag själv hittills fått bra resultat med Antennwerk-antennerna så är det billiga grejor. Det kan finnas fel innut antennen. Bör testas med annan kabel och mot andra master. Helst bör båda utgångarna testas separat och då med en AVM router som för övrigt inte använder Qualcomm.  Pröva också med ohmmeter.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

37

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Det är samma sak hemma, långt i från basstationerna.. Inget fel på antennen då samma samma sak händer med Poynting XPOL Mimo eller en/två Poynting logoperiodiska riktantenner. Samt att det svarar som det ska i TRE's nät.

Har provat två upplåsta E392 (Telia) och ett E398 låst till Telenor, kopplat direkt tre olika datorer varav en Mac och via Dovado router med och utan USB-förlängning.

Vet inte riktigt vad som skulle kunna vara fel på min utrustning?

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

38

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Kan vi få ta del av de tester som du redovisat tilltelenor?

Hur är det om du kör kontinuerlig pingtest mot krånglande mast?

Ladda ned DU meter trial och ta bilder på hur nedladdning ser ut.

Var i landet kör du testerna?

Meden uppgraderad AVM router kan man se skillnad på om det är radiolänken elker tcpip som krånglar för routern visar radiolänkens momentana hastighet och bör göra det även om paketen sänds om eller hackar.

Eftersom dålig fart trots bra signal uppträtt några gånger för olika användare är det intressant att försäka klura ut mer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

39 Senaste redigerad av danne (2014-02-28 18:25:40)

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Jag ska lägga upp bilderna så fort jag har tid, ligger på en annan dator. Denna säger inte så mycket, men det är sånna Telenor vill ha....http://forumbilder.se/DBTL8/felenor.jpg?width=150

Pingtest i Telenors nät har alltid sett helknäppt ut här med jitter mellan 200-1000ms, men det har fungerat utan märkbara problem i över två år med det. Har inte påverkat hastigheten eller märkts vid normalt användande, har t om gått att köra pingkrävande spel, så jag vet inte om det ger så mycket. Får alltid bra värde på pingen om man kollar speedtest eller bredbandskollen, men kör man kontinuerligt syns dessa jitterspikar på några sekunder. Pratade med en insatt tekniker om detta för två år sedan och det skulle kollas upp vad det beror på, då det gäller alla basstationer inom 2mils radie. Men inget har hänt och det har som sagt inte ställt till några problem.

DU-meter ger en blixtsnabb spik uppåt när man startar nedladdningen, sedan ligger det som ett jämnt streck. Betydligt hackigare utan antenn/er inkopplade.

Detta är i Hässleholmsområdet i skåne och problemet gäller inte bara en basstation, har även samma fenomen på 900 bandet. En antenn i "rätt" uttag sänker hastigheten rejält och när antenn två kopplas in sjunker det ännu mer.

Det enda jag kan tänka mig är att det ligger något skumt på mitt abonnemang, blir det tid och väder ska det testas i helgen med ett friskt simkort och antenner hos en bekant 2km bort i helgen.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

40

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Var den bilden med eller utan antenner?

Signalstyrkan är bra och RSRQ -6 är också rätt bra, så farten borde vara mycket bra. Jittret är mycket anmärkningsvärt eftersom pingtiderna bör ligga på 20-40 millisekunder eller ännu lägre vid en bra förbindelse (undvik wifi vid test).

Jämn nedladdning på DU meter talar för låga omsändningar. En hög spik i början kan uppträda innan modem och bas hittat rätt modulationshastighet som kan upprätthållas med mindre än tio procent bit error rate.

Problemet med stt yttre antenn förstör uppträder tydligen även längre bort från masten. Då är följande intressant. Antag att du på visst avstånd från masten får RSRP -83 och dålig fart med yttre antenn. Hur ser det då ut om du flyttar dig så nära masten att du får ungefär samma värde utan yttre antenn? Vid lika RSRP (och RSRQ) bör modemet rimligen uppföra sig lika eftersom det inte vet om vad som hakats på -såvida antennomkopplingen funkar. Desdutom har ju E392 och E3276 inte samma kontakter.

Du skriver att det blir mer uppsplittrat på DU meter utan antenner men du nämner inget om farterna. Du är en lite besvärlig patient, man får dra ur dig väsentlig information (förlåt en pensionerad läkare). Vilken fart visar DU meter på nedladdning med antenner och där "paketet" är en snygg stapel med någorlunda jämn topp?  - vilket var intrycket av beskrivningen. Och vilken är farten utan antenner och uppsplittrat paket? Erfarenhetsmässigt är det konstigt att det uppsplittrade paketet skulle ge högre fart än det jämna.

Notera PCI, RSRP och RSRQ på alla mätningar av fart du gör.

Det skulle nog gå att få med unikt cell id också om connection manager filen editerades som vi haft uppe i annan tråd. Unikt cell id är vad operatören identifierar masten och cellen med. Det är kanske överkurs nu.

Nu är inte RSRQ värdet särskilt säkert, det kan i själva verket vara mycket sämre vilket skulle kunna förklaras av interferens. Tyvärr får du inte ut Signal/interferensförhållandet SINR på dina huaweimodem men det går med telenors MF93D hotspot.

Ta gärna du-meter snapshots (röd stapel DL och grön UL) när du testar funktion. Det säger en del om hur förbindelsen funkar. Det är också intressant att veta hur upload förhåller sig till download med och utan antenn osv. Ibland kan man se högre upload än download.

Bra idé att testa med annat sim och annan mast. Det skulle kunna vara idé att testa med annan dator också eftersom felet möligen delvis kan bero på nätverkskortet också.

Vet inte om teknikerna är intresserade av att kolla utifrån din dator men det skulle gå bra med TeamViewer.

Olika nät har olika optimeringar. Hypotetiskt skulle det kunna förhålla sig så att telenors  nät är helt OK vid fälttest med professionell mätutrustning men att det ändå finns någon parameter som spökar med viss användarutrustning. Apple och Netgear är kinkiga med att sälja LTE användarutrustning för nät de ej testat.

Det är inte säkert att telenor optimerat nätet för huawei med qualcomm chip även om det borde vara så. Och om det inte ligger i basebandschippets hantering av LTE-signalen så kan det kanske ligga i någon tcpip buffer som trasslar - men varför det skulle trassla just för telenor är dunkelt. Det vore för övrigt intressant om samma master testades med tele2 eller comviq-sim (prepaid) eftersom de har var sina ip-nät från basen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

41

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Ja, jag är nog en jobbig patient då jag tröttnat på det nu efter många timmars kladd med saker som fungerat tidigare. Nu fungerar TRE kanon och ännu bättre blev det med två antenner (eller en MIMO).

Bilden är tagen med antenn XPOL MIMO 9dBi, har provat byta plats på kablarna också vertikal mot horisontel. Signalvärdena är samma med alla antenner jag har, Poyntings 11dBi riktantenner putsar siffrorna lite. RSRQ ligger på -3 till -6, har även kollat SINR med en lånad ZTE mifi. Det ligger mellan 20 och 25 på samtliga frekvenser och basstationer med antenn/er inkopplade.

Två PC och en Mac är testade så datorerna borde kunna uteslutas.

Farten uppgår till drygt 40Mbits med lite riktande av enbart modemet i fönstret på samma CellId  som på bilden (2600, slutar på 04). Har legat på 55Mbits med en Poyntings långa riktantenn så länge 4G funnits här.

Ska fixa mer info. måste dra iväg på jobb nu, ska ta med ett modem och simkortet då det är på annan ort en bra bit här ifrån. Antenn hinner jag inte mickla med, men kan kolla om jittret finns även där.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

42

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

SINR 25 (med antenner) bör ge maxfart. Vid så högt SINR bör den mest komplexa amplitudmodulationen användas, 64QAM,  vilket också öksr risken för att det spökar vid överstyrning och olinjäritet.

Hade varit bra att veta SINR utan yttre antenner på MF93D.

Jag har köpt fyra MF93D. Två trasslade mot telenors nät och bara telenor, just som din erfarenhet med modemen, för övrigt qualcomm i alla mina och dina.  OK vid låg signalstyrka och SINR, extremt dålig fart nära basstationen och då utan yttre antenner.

Mot bakgrund av de uppgifter jag gav sade telenor support att jag skulle skicka in mifin till verkstad. Jag ringde verkstaden sedan och de hade då fått besked av ZTE att bara byta ut dem. Fick nr två som funkade OK. Det gick aldrig att få något besked om vad som var fel på ettan.

Köpte sedan nr tre i butik. Test visade att det också krånglade vid hög SINR vilket jag kunde visa i butiken. Byttes ut till fyra direkt i butiken där de vid det här laget hade insett att jag begrep en del  och det exemplaret var OK. De två jag har behållit har funkat mycket bra.

Jag påstår inte att detta är relevant för ditt trassel men det är i alla fall en observation att grejorna krånglade i telenors nät och enbart där vid hög signalstyrka och SINR vilket gör att jag undrat om det kan vara en kombination av faktorer i nätet och användarutrustningen som ställde till det.

Felsökning på den här nivån kan bara göras av nätingenjörer. Rimligen borde modemen också kollas med proffsutrustning. Den kostar minst en halv miljon och operatören kan knappast begära att kunden ska kunna uppvisa ett felfritt testprotokoll från Rodhe & Schwartz innan de orkar bry sig. Strikt taget så är det väl inte uttalat av telenor att dina huaweimodem stöds av deras nät - även om de väl haft det snarlika E398.

Jag har testat andra grejor tillsammans med E392 och E3276 där det inte funkat vid SINR kring 20 och hög fart. Men där har det uppenbart berott på tcp/ip skyffling som hackar eftrsom modemen är OK.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

43

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Kollade aldrig hastigheter eller SINR utan antenner med ZTE'n, tog bara ut bästa riktningarna mot basstationerna. Poyntings riktantenn 11dBi hade jag redan ett riktmärke där den stått i två år och det har fungerat bra.

Tror problemen började redan i November, då satte jag upp min china yagi som är specad för 900 men tanken var att använda den på TRE's 800FDD. Testade lite snabbt med Telenor (900) då också men fick mycket dålig resultat, drog slutsatsen att antennen fungerade bättre på 800 bandet än 900 som den är specad för.

Har ett E398 som knappt är använt och fortfarande låst till Telenor som ger samma problem som mina E392, kan låna ett upplåst E3276 utan Hi-link men har inga adaptrar till det.

På ren svenska tror jag att jag skiter i det nu, har inte tid att greja mer, TRE fungerar kanon för 149kr/mån. Telenor ska skicka ett nytt simkort och starta om abonnemanget som ett nytt. De hänvisar bara till närmaste basstation som jag inte når utan antenn/er på taket på grund av höjdskillnaden och ett berg i vägen och yttre antenner är inget de supportar...Eller använd 3G är också vad svar man får.

Inget Jitter på 4G i Markaryd ca:5mil bort, så det är ett annat problem N4M har här i området.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

44

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Vajert. Yttre antenner är inget telenor supportar...

På MWC demonstrerade en produktchef en minirouter, ej huawei eller ZTE. Mycket nätt och smidig. Men inga antennkontakter. Då jag påpekade att yttre antenner kan ge bättre fart vid svag signal eller interferens sade vederbörande bara att Nä det behövs inte vid 4G. Jag stod på mig men produktchefen marknadsföraren bara flinade. Dvs vi skiter i verkligheten, vi marknadsför vår verklighet och de flesta kunderna går på det. Dessutom fick jag höra att denna router ska säljas av teliasonera med dess logga på. Om detta gällde Sverige är ovisst.

Det höga jittret lokalt kan mycket väl höra samman med problemet med hastigheten vid hög signalstyrka.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

45 Senaste redigerad av careface (2014-03-02 08:34:32)

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Är det den ryska miniroutern från Yota Devices? Den ska säljas av Telia här i Sverige med start innan sommaren.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

46

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Da.  More comments to come

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

47

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Nytt sim från Telenor idag, samma problem. Har lagt abonnemanget vilande på obegränsad tid nu...kanske de får rätt på sina saker i framtiden.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr