1

Tråd: Varför lägre hastighet med bättre signal?

Hur kan det komma sig att hastigheten halveras när en andra antenn kopplas in? Högre interferens?
SINR blir bättre men hastigheten sjunker som en sten....
Gör ett nördtest med olika antenner och har stött på detta fenomen, använder ZTE mf93d (för signaldata) och Huawei E392. Detta händer på fem olika basstationer, vad som är ännu mer konstig är att det bara är med N4M.

Misstänkte att adaptrar eller modem felade, men testar jag mot TRE så ger den andra antennen 10-20Mbits extra i DL. Kollat mot fyra olika basstationer i TRE's nät. TRE's nät ger också sämre signaldata på alla master som de delar med N4M, men hastigheten är ändå upp till tio gånger så hög med TRE oavsett tidpunkt. Är det så att det hänger på operatörernas backbone?

Som det ser ut nu är det sämre med N4M än innan de ökade bandbredden till 10MHz, 900 bandet är obrukbart till annat än surfning på enkla sidor utan bilder när belastningen är låg!

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

2

Sv: Varför lägre hastighet med bättre signal?

Blir inte klokare på detta....provade vinkla mimo antennerna 45gr. Tre svarade direkt med en ökning på de fyra basstationer (800MHz) jag testade.
http://forumbilder.se/DBTL8/tre45.jpg?width=150

N4M svarade också, fast åt fel håll. Detta är på 2600 bandet med två antenner, signalen är det inget fel på, samma som jag hade för ett år sedan. SINR ligger på 22

http://forumbilder.se/DBTL8/felenor.jpg?width=150

Utan antenner kan jag komma upp till 40-50Mbits DL. Vad är det som händer? Skulle det kunna vara mina noname china adaptrar SMA/TS9 som inte klarar höga frekvenser. Förklarar dock inte varför 900 bandet inte heller vill veta av antenner.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

3

Sv: Varför lägre hastighet med bättre signal?

Ska försöka spelulera lite men är lite trött eftersom jag steg upp vid fyratiden för att flyga till Barcelona oxh Mobile World Congress.

Du är bakom ett berg. Det gör att LTE förbindelse ska fungera med spatial multiplexing, dvs med att signaler sprids genom lokala reflexer av signaler som sprids genom diffraktion över berget eller vid sidan om. Modemen kan hantera reflekterade signaler och använda dem för att åstadkomma två åtskilda mimokanaler. I det läget kan riktantenner med smal lob vara en nackdel för du får inte med hela "angular spread". Googla på angular spread och lte. Jag har dkrivit och länkat om det också. Vid hög angular spread can Conditition number, dvs grad av åtskillnad mellan radiokanalerna, bli bra och mimo funkar.

Motsatsen är LTE med riktanntener med direktsikt. Här dominerar huvudsignalen. Mimo kan bara nås med polaritetsåtskillnad. Condition number blir dålig för radiokanalerna är för korrelerade och modemet kan inte separera fram två kanaler.

Inget är renodlat så det kan bli bättre när man optimerar polarisationsanpassnngen mellan sändar- och mottagarantenner. Men bästa ner kan vara dåligt upp som jag skrev nyligen för UL sänds bara på en antenn i modemet eller routern.

Jämför signaturen Micke som också är bakom en kulle och rapporterade bäst resultat med rindstrålande antenner, dvs max angular spread.

Det är naturligtvis en fördel om inte andra celler stör. Du har ingen utrustning som rapporterar grannceller och därför är det svårt att få koll.

Här uppstår en fråga som jag inte kan besvara idag: är det möjligt att få bättre datafart men lägre visat SNR om mottagning sker med mimo och angular spread än med direktsignal som ger
Bra SINR men dålig kanalseparation?

Dessa  resonemang var spekulation ett

Du vet inte vilken anten på modem och  mifi som är sändande. Om du ger för stark signal ut kan omkringliggande celler anhålla om strypning av effekten upp (se ICIC, inter cell interference control) och då kanske trafikhanteringen mellan din mast och modemet blir lidande.

Careface och jag hadd problem med tidiga MF93D som hade höga bitfel vid bra SINR. Utbytta mifis  löste problemet. Borde inte vara detta problem eftersom E392 ger samma. De problem jag hade sommaren 2014 uppträdde bara på N4M 900.

Testversion av DU-meter visar rätt bra om signaleringen går hackigt. prova också upprepade ping.

To be revised.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Varför lägre hastighet med bättre signal?

Är bara TRE's basstation som ger den högsta hastigheten som är bakom berg. Resten av basstationerna inkl. 2600:an som ger 2Mbits med två antenner har så så nära fri sikt man kan komma.

DU meter ligger jämt och stabilt oavsett hastighet..

Om vi koncentrerar oss på CellId ....C04 som är 2600 hos N4M, så har jag varit uppkopplad mot den tidigare. Använde då en Poynting riktantenn LPDA-A0044, provade med två men det gav så lite skillnad att jag lånade ut den andra. Fick då ca: 55DL/13UL, stabilt...

Var så sent som i December uppkopplad mot denna cell med en gravt felriktad china antenn och låg aldrig under 25Mbits.

Som det ser ut nu, modem inomhus 40-50Mbits  hyffsat stabilt men inte bra. En Poynting LPDA-A0044 på exakt samma plats och riktning som tidigare, kopplad i undre uttaget på E392 (eller övre E398) ger nu 5Mbits? Drar jag i en andra antenn vertikalt eller horisontelt monterad sjunker vi ner till 3Mbits.

Signalstyrkan visar exakt samma som med antenn/er som tidigare när jag fick 55Mbit, syftar på RSRP, RSRQ och till viss del RSSI som vittnar om det skulle vara mer interferens. Har inga tidigare anteckningar om SINR.

Förstår inte detta????? Även N4M's 900 nät visar samma tendens på sex olika basstationer, i ett fall sjunker inte hastigheten med en antenn, men två dödar allt.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

5

Sv: Varför lägre hastighet med bättre signal?

Den enda icke proffsutrustning som ger en bättre bild av signalförhållandena är AVMs routrar och de har inte 900.

Det lär finnas någon testprogramvara för huaweimodem men jag har inte fått tag i den och vet inte om den ger alls fyra signalkombinationerna.

Ligger problemen i styrkommunikationen mellan master och modem måste proffsutrusning för nätmätning till och det kan vara svårt för en enskild att få operatörerna att göra något. Trots ditt ambitiösa testande finns många oklarheter om betingelserna.

Jag har inte koll på vilken antennutgång som är vilken på de använda modemen.

Nu har jag inte koll på allt du skrivit men undrar om du haft samma erfarenhet av andra master?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av danne (2014-02-23 17:18:31)

Sv: Varför lägre hastighet med bättre signal?

Japp, det är samma på alla N4M master. Med fri sikt och eget backbone på de flesta andra. Uttagen på modemen har jag koll på, dock inte ZTE'n.

Ett annat skumt problem är dessa jitterspikar mellan 200-1000ms som funnits så länge jag haft 4G hos Telenor. Det finns på samtliga basstationer inom 2mil, felanmälde det för över två år sedan.

För min del känns valet av abonnemang enkelt som det ser ut nu, värre blir de för de två arbetskompisarna som är med i detta projekt. De kommer inte åt den masten jag kör TRE på om de inte sätter upp en egen mast på tomten ca: 30-40m hög.

Skulle dock vilja lösa detta, men har inte tiden. Nästa helg ska vi köra samma test hos nästa person, när det gäller N4M så blir det i stort samma basstationer som för mig ,så problemet lär finnas även där. Tog med mig Mimo panelen från 24wifi i bilen och kopplade in nere i centrum, visst f*n dog hastigheten där också. Att göra en felanmälan på detta till Telenor är svårt, om man inte lyckas få tag på en nättekniker.

Kör faktiskt på 3G Telenor nu, utklassar deras 4G.... t om pingen är i stort jämförbar. Har inte hängt sig på ännu, brukar gå 5-30min innan man får starta om.

EDIT: En slutsats dragen, problemet finns inte på 3G. Högst fart med två antenner inkopplade 30Mbit DL :-)

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

7

Sv: Varför lägre hastighet med bättre signal?

Jag mötte radiochefen på telenor vid ett företagarmöte på Öland i maj i fjol.  i kanske jag hittar kontaktuppgifterna. Det vore bra om du kan samnanfatta iakttagelserna så jag kan skicka ett mail. No promise, försöka duger.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8 Senaste redigerad av danne (2014-02-25 17:55:18)

Sv: Varför lägre hastighet med bättre signal?

Inga vettiga svar från Telenor, ev. överbelastning.....
"Du är utanför täckningsområdet för 2600" Samma sak på 900 bandet.
"Åk till närmaste basstation och kontrollera" Behöver bara dra ut antennerna här hemma så ser jag att det finns mer hastighet.
"Vi har ingen support för extra antenner som vi inte sålt"

Borde vara fler som upplever problem i området då det rör sig om minst sex basstationer och på alla frekvenser de kör här. Verkar nästan som man blir mer och mer nedprioriterad ju starkare signal man har om jag tittar lite på mina anteckningar.
Kan de göra så rent tekniskt om de vill minska ett överbelastningsproblem?

Borde iofs. inte vara mycket trafik kl.05.00 på en Söndag.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

9

Sv: Varför lägre hastighet med bättre signal?

De svar du fått är naturligtvis rent nonsens och ovärdigt intelligent support. Således korkad support.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.