1

Tråd: DWR-923 "Enable Remote Management"

Använder sedan flera år en DWR-923
SW Version: 1.4.18.37  (som jag laddat ner själv)
Ett par gånger har det hänt att den startat om sig. Det kan gå flera veckor mellan gångerna.
Det verkar som om den startar om sig efter att den reset:at sig själv.
Efter omstart så försvinner passordet för admin-kontot.
Det största problemet är dock att "Enable Remote Management" aktiveras vid omstarten. Känns min sagt olustigt, speciellt med tanke på att passordet på admin-kontot samtidigt försvinner! Någon som vet varför "Enable Remote Management" aktiveras?
Jag byter ofta passord på dwr:en.
Loggning är aktiverad på dwr:en. Loggen försvinner tyvärr vid omstarten.

Jag har sedan länge stängt av wifi på dwr:en och istället kopplat in en gammal dlink-655 eftersom den har betydligt bättre wifi. Använder inte bryggat läge i dwr:en.

2 Senaste redigerad av Micke (2014-02-22 10:17:41)

Sv: DWR-923 "Enable Remote Management"

Hanken skrev:

Använder sedan flera år en DWR-923. Det verkar som om den startar om sig efter att den reset:at sig själv. Efter omstart så försvinner passordet för admin-kontot.

Routern verkar ha gått tillbaka till "Factory Configuration".

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

3

Sv: DWR-923 "Enable Remote Management"

Ja den verkar ha gått tillbaka i "Factory Configuration".
Men det borde inte vara så att "Enable Remote Management" aktiveras. Det är ju en säkerhetsrisk.

4

Sv: DWR-923 "Enable Remote Management"

Hur har du kopplat 655an? Jag har en likadan men jag kommer inte ut på nätet trots att jag får en ip? Har samma firmware i dwr'en. Blir tokig..

5

Sv: DWR-923 "Enable Remote Management"

Inkoppling av 655:an till DWR-923
Det var ett  tag sedan jag gjorde detta. Men så här ser det ut när jag tittar efter:
Nätverkskabel från en av utgångarna på DWR:en --> WAN/Internet-kontakten på 655:an.

DWR:en är som sagt inte i bryggat läge. Har prövar det men får då problem med att DWR:en startar om regelbundet.
DWR:en är inställd på att dela ut IP-adresser som börjar på 192.168.0,... (default i DWR:en)

Inställningar i 655:an:
Network settings/Router settings
Router IP Adress 10.0.0.1

Network settings/DHCP server settings
Enable DHCP server vald
DHCP IP Address Range: 10.0.0.2 to 10.0.0.200

wifi på DWR:en har jag stängt av (för att inte störa 655:an), men det är inte nödvändigt.

Tidigare låste jag en viss ip-adress mot 655:ans mac-adress i DWR:en (görs i DHCP-inställningen i DWR:en). Det är bra om man via DWR:en vill gå in i 655:ans GUI. Om tex 655:an alltid får IP 192.168.0.200 i DWR:en kan man gå in i 655:an mha http://192.168.0.200:8080/ i webbläsaren om man är uppkopplad mot DWR:en (via wifi eller kabel). Förusätter att man enablat Administration/Enable Remote Management i 655:an

Hoppas att detta hjälper dig!

6

Sv: DWR-923 "Enable Remote Management"

Hanken skrev:

Inkoppling av 655:an till DWR-923
Det var ett  tag sedan jag gjorde detta. Men så här ser det ut när jag tittar efter:
Nätverkskabel från en av utgångarna på DWR:en --> WAN/Internet-kontakten på 655:an.

DWR:en är som sagt inte i bryggat läge. Har prövar det men får då problem med att DWR:en startar om regelbundet.
DWR:en är inställd på att dela ut IP-adresser som börjar på 192.168.0,... (default i DWR:en)

Inställningar i 655:an:
Network settings/Router settings
Router IP Adress 10.0.0.1

Network settings/DHCP server settings
Enable DHCP server vald
DHCP IP Address Range: 10.0.0.2 to 10.0.0.200

wifi på DWR:en har jag stängt av (för att inte störa 655:an), men det är inte nödvändigt.

Tidigare låste jag en viss ip-adress mot 655:ans mac-adress i DWR:en (görs i DHCP-inställningen i DWR:en). Det är bra om man via DWR:en vill gå in i 655:ans GUI. Om tex 655:an alltid får IP 192.168.0.200 i DWR:en kan man gå in i 655:an mha http://192.168.0.200:8080/ i webbläsaren om man är uppkopplad mot DWR:en (via wifi eller kabel). Förusätter att man enablat Administration/Enable Remote Management i 655:an

Hoppas att detta hjälper dig!

Tack som fan! Ska prova direkt! Cheers!

7 Senaste redigerad av Hanken (2014-02-22 17:05:26)

Sv: DWR-923 "Enable Remote Management"

Ser att jag även angett DNS server i 655:an (OpenDNS)
Setup/Internet/Manually Internet Connection Setup
208.67.222.222
208.67.220.220

Det betyder att DNS-inställningen i DWR:en inte används som är låst mot Telenor om jag kommer ihåg rätt.

Om DWR:en har IP 192.168.0.1 (vilket är default) så kommer du in i DWR:ens GUI då du är uppkopplad mot 655:an genom att skriva http://192.168.0.1/ i web-läsaren

8

Sv: DWR-923 "Enable Remote Management"

Hanken skrev:

Ja den verkar ha gått tillbaka i "Factory Configuration".
Men det borde inte vara så att "Enable Remote Management" aktiveras. Det är ju en säkerhetsrisk.

http://i.imgur.com/KrCN67I.png
Källa: http://dwr-923.nossnahoj.se/DWR923%28D- … 282%29.pdf

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

9

Sv: DWR-923 "Enable Remote Management"

Uppenbarligen stämmer det inte i min DWR att Remote Management är disablad default.
Att Remote Management har aktiverats har hänt mig flera gånger. Det verkar vara kopplat till att rotren startar om sig själv.
Någon annan som upplevt detta?
Kan någon på forumet pröva att reseta sin router och se om Remote Management aktiveras?
Jag använder SW Version: 1.4.18.37

10 Senaste redigerad av Micke (2014-02-23 11:54:08)

Sv: DWR-923 "Enable Remote Management"

Njaej...icke sa Micke. Sen måste jag ju lägga in "fw 1.4.8.37" igen för att installera min "DWR-923.cfg"!
Jag vågar inte att ned- o/e uppgradera hela tiden när allt funkar här.

Frågan för mig kvarstår om inte "1.4.8.37" var/är den bästa firmwaren? 

http://www.mobilabredband.se/forum/post … tml#p51418

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

11

Sv: DWR-923 "Enable Remote Management"

Hanken skrev:

Uppenbarligen stämmer det inte i min DWR att Remote Management är disablad default.
Att Remote Management har aktiverats har hänt mig flera gånger. Det verkar vara kopplat till att rotren startar om sig själv.
Någon annan som upplevt detta?
Kan någon på forumet pröva att reseta sin router och se om Remote Management aktiveras?
Jag använder SW Version: 1.4.18.37

Har samma version. Och ja: Remote Management är på efter reset. På DLink's hjälpsida står bullshit som vanlig. Men kanske är det ju Telenor som ställde krav till DLink att implementera det så här, eftersom det är ju Telenor som beställde och därmed "äger" mjukvaran på routern.

12

Sv: DWR-923 "Enable Remote Management"

Finfin säkerhetsnivå... ;-)

13

Sv: DWR-923 "Enable Remote Management"

Har nu provat SW:1.4.17.37 (tidigare 1.4.18.37).
Samma sak med 1.4.17.37, dvs Remote Management är på efter reset.
Suck!

14

Sv: DWR-923 "Enable Remote Management"

Hej,

Vill passa på under rubrilk "remote management" att berätta om en stor härva som ha upptäckts före veckan.

Över 300 000 hemroutrar ha kapats - ingen vet varför än. Troligen något planerat för framtiden.

Som jag minns var det D-Link och Asus plus andra.

Asus ha en uppdatering.

Man komma åt routern pga av en lucka i remote management.

Brian

15

Sv: DWR-923 "Enable Remote Management"

Kanske därför linkbucks dns hijack har spridit sig som en löpeld.
De ändrar DNSer så att länkar och annonser modifieras.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

16 Senaste redigerad av Micke (2014-03-06 16:57:25)

Sv: DWR-923 "Enable Remote Management"

Fråga:
Måste inte "remote management" vara på om man vill komma åt sin egen router utifrån?
Funkade ju klockrent när jag var i Spanien och var tvungen att köra en omstart därifrån!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

17

Sv: DWR-923 "Enable Remote Management"

Micke skrev:

Fråga:
Måste inte "remote management" vara på om man vill komma åt sin egen router utifrån?
Funkade ju klockrent när jag var i Spanien och var tvungen att köra en omstart därifrån!

Korrekt, om du inte har någon maskin aktiv på hemmanätet som du kan remota till och browsa till din router på samma sätt vanligt.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

18

Sv: DWR-923 "Enable Remote Management"

...och enligt http://www.heise.de/security/meldung/Ak … 35158.html (på tyska) gick det att komma in i en viss router med en viss firmware utifrån även när "remote management" inte var på! Om detta också berör "DWR-923", som aldrig såldes i Tyskland, vet jag inte.   

"Bei einem weiteren Austausch mit D-Link stellte sich heraus, dass es sehr wohl eine Hardware-Revision gibt, deren Web-Interface im Auslieferungszustand über das Internet erreichbar ist; fatalerweise selbst dann noch, wenn der Kunde das Remote-Management deaktiviert. Betroffen ist die Revision Z mit Firmware 1.0.5"

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

19

Sv: DWR-923 "Enable Remote Management"

Vilken port är det man använder för remote management?

20

Sv: DWR-923 "Enable Remote Management"

Http protokollet är port 80 standard, man ser ibland att de lägger den på alternativ port som 8080.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

21

Sv: DWR-923 "Enable Remote Management"

Ja precis. Jag har provat 80 och 8080 men får inget svar, vare sig med https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2 eller via Tor.

22

Sv: DWR-923 "Enable Remote Management"

Det är inte så att du har en NAT:ad ip adress från din leverantör och det är deras publika som syns utåt?

23 Senaste redigerad av EHF (2014-09-23 08:27:16)

Sv: DWR-923 "Enable Remote Management"

Jag har inte hört något om att jag skulle vara bakom NAT, har Telenor 4G Bredband Stor.

24

Sv: DWR-923 "Enable Remote Management"

Kolla med tex whatsmyip och jämför sedan med adressen erhållet på wanet i routern.

25

Sv: DWR-923 "Enable Remote Management"

Det står samma offentliga IP-adress både i routern och på myip.se.